Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon IXUS 1100 HS: rodinné stříbro

20.12.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Stylová řada IXUS od Canonu obsahuje i kapesní ultrazoomy a právě jeden z nich, model IXUS 1100 HS prošel redakčním testem. Nabízí 12MPx CMOS BSI čip, 12× optický zoom, podporu Full HD videa i režim multiexpozice. Navíc přidává dotykové ovládání.

Digitální šum


Canon IXUS 1100 HS má 1/2,3" CMOS čip s BSI technologií a rozlišením 12 megapixelů. Tento čip už jsme otestovali v IXUSu 220 HS nebo PowerShotu SX230 HS a v obou případech prokázal přijatelný šum a spolu s procesorem DIGIC 4 i nepříliš agresivní odšumování zachovávající poměrně slušné detaily. Bude tomu tak i u tohoto fotoaparátu?



ISO 100



Nejnižší citlivost ISO 100 vykazuje mírný jasový šum. Barevný téměř neexistuje. Ostrost a detailnost jsou v pořádku.



ISO 200



ISO 200 trochu ztrácí ostrost, ale i nadále jsou barvičky v pořádku a šum v normě.



ISO 400



Citlivost ISO 400 zvyšuje šum i odšumování. Hrany se lehce třepí, pro běžné použití je kvalita i nadále dostatečná.



ISO 800



Od ISO 800 už ale vidíme úbytek barev, výraznější třepení hran a znatelně slabší detaily.



ISO 1600



ISO 1600 zastírá snímek jakousi vrstvou šumu, barvy jsou mnohem slabší a totéž platí i o detailech.



ISO 1600



Multiexpozice (pokud jsem dobře počítal, je ze 3 snímků) znatelně snižuje šum a zvyšuje soudržnost linií, klesá ale kontrast a třeba malá písmena na okraji nejsou vůbec vidět.



ISO 3200



Nejvyšší citlivost ISO 3200 už postrádá většinu detailů, červená barva se téměř ztratila. Nemá smysl ji používat.



ISO 1600 (režim Nízká hladina osvětlení)



V režimu Nízká hladina osvětlení se fotí do rozlišení 3 megapixelů. Spojování dat ze sousedních pixelů dává snímkům lepší barvičky a nižší šum. Zázraky ale při vysokých citlivostech rozhodně nečekejte. Dále se podíváme na zachování detailů při různých citlivostech.


ISO 100



ISO 200


ISO 400



ISO 800


ISO 1600



ISO 1600 (multiexpozice)


ISO 3200

ISO 1600 (Nízká hladina osvětlení - 3 MPx)

ISO 100 a 200 jsou citlivosti s čistým a nezašuměným obrazem. ISO 400 je o něco horší, ale stále akceptovatelné. Od citlivosti ISO 800 se začínají objevovat ustřelené pixely, ISO 1600 pak přidává nižší ostrost. Ta s multiexpozicí sice neroste, ale linie jsou hladší a soudržnější. ISO 3200 pak začíná nejen rozmazávat obraz, ale také flekatět.


Protisvětlo


Nyní se budeme věnovat náročnému fotografování v protisvětle.




expoziční čas 1/1250 s, clona F3,4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv bohužel trpí na odlesky. Silné protisvětlo se projevilo v přepálené obloze i poměrně tmavé krajině. Kresba krajiny obsahuje trochu šumu, ale je akceptovatelná. Na stromech si nelze nevšimnout velmi silné chromatické aberace.




expoziční čas 1/2000 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



S technologií i-Contrast (k dispozici v režimu Auto) se citlivost zvyšuje na dvojnásobek (ve stínech - resp. jde o softwarové prosvětlování stínů). Obloha je na tom s jasem mnohem lépe (je tmavší), krajina je také lepší (světlejší). Daní za lepší jasové výsledky je ale zvýšené množství šumu ve stínech, což negativně ovlivňuje i ostrost a detailnost.




expoziční čas 1/1250 s, clona F3,4, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Je vidět, že čip nezvládal pobrat světlou oblohu zároveň s tmavou krajinou. Snímek působí poněkud ponuře.




expoziční čas 1/2000 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení



Softwarové prosvětlování opět ukázalo lepší zpracování jasů v obloze, byť přepaly zůstaly i nadále, krajina ale mnohem lépe ladí ke zbytku snímku. Musíte počítat s lehkou ztrátou barevnosti. Vyšší citlivost se opět podepsala na horších detailech krajiny.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.