Canon IXUS 200 IS: poprvé dotykově
V dnešní recenzi se podíváme na první dotykový kompakt značky Canon, model Digital IXUS 200 IS. Kromě toho přináší i nezvykle širokoúhlé 24mm ohnisko a 5× optický zoom. Jak se v praxi projeví dotykové ovládání a jak kvalitní fotografie pořizuje nový IXUS?
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení a vinětace
Širokoúhlý objektiv fotoaparátu vykazuje na nejširším ohnisku středně silné sférické zkreslení, které se pak se zvyšujícím se ohniskem ztrácí.
ohnisko 24 mm |
ohnisko 120 mm |
Dále se podíváme na úroveň vinětace a ostrosti v rozích. Může být vidět také chromatická aberace.
ohnisko 28 mm, clona F2,8 |
ohnisko 50 mm, clona F4,5 |
ohnisko 120 mm, clona F5,9 |
Na nejširším ohnisku trápí objektiv všechny tří zmíněné vady. Je to vinětace (tmavší rohy), rohy jsou méně ostré a chromatická aberace patří k těm silnějším. Při středních ohniscích (zde 50 mm) jsou rohy sice stále neostré, ale chromatickou aberaci zde v podstatě nenajdete a podobně to platí i o vinětaci. Bohužel na nejdelších rozích zůstávají rohy méně ostré a opět se objevuje slabší chromatická aberace.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvážení bílé vám nebude způsobovat moc problémů. Jak je však u většiny kompaktů obvyklé, při žárovkovém osvětlení jsou občas barvy trochu zvláštní, zde konkrétně trochu nazelenalé. Snímky tak působí, jako by byly foceny při osvětlení úspornými zářivkami. Pokud použijete i-Contrast, připravte se na mnohem slabší barvy.
auto |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
uživatelské nastavení |
Podíváme se na účinek těchto nastavení ještě na normální scéně.
auto |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
uživatelské nastavení |
Ve fotoaparátu lze dále nastavit několik režimů barev, tzv. "Mé barvy".
mé barvy vypnuty |
živé |
neutrální |
sépie |
černobíle |
pozitivní film |
světlejší tón pleti |
tmavší tón pleti |
živá modrá |
živá zelená |
živá červená |
V režimu Mé barvy je speciální část "Vlastní barva", kde můžete dále specifikovat ostrost, kontrast, saturaci, tón pleti, odstín červené, zelené i modré složky zvlášť. My se podívejme nejprve na kontrast.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Úroveň kontrastu se projevuje na živosti snímků, nicméně s vyšším kontrastem klesá kresba zejména ve světlech, což není dobré už jen proto, že Canony mívají často tendenci přepalovat. Ve světlech je mnohem nižší rezerva kresby než ve stínech).
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
Ani ostrost bych nehnal do plusu, neboť snímek sice bude ostřejší, ale také se objeví více ustřelených pixelů. Lepší je kontrast i ostrost trochu stáhnout, čímž sice dostanete méně živé a méně ostré snímky, lze je však poté o něco lépe upravovat na PC.
saturace -2 |
saturace +0 |
saturace +2 |