Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon IXUS 200 IS: poprvé dotykově

5.1.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dnešní recenzi se podíváme na první dotykový kompakt značky Canon, model Digital IXUS 200 IS. Kromě toho přináší i nezvykle širokoúhlé 24mm ohnisko a 5× optický zoom. Jak se v praxi projeví dotykové ovládání a jak kvalitní fotografie pořizuje nový IXUS?

Sférické zkreslení a vinětace


Širokoúhlý objektiv fotoaparátu vykazuje na nejširším ohnisku středně silné sférické zkreslení, které se pak se zvyšujícím se ohniskem ztrácí.


ohnisko 24 mm

ohnisko 120 mm

Dále se podíváme na úroveň vinětace a ostrosti v rozích. Může být vidět také chromatická aberace.


ohnisko 28 mm, clona F2,8


ohnisko 50 mm, clona F4,5

ohnisko 120 mm, clona F5,9

Na nejširším ohnisku trápí objektiv všechny tří zmíněné vady. Je to vinětace (tmavší rohy), rohy jsou méně ostré a chromatická aberace patří k těm silnějším. Při středních ohniscích (zde 50 mm) jsou rohy sice stále neostré, ale chromatickou aberaci zde v podstatě nenajdete a podobně to platí i o vinětaci. Bohužel na nejdelších rozích zůstávají rohy méně ostré a opět se objevuje slabší chromatická aberace.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvážení bílé vám nebude způsobovat moc problémů. Jak je však u většiny kompaktů obvyklé, při žárovkovém osvětlení jsou občas barvy trochu zvláštní, zde konkrétně trochu nazelenalé. Snímky tak působí, jako by byly foceny při osvětlení úspornými zářivkami. Pokud použijete i-Contrast, připravte se na mnohem slabší barvy.


auto


denní světlo

zataženo


žárovka

zářivka


zářivka H

uživatelské nastavení

Podíváme se na účinek těchto nastavení ještě na normální scéně.


auto


denní světlo

zataženo


žárovka

zářivka


zářivka H

uživatelské nastavení

Ve fotoaparátu lze dále nastavit několik režimů barev, tzv. "Mé barvy".


mé barvy vypnuty


živé

neutrální


sépie

černobíle


pozitivní film

světlejší tón pleti


tmavší tón pleti

živá modrá


živá zelená

živá červená

V režimu Mé barvy je speciální část "Vlastní barva", kde můžete dále specifikovat ostrost, kontrast, saturaci, tón pleti, odstín červené, zelené i modré složky zvlášť. My se podívejme nejprve na kontrast.


kontrast -2


kontrast +0

kontrast +2

Úroveň kontrastu se projevuje na živosti snímků, nicméně s vyšším kontrastem klesá kresba zejména ve světlech, což není dobré už jen proto, že Canony mívají často tendenci přepalovat. Ve světlech je mnohem nižší rezerva kresby než ve stínech).


ostrost -2


ostrost +0

ostrost +2

Ani ostrost bych nehnal do plusu, neboť snímek sice bude ostřejší, ale také se objeví více ustřelených pixelů. Lepší je kontrast i ostrost trochu stáhnout, čímž sice dostanete méně živé a méně ostré snímky, lze je však poté o něco lépe upravovat na PC.


saturace -2


saturace +0

saturace +2
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.