www.digimanie.cz
>
>
>
>

Canon IXUS 300 HS: superstylovka i pro náročné

Canon IXUS 300 HS: superstylovka i pro náročné
, , recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na první kompakt Canonu s CMOS BSI čipem. Má rozlišení 10 megapixelů. Širokoúhlý objektiv ve stylové třídě nabídne neuvěřitelně vynikající světelnost F2,0, jsou zde i HD videosekvence a prioritní režimy expozice.
K oblíbeným
reklama

Měření rychlosti


Rychlost přístroje ovlivňuje nejen samotný procesor, ale i přehlednost menu a snadnost nastavení. Zde příliš nepomáhá zbytečně změněné menu, které bylo u starších modelů neskonale lepší. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek pořízený v čase 0,00 s. použity byly karty A-Data Turbo i SanDisk Ultra II s rychlostí zápisu 9 MB/s, obě byly naformátované v přístroji.
  • První snímek - 2,3 sekundy (Přiměřený čas, zhruba průměrný, fotoaparát nezdržuje.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,55 sekundy (Ostření na nejširším ohnisku je rozumně rychlé.)
  • Snímek s namáčknutím tele - 0,65 až 0,85 sekundy (Na nejdelším ohnisku je ostření trochu pomalejší než v předchozím případě, ale i tak patří k těm lepším.)
  • Snímek s namáčknutím - Celkem OK
  • Čas snímek-snímek - 2,6 sekundy (Na kompakt je to docela příjemný výsledek, spoušť je navíc možno zmáčknout už v průběhu zpracování předchozího snímku.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 3,6 sekundy (S bleskem se rychlost snižuje, stále ale na akceptovatelnou úroveň.)
  • Přezoomování - 1,65 sekundy
  • Sekvenční snímání - 2,6 fps (14 snímků za 5,0 sekundy. Rychlost je dobrá, ale údajů výrobce bohužel nedosahuje.)
  • Sekvenční snímání v režimu Nízká hladina osvětlení - 5,35 fps (17 snímků za 3,0 sekundy. Lepší rychlost, musíte však počítat s rozlišením jen 2,5 megapixelu.)
  • Vysokorychlostní sekvenční snímání - 6,75 fps (24 snímků za 3,4 sekundy. Opět jen v rozlišení 2,5 megapixelu.)

Rychlost přístroje je tedy dobrá, zhruba ve standardu své třídy. U sekvenčního snímání jsem sice nedosáhnul údajů výrobce, ale i tak nejde o špatné hodnoty. Ani zdaleka nenabízí rychlosti jiných kompaktů s CMOS čipy, na druhou stranu umožňuje neustálý záznam (počet snímků není omezen).


Optický a digitální zoom


Optický zoom fotoaparátu je na dnešní poměry dost malý. Jen 3,8× optický zoom je např. fajn ve třídě profesionálních kompaktů, ve stylové třídě by se ale slušelo trochu více. Nicméně objektiv se zase odvděčí svou dobrou světelností.


expoziční čas1/800 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Úhel záběru je dnes standardně širokoúhlý. Ostrost uprostřed je dobrá, po krajích je snímek poněkud jemnější, šum trochu výraznější, ale patlání, to zde skutečně nenajdete ani náhodou. Je zde vidět lehká chromatická aberace.


expoziční čas 1/500 s, clona F5,3, citlivost ISO 125, ohnisko 105 mm, klikněte pro zvětšení

Přiblížení je díky 105mm ohnisku docela podprůměrné. Kvalita snímku je ve své třídě nadprůměrná. Nic se neslévá, to, že se jeden pixel opravdu liší od druhého, není ve třídě kompaktů už vůbec běžné. Po hranách je sice ostrost lehce slabší, ale stále jde o nadprůměr. Šum má příjemnou strukturu, jeho větší ponechání je vlastně důvodem toho, proč se snímky tolik nepatlají a jsou na kompakt neuvěřitelně detailní.


expoziční čas 1/800 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Dnes je už 28mm standardem, takže širokoúhlost nijak zvlášť nepřekvapí. Snímek zde má standardní množství šumu, žádné patlání, ale bohužel také trochu chromatické aberace (např. na panelovém domu vpravo), levá část je trochu neostrá.


expoziční čas 1/1250 s, clona F5,3, citlivost ISO 125, ohnisko 105 mm, klikněte pro zvětšení

Opět je krásně vidět, že přiblížení je docela malé. Snímky nejsou ani tak ostré jako opravdu nadprůměrně detailní. Na mnoha autech si všimnete jak fotoaparát snadno dosahuje přepaly, což není dobré. Někdy opravdu neuškodí jemná záporná korekce expozice.


expoziční čas 1/1250 s, clona F5,3, citlivost ISO 200, ohnisko 105 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

S maximální digitálním zoomem je sice přiblížení velké, ale za cenu drastického snížení kvality.


Protisvětlo


V protisvětle budeme sledovat zejména úroveň chromatické aberace, dynamického rozsahu i odlesků objektivu.


expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 250, ohnisko 89 mm, klikněte pro zvětšení

Při vyšší cloně jsem chtěl dosáhnout jemných hvězdiček kolem slunce, ale spolu se stromy se to projevilo jen velmi výraznými odlesky objektivu.


expoziční čas 1/1250 s, clona F3,5, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

I zde byl použit i-Contrast pro prosvětlení stínů. Kresba v nich je pak trochu slabší, ale nedochází k tak výrazným přepalům. Ani odlesky nejsou příliš výrazné.


expoziční čas 1/640 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Tento snímek je se základním nastavením. Obloha se silně přepaluje, stíny jsou rozumně prokresleny s trochu silnějším, ale stále přijatelným šumem.


expoziční čas 1/1250 s, clona F2,8, citlivost ISO 250, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Se zapnutým i-Contrastem je vidět posun v dynamickém rozsahu. Obloha není tolik přepálená, stíny jsou lehce prosvětlené. I přes vyšší ISO citlivost je šum v normě.


expoziční čas 1/640 s, clona F2,8, citlivost ISO 125, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Slunce schované za rozhlednou silně prosvětlilo oblohu, která se v některých místech hodně přepálila.


expoziční čas 1/1600 s, clona F2,8, citlivost ISO 250, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Technologie i-Contrast výborně srovnala jasy, budova je světlejší, naopak obloha je modrá bez přepalů. I přes vyšší ISO citlivost je budova prokreslena docela dobře. Sice není nejostřejší a působí poněkud rozmazaně, není však rozpatlaná.


ohnisko 28 mm, clona F2


ohnisko 28 mm, clona F4


ohnisko 28 mm, clona F8

S chromatickou aberací má fotoaparát průměrný problém. Občas se vyskytuje, zdá se ale, že Canon konečně začal tuto chybu odstraňovat.


ohnisko 62 mm, clona F4,5


ohnisko 62 mm, clona F8

Na středních ohniscích je vidět, jak hrany hodně světlají a aberace do snímků promlouvá výrazněji.


ohnisko 105 mm, clona F5,3


ohnisko 105 mm, clona F8

Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace poněkud příjemnější. Barevně je výraznější, ale na druhou stranu nemá zas tak velkou plochu jako u středních ohnisek.


reklama
Nejnovější články
Canon nasnímal 4,2GPx fotku tradičního japonského díla Canon nasnímal 4,2GPx fotku tradičního japonského díla
Japonský Projekt Tsuzuri má za úkol převést tradiční díla japonské kultury do digitální podoby a následně vytvořit jejich fyzickou kopii pro lepší zachování originálu. Nyní tak vznikla 4,2GPx verze Bohů větru a hromu od Tawaraya Sotatsua.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala1 komentář
Dálkoměr Leica M11 přináší 60MPx snímač CMOS BSI a 64GB paměť Dálkoměr Leica M11 přináší 60MPx snímač CMOS BSI a 64GB paměť
Leica uvedla novou generaci dálkoměrného fotoaparátu M11. Ten přináší 60MPx full frame snímač typu CMOS BSI, zajímavý je také obrovskou 64GB vestavěnou pamětí. Vylepšena byla i ergonomie ovládání.
14.1.2022, aktualita, Milan Šurkala4 komentáře
Irix představil širokoúhlý objektiv 21mm T1.5 Irix představil širokoúhlý objektiv 21mm T1.5
Další novinkou společnosti Irix je širokoúhlý světelný objektiv 21mm T1.5, který je tzv. cine objektivem, tedy optimalizovaným pro profesionální natáčení videa např. kompatibilitou s follow focus systémy díky vroubkování na prstencích.
13.1.2022, aktualita, Milan Šurkala
CIPA 11/21: Trh se stabilizuje, prodeje táhnou zejména CSC CIPA 11/21: Trh se stabilizuje, prodeje táhnou zejména CSC
Výsledky ohledně trhu s fotoaparáty jsou poslední roky spíše pesimistické. Ani listopad nebyl zrovna takový, že bychom mohli skákat radostí, nicméně je tu vidět uklidnění situace a dokonce i mírný nárůst v oblasti CSC.
13.1.2022, aktualita, Milan Šurkala5 komentářů
The Associated Press chce zahájit prodej fotek jako NFT The Associated Press chce zahájit prodej fotek jako NFT
Móda NFT dorazila i do tak staré organizace, jako je The Associated Press (AP). Ta chce spustit tržiště se snímky, které budou prodávány jako NFT, a zájemci tak mohou vlastnit digitální "tokenizované" verze mnoha ikonických fotografií.
13.1.2022, aktualita, Milan Šurkala