Canon IXUS 950 IS: důsledek evoluce

26.11.2007, Jan Čerbák, recenze: specifikace produktu
Canon přináší v produktové řadě IXUS stylové kompaktní fotoaparáty již od roku 1996. Moderní digitál IXUS 950 IS stvrzuje moderní trendy této řady i stylových kompaktů vůbec: je vybaven optickou stabilizací, digitální čip typu CCD a vyniká rozlišením 8,0 Mpix.

Nastavení nejdůležitějších funkcí

O expozici fotografie mnohdy rozhodují jen okamžiky, během níž je nutné změnit nastavení některé z důležitých funkcí. Canon IXUS 950 IS je vybaven přímými vstupy k nejfrekventovanějším funkcím přes čtyřsměrný ovladač: režimy blesku (auto, on, off), režimy autofocusu (macro, zaostření na nekonečno, klasický AF), hodnota citlivosti ISO, režimy sériového snímání a samospouště.

Ostatní důležité funkce jsou ukryty pod tlačítkem FUNC. SET ve středu čtyřsměrného voliče: volba režimu (viz dále), kompenzace expozice, vyvážení bílé, režim Mé barvy, měření expozice, komprese a rozlišení fotografie. Každý z těchto parametrů se aktivuje pohybem šipek nahoru a dolů, hodnota/nastavení funkce se nastavuje šipkami doleva a doprava. Hned první parametr, volba režimu, obsahuje tato nastavení: běžné fotografování, digitální makro, zdůrazni barvu (zvýší saturaci fotografem vybraného odstínu), zaměň barvu (zamění dva uživatelem specifikované odstíny) a stitch assist (asistent pro tvorbu panoramat).

Všechny tyto parametry jsou k dispozici jen v režimu program (ikona fotoaparátu s písmenem M na voliči expozičních režimů. V automatickém módu a scénických režimech lze volit jen kompresi a rozlišení, případně scénický režim. V režimu nahrávání videosekvencí lze volit pomocí tlačítka FUNC. jen vyvážení bílé, nastavení režimu Mé barvy, rychlost snímání, rozlišení videa a typ nahrávání (standardní, rychlý pohyb, kompaktní, zdůrazni barvu, zaměň barvu a intervalové snímání).

Pokud by to někomu ovládání přes křížový ovladač a tlačítko FUNC. nestačilo, může si ještě naprogramovat tlačítko pro přímý tisk.

Menu

Tak jako je tomu u jiných kompaktů, i menu Canonu IXUS 950 IS zobrazuje nabídku funkcí podle toho, jaký režim je momentálně aktivní. Menu fotografických režimů automatika, program, scénické režimy a režimu nahrávání videa je strukturováno do tří skupin (karet). První karta obsahuje veškerá fotografická nastavení. V režimu program (ikona fotoaparátu s písmenem M) jsou k dispozici tato nastavení: funkce autofocusu (zapnuto, vypnuto, detekce tváře), digitální zoom, pomalá synchronizace (lze použít dlouhý čas při fotografování s bleskem), redukce červených očí, nastavení délky uživatelské samospouště, automatický posun ISO, pomocné světlo autofocusu, automatická kategorie (variace režimu Inteligent auto), doba zobrazení snímku po expozici, režim stabilizace (vypnuto, aktivní trvale, aktivní v době expozice), nastavení tlačítka pro přímý tisk a další.

Důležitá je především poslední funkce, která dovoluje programovat tlačítko přímého tisku, které pak může poskytnout zkratku k těmto funkcím: nepřiřazeno (žádná funkce, nastaveno z výroby), korekce expozice, vyvážení bílé, uživatelské nastavení vyvážení bílé, digitální telekonvertor, mřížka, záznam filmu, přepnutí do režimu spánku a nahrát zvukový efekt.

V plně automatickém režimu (jen ikona fotoaparátu) je nabídka funkcí prakticky stejná, jen je ochuzená o pomalou synchronizaci, jinak nabízí prakticky stejnou nabídku funkcí. V režimu nahrávání videosekvencí je nabídka o poznání užší a obsahuje jen funkce relevantní při nahrávání videa: digitální zoom, pomocné světlo AF, automatická kategorie, nastavení mřížky (a masky pro fotografování s poměrem stran 3:2), stabilizace a nastavení tlačítka pro přímý tisk.

Druhá karta obsahuje klasická nastavení fotoaparátu - datum a čas včetně volby pásma, jasu displeje, ztlumení (vypne zvuky fotoaparátu), automatického otáčení snímků při fotografování na výšku, formátování paměťové karty, resetování všech nastavení fotoaparátu, vytvoření nové složky na paměťové kartě, nastavení jazyku (IXUS 950 IS podporuje češtinu) a nastavení standardu přímého tisku (auto, PictBridge). Třetí karta obsahuje uživatelská nastavení, ve kterých lze měnit úvodní obrázek a znělku při zapnutí fotoaparátu, zvuk samospouště a závěrky. Na výběr je jedno ze tří témat, další variantou je vypnutí všech zvuků a obrázků.

Trochu odlišné menu je při nastaveném režimu přehrávání. Skládá se ze čtyř skupin: nastavení přehrávání, nastavení přímého tisku, obecná nastavení fotoaparátu (shoduje se s druhou kartou manu v režimu fotografování; viz výše) a uživatelské nastavení (viz výše). V první skupině lze aktivovat prezentace, spravovat složky a řadit fotografie do tématických kategorií (lidé, scenérie, události, …), dále je možné snímky ochránit proti nechtěnému mazání a samozřejmě mazat, redukovat softwarově červené oči, měnit nastavení funkce Mé barvy, dále snímky otáčet a spojovat.

Zobrazení LCD

LCD monitor Canonu IXUS 950 IS má klasickou velikost úhlopříčky 2,5“ a jemné rozlišení 230 tisíc pixelů. Celkově lze zobrazení displeje popsat jako dobré, s běžnými pozorovacími úhly a průměrnou obnovovací frekvencí. Tlačítkem DISP. Lze volit jedno ze tří zobrazení: zcela bez informací (jen s drobnou ikonou aktivní stabilizace), s informacemi a vypnutý. V prvních dvou režimech fotoaparát při namáčknutí spouště skryje veškeré informace a zobrazí jen aktivní zaostřovací bod/body, expoziční čas, clonové číslo, ikonu stabilizace (je-li aktivní), ikonu blesku (je-li aktivován) a citlivost ISO.

Mřížka pro lepší komponování a maska pro fotografování fotografií s poměrem stran 2:3 se nastavuje v menu. V režimu fotografování (se zobrazováním informací) zobrazuje displej ikonu aktivního režimu, případně aktivního scénického režimu, režim blesku, citlivost ISO, režim samospouště/sériového snímání, režim měření expozice, komprese, rozlišení, aktivní stabilizace a počet snímků, které lze ještě uložit na paměťovou kartu.

V režimu přehrávání se zobrazuje fotografie buďto zcela bez informací, nebo s informací o datu a času expozice, rozlišení a pořadí mezi ostatními snímky. Snímek je rovněž možné zobrazit mimo tyto informace s histogramem a boxem s ikonou expozičního režimu, citlivostí, expozičním časem, kompenzací expozice, ikonou blesku, vyvážení bílé a velikostí souboru. Jednotlivá zobrazení se přepínají tlačítkem DISP.