Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G1 X Mark II: významné zlepšení

5.1.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Do dnešního testu se dostal profi kompakt Canon PowerShot G1 X Mark II. Proti předchůdci přináší větší zoom a mnohem lepší světelnost F2,0-3,9. Zlepšil také schopnosti makra. Bude to nyní trefa do černého?

Sférické zkreslení


V JPEGu se nemusíte ničeho bát, stejně jako v RAWu v moderních konvertorech, které provádí korekci zkreslení. Tam najdete mírné sférické zkreslení +0,7 % u nejširší a +0,5 % na nejdelší ohniskové vzdálenosti. Pokud se ale dostanete opravdu k původním RAWům (např. v Raw Therapee), zjistíte, že korekce objektivu jsou opravdu masivní. Na nejširší ohniskové vzdálenosti má zkreslení hodnotu +11,1 %. Jak ostatně vidíte, fotoaparát musí obraz výrazně narovnat a ještě roztáhnout. Dle mých měření se pro tvorbu 3:2 fotografií používá zhruba 10,3 megapixelů, které se roztáhnou na 12,8 MPx, a to ještě pár pixelů zmizí díky roztažení a narovnání rohů. Nejdelší ohnisková vzdálenost má i nadále zkreslení s hodnotou +0,5 %.


24mm ohnisko (JPEG)



120mm ohnisko (JPEG)



24mm ohnisko (RAW, Raw Therapee)

120mm ohnisko (Raw, Raw Therapee)



Vinětace


Při nejnižších clonách bývá vinětace (tmavé rohy) trochu viditelná. Ztmavení sice není moc velké co do rozdílu jasů, ale je poměrně náhlé. V celém ohniskovém rozsahu se pohybuje okolo 2/3 EV. S přicloněním na F5,6 se už dostanete lehce pod 1/3 EV a s maximálním přicloněním je zde dokonce záporná vinětace (rohy jsou o něco světlejší a chytají trochu jinou barvu - podobně to dělá např. Sony Cyber-shot RX100 na nejdelších ohniskových vzdálenostech).


Canon PowerShot G1 X Mark II průběh vinětace



Kresba v praxi


Podíváme se na kresbu objektivu při různých ohniskových vzdálenostech a clonách.


24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11



24mm ohnisko, clona F16
 

Na nejširší ohniskové vzdálenosti při focení na krátké vzdálenosti počítejte s hodně neostrým středem. S přicloněním se situace výrazně zlepší, rohy ale zůstávají dlouhou dobu méně ostré a s chromatickou aberací.


32mm ohnisko, clona F3,2



32mm ohnisko, clona F4



32mm ohnisko, clona F5,6



32mm ohnisko, clona F8



32mm ohnisko, clona F11

32mm ohnisko, clona F16

S trochou zazoomování je vše mnohem lepší a i při plně odcloněném objektivu je kresba uprostřed velmi slušná. Rohy jsou méně ostré a clonění v zásadě nijak zvlášť nepomáhá. Od clony F8 výše se už pomaličku začíná ukazovat difrakce.


51mm ohnisko, clona F3,5



51mm ohnisko, clona F4



51mm ohnisko, clona F5,6



51mm ohnisko, clona F8



51mm ohnisko, clona F11

51mm ohnisko, clona F16

O něco lépe se objektiv projevuje na 51mm ohniskové vzdálenosti. Střed je znovu solidní i při plně otevřené cloně, ale i rohy jsou dost dobré.


82mm ohnisko, clona F3,9



82mm ohnisko, clona F5,6



82mm ohnisko, clona F8



82mm ohnisko, clona F11



82mm ohnisko, clona F16
 

U 82mm ohniskové vzdálenosti se ale opět ukazuje, že střed na plně otevřené cloně není úplně nejlepší a schází mu trochu výraznější kontrast. Naopak rohy jsou až překvapivě dobré. Solidní ostrost, kontrast, žádná chromatická aberace i na nejnižších clonách.


120mm ohnisko, clona F3,9



120mm ohnisko, clona F5,6



120mm ohnisko, clona F8



120mm ohnisko, clona F11



120mm ohnisko, clona F16
 

Nicméně maximální zoom, to je úplně jiná písnička. Při plně otevřené cloně je prostředek příliš nekontrastní (nebo neostrý a kontrastní, když zaostříte kousek vedle). Pokud to chcete použít na telemakro, rozhodně musíte přiclonit. F5,6 už dává docela pěkný obraz, nicméně rohy jsou vždy neostré a s chromatickou aberací.


24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11



24mm ohnisko, clona F16
 

Při ostření na větší vzdálenosti se objektiv projevuje mnohem lépe a střed je slušně ostrý i při plně otevřené cloně. Rohy jsou lehce neostré, s přicloněním se to zlepšuje jen pomalu.


35mm ohnisko, clona F3,2



35mm ohnisko, clona F4



35mm ohnisko, clona F5,6



35mm ohnisko, clona F8



35mm ohnisko, clona F11

35mm ohnisko, clona F16

U 35mm ohniskové vzdálenosti je opět střed krásně ostrý už při nejnižší cloně. Rohy jsou lehce neostré, s přicloněním se trochu zlepšují.


48mm ohnisko, clona F3,5



48mm ohnisko, clona F4



48mm ohnisko, clona F5,6



48mm ohnisko, clona F8



48mm ohnisko, clona F11

48mm ohnisko, clona F16

Znovu se ukazuje výborná středová ostrost, dosti slušné jsou i rohy, které se s přicloněním ještě trochu zlepšují. Velmi dobrá práce.


72mm ohnisko, clona F3,5



72mm ohnisko, clona F4



72mm ohnisko, clona F5,6



72mm ohnisko, clona F8



72mm ohnisko, clona F11

72mm ohnisko, clona F16

Rovněž 72mm ohnisková vzdálenost ukazuje velmi dobré výsledky. Rohy sice nejsou plně ostré, ale netrpí ani na výraznou neostrost, objektiv rozhodně patří k tomu lepšímu.


120mm ohnisko, clona F3,9



120mm ohnisko, clona F5,6



120mm ohnisko, clona F8



120mm ohnisko, clona F11



120mm ohnisko, clona F16
 

Také na nejdelší ohniskové vzdálenosti je střed velmi ostrý (na rozdíl od focení na krátkou snímací vzdálenost), rohy se lehce mažou. S přicloněním se poněkud zaostří.


Chromatická aberace


Problematika chromatické aberace nás bude také zajímat. Snímky jsou jak v JPEGu, tak i v RAWu.



24mm ohnisko, clona F2 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F2 (RAW)



24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F11 (RAW)



V JPEGu je chromatická aberace potlačena, RAWy na ní ale poněkud trpí. Není moc složité ji ale v RAW konvertoru snížit.



34mm ohnisko, clona F3,2 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F3,2 (RAW)



34mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F8 (RAW)



34mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



34mm ohnisko, clona F8 (RAW)



U 34mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace v RAWu trochu slabší, nicméně pořád viditelná. JPEGy ji úspěšné odstranily.



58mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



58mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



58mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



58mm ohnisko, clona F8 (RAW)



58mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



58mm ohnisko, clona F8 (RAW)



58mm ohnisková vzdálenost ukazuje v RAWu lehkou chromatickou aberaci, JPEGy ji opět trochu potlačily.



120mm ohnisko, clona F3,9 (JPEG)



120mm ohnisko, clona F3,9 (RAW)



120mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



120mm ohnisko, clona F8 (RAW)



120mm ohnisko, clona F8 (JPEG)



120mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Při maximálním zoomu se situace opakuje, RAWy mají mírnou chromatickou aberaci, JPEGy jsou čisté.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.