Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G1 X Mark III: s ještě větším srdcem

9.2.2018, Milan Šurkala, recenze
Canon představil profi kompakt s velkým APS-C senzorem a zoomovacím objektivem. Vzbudil tak opravdu velkou pozornost. V dnešním testu se na tento fotoaparát podrobněji podíváme a zjistíme, jak moc bude revoluční.
Nyní se podíváme, jak si 24MPx CMOS senzor stojí v otázce šumu. Fotografie uvidíme ve formátu JPEG, k dispozici ale bude i konverze z RAWu (přes Adobe Camera Raw s vypnutým odšumováním).
 
 
ISO 100 (JPEG)
 
 
ISO 100 (konverze z RAWu)
 
Nejnižší citlivost je krásně čistá a detailní, Zde nelze cokoli namítat.
 
 
ISO 200 (JPEG)
 
 
ISO 200 (konverze z RAWu)
 
Také citlivost ISO 200 je čistá a bezproblémová.
 
 
ISO 400 (JPEG)
 
 
ISO 400 (konverze z RAWu)
 
Ani u citlivosti ISO 400 to není o moc horší, v RAWu je jen mírný jasový šum.
 
 
ISO 800 (JPEG)
 
 
ISO 800 (konverze z RAWu)
 
ISO 800 začíná přidávat i trochu barevného šumu. JPEGy lehce ztrácí výraznost detailů, stále však jde o velmi kvalitní výsledky.
 
 
ISO 1600 (JPEG)
 
 
ISO 1600 (konverze z RAWu)
 
Citlivost ISO 1600 přináší další mírné zhoršení obrazu, nicméně jak RAWy, tak i JPEGy jsou bezproblémově použitelné pro dosti kvalitní výsledky.
 
 
ISO 3200 (JPEG)
 
 
ISO 3200 (konverze z RAWu)
 
ISO 3200 je na tom hůře, RAWy dostávají podstatně více barevného šumu, JPEGy naopak kvůli barevnému odšumování začínají trochu barev postrádat.
 
 
ISO 6400 (JPEG)
 
 
ISO 6400 (konverze z RAWu)
 
ISO 6400 je pro snímač stropem. Barevného šumu je opravdu hodně, JPEGy jsou pak rozmyté se sníženou saturací barev.
 
 
ISO 12800 (JPEG)
 
 
ISO 12800 (konverze z RAWu)
 
U citlivosti ISO 12800 dále výrazně navyšuje barevný šum, naopak JPEGy jsou téměř bez barev a rozpité. Takto vysokou citlivost už APS-C senzor ve fotoaparátu nezvládá.
 
 
ISO 25600 (JPEG)
 
 
ISO 25600 (konverze z RAWu)
 
Nejvyšší citlivost není ani nouzová. Obraz chytá ve stínech výraznější fialový nádech, JPEGy jsou v podstatě bez barev. Podíváme se také na fotografie převedené na rozlišení 12 megapixelů pro vzájemné srovnání snímků mezi recenzemi.
 
Canon PowerShot G1 X Mark III ISO šum autíčka 12MPx
 
výřezy ze snímků konvertovaných na 12 MPx (vlevo JPEG, vpravo RAW)
 
Jak je vidět, kvalita obrazu je do ISO 1600 hodně slušná, poměrně dobrá je i při ISO 3200. Také ISO 6400 je rozhodně použitelné, musíte však počítat se silnějším odšumováním. Výše bych nechodil. Dále se podíváme na snímky plyšového zajíce, kde bude dobře vidět míra zachování detailů. Začneme výřezy z 24MPx fotografií.
 
Canon PowerShot G1 X Mark III ISO zajíc šum 24MPx noise
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG / vpravo RAW)
 
Do citlivosti ISO 1600 včetně jsou výsledky hodně slušné, při ISO 3200 už se začíná více objevovat vliv šumu a odšumování. Citlivost ISO 6400 je už dost odšuměná a měkká.
 
Canon PowerShot G1 X Mark III ISO šum zajíc 12MPx
 
výřezy ze snímků konvertovaných na 12 MPx (vlevo JPEG / vpravo RAW)
 
I při zmenšení na 12 megapixelů je vidět, že od ISO 3200 začíná dost měknout kresba a zvyšující se šum postupně více a více degraduje detaily. Jako poslední tu bude snímek bílé plochy.
 
Canon PowerShot G1 X Mark III ISO šum bílá plocha noise
 
výřezy z 24MPx snímků (vlevo JPEG / vpravo RAW)
 
Barevné odšumování je silné, ani na nejvyšší citlivosti se totiž nedočkáme barevných fleků. Jak je vidět, ty už kolem citlivosti ISO 3200 v RAWu začínají být docela vidět.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.