Canon PowerShot G11: géčko, o jakém jsme snili

7.12.2009, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Naším dalším testem prošel profesionální kompakt Canon PowerShot G11. Jeho výrobce vyslyšel volání zákazníků a vrátil géčkové řadě výklopný displej a snížil rozlišení na rozumných 10 MPix. Jak se to projeví ve výsledku? Stane se z G11 nejlepší kompakt na trhu?
Jak si tedy v celkovém součtu nový Canon PowerShot G11 vedl? Nutno říci, že výborně. Nová verze totiž přinesla přesně to, co chybělo té staré. Jako první je to tedy stejně velký 1/1,7" čip se sníženým rozlišením z 15 MPx na 10 megapixelů. To se spolu s inovovanými odšumovacími algoritmy projevilo na výrazně vyšší kvalitě obrazu, kdy se až při citlivosti ISO 400 začíná objevovat trochu šumu, takže i s touto citlivostí pořídíte nádherné snímky.

Srovnáme-li to s dnešními 12MPx kompakty se směšnými 1/2,33" čipy, pak i při ISO 400 nabízí G11 lepší kvalitu obrazu než tyto kompakty při ISO 80 nebo 100. Teprve při ISO 800 začíná být šum znatelnější, na můj vkus mohl Canon při této citlivosti ubrat na odšumování jasové složky a přidat na barevné. Snímky začínají být trochu rozostřené, každopádně G11 v tomto ohledu deklasuje takřka veškerou konkurenci.

Druhou podstatnou změnou je návrat plně polohovatelného LCD displeje. 2,8" úhlopříčka je dostatečná, rozlišení 461.000 bodů nabízí ostřejší obraz, než je zvykem. Prostě splnění žádostí, které jsme od nového "géčka" chtěli. Objektiv má rozumný 5× zoom a dobrou světelnost, nicméně s ohledem na historii řady G by světelnost přeci jen mohla být lepší. Např. Canon G1 a G2 měl při 3× zoomu F2,0-2,5, Canon G3, G5 a G6 měli se 4× zoomem F2,0-3,0. Toto částečně řeší Canon PowerShot S90, nicméně jeho F2,0-4,9 je na dlouhém konci trochu moc.

Možnosti nastavení jsou velmi bohaté, najdete zde sáňky na blesk, AE Lock, programový posuv, vlastní režimy, kolečko pro ovládání korekce expozice i ISO citlivosti a další. Potěší makro režim, který nabízí krátké snímací vzdálenosti nejen na širokém ohnisku, ale i na tom dlouhém, kde se navíc odmění "zrcadlovkovým" rozmazání pozadí a velmi zajímavým bokehem. Hodně zajímavý je i ostřící bracketing, díky němuž získáte tři snímky s lehce jiným zaostřením a je tak velmi pravděpodobné, že jeden snímek bude ostrý přesně tak, jak má být. Optická stabilizace je velmi účinná.

Blesk má dostatečnou sílu a velmi dobře zde funguje slow synchro režim. Výdrž na baterie je rovněž poměrně dobrá. Za většiny podmínek velmi dobře funguje funkce i-Contrast prosvětlující stíny. Občas ale trpí na sníženou saturaci barev. Vyvážení bílé funguje spolehlivě (má sice tendenci trochu ochlazovat barvy, ale nedělá to nepředvídatelně). Není nejmenší problém ji vlastnoručně poupravit a přinutit dávat barvy teplejší ve všech režimech (tedy přenastavit i automatiku).

Ocenění TREFA získává Canon PowerShot G11
za vynikající snímky, výborný LCD displej a bohaté možnosti. Logo ocenění je ke stažení zde.

Negativních stránek zde opravdu mnoho nenajdeme. Předně to jsou některé optické chyby objektivu jako chromatická aberace na širokých ohniscích a tamtéž trochu silnější sférické zkreslení. Další problémy jsou už jen nepodstatného charakteru. Např. tužší ovládací kolečka na horní straně přístroje, malé otočné okruží kolem čtyřsměrného ovladače (u G10 bylo zas příliš velké, chtělo by to nějaký rozumný kompromis mezi těmito dvěma extrémy), krytka prostoru pro baterie trochu vrže a hledáček má malé pokrytí.

Určitě by si tento fotoaparát zasloužil podstatně rychlejší sekvenční snímání a rychlejší ostření i bez podpůrných technologií (s průběžným ostřením je ale dosti rychlý). Neuškodily by ani lepší videosekvence než s VGA rozlišením a dobrá by byla i podpora optického zoomu.

Hodně mě naštval opět nefunkční software a obecně na hlavu postavené RAW+JPEG focení. Fotoaparát to ukládá na kartu ve formě dvou RAW souborů a pouze CameraWindow z toho dokáže dostat RAW+JPEG. Jenže software CameraWindow se na velkém množství počítačů není ochoten vůbec spustit, takže je nutno kopírovat data ručně nebo přes čtečku. Kvůli chybějící podpoře USB Mass Storage není možno použít jiný software. Když už Canon vyslyšel prosby o polohovatelném LCD displeji a nižším rozlišení, proč stále opomíjí USB Mass Storage a vývoj softwaru, který se dá nejen nainstalovat, ale i spustit? Zamrzí i poněkud vysoká cena.

Ve výsledku si tak i přes drobné chybičky Canon PowerShot G11 odnáší naše ocenění TREFA. Opravdu si ho zasloužil, tento fotoaparát vám dá na srozuměnou, že nejen zrcadlovky dokáží udělat hezké fotky. Umí to i kompakty, pokud se vývojáři při návrhu neřídí pouze marketingovým oddělením, ale i selským rozumem. U G11 se to povedlo na výbornou. Bravo!

Vynikající kvalita snímků Chromatická aberace a zkreslení na širokém ohnisku
Polohovatelný LCD displej s vysokým rozlišením Problematický software (+chybějící USB Mass Storage)
Neskutečně bohaté možnosti nastavení Pomalé sekvenční snímání