Canon PowerShot G3 X: spousta zoomu v malém těle
Dnes se podíváme na nový 1,0" ultrazoom Canon PowerShot G3 X. Ten má rozlišení 20 megapixelů a objektiv s nadprůměrným 25× optickým zoomem. Nechybí ani výklopný displej. Jak si povede v našem testu?
Kapitoly článku:
Tato kapitola se podívá na zákeřné focení v protisvětle. To je náročné pro objektiv i senzor.
expoziční čas 1/640 s, clona F6,3, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Bez jakýchkoli podpůrných technologií je v JPEGu vidět výrazný přepal, krajina je poněkud tmavá. K dispozici je RAW snímek. Z oblohy se dá mnohé zachránit, dají se také prosvětlit stíny a vytřískat z nich trochu více detailů. Jak je vidět, rohová ostrost objektivu není zrovna nejlepší a snímek trápí také chromatická aberace.
expoziční čas 1/1600 s, clona F6,3, citlivost ISO 250, ohnisko 24 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Funkce Korekce DR snižuje přepaly v obloze tím, že snímek vyfotí při polovičním čase, čímž stáhne přepaly (označení ISO 250 je zavádějící, neboť se fotí při ISO 125).
Stíny, které jsou tedy také o polovinu tmavší, se naopak softwarově dvakrát prosvětlí. Na snímku výše vidíte srovnání. Vlevo je první snímek v této kapitole, vpravo ten druhý. Myslím, že rozdíl v kvalitě je dramatický a tuto technologii bych moc nedoporučoval. Lepší je opravdu si ručně hrát s RAWem.
expoziční čas 1/1600 s, clona F6,3, citlivost ISO 250, ohnisko 24 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
V tomto případě jsem Korekci DR doplnil ještě o funkci Korekce stínů. Ta dělá to, že agresivněji prosvětluje stíny. Pokud tedy zkombinujete Korekci DR (která fotí s poloviční expozicí a prosvětlí stíny na původní jas, který by byl bez této funkce) a Korekci stínů (která znovu prosvětlí stíny, tentokrát na vyšší jas než bez této funkce), máme tu dvojité prosvětlování. Snímek je tedy jasově lepší, první funkce stáhla přepaly, druhá podruhé vytáhla stíny. Bohužel kresba stínů zůstává poměrně slabá. Připomeňme, že obě tato přídavné funkce pracují pouze ve formátu JPEG.
expoziční čas 1/250 s, clona F6,3, citlivost ISO 250, ohnisko 24 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Jako poslední tu s touto scénou mám hardwarové HDR z více expozic. Zde je stažen přepal oblohy, rovněž je projasněna krajina (byť ne nějak extrémně). Nicméně hlavní je to, že ve stínech zůstává poměrně slušná kresba, která je místy trochu rozpitá a zaostřená zároveň.
expoziční čas 1/1250 s, clona F5, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Vpravo dole je mírný odlesk objektivu, ten se ale obvykle dá docela dobře schovat. Kresba je celkem slušná, méně výrazné plochy se ale mažou (stromy v pozadí). Může ale za to i počasí (jemný vzdušný závoj), jak ukazuje RAW snímek. Dynamický rozsah čipu je slušný, zachráníte něco ze světlé oblohy i prosvětlíte stíny.
expoziční čas 1/200 s, clona F6,3, citlivost ISO 250, ohnisko 24 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
S funkcí HDR se snížil přepal, stíny jsou lépe prosvětlené s lepším lokálním kontrastem. Zvýraznil se ale také odlesk objektivu.
expoziční čas 1/1250 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 24 mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Zatímco prostředek obrazu je solidní, směrem k rohům se ostrost ztrácí a fotografie působí rozmázle. Výraznější odlesky se tentokrát snímku vyhnuly. Opět si můžete stáhnout snímek ve formátu RAW, ve kterém uvidíte slušnou rezervu dynamického rozsahu v jasech.
V JPEGu je vidět dost tmavé stíny a slabou kresbu v nich. Pravá část snímku také ukazuje chromatickou aberaci. RAW ale dokazuje, že se dá ze stínů docela dost vytáhnout. Sice budete muset počítat s narůstajícím šumem, ale výsledek může být přesto velmi pěkný.