Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot G3 X: spousta zoomu v malém těle

9.12.2015, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na nový 1,0" ultrazoom Canon PowerShot G3 X. Ten má rozlišení 20 megapixelů a objektiv s nadprůměrným 25× optickým zoomem. Nechybí ani výklopný displej. Jak si povede v našem testu?

Sférické zkreslení


Canon PowerShot G3 X provádí korekce objektivu tak, abyste se nemuseli trápit se zkreslení v JPEGu ani v RAWu (v RAW konvertorech, které provádí korekci zkreslení na základě vloženého profilu). V takovém případě lze čekat velmi mírné sférické zkreslení +0,8 % na nejširší ohniskové vzdálenosti a +0,2 % na té nejdelší.


24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



600mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

600mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Pokud ale otevřete RAWy v programu, který korekci zkreslení neprovádí (např. Raw Therapee), pak na nejširší ohniskové vzdálenosti uvidíte masivní sférické zkreslení s hodnotou +9,8 %! Navíc vidíte, že bere opravdu spoustu plochy kolem a ve skutečnosti je 20MPx snímek tvořen výřezem s cca 17 megapixely, z nichž se ještě něco ztratí samotným roztažením rohů. U maximálního zoomu je vidět mírné poduškovité zkreslení s hodnotou -0,8 %.


Vinětace


Na širších ohniskových vzdálenostech je vinětace mírná, i při plném odclonění příliš nepřesahuje 0,5 EV. S přicloněním klesá až někam k 0,2 EV. Bohužel od cca 120mm ohniskové vzdálenosti se vinětace zvedá a čím vyšší clona, tím je překvapivě patrnější (jasový rozdíl je výraznější a náhlejší). U běžně používaných clon tak čekejte přibližně 0,9 EV, s maximální clonou jsem pak naměřil dokonce 1,2 EV. Vzhledem k tomu, že jde o poměrně náhlou jasovou změnu, není až takový problém si toho všimnout i na některých běžných snímících.


Canon PowerShot G3 X průběh vinětace



Kresba v praxi


Dále se budeme věnovat kvalitě kresby objektivu uprostřed i v rozích při různých clonách. Začneme ostřením na vzdálenosti několik desítek centimetrů až jednotek metrů.


24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Nejširší ohnisková vzdálenost dává ostrý prostředek i u nízkých clon, mírné přiclonění pak ještě trochu zvýší kontrast. Rohy jsou neostré s mírnou chromatickou aberací, vyšší clony ale výsledek moc nezmění.


40mm ohnisko, clona F3,5



40mm ohnisko, clona F4



40mm ohnisko, clona F5,6



40mm ohnisko, clona F8



40mm ohnisko, clona F11
 

Se středem nejsou žádné potíže, rohy jsou na tom vcelku dobře. Nejsou plně ostré, ale ani úplně rozostřené a chromatická aberace se dá skousnout.


76mm ohnisko, clona F4,5



76mm ohnisko, clona F5,6



76mm ohnisko, clona F8

76mm ohnisko, clona F11

U 76mm ohniskové vzdálenosti je střed průměrně ostrý, rohy se lehce mažou. Clonění obrazu moc nepomáhá, akorát u vyšších clon navýší difrakci.


142mm ohnisko, clona F5



142mm ohnisko, clona F5,6



142mm ohnisko, clona F8

142mm ohnisko, clona F11

S prodloužením ohniskové vzdálenosti na přepočtených 142 milimetrů je opět ostrost docela vyrovnaná, nicméně to znamená, že střed není příliš ostrý a rohy nejsou příliš neostré.


298mm ohnisko, clona F5,6



298mm ohnisko, clona F8



298mm ohnisko, clona F11
 

U 298mm ohniskové vzdálenosti se střed poněkud zlepšuje, naopak rohy jsou už o něco méně ostré a vrací se mírná chromatická aberace.


600mm ohnisko, clona F5,6



600mm ohnisko, clona F8



600mm ohnisko, clona F11
 

Na maximálním zoomu nejsou výsledky moc slavné. Střed je spíše slabší, rohy jsou trochu horší (pravé jsou spíše kusovou vadou objektivu). Nyní se podíváme na výsledky při ostření na větší vzdálenosti zhruba 25 metrů.


24mm ohnisko, clona F2,8



24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6



24mm ohnisko, clona F8



24mm ohnisko, clona F11
 

Střed je velmi pěkný i na plně otevřené cloně, přiclonění ještě trochu zvýší ostrost a kontrast. Rohy jsou poněkud neostré, clonění pomáhá jen mírně.


37mm ohnisko, clona F3,5



37mm ohnisko, clona F4



37mm ohnisko, clona F5,6



37mm ohnisko, clona F8



37mm ohnisko, clona F11
 

U 37mm ohniskové vzdálenosti je situace lepší. Ostrost prostředku je v pořádku, rohy vykazují náznaky kresby. Clonění rozhodně pomáhá.


58mm ohnisko, clona F4



58mm ohnisko, clona F5,6



58mm ohnisko, clona F8

58mm ohnisko, clona F11

Zde se objektiv předvedl velmi dobře. Střed je krásně ostrý i u nejnižší clony a dokonce i rohy jsou dost slušné. Přiclonění je ještě dále zlepší. F5,6 je ideální clonou.


111mm ohnisko, clona F5



111mm ohnisko, clona F5,6



111mm ohnisko, clona F8

111mm ohnisko, clona F11

I okolo 111mm ohniskové vzdálenosti je prostředek slušný, rohy jsou trochu slabší, ale zejména ty levé ukazují, že na tom objektiv není vůbec špatně.


233mm ohnisko, clona F5,6



233mm ohnisko, clona F8



233mm ohnisko, clona F11
 

U 233 milimetrů je střed nadále v pořádku, rohy jsou o něco méně ostré, ale nejsou vyloženě rozmazané. Zde budu spíše chválit.


418mm ohnisko, clona F5,6



418mm ohnisko, clona F8



418mm ohnisko, clona F11
 

S dalším prodlužováním ohniskové vzdálenosti ale kvalita obrazu klesá. Střed je přijatelný, ale rohy už začínají ztrácet ostrost. Cloněním si moc nepomůžete, protože už začnete narážet na difrakci.


600mm ohnisko, clona F5,6



600mm ohnisko, clona F8



600mm ohnisko, clona F11
 

U maximálního zoomu je to dost podobné, rohy mi však připadají být trochu lepší.


Chromatická aberace


Nyní se budeme věnovat chromatické aberaci jak v JPEGu, tak i RAWu.



24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)



24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



24mm ohnisko, clona F11 (RAW)



U nejširší ohniskové vzdálenosti je vidět jen mírnou chromatickou aberaci, ta na snímcích zůstává i po korekcích v JPEGu v podobě namodralých kontur. Přiclonění pomáhá jen velmi mírně.



42mm ohnisko, clona F3,5 (JPEG)



42mm ohnisko, clona F3,5 (RAW)



42mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



42mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



42mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



42mm ohnisko, clona F11 (RAW)



U 42mm ohniskové vzdálenosti není chromatickou aberaci v podstatě vůbec vidět, a to ani v RAWu (tam jsou jen mírné barevné nádechy u nízkých clon). Slušná práce.



73mm ohnisko, clona F4,5 (JPEG)



73mm ohnisko, clona F4,5 (RAW)



73mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



73mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Na 73mm přepočtené ohniskové vzdálenosti si lze opět všimnout jen velmi mírných modrofialových nádechů hran v RAWu. JPEGy jsou v podstatě čisté.



120mm ohnisko, clona F5 (JPEG)



120mm ohnisko, clona F5 (RAW)



120mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



120mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Ani zde není vidět žádné vážnější problémy, chromatická aberace je téměř neznatelná.



273mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



273mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



273mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



273mm ohnisko, clona F11 (RAW)



273mm ohnisková vzdálenost začíná místy ukazovat namodralé kontury, stále to ale není vážné.



600mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)



600mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)



600mm ohnisko, clona F11 (JPEG)



600mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Maximální zoom už ale trpí na chromatickou aberaci. JPEG trochu potlačuje azurovou složku, ale fialová kontura zůstává.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.