Canon PowerShot G5 X: vyspělejší brácha

11.7.2016, Milan Šurkala, recenze
Dnes se podíváme na další profi kompakt z dílen Canonu. Jde o PowerShot G5 X, který kombinuje 1" senzor a vysoce světelný F1,8-2,8 objektiv. Navíc potěší i výklopným dotykovým displejem a elektronickým hledáčkem.
Dnes jsme se podívali na zoubek fotoaparátu Canon PowerShot G5 X, který vychází z již dříve testovaného modelu G7 X a stejně jako on, dostává ocenění TREFA. U modelu G5 X to ale není tak jednoznačné především kvůli značně vyšší ceně. Ale pojďme postupně. Fotoaparát je o něco větší a těžší, což je dáno pomocnými ovladači, které zlepšují ovládání a především jde o velmi příjemný elektronický hledáček. Ten má příjemný obraz. Není sice největší, ale velký je dostatečně, jen by nemusel být tolik kontrastní. Hodně potěší dotykový displej, který usnadňuje focení (polohování AF bodu, případně ovládání menu).

Základ přístroje ale zůstal stejný. Stále tu tak najdete 1,0" CMOS BSI snímač s 20 megapixely, který má rozumnou úroveň šumu a solidní dynamický rozsah (byť mi přijde, že ve stínech byl u jiných kompaktů s podobným či stejným senzorem lepší a u nočních snímků bych čekal lepší prokreslenost). Zpracování obrazu je poměrně dobré, opět bych ale uvítal slabší odšumování ve stínech a chcete-li dobrou kvalitu obrazu, zapomeňte na plně režimy s technologiemi pro rozšíření dynamického rozsahu (Korekce DR a stínů). Ty totiž výrazně rozmazávají obraz..

Objektiv má příjemný 4,2× optický zoom s velmi dobrou světelností, což dovoluje i docela pěkně mazat pozadí (na svou kategorii). Vedle irisové clony je zde i ND filtr, který má oproti G7 X také automatický režim, což hodně chválím. Objektiv je poměrně dobrý, občas jej ale trápí mírná chromatická aberace nebo slabší rohová ostrost. Nepříliš dobré je makro, které je zejména s malými clonami hodně mléčné a chce to clonit pro větší kontrast. Stabilizace obrazu má dobrý účinek a inteligentní detekci režimu, což se výborně hodí např. pro focení panningu. Obecně je slabinou kompaktů od Canonu autofokus. Ten je sice dostatečně rychlý, ale za horšího světla mu dochází dech jak v rychlosti, tak i úspěšnosti (není zřídkavé, že ohlásí žlutým čtverečkem nemožnost zaostření a chce to další pokus). V tomto je konkurence přeci jen o něco dále.

Canon PowerShot G5 X hodnocení TREFA

Ocenění TREFA získává Canon PowerShot G5 X
za příjemný mix dobré kvality obrazu, videa a univerzálnosti. Logo ocenění je ke stažení zde

Možnosti nastavení expozice jsou bohaté, bohužel jak je už u posledních Canonů zvykem, opět je tu nelogické Auto ISO. To má tři režimy jak nastavit citlivost a ani jedno není ideální. Jedno dává příliš dlouhé časy, druhé příliš krátké a třetí režim, který by se měl držet pravidla převrácené hodnoty ohniskové vzdálenosti, dává o 1 EV kratší časy. Snímky tak nebývají pohybově rozmazané, ale často mají vyšší ISO a s tím i šum. Expozice se dá měnit i u videa, byť na prioritní režimy musíte zapomenout. U videa vás opět potěší velmi dobrá kvalita, dotykové ostření a výborná stabilizace.

Fotoaparát je dostatečně rychlý, sekvenční snímání je ale spíše pomalejší (na druhou stranu není nijak omezeno počtem snímků) a v RAWu je vyloženě hodně pomalé. Pochopitelně nechybí ani dnes moderní bezdrátové Wi-Fi připojení.

V celkovém součtu tak jde o hodně povedený model, který má pár chybiček, ale v zásadě jej lze hodně doporučit. Otázkou tedy je, zda vám elektronický hledáček, sáňky na blesk a pár detailů stojí za 5000Kč příplatek ve srovnání s PowerShotem G7 X. Dle mého názoru by cenový skok měl být trochu menší, obzvlášť uvážíme-li, že většina konkurentů už nabídne třeba i 4K video. Stále to stačí na ocenění TREFA, byť hodně těsně.

1. Snímky za slabšího světla
2. Natáčení Full HD videa
3. Focení panningu