Canon PowerShot S110: solidnost do kapsy

11.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Canony PowerShot řady S jsou dlouhodobými zástupci malých profi kompaktů a dnes se podíváme na nejnovějšího zástupce, model S110. Ten nabídne 1/1,7" CMOS snímač s 12 megapixely, objektivem s 5× optickým zoomem a Wi-Fi.
Je zde závěr testu, a tedy i vyhodnocení. PowerShot S110 je bez větších diskuzí rozhodně velmi povedený kapesní kompakt s velmi dobrými obrazovými výsledky a vhodný je zejména do lepších světelných podmínek. S rozšířením zoomu proti předchůdcům sice vzrostla univerzálnost fotoaparátu, ale znatelně se zhoršil průběh světelnosti. Dnes jde o nejméně světelný (nový) profi kompakt na trhu, což platí prakticky v celém ohniskovém rozsahu. Pouze na velmi krátkých ohniskových vzdálenostech si užijete velmi dobrých světelností, ve většině rozsahu jde ale o víceméně běžný kompakt.

Objektiv dává dobré optické výsledky. Na nejširší ohniskové vzdálenosti mu k dobrým optickým výkonům dopomáhají masivní optické korekce, ale korigovaný obraz dostanete ve většině moderních RAW konvertorech, takže se "skutečným" obrazem, který objektiv vykresluje, se běžně nesetkáte. Máte tu tak velmi dobrou a kontrastní kresbu téměř na všech ohniskových vzdálenostech, nepříliš výraznou vinětaci. Mírnou rohovou neostrost a chromatickou aberaci poznáte jen na širších úhlech záběru. Makro je spíše průměrné.

Fotoaparát je velmi dobře zpracován s výjimkou krytky baterie, oceňuji dotykový displej, který usnadňuje výběr ostřících bodů a především zadávání hesla k Wi-Fi. Ovladatelnost a menu nabídky jsou přehledné, hodně mi jen vadilo velmi tuhé kolečko fotografických režimů a takřka nezmáčknutelné tlačítko pro spuštění přístroje. To je tak titěrné a tak blízko spouště, že k jeho zmáčknutí potřebujete spíše párátko nebo zápalku než prsty. Zajímavé je ovládání přístroje pomocí okruží objektivu. Bezdrátové Wi-Fi připojení hodnotit nehodlám, nemám mobilní zařízení s Androidem, na kterém bych komunikaci vyzkoušel a k domácí "wifině" jsem nebyl schopen se připojit.

Chválím velmi kvalitní Full HD videosekvence a možnost natáčení zpomalených videosekvencí. Optická stabilizace je velmi účinná, její "inteligence" ale není nekonečná a na stativu bych ji i tak raději vypnul. Baterie vydrží rozhodně mnohem více, než slibuje výrobce, nicméně výdrž bych i tak hodnotil spíše jako průměrnou. Zklamáním je pro mě rychlost. Přístroj sice nezdržuje, ale v době, kdy kompakty ostří rychleji než low-endové zrcadlovky a sekají snímky skoro stejně tak rychle, jsou časy dosahované PowerShotem S110 výletem tak k nejrychlejším kompaktům, ale o tři čtyři roky zpět. Hardwarové HDR je u Canonu i nadále docela "divné", u širších ohniskových vzdáleností ale už dokáže slícovat snímky a v některých případech dokáže působit i relativně přirozeně.

Pokud jde o kvalitu obrazu, nelze mít větší námitky. Snímací čip má na kompakt příjemný šum i odšumování. Do citlivosti ISO 200 v podstatě o žádném šumu a odšumování ani nevíte, při ISO 400 se to trochu láme a zašuměné (a odšuměné, rozmyté) snímky pak čekejte od ISO 800. Při použití RAWu se ale i s touto citlivostí dá bez větších potíží pracovat. ISO 1600 bych označil za použitelnou nouzovku (v RAWu) a výše bych už nechodil.

Canon PowerShot S110 je tedy rozhodně fotoaparátem, který lze doporučit. Na naše ocenění TREFA to ale tentokrát nestačilo, byť je téměř jedinou možností, jak si koupit výborně fotící skutečně kapesní kompakt do 10 tisíc. Jeho cena není vysoká, v této konfiguraci by ale bylo lepší jej pozicovat lehce pod třídu profi kompaktů do pokročilých "běžných" kompaktů (která dnes v podstatě už neexistuje) s cenou řekněme tak o 1500-2000 Kč níže a klidně by nemusel mít takové věci jako dotykový displej a Wi-Fi. To by pak byla pecka.

1) Snímání velmi kvalitních denních fotografií i nočních snímků (na široké ohniskové vzdálenosti) z ruky
2) Natáčení kvalitního Full HD videa a zpomalených videosekvencí
3) Každého, kdo chce mít slušný kompakt, který je možné mít stále při sobě