Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot S110: solidnost do kapsy

11.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Canony PowerShot řady S jsou dlouhodobými zástupci malých profi kompaktů a dnes se podíváme na nejnovějšího zástupce, model S110. Ten nabídne 1/1,7" CMOS snímač s 12 megapixely, objektivem s 5× optickým zoomem a Wi-Fi.

Sférické zkreslení


Zkreslení objektivu je v JPEGu korigované a mnoho RAW konvertorů otevře rovněž snímek po provedené korekci. V takovém případě se dočkáte středního sférického zkreslení +2,0 % na nejširší ohniskové vzdálenosti a takřka neznatelného zkreslení +0,2 % na maximálním zoomu. V některých RAW konvertorech (např. RAWTherapee) se dostanete i ke skutečnému výsledku bez korekce a zde zjistíte, že na nejširší ohniskové vzdálenosti objektiv ve skutečnosti kreslí naprosto jinak, než je prezentováno v JPEGu.


24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)



120mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW)
 

24mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

120mm ohnisko (nekorigovaný RAW)

Sférické zkreslení je neuvěřitelné s hodnotou +10,8 %, nemluvě o enormní vinětaci, která se korekcí zkreslení "odstřihne". Podobně jako u Panasonicu Lumix FZ200, i zde ve skutečnosti objektiv nabídne výrazně větší úhel záběru, než je udáváno (testovací terčík je poměrně maličký se spoustou volného místa okolo - na fotce to nevidíte, ořezal jsem snímek jen na plochu terčíku), ale celý snímek se softwarově ořízne, narovná a zvětší zpátky na 12 megapixelů. V testu se dále budeme věnovat jen výsledkům z JPEGů a korigovaných RAWů.


Vinětace


Ztmavení rohů není velký problém, i při plně otevřené cloně se nedostanete výrazněji přes 0,6 EV, změna jasů je navíc hodně pozvolná. S maximálním přicloněním má vinětace prakticky v celém ohniskovém rozsahu 0,3 EV.






Kresba (nejen) v rozích


Podíváme se na kvalitu kresby uprostřed i v rozích, nejprve začneme snímáním na krátkou vzdálenost.


24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8
 

24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6
 

24mm ohnisko, clona F8
 

Středová ostrost je dobrá už od plně otevřené clony, rohy jsou ale poněkud neostré a nekontrastní. Přiclonění na F2,8 kresbě dost pomůže, plně ostré rohy ale nedostanete nikdy. Vyšší clony už přináší difrakci.


44mm ohnisko, clona F3,5



44mm ohnisko, clona F4
 

44mm ohnisko, clona F5,6

44mm ohnisko, clona F8

U 44mm ohniskové vzdálenosti je situace o něco lepší. Střed je zhruba do F4 solidní, rohy jsou lehce neostré, ale není to vážné. Přiclonění v podstatě nepomáhá.


79mm ohnisko, clona F4,5



79mm ohnisko, clona F5,6
 

79mm ohnisko, clona F8
 

79mm ohnisková vzdálenost se projevuje trochu nižším kontrastem, ostrost je uprostřed dobrá. Rohy jsou slabší, ale i jemné přiclonění znatelně pomůže (trochu ale zvýší difrakci obrazu).


120mm ohnisko, clona F5,9

120mm ohnisko, clona F8

Na nejdelší ohniskové vzdálenosti se už projevuje difrakce. Kontrast je dosti nízký, ostrost je ještě docela dobrá uprostřed, směrem k rohům se lehce zhoršuje. Podíváme se také na snímky pořízené na větší vzdálenost v řádech desítek metrů.


24mm ohnisko, clona F2



24mm ohnisko, clona F2,8
 

24mm ohnisko, clona F4



24mm ohnisko, clona F5,6
 

24mm ohnisko, clona F8
 

Středová ostrost je naprosto v pořádku, rohy jsou poněkud neostré a málo kontrastní. S přicloněním se situace téměř nezlepšuje.


33mm ohnisko, clona F2,8



33mm ohnisko, clona F4
 

33mm ohnisko, clona F5,6

33mm ohnisko, clona F8

U 33mm ohniskové vzdálenosti je vše mnohem lepší, zejména rohy neztrácí tolik kontrastu ani ostrosti a jsou dobré i při plně otevřené cloně.


64mm ohnisko, clona F4,5



64mm ohnisko, clona F5,6
 

64mm ohnisko, clona F8
 

I na 64mm ohniskové vzdálenosti je obraz velmi kvalitní, střed i rohy jsou bez potíží i při plně otevřené cloně. Vyšší clony logicky přináší výraznější difrakci obrazu (celoplošnou neostrost).


120mm ohnisko, clona F5,9

120mm ohnisko, clona F8

Nejdelší ohnisková vzdálenost má solidní prostředek a přijatelné rohy. Každé přiclonění ale obraz jen zhorší kvůli vzrůstající difrakci.


Chromatická aberace


Dále se budeme věnovat chromatické aberaci. Ta je v JPEGu i RAWu téměř stejná.



24mm ohnisková vzdálenost, clona F2



24mm ohnisková vzdálenost, clona F8



Na nejširší ohniskové vzdálenosti se chromatická aberace vyskytuje v malém množství, většinou zde najdete lehce namodralé kontury hran. V RAWu se pak přidá trochu azurových a načervenalých tónů, ale to v malé míře.



48mm ohnisková vzdálenost, clona F3,5



48mm ohnisková vzdálenost, clona F8



Podobná situace je i u 48mm ohniskové vzdálenosti. Kontury jsou lehce namodralé, jde tedy o průměrný výsledek.



87mm ohnisková vzdálenost, clona F5



87mm ohnisková vzdálenost, clona F8



U 87mm ohniskové vzdálenosti se už s aberací prakticky nesetkáte. Barevné změny na hranách jsou minimální.



120mm ohnisková vzdálenost, clona F5,9



120mm ohnisková vzdálenost, clona F8



Na maximálním zoomu jsou snímky rovněž bez chromatické aberace.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.