Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot S90: malý zázrak

25.5.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dalším testovaným kompaktem je profesionálnější model Canon PowerShot S90. Má poměrně velký 1/1,7" CCD snímač s 10 megapixely, širokoúhlý objektiv s vynikající světelností F2,0 na nejširším ohnisku a zajímavé ovládání. Je nač se těšit.

Sférické zkreslení a vinětace


Zkreslení snímků je v praxi málo znatelné, i na nejširším ohnisku jsou linie dostatečně rovné a v tomto ohledu patří fotoaparát k těm lepším. Zkusil jsem se však podívat i na RAW pomocí programu RAW Therapee, který umí neprovádět korekci zkreslení. A výsledek je dost šílený. Zjistil jsem, že na nejširším ohnisku objektiv zkresluje skutečně více než dost. Nicméně nemusíte se bát, každý normální konvertor RAWu narovnání provádí automaticky.


ohnisko 28 mm



ohnisko 105 mm

ohnisko 28 mm (v nekorigovaném RAWu)

ohnisko 105 mm (v nekorigovaném RAWu)

Na následujícím grafu vidíte úroveň vinětace. Pokud přesahuje hodnoty 0,7 EV, bývá už zpravidla viditelná, záleží ale také na rychlosti nástupu. U PowerShotu S90 nastupuje až v samotných rozích, takže je patrnější. S přicloněním vada znatelně klesá.



Nyní se podíváme na kresbu v rozích a vinětaci při ostření na krátkou vzdálenost. Jako první je tu 28mm ohnisko.


clona F2


clona F2,8

clona F4


clona F5,6

clona F8

Při plně otevřené cloně je kresba uprostřed vynikající, naopak rohy jsou horší. Je zajímavé, že už při F2,8 je kresba uprostřed lehce slabší, ale rohy jsou na tom podstatně lépe než v předchozím případě. S dalším navyšováním clony se ostrost v rozích pomalu zlepšuje, lze vidět chromatickou aberaci. Díky většímu čipu než je u kompaktů obvyklé, se při F5,6 ještě ve velké míře nevyskytuje difrakce, resp. je ještě poměrně slabá. U kompaktů s 1/2,3" čipy bývá tato clona většinou už docela rozmazaná. To je další výhoda většího čipu. Při F8 je ale difrakce patrná. Pokračujme 60mm ohniskem.


clona F3,5


clona F4

clona F5,6

clona F8

Na 60mm ohnisku má objektiv dobrou kresbu, od clony F5,6 se lehce projevuje difrakce a začíná také růst neostrost v rozích, nejde však o nic dramatického. Zakončujeme maximálním 105mm ohniskem.


clona F4,9


clona F5,6

clona F8

Na nejdelším ohnisku se situace v podstatě opakuje. Od F5,6 začíná lehká difrakce, výrazněji se projevuje ale až u F8. Lze si všimnout i chromatickou aberaci. Ještě se podíváme na tentýž test, tentokrát ale na praktické scéně venku a na větší vzdálenost.


clona F2


clona F2,8

clona F4


clona F5,6

clona F8

Na nejširším ohnisku je opět vidět, že kresba v rozích je poměrně dobrá, a to i při plně otevřené cloně. Ano, mohlo by to být i lepší, ale rozhodně jde o nadprůměr. Při F5,6 se zlehka projevuje difrakce, její výraznější nástup je pak patrný u F8. Následuje 60mm ohnisko.


clona F3,5


clona F4

clona F5,6

clona F8

Ani zde není fotoaparátu co vytýkat. Kresba je krásně krásně ostrá a detailní, na vyšších clonách se zlehka začíná objevovat difrakce. Jako poslední je maximální 105mm ohnisko.


clona F4,9


clona F5,6

clona F8

I zde jsou výsledky velmi dobré a ostrost prakticky ve všech políčkách potěší.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvážení bílé funguje docela spolehlivě, při žárovkovém osvětlení mají snímky rozumnou teplotu, při horším denním počasí jsou lehce studenější, ale nic vážného. U fotoaparátu můžete využít i manuálního nastavení vyfocením bílé plochy. Je dobré, že snímací terčík je velmi malý, a tedy je snadné najít bílou plochu, která se do něj vleze.


auto


denní světlo

zataženo


žárovka

zářivka


zářivka H

blesk (bez blesku)


blesk (s bleskem)

pod vodou

vlastní

Totéž při venkovní scéně.


auto


denní světlo

zataženo


žárovka

zářivka


zářivka H

blesk (bez blesku)


pod vodou

vlastní

Možnosti fotoaparátu tím ale zdaleka nekončí. Je možno využít i několik barevných nastavení.


mé barvy vypnuty


živé

neutrální


sépie

černobíle


pozitivní film

světlejší tón pleti


tmavší tón pleti

živá modrá


živá zelená

živá červená


U fotografií lze upravit ostrost.


ostrost -2


ostrost +0

ostrost +2

Vyšší nastavení ostrosti již tradičně lehce zvyšuje šum, proto doporučuji nechat nastavení na výchozí nebo nižší hodnotě. Nechybí ani nastavení kontrastu.


kontrast -2


kontrast +0

kontrast +2

Vyšší kontrast dělá snímky živější, musíte ale počítat s nižším dynamickým rozsahem a snadněji vznikajícími přepaly.


saturace -2


saturace +0

saturace +2

Vedle nastavení saturace je možné ještě vyladit modrou, červenou a zelenou barevnou složku. To zde ale už nebudeme ukazovat.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.