Canon PowerShot SX120 IS: zraje jako víno
Naším redakčním testem prošel ultrazoom Canon PowerShot SX120 IS. Nabízí objektiv ze staré školy, tedy s poměrně dlouhým základním ohniskem 36 mm, ale také vynikající světelností. Jak si nástupce oblíbených předchůdců vedl v praxi?
Kapitoly článku:
- Canon PowerShot SX120 IS: zraje jako víno
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Stabilizace, videosekvence, portréty a blesk
- Výbava a nastavení
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Sférické zkreslení a vinětace
Na nejširším ohnisku si všimnete sférického zkreslení, které patří k těm průměrným. Určitě jsem viděl mnoho lepších, ale i několik horších objektivů. Na nejdelším ohnisku jsou linie rovné a bez problémů.
ohnisko 36 mm |
ohnisko 360 mm |
Podíváme se také na vinětaci a ostrost v rozích při snímání na krátkou vzdálenost cca 30 až 100 centimetrů. V těchto případech bývají optické chyby nejvýraznější.
ohnisko 36 mm, clona F2,8 |
ohnisko 36 mm, clona F4 |
ohnisko 36 mm, clona F5,6 |
ohnisko 36 mm, clona F8 |
Na nejširším ohnisku potěší dobrá ostrost v rozích, která není o mnoho horší než ve středu. Je zde ale patrná chromatická aberace, které se objektiv po celou dobu nezbaví. Od clony F5,6 si lze všimnout počátek difrakce, která se projevuje sníženou ostrostí po celé ploše obrazu.
ohnisko 55 mm, clona F3,2 |
ohnisko 55 mm, clona F4 |
ohnisko 55 mm, clona F5,6 |
ohnisko 55 mm, clona F8 |
Na středních ohniscích kolem 55 milimetrů je chromatická aberace menším problémem, jistý výskyt ale najdeme i zde. Ostrost v rozích je stále dobrá, při vyšších clonách se opět začíná projevovat difrakce.
ohnisko 109 mm, clona F3,5 |
ohnisko 109 mm, clona F4 |
ohnisko 109 mm, clona F5,6 |
ohnisko 109 mm, clona F8 |
U ohnisek kolem 100 milimetrů se stále v menší míře objevuje chromatická aberace, která je největším problémem objektivu. Ostrost v rozích je lehce slabší, nic vážného.
ohnisko 360 mm, clona F4,3 |
ohnisko 360 mm, clona F5,6 |
ohnisko 360 mm, clona F8 |
Nejdelší ohnisko ale moc nadšení nevzbudí. Opět se o slovo hlásí silná chromatická aberace. Rohy začínají být méně ostré a na cloně F5,6 a vyšších je ostrost obrazu obecně poměrně slabá. Zkusíme se podívat na kresbu i při reálnějších fotografiích.
testovací snímek
ohnisko 36 mm, clona F2,8 |
ohnisko 36 mm, clona F4 |
ohnisko 36 mm, clona F5,6 |
ohnisko 36 mm, clona F8 |
I zde je vidět, že se chromatická aberace na nejširším ohnisku 36 mm ráda vyskytuje. Při plně otevřené cloně je kresba poměrně dobrá, přicloněním se příliš nezlepšuje, spíše se na nejvyšších clonách vlivem difrakce začíná zhoršovat.
ohnisko 69 mm, clona F3,5 |
ohnisko 69 mm, clona F4 |
ohnisko 69 mm, clona F5,6 |
ohnisko 69 mm, clona F8 |
Na ohnisku 69 milimetrů je aberace podstatně slabší. Nejlepší ostrost mají snímky s nižšími clonami, při vyšších už začínají ztrácet ostrost.
ohnisko 134 mm, clona F4 |
ohnisko 134 mm, clona F5,6 |
ohnisko 134 mm, clona F8 |
Dalším testovaným ohniskem bylo 134 milimetrů. Zde objektiv kreslil velmi pěkně, rohy mají ostrost přijatelnou. Opět jsou dobře použitelné clony tak do F5, výše už se začínají snímky rozmazávat.
ohnisko 360 mm, clona F4,3 |
ohnisko 360 mm, clona F5,6 |
ohnisko 360 mm, clona F8 |
Nejdelší ohnisko vypadá celkem dobře při plně otevřené cloně, tam je ostrost dobrá. Od F5,6 už začíná být snímek méně ostrý. Na všech clonách se má tendenci objevovat chromatická aberace.
Vyvážení bílé, barvy
S vyvážením bílé není mnoho problémů. Většinou funguje dobře, někdy mohou snímky působit trošku chladněji. Výhodou je i manuální vyvažování jednoduchým sejmutím bílé plochy.
automatické |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
uživatelské nastavení |
Totéž shlédneme na klasické venkovní scéně.
automatické |
denní světlo |
zataženo |
žárovka |
zářivka |
zářivka H |
uživatelské nastavení |
Fotoaparát umožňuje také nastavit několik barevných ladění snímků.
Mé barvy vypnuty |
živé |
neutrální |
sépie |
černobíle |
V sekci Mé barvy najdete i vlastní nastavení kontrastu, ostrosti a saturace.
kontrast -2 |
kontrast +0 |
kontrast +2 |
Vyšší kontrast vypadá mnohem živěji, připravte se ale na více přepalů. Lepší je spíše kontrast mírně stáhnout pro zachování detailů v přesvětlených oblastech a upravovat až v počítači.
ostrost -2 |
ostrost +0 |
ostrost +2 |
Ostrost bych určitě doporučil stáhnout na minimum. Snímek je totiž stále ostrý dostatečně a není zatížen nepříjemnými ustřelenými pixely, které vznikají následným doostřováním.
saturace -2 |
saturace +0 |
saturace +2 |
Posledním nastavením je saturace barev. Tu bych do záporných hodnot nedával, nechal bych výchozí hodnotu nebo přidal jeden bodík, zvláště pokud uberete ostrost a kontrast.