Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX120 IS: zraje jako víno

30.3.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Naším redakčním testem prošel ultrazoom Canon PowerShot SX120 IS. Nabízí objektiv ze staré školy, tedy s poměrně dlouhým základním ohniskem 36 mm, ale také vynikající světelností. Jak si nástupce oblíbených předchůdců vedl v praxi?

Měření rychlosti


Ačkoli fotoaparáty Canon vždy patřily k nejrychlejším, o PowerShotu SX120 IS se to už moc říci nedá. Patří už jen k průměru. Ovládání je sice rychlé a příjemné, nicméně v některých ohledech trochu zdržuje. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek v čase 0,0 s.
  • První snímek - 2,9 sekundy (To už je na dnešní dobu lehce podprůměrný čas, pokud chcete rychle něco vyfotit, budete si muset počkat, než fotoaparát naběhne a hlavně zaostří.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,7 sekundy (Ostření na nejširší ohnisko také patří k podprůměrně rychlým, dnes je už normální ostření o dvě desetinky sekundy rychlejší.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 1,2 až 1,7 sekundy (Na nejdelším ohnisku jsou výsledky ještě horší. Ačkoli se spíše pohybují kolem té nižší hodnoty, občas trochu nepříjemně překvapí.)
  • Snímek s namáčknutím - OK
  • Čas snímek-snímek - 2,3 sekundy (Zde naopak fotoaparát potěšil, i přes delší ostření je zpracování obrazu opravdu velmi rychlé, a tak lze snímky pořizovat v poměrně rychlém sledu za sebou.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 4,6 až 5,4 sekundy (Nabíjení blesku zabere opravdu hodně dlouhou dobu, musíte počítat přibližně s 5 sekundami mezi snímky.)
  • Přezoomování - 2,3 sekundy (Změna ohniska je pozvolná, nepříliš rychlá.)
  • Sekvenční snímání - 1,3 fps (18 snímků za 12,9 sekundy. Průměrně rychlé snímání.)
  • Sekvenční snímání s AF - 0,9 fps (12 snímků za 12,1 sekundy. S průběžným ostřením mezi snímky rychlost o něco klesá.)

Sami vidíte, že fotoaparát sice dokáže velmi rychle zpracovávat obraz, ale rychlost ostření není právě nejlepší a spoustu časů tak zbytečně prodlužuje.


Optický a digitální zoom


Objektiv fotoaparátu má 10× optický zoom. Dnes již docela netradičně začíná na dlouhém ohnisku 36 milimetrů, takže o širokoúhlosti se moc nedá mluvit. Ostatně se podívejme na snímky.


expoziční čas 1/800 s, clona F2,8, citlivost ISO 80, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

Úhel záběru skutečně není příliš velký. Nepotěší nepříliš velká ostrost snímku (tu jsem v nastavení přístroje stáhnul dolů, což ale ostrost paradoxně spíše zvyšuje), ta se naštěstí směrem k rohům příliš nezhoršuje. Patrná je opět i chromatická aberace. Detaily by skutečně mohly být o něco lepší.


expoziční čas 1/500 s, clona F4,3, citlivost ISO 80, ohnisko 360 mm, klikněte pro zvětšení

Na nejdelším ohnisku je kresba ostrá uprostřed snímku. Nedá se hovořit o nějaké neostrosti v rozích, jen to není úplně stoprocentní. Ve své kategorii to ale není nic netradičního. I zde se objevuje chromatická aberace.


expoziční čas 1/320 s, clona F4,3, citlivost ISO 80, ohnisko 360 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Digitální interpolace se pochopitelně podepisuje na horší kvalitě snímku, nutno ale uznat, že fotoaparát interpoluje dost šikovně a jde o jeden z těch lepších digitálních zoomů.


expoziční čas 1/1250 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

Jako obvykle, i zde je prostředek snímku ostrý dostatečně, strany jsou spíše jemnější. Úhel záběru patří mezi ty menší, bohužel chromatická aberace se opět objevuje skoro všude.


expoziční čas 1/1250 s, clona F4,3, citlivost ISO 100, ohnisko 360 mm, klikněte pro zvětšení

Míra detailů je zde slabší. Částečně za to může neutrálně nastavené doostřování, které zvyšuje šum a třepí linie. Doostřování opravdu doporučuji stáhnout na nejnižší hodnotu -2. Neutrální nastavení kontrastu rovněž způsobuje přepaly, viz bílý VW Vento vpravo. Být kontrast na nižší hodnotě (-1 nebo -2), věřím, že by zde toli přepalů nebylo. Opět je zde vidět hodně chromatické aberace.


expoziční čas 1/1000 s, clona F4,3, citlivost ISO 100, ohnisko 360 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Digitální zoom opět ukázal, že zvětšování obrázku mu docela jde. Ostrost je samozřejmě nedostatečná a detaily se digitálně nedoženou, ale výsledek nevypadá úplně nejhůř. Od digitálního zoomu bych čekal ještě mnohem horší věci.


Protisvětlo


V protisvětle se projeví kvality snímacího čipu (především jeho dynamický rozsah) i objektivu. Ten může mít různé optické vady, na to se nyní podíváme.


expoziční čas 1/1250 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

Expozice byla automatikou nastavena překvapivě dobře. Obloha se příliš nepřepaluje, dokonce je rozumně tmavá a jen u slunce dochází k přijatelnému přepalu. Stinné oblasti jsou ještě rozumně a ostře prokresleny. Čekal jsem více aberace ve stromech, takže zde objektiv potěšil, naopak jsem nečekal tolik aberace na zemi ve sněhu, kde jsou zelené a fialové fleky opravdu všude. Canon by se už konečně mohl naučit odstraňovat tuto vadu přímo ve fotoaparátu, jak to dělá spousta jiných značek. Objektiv trápí také silné odlesky, leč jsou celkem efektní.


expoziční čas 1/1250 s, clona F6,3, citlivost ISO 160, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

Při použití i-Contrastu se mění expozice snímku. Zvýší se ISO citlivost, což pomáhá prosvětlit stíny. Je lépe také prokreslena obloha, nicméně díky prosvětlení jsou odlesky výraznější a vyšší ISO také způsobuje slabší detaily ve stínech kvůli vyššímu šumu. Chromatická aberace zůstává.


expoziční čas 1/1250 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

Ačkoli na LCD displeji vypadá být snímek naprosto přepálený, ve skutečnosti na tom vůbec není tak špatně. Dynamický rozsah je na kompakt vcelku slušný, obloha i země mají vcelku přijatelnou expozici. Tentokrát se zde nevyskytují ani odlesky, chromatická aberace je zde ale pořád.


expoziční čas 1/1250 s, clona F6,3, citlivost ISO 160, ohnisko 36 mm, klikněte pro zvětšení

Když zapnete i-Contrast, snímek může získat lepší expozici, obloha zde má mnohem méně přepalů. Stinnou stránkou je jako vždy prosvětlování krajiny focené s vyšší ISO citlivostí, což má za následek vyšší šum a na můj vkus až příliš velkou ztrátu detailů.


ohnisko 36 mm, clona F2,8


ohnisko 36 mm, clona F4


ohnisko 36 mm, clona F5,6


ohnisko 36 mm, clona F8

Na nejširším ohnisku je chromatická aberace výrazný problém, s vyšší clonou se problém nijak nezlepšuje. Od clony F5,6 je už vidět nastupující difrakce, která je u F8 už hodně výrazná.


ohnisko 121 mm, clona F3,5


ohnisko 121 mm, clona F5,6


ohnisko 121 mm, clona F8

Na středních ohniscích je v silném protisvětle aberace pořád patrná, ale už ne tak výrazně. Ani zde se vyšší clona na míře aberace příliš neprojevuje. V praxi se na těchto ohniscích přestává objevovat aberace na méně kontrastních přechodech. I zde je na vyšších clonách patrná difrakce.


ohnisko 360 mm, clona F4,3


ohnisko 360 mm, clona F5,6


ohnisko 360, clona F8

Bohužel i na nejdelším ohnisku je chromatická aberace patrná. Tato optická chyba je pro objektivy značky Canon typická zejména proto, že ji výrobce softwarově vůbec neodstraňuje.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.