Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX130 IS: levný všeuměl

21.4.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se podíváme na velmi levný ultrazoom Canon PowerShot SX130 IS, který vzhledem ke své ceně nabízí velmi slušné možnosti nastavení. Disponuje 12MPx snímačem a 12× optickým zoomem. Jak si povede?

Sférické zkreslení


Na nejširším ohnisku objektiv vykazuje střední sférické zkreslení, na nejdelším jsou linie rovné a nevidím zde vážnější problém.


28mm ohnisko

336mm ohnisko


Vinětace


S tmavými rohy má objektiv jen trochu potíže, a to na delších ohniscích od cca 180 milimetrů. Cca 0,7 až 0,8 EV si občas lze všimnout, většinou to ale není vážné. Přiclonění tuto chybu sníží, ale opět lehce zůstane na ohniscích přes 200 mm.




Kresba v praxi


Posoudíme úroveň kresby při snímání na testovacím obrazci na krátkou vzdálenost i při snímání reálné scény na několik desítek metrů.


28mm ohnisko, clona F3,4



28mm ohnisko, clona F4

28mm ohnisko, clona F5,6

28mm ohnisko, clona F8

Kresba v prostředku obrazu je výborná. Rohy jsou méně ostré, ale není to taková tragédie. Můžete si však všimnout silné aberace prakticky na všech clonách.


69mm ohnisko, clona F4



69mm ohnisko, clona F5,6

69mm ohnisko, clona F8
 

Rohová neostrost je jen mírná, klesá i chromatická aberace, bohužel nezmizí úplně. Můžete si všimnout, že na vyšších clonách už úřaduje difrakce.


201mm ohnisko, clona F5,6



201mm ohnisko, clona F5,6

201mm ohnisko, clona F8
 

201mm ohnisko je skvělou ukázkou toho, jak by to mělo vypadat. Ostrost výborná až do rohů, a to i při plně otevřené cloně. Navíc, chromatická aberace je velmi malá.


336mm ohnisko, clona F5,6

336mm ohnisko, clona F8

Na nejdelším ohnisku jsou rohy stále docela solidní, vrací se však trochu chromatické aberace. Dále se podíváme na reálnou scénu při ostření na větší vzdáleností.


28mm ohnisko, clona F3,4



28mm ohnisko, clona F4

28mm ohnisko, clona F5,6

28mm ohnisko, clona F8

Středová ostrost je na nejnižší clony velmi dobrá, pak kvůli difrakci klesá. Rohová ostrost je nadprůměrná na všech clonách, bohužel nechybí chromatická aberace.


52mm ohnisko, clona F4



52mm ohnisko, clona F5,6

52mm ohnisko, clona F8
 

Ani na ohniscích kolem 50 milimetrů není s kresbou problém. Vše je ostré až do rohů, od F5,6 začíná být patrný nástup difrakce.


102mm ohnisko, clona F4,5



102mm ohnisko, clona F5,6

102mm ohnisko, clona F8
 

Další příjemné překvapení. Na 100mm ohnisku objektiv kreslí slušně, a to i při plně otevřené cloně.


336mm ohnisko, clona F5,6

336mm ohnisko, clona F8

Ani nejdelší ohnisko na tom není špatně. Rohová ostrost je jen trochu slabší, kvůli horší světelnosti je ale i na plně otevřené cloně F5,6 lehká difrakce.


Chromatická aberace


Na kontrastních hranách často vzniká chromatická aberace, nyní si prověříme, jak je na tom objektiv v Canonu PowerShot SX130 IS.


28mm ohnisko, clona F3,4



28mm ohnisko, clona F5,6



28mm ohnisko, clona F8

Na nejširším ohnisku je chromatická aberace docela velký problém, zejména na plně otevřené cloně. S přicloněním aberace získává více fialový nádech.


56mm ohnisko, clona F4



56mm ohnisko, clona F8


Na ohniscích kolem 50 milimetrů je situace v podstatě totožná. Plně otevřená clona znamená výraznější modré kontury, které s přicloněním mění svou barvu do fialova.


108mm ohnisko, clona F4,5



108mm ohnisko, clona F8


Střední ohniska kolem 100 milimetrů už mají aberaci znatelně slabší, nicméně stále přítomnou.


236mm ohnisko, clona F5



236mm ohnisko, clona F8


Dostáváme se k delším ohniskům přes 200 milimetrů. Chromatická aberace se opět vrací do hry, přiclonění jí dává fialovější nádech a menší jasový rozdíl.


336mm ohnisko, clona F5,6



336mm ohnisko, clona F8


Nejdelší ohnisko je opět plné aberace nehledě na clonu.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.