Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX130 IS: levný všeuměl

21.4.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
V dalším testu se podíváme na velmi levný ultrazoom Canon PowerShot SX130 IS, který vzhledem ke své ceně nabízí velmi slušné možnosti nastavení. Disponuje 12MPx snímačem a 12× optickým zoomem. Jak si povede?

Optický a digitální zoom


Ohniskový rozsah byl proti předchůdci zvětšen a objektiv nyní nabízí 12× optický zoom v rozsahu od 28 do 336 milimetrů.


expoziční čas 1/1000 s, clona F3,4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Co se týče úhlu záběru, 28 milimetrů je dnes standardní hodnota. Detaily jsou slušné, stromy se nicméně trochu patlají a ve stínech je velmi slabá kresba. Naopak v osvětlených částech patří fotoaparát k těm lepším a kresba je docela vyrovnaná po celé ploše, byť je levá část trochu slabší.


expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 336 mm, klikněte pro zvětšení


12× optický zoom se zdá být více než dostatečný. Optická kvalita trochu ztrácí, kresba není brilantně ostrá, detaily jsou ale docela dobré (odšumování má ještě rozumnou sílu a zachovává zejména ve trávě dojem kresby). Po stranách si můžete všimnout chromatické aberace, kterou Canon, zdá se, začal trochu odstraňovat.


expoziční čas 1/320 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 336 mm + 4× digitální zoom, klikněte pro zvětšení


Čtyřnásobný digitální zoom pochopitelně výrazně degraduje kvalitu obrazu, pro malá rozlišení je ale jako obvykle použitelný. Osobně bych jej ale nepoužíval, protože ani nejdelší ohnisko není opticky úplně brilantní.


Měření rychlosti


Canon nešetřil na procesoru a v útrobách přístroje tak najdeme zatím poslední, leč už také letitou, iteraci procesoru DIGIC 4. Při prolézání menu je Canon dostatečně rychlý, jak na tom bude při focení?
  • První snímek - 2,55 sekundy
  • První snímek se zoomem - 6,5 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,6 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,6 až 1,3 sekundy (výjimečně až 1,9 sekundy)
  • Odezva na spoušť - celkem OK
  • Čas mezi snímky - 2,5 sekundy
  • Čas mezi snímky - 5,6 sekundy (měřeno s téměř vybitými bateriemi)
  • Sekvenční snímání - 0,95 fps
  • Sekvenční snímání s AF - 0,65 fps
  • Sekvenční snímání (Nízká hladina osvětlení) - 2,8 fps
  • Přezoomování - 2,7 sekundy

Jak je vidět, náběh přístroje je poněkud pomalý a se zoomem je to hodně špatné. Za to ale může velmi dlouhé ostření na nejdelším ohnisku, které někdy dosahovalo až dvou sekund. Obvykle se ale s předostřením dostanete na 0,6 sekundy a bez něj na přibližně dvojnásobek. Sekvenční snímání i časy mezi snímky patří ke slabšímu průměru. V rychlosti fotoaparát skutečně nepřesvědčil.


Scénické režimy


Nebudeme se věnovat všem scénických režimům, ale podíváme se na některé z nich, jenž přináší docela zajímavé efekty.


expoziční čas 1/60 s, clona F4, citlivost ISO 400, ohnisko 135 mm, klikněte pro zvětšení


Canony již tradičně nabízí režimy Zdůraznit barvu a Zaměnit barvu. Na obrázku výše vidíte první způsob, který nechá jen odstíny jedné barvy. Druhý režim sice zaměňuje např. červenou za modrou, ale vzhledem k různým stínům a leskům se jen zřídkakdy podaří dosáhnout přirozeného efektu.


expoziční čas 1/40 s, clona F4,5, citlivost ISO 400, ohnisko 89 mm, klikněte pro zvětšení


Velmi zajímavý je efekt miniatury, který zachovává jen část snímku ostrou a zbytek postupně více a více rozmaže. Ostrou část můžete šipkami (čtyřsměrným ovladačem) polohovat, páčkou zoomu pak měnit její velikost. Oblast lze i natočit na výšku.


Noční scéna


Díky podpoře až 15sekundové expozice si v noci docela dobře vyhrajete. Autofokus na vyšších citlivostech občas trochu zlobil, na nižších (do ISO 200 včetně) jsem při testování neměl problémy. Díky irisové cloně můžete ovlivňovat i vznik hvězdiček kolem světel.


expoziční čas 8 s, clona F6,3, citlivost ISO 80, ohnisko 53 mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení


V prosvětlené ploše obrazu je ostrost dobrá, ve stínech je to o něco horší a kresba je lehce rozmazaná a barvy jen našedlé až nahnědlé.


expoziční čas 6 s, clona F4,5, citlivost ISO 80, ohnisko 63 mm, korekce -1,3 EV


Na nejnižší citlivosti není problém. Šum je nízký a zpracování obrazu poměrně kvalitní bez přehnané agresivity.


expoziční čas 1,3 s, clona F5, citlivost ISO 400, ohnisko 67 mm, korekce -1,3 EV


ISO 400 už degraduje slabší detaily a klesá i barevnost. Ostrost dobře osvětlených detailů je ještě přijatelná.


expoziční čas 1/8 s, clona F4, citlivost ISO 1600, ohnisko 67 mm, korekce -1,3 EV


Nejvyšší citlivost ISO 1600 silně rozpatlává všechny detaily, barvy jsou velmi slabé.


expoziční čas 1/20 s, clona F4, citlivost ISO 4000, ohnisko 67 mm, korekce -1,3 EV


V rozlišení 2 megapixelů lze dosáhnout ještě vyšších citlivostí. Zde při ISO 4000 vidíte jemný jasový šum, rozostřenost obrazu a prakticky neexistující barvy.


Standardní scéna


Následují tři standardní scény, přičemž jedna bude dvakrát.


expoziční čas 1/250 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 58 mm, klikněte pro zvětšení


Kresba sice není ostrá, ale pro Canon typicky lehce zastřená. Výhodou je nicméně to, že detaily zůstávají docela slušné, tráva se nepatlá, stromy už trochu ano. Canon bohužel neumí moc pracovat s jasy, přepal zabírá polovinu oblohy.


expoziční čas 1/500 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 58 mm, klikněte pro zvětšení


Technologie i-Contrast dokázala výborně rozšířit dynamický rozsah, obloha konečně vypadá jako obloha, byť i teď jsou zde přepaly. Bohužel vyšší citlivost zvyšuje šum i odšumování a kresba je dosti neostrá.


expoziční čas 1/250 s, clona F3,5, citlivost ISO 80, ohnisko 40 mm, klikněte pro zvětšení


I zde je velký přepal (lze odstranit i-Contrastem za cenu vyššího šumu a horší ostrosti), kresba je slušná s výjimkou pravé strany, kde ostrost citelně chybí.


expoziční čas 1/320 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení


Objektiv na nejširším ohnisku kreslí docela ostře až do rohů, uprostřed je kresba výborná. Opět si lze všimnout jemného odstraňování chromatické aberace. Ve stínech je velmi slabá kresba.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.