Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX210 IS: s překvapivou zbraní

1.6.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes se podíváme na další malý kapesní ultrazoom. Je jím Canon PowerShot SX210 IS, který nabízí 14MPx CCD snímač a velmi zajímavý objektiv se 14× optickým zoomem. Překvapí i malými rozměry a širokoúhlým LCD displejem, nechybí ani HD videosekvence.

Sférické zkreslení a vinětace


U statických snímků si na zkreslení objektivu stěžovat nebudete. Na nejširším ohnisku je jen slabší sférické zkreslení, u nejdelšího pak velmi lehké, téměř neznatelné poduškovité.


ohnisko 28 mm

ohnisko 392 mm

Co se týče vinětace, ta je do zhruba 7× zoomu spíše slabší, pouze u otevřené clony jsou rohy lehce tmavší. V zásadě si toho ale nevšimnete. Horší situace ale nastává v horní polovině ohnisek, od cca 200mm ohniska, kde už vinětace roste do znatelné podoby, u plně otevřené clony jsou rohy o 1 EV tmavší, na F8 je zhruba 0,7 EV, což je na hranici toho neznatelného a toho, co už začíná vadit.



Dále se podíváme na úroveň kresby v rozích, ostrost a vinětaci. Začneme testem na krátkou vzdálenost a syntetickým obrazcem.


ohnisko 28 mm, clona F3,1


ohnisko 28 mm, clona F4

ohnisko 28 mm, clona F5,6

ohnisko 28 mm, clona F8

Na nejširším ohnisku je ostrost v rozích lehce slabší, není to ale tak výrazné.Od clony F5,6 se kresba trochu zjemňuje, za což může difrakce. Nicméně jsem čekal, že se projeví výrazněji. Jestli je něco špatně, tak jednoznačně chromatická aberace, která patří k výraznějším.


ohnisko 43 mm, clona F3,5


ohnisko 43 mm, clona F4

ohnisko 43 mm, clona F5,6

ohnisko 43 mm, clona F8

U ohniska 43 milimetrů je rohová ostrost poměrně dobrá. Rozdíl mezi středem a rohy zde sice je, ale patří rozhodně k těm lepším. Stále se vyskytuje chromatická aberace, která ale se cloněním mizí.


ohnisko 68 mm, clona F4


ohnisko 68 mm, clona F5,6

ohnisko 68 mm, clona F8

Ohnisko 68 milimetrů je na tom objektiv lépe. Kresba je poměrně ostrá, rohy rovněž, aberace málo výrazná, ale vidět stále jde.


ohnisko 118 mm, clona F5


ohnisko 118 mm, clona F5,6

ohnisko 118 mm, clona F8

Ani na středních ohniscích kolem 120 milimetrů není fotoaparátu co vytýkat. Opticky je téměř bez chyb.


ohnisko 392 mm, clona F5,9

ohnisko 392 mm, clona F8

Na nejdelším ohnisku se ale opět začíná objevovat mírná neostrost v rozích a výrazněji se projevuje také chromatická aberace. Ještě se podíváme na přirozenou venkovní scénu.


ohnisko 28 mm, clona F3,1


ohnisko 28 mm, clona F4

ohnisko 28 mm, clona F5,6

ohnisko 28 mm, clona F8

Obraz je dostatečně kvalitní i na plně otevřenou clonu. Projevuje se zde sice více chromatické aberace, ale ostrost je na velmi dobré úrovni.


ohnisko 46 mm, clona F3,5


ohnisko 46 mm, clona F4

ohnisko 46 mm, clona F5,6

ohnisko 46 mm, clona F8

Střed má velmi dobrou kresbu, kontrast v rozích je slabší. Nicméně co se týče ostrosti, ta je v rozích poměrně dobrá.


ohnisko 77 mm, clona F4,5


ohnisko 77 mm, clona F5,6

ohnisko 77 mm, clona F8

Situace se opakuje i u 77mm ohniska. Kresba uprostřed je ostrá a detailní, v rozích je kontrast slabší, ale ostrost ujde. Na vyšších clonách se začíná projevovat difrakce.


ohnisko 131 mm, clona F5


ohnisko 131 mm, clona F5,6

ohnisko 131 mm, clona F8

Ani zde nelze mít k ostrosti žádné větší výhrady, objektiv má v tomto dobré vlastnosti.Pouze na nejnižší cloně by to mohlo být trochu lepší.


ohnisko 392 mm, clona F5,9

ohnisko 392 mm, clona F8

Nejdelší ohnisko rohy lehce rozostřuje, lze si všimnout vzrůstající chromatické aberace.


Vyvážení bílé, barvy


Co se týče vyvážení bílé, tak zde nelze mít téměř žádné výhrady. Dobře pracuje ve stínech i při žárovkovém osvětlení, kdy mají snímky tu správnou barevnou teplotu. Pochopitelně je možné vytvořit si i vlastní nastavení sejmutím bílé plochy (ploška na snímku, ze které se vyvažuje, je dostatečně malá, proto je vyvážení snazší).


auto


denní světlo

zataženo


žárovka

zářivka


zářivka H

uživatelské nastavení

Totéž vyzkoušíme na venkovní scéně.


auto


denní světlo

zataženo


žárovka

zářivka


zářivka H

uživatelské nastavení

Ještě se podíváme na různá barevná nastavení. Kromě nich můžete upravovat i ostrost, kontrast, saturaci a ladění do modré/červené/zelené.


mé barvy vypnuty


živé

neutrální


sépie

černobílé


pozitivní film

světlý tón pleti


tmavší tón pleti

živá modrá


živá zelená

živá červená
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.