Canon PowerShot SX430 IS: milovník přírody

13.7.2017, Milan Šurkala, recenze
V dnešním testu se podíváme na nepříliš velký ultrazoom Canon PowerShot SX430 IS, který ale nabídne obrovský 45× optický zoom. V útrobách sídlí 20MPx CCD senzor a nás bude zajímat, jak si tato kombinace povede v praxi.
Test ultrazoomu nižší třídy, Canonu PowerShot SX430 IS, máme za sebou a nyní v rychlosti zrekapitulujeme, co jsme zjistili. Fotoaparát má poměrně kompaktní rozměry, dobré zpracování a velmi dobře se drží. Absence hledáčku sice dělá fotoaparát levnějším, na druhou stranu při větším zoomu se už dost těžko komponuje. Chtělo by to oporu. Optický zoom lze ale určitě ocenit, 45× hodnota je hodně příjemná a dovoluje jak hodně širokoúhlý záběr, tak skutečně masivní přiblížení. Aby toho nebylo málo, PowerShot SX430 IS nabízí excelentní schopnosti focení makra i telemakra. Na focení hmyzu nebo ptáků nabídne teoreticky skvělé předpoklady.

Ty však omezuje slabší světelnost objektivu (navzdory jeho větším rozměrům). Potřebujete opravdu hodně slušné světlo, aby ze snímku bylo něco pěkného. Autofokus je dostatečně rychlý, u většího zoomu ale občas přeostřuje od začátku a pak už vám to focené ptactvo bude často ulítávat. S trochou štěstí ale umí SX430 IS pořizovat velmi pěkné přírodní snímky. Stinnou stránkou objektivu jsou nicméně nevzhledné odlesky v protisvětle a dosti výrazná chromatická aberace (namodralé kontury kolem kontrastních hran). Především v bokehu to nevypadá hezky.

Canon PowerShot SX430 IS hodnocení

Nejvýraznějším negativem fotoaparátu je však jednoznačně displej. TN s 230 tisíci body je v roce 2017 u fotoaparátu za 6 tisíc docela špatný vtip, to byl podprůměr už i před mnoha lety. Pozorovací úhly jsou nízké, pozorovatelnost na slunci rovněž (displej se navíc dost leskne), rozlišení je malé a zobrazení jasů a barev neodpovídá skutečnosti. Stíny jsou mnohem tmavší než ve skutečnosti, naopak jasy mnohem světlejší. Snímky na displeji vypadají, že má fotoaparát dynamický rozsah jak dosti starý telefon, přitom jsou snímky ve skutečnosti exponovány docela dobře a dynamický rozsah je podstatně lepší. Skutečné vyfocené snímky při zobrazení na počítači vypadají úplně jinak, výrazně lépe než na podprůměrném displeji.

SX430 IS je z velké části automat, takže na manuální režimy můžete téměř zapomenout. Výjimkou je noční režim, kde si můžete řídit čas i citlivost. Technologicky zastaralý CCD senzor dovoluje natáčet maximálně HD video, což je opět na dnešní dobu za tuto cenu docela přešlap. Stabilizace je sice slušná, ale ve videu nelze nic nastavit, dokonce ani korekci expozice, kterou by to opravdu chtělo (videa jsou často přepálená). Ani kvalita obrazu CCD senzoru není moc dobrá a ISO 200 je konečná. Od ISO 400 včetně je šumu a odšumování hodně a na dnešní CMOS BSI senzory to ani zdaleka nemá. Pomalost CCD senzoru se ukazuje i v sekvenčním snímání, kdy 0,5 fps opět patří k hodnotám běžným před mnoha lety, ale ne dnes.

Co mohu naopak chválit, je přítomnost rychlé Wi-Fi, příjemně mě také překvapila výdrž baterie. Ačkoli akumulátor je skutečně prťavý a údaje výrobce o výdrži hodně pesimistické, v praxi jsem je překročil více než dvojnásobně a 400 snímků na jedno nabití a nějaké to video k tomu je bez problémů.

Canon PowerShot SX430 IS je v některých ohledech zajímavý ultrazoom, což se týká zejména objektivu a jeho schopnosti velmi dobrého makra i velkého optického zoomu. Sráží jej ale technologicky zastaralý CCD senzor, který vytváří nedostatky ve videu i kvalitě obrazu při středních a vyšších citlivostech. Ve dne na focení pro cílovou skupinu fotoaparát dostačuje, nicméně vzhledem k tomu, jak se na mnoha součástkách šetřilo (zejména displej, absence hledáčku), mi přijde být nastavená cena dost vysoká.

1. Focení makra a přírody (která se moc nehýbe)
2. Běžné rodinné focení (architektura,...) v dobrém světle

+ Vynikající schopnosti makra a telemakra