Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX430 IS: milovník přírody

13.7.2017, Milan Šurkala, recenze
V dnešním testu se podíváme na nepříliš velký ultrazoom Canon PowerShot SX430 IS, který ale nabídne obrovský 45× optický zoom. V útrobách sídlí 20MPx CCD senzor a nás bude zajímat, jak si tato kombinace povede v praxi.

Sférické a poduškovité zkreslení

 
Pokud jde o zkreslení objektivu, pak se není čeho bát. To je korigováno už ve fotoaparátu a u nejširšího úhlu záběru vás čeká jen velmi mírné soudkovité zkreslení s hodnotou +0,7 %. Na maximálním zoomu jsou linie v podstatě rovné, tam jsem naměřil jen +0,1 %.
 
24mm ohnisko   
1080mm ohnisko




Vinětace

 
S vinětací rovněž nebudete mít větší problémy. Je spíše pozvolná a ve svém maximu jen lehce přesahuje 0,5 EV, což si na drtivé většině snímků nevšimnete.
 
Canon PowerShot SX430 IS vinětace
 
 

Kresba v praxi

 
Nebude pochopitelně chybět ani studium kresby v různých částech obrazu. Zde ale do kvality snímků hodně mluví i zpracování obrazu.
 
24mm ohnisko, clona F3,5
31mm ohnisko, clona F4
45mm ohnisko, clona F4,5
67mm ohnisko, clona F5
111mm ohnisko, clona F5
194mm ohnisko, clona F5,6
385mm ohnisko, clona F5,6
519mm ohnisko, clona F5,6
1080mm ohnisko, clona F6,3
 

Celkově to vypadá na poměrně dobré výsledky. U širších úhlů záběru je střed výborný, rohy mají stále docela dobrou ostrost, problémem je akorát chromatická aberace. S přizoomováním aberace postupně mizí a rohy mají jen trochu nižší kontrast. U delších až maximálních ohniskových vzdáleností se do hry vrací chromatická aberace. Kvůli slabší světelnosti si můžete všimnout i difrakce (celoplošné neostrosti).
 
24mm ohnisko, clona F4  
34mm ohnisko, clona F4
52mm ohnisko, clona F5  
88mm ohnisko, clona F5
165mm ohnisko, clona F5
303mm ohnisko, clona F5,6
576mm ohnisko, clona F5,6
1080mm ohnisko, clona F6,8
 
Podobné výsledky jsou vidět i zde. U širších ohniskových vzdáleností je střed velmi slušný, se zoomováním však nastupuje difrakce a ostrost se snižuje. V téměř všech případech jsou rohy relativně slušné, na obou extrémech ohniskového rozsahu byste však měli počítat s chromatickou aberací.
 


Chromatická aberace

 
Podíváme se také podrobněji na problematiku chromatické aberace (barevných kontur u výrazných hran).
 
 
24mm ohnisko, clona F4
 
 
36mm ohnisko, clona F4
 
 
52mm ohnisko, clona F5
 
 
70mm ohnisko, clona F5
 
 
95mm ohnisko, clona F5
 
Jak sami vidíme, u širších ohniskových vzdáleností je chromatická aberace přítomna ve všech testovacích případech. Má formu modravých duchů.
 
 
135mm ohnisko, clona F5
 
 
219mm ohnisko, clona F5,6
 
 
371mm ohnisko, clona F5,6
 
 
586mm ohnisko, clona F5,6
 
 
1080mm ohnisko, clona F6,8
 
U delších ohniskových vzdáleností chromatická aberace trochu slábne a barevné změny přerůstají spíše do jasových změn. Na maximálním zoomu ale barevné kontury opět přibírají na síle.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.