Canon PowerShot SX50 HS: překvapivá kombinace
Canon nedávno přišel s rekordním ultrazoomem PowerShot SX50 HS. Ten totiž nabízí neuvěřitelný 50× optický zoom! Vedle toho tu kombinuje naopak rozumný CMOS BSI snímač s nízkým 12MPx rozlišením a podporu záznamu do RAWu.
Kapitoly článku:
Sférické zkreslení
Při takto obrovském zoomu lze očekávat, že prim zde budou hrát optické korekce. V JPEGu a moderních RAW konvertorech dostanete už korigovaný obraz, na nejširší ohniskové vzdálenosti tak obraz trpí na střední až menší sférické zkreslení (+1,5 %), na nejdelší jsou pak linie naprosto rovné (+0,0%).
24mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW) |
1200mm ohnisko (JPEG, korigovaný RAW) |
24mm ohnisko (nekorigovaný RAW) |
1200mm ohnisko (nekorigovaný RAW) |
V některých (zejména linuxových) RAW konvertorech jako je např. RAWTherapee nejsou korekce prováděny, a to už uvidíte masivní sférické zkreslení s hodnotou +10,0 %. Když se podíváte na snímek dole, je vidět, že ve skutečnosti fotoaparát pořizuje výrazně širokoúhlejší snímky, než by tomu mělo být podle údajů. Provede masivní ořez a narovnání linií. Ve skutečnosti se na tvorbu 12MPx snímku podílí zhruba jen necelých 9,5 megapixelů z čipu. Podobně to ale dělá i Panasonic Lumix FZ200. V dalších kapitolách se budeme věnovat už jen korigovaným JPEGům a RAWům, tedy snímky, se kterými se běžně setkáte.
naprosto nekorigovaný RAW
Vinětace
Tmavé rohy v podstatě nejsou vážnější problém. Při plně otevřené cloně je vinětace velmi lehká na širších úhlech záběru, trochu viditelná je jen při ohniskových vzdálenostech nad 400 milimetrů. Po přiclonění zůstává jen na ohniskových vzdálenostech nad 500 mm.
Kresba (nejen) v rozích
Dále se budeme věnovat kresbě objektivu, nejprve při ostření na krátkou vzdálenost.
24mm ohnisko, clona F3,4 |
24mm ohnisko, clona F4 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
Na nejširší ohniskové vzdálenosti je střed bez problémů, rohy jsou lehce neostré, mají trochu nižší kontrast a především trpí na chromatickou aberaci.
51mm ohnisko, clona F4 |
51mm ohnisko, clona F5,6 |
51mm ohnisko, clona F8 |
U 51mm ohniskové vzdálenosti je situace poněkud lepší. Rohy jsou sice stále lehce neostré, ale chromatická aberace byla znatelně snížena. Clonu bych ale i tak držel pokud možno co nejníže, s vyššími hodnotami totiž nastupuje difrakce.
101mm ohnisko, clona F5 |
101mm ohnisko, clona F5,6 |
101mm ohnisko, clona F8 |
I 101mm ohnisková vzdálenost je v podstatě bezproblémová. Na ultrazoom to není špatný výsledek, i když do dokonalosti mu ještě mnoho chybí.
168mm ohnisko, clona F5 |
168mm ohnisko, clona F5,6 |
168mm ohnisko, clona F8 |
Ani u 168mm ohniskové vzdálenosti se nesetkáte s vyloženě špatnými výsledky. Středová ostrost je lehce postižena difrakcí, rohy jsou přiměřeně ostré se slabou chromatickou aberací.
313mm ohnisko, clona F5,6 |
313mm ohnisko, clona F8 |
Slabší světelnost už ukazuje svá negativa. Difrakce snižuje ostrost a kontrast prostředku. Pravé rohy jsou tu slabší, může to být chyba konkrétního kusu objektivu.
585mm ohnisko, clona F5,6 |
585mm ohnisko, clona F8 |
585mm ohnisková vzdálenost má celoplošně ostrost vyrovnanou, na ultrazoom to není špatný výsledek.
1200mm ohnisko, clona F6,5 |
1200mm ohnisko, clona F8 |
Nejdelší ohnisková vzdálenost ale moc nepotěší. Střed není moc ostrý a je také málo kontrastní. Rohy jsou o trochu méně ostré, vzniká tu i trochu chromatické aberace. Dále se podíváme na snímky při ostření na větší vzdálenosti v řádu desítek metrů.
24mm ohnisko, clona F3,4 |
24mm ohnisko, clona F4 |
24mm ohnisko, clona F5,6 |
24mm ohnisko, clona F8 |
Střed je v pořádku, rohy jsou lehce neostré a se sníženým kontrastem. Přiclonění trochu pomůže, ale musíte se mírnit, jinak se dostanete do pásma, kde se už projevuje difrakce.
36mm ohnisko, clona F4 |
36mm ohnisko, clona F5,6 |
36mm ohnisko, clona F8 |
I zde je středová ostrost slušná, rohy jsou vcelku dobré s lehce nižší ostrostí.
56mm ohnisko, clona F4,5 |
56mm ohnisko, clona F5,6 |
56mm ohnisko, clona F8 |
U 56mm ohniskové vzdálenosti je rohová ostrost o trochu nižší než uprostřed, s přicloněním akorát roste difrakce.
108mm ohnisko, clona F5 |
108mm ohnisko, clona F5,6 |
108mm ohnisko, clona F8 |
108mm ohnisková vzdálenost dává vcelku pěkný střed, rohy mají jen trochu sníženou ostrost. Vyšší clony zvyšují difrakci.
196mm ohnisko, clona F5,6 |
196mm ohnisko, clona F8 |
Zde je střed v pořádku a rohy na tom také nejsou špatně.
386mm ohnisko, clona F5,6 |
386mm ohnisko, clona F8 |
V téměř celé ploše je ostrost přiměřená, spodní rohy jsou lehce neostré. Střed by mohl mít trochu vyšší kontrast.
707mm ohnisko, clona F5,6 |
707mm ohnisko, clona F8 |
Zde se už ostrost trochu snižuje, s tím i kontrast. Rohy nejsou o moc více neostré, což chválím, jsou ale trochu "mléčné".
1200mm ohnisko, clona F6,5 |
1200mm ohnisko, clona F8 |
Na nejdelší ohniskové vzdálenosti je už kontrast dost nízký, rohy začínají být trochu neostré.
Chromatická aberace
V této kapitole se podíváme na míru chromatické aberace.
24mm ohnisko, clona F3,4
24mm ohnisko, clona F8
Na nejširší ohniskové vzdálenosti se připravte na namodralé kontury výrazných hran.
39mm ohnisko, clona F4
39mm ohnisko, clona F8
I na 39mm ohniskové vzdálenosti vidíte mírné modré kontury, jsou ale znatelně slabší než v předchozím případě.
80mm ohnisko, clona F4,5
80mm ohnisko, clona F8
Zde je aberace minimální, namodralost je jen nepatrná.
128mm ohnisko, clona F5
128mm ohnisko, clona F8
128mm ohnisková vzdálenost se opět vyznačuje jemnou chromatickou aberací, ta není vážná.
258mm ohnisko, clona F5,6
258mm ohnisko, clona F8
Zde opět chromatická aberace klesá, je téměř neznatelná.
465mm ohnisko, clona F5,6
465mm ohnisko, clona F8
U 465mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace rovněž takřka neznatelná.
732mm ohnisko, clona F6,3
732mm ohnisko, clona F8
Zde už aberace lehce roste, není to ale vážné, změna je jasová i barevná, obojí ale v přijatelné míře.
1200mm ohnisko, clona F6,5
1200mm ohnisko, clona F8
Nejdelší ohnisková vzdálenost chromatickou aberaci zvyšuje, modré ladění začíná být trochu více vidět.