Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Canon PowerShot SX50 HS: překvapivá kombinace

15.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Canon nedávno přišel s rekordním ultrazoomem PowerShot SX50 HS. Ten totiž nabízí neuvěřitelný 50× optický zoom! Vedle toho tu kombinuje naopak rozumný CMOS BSI snímač s nízkým 12MPx rozlišením a podporu záznamu do RAWu.

Noční scéna


Můžete využít maximálně 15sekundovou expozici (zásadně při ISO 80, jiné citlivosti jen při časech 1 sekundy a kratších), což pro mnoho nočních snímků postačí, samozřejmě občas by se vyšší citlivost určitě hodila. Docela těžko se ale u nočních snímků ladí vyvážení bílé mezi moc oranžovým a moc nazelenalým.




expoziční čas 8 s, clona F5, citlivost ISO 80, ohnisko 53 mm, klikněte pro zvětšení



Zejména v dobře osvětlených plochách je kresba velmi dobrá, stíny jsou méně výrazné. K dispozici je i snímek v RAWu. Směrem k rohům se objevuje velmi lehká chromatická aberace, nic vážného. Dále se podíváme na snímky při různých citlivostech. Vlevo je JPEG, vpravo pak konverze z RAWu bez odšumování.




ISO 80 (JPEG / konverze z RAWu)



U nejnižší citlivosti nejsou problémy. RAW má jemný jasový šum, JPEGy jsou bez potíží, jen by nemusely být kolem světel tak přeostřované.




ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 100 je k dispozici pouze s expozičními časy do 1 sekundy, což, jak vidíte, pro správnou expozici zdaleka nestačí.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



Ani při ISO 200 sekundová expozice nestačí. RAW má barevný šum, JPEGy jsou dost rozmazané a bez barev.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



Až při ISO 400 stačila jedna sekunda na rozumnou expozici. RAW má jemný barevný šum, JPEGy ztrácí kontrast ve stinných oblastech.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 800 dále navyšuje barevný šum, u JPEGů je opět vidět výraznější ztráta barev a rozmazávání odšumováním je rovněž výraznější.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



Citlivost ISO 1600 je už opravdu na tento malý 1/2,3" čip příliš. RAWy hrají všemi barvami, ve JPEGu nenajdete ani detaily ani barvy.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 3200 je už jen horší. Nemá smysl ji používat, JPEGy jsou naprosto bez detailů.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)





ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 6400 je k ničemu i s multiexpozicí, kde navíc autofokus z nějakého záhadného důvodu moc nespolupracuje.


Standardní scéna


Nyní se podíváme na dva standardní snímky (ten první ve dvou verzích).




expoziční čas 1/400 s, clona F4,5, citlivost ISO 80, ohnisko 61 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je přiměřená, na ultrazoom to není špatné. Jemné větve stromů jsou vykreslené poněkud jemněji. V některých větvích je velmi slabá chromatická aberace. Stíny jsou trochu více odšuměné. Můžete se podívat na RAW, kde si můžete pohrát s dynamickým rozsahem, ten je ale ve světlech trochu omezený. Určitě něco málo zachráníte, ale rozhodně ne vše.




expoziční čas 1/800 s, clona F4,6, citlivost ISO 160, ohnisko 61 mm, klikněte pro zvětšení



Technologie i-Contrast stáhne jasy v obloze, takže přepaly zmizí, naopak stíny musely být prosvětlené, což se projevilo v silnějším odšumování a slabší kresbě.




expoziční čas 1/800 s, clona F4, citlivost ISO 160, ohnisko 45 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je vcelku dobrá, v rozích je o něco slabší. Zbytek obrazu je víceméně v pořádku.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.