Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
30.6.2016, Milan Šurkala, recenze
Do dalšího testu jsme vzali překvapivě skladný kapesní ultrazoom Canon PowerShot SX720 HS, který se ale pochlubí neuvěřitelným 40× optickým zoomem. Nabídne Wi-Fi a dle výrobce i extrémně rychlý autofokus.
Dawe_b (1) | 1.7.201613:42
Tohle me rozesmalo....V praxi tak v drtivé většině případů pták odletí zhruba v okamžiku, kdy fotoaparát dokončuje zaostřování. Tady jsem měl konečně štěstí, tenhle byl trpělivý.

To Milan, myslim přilepil tomu ptákovi nožičky
Odpovědět1  1
Choakinek (4679) | 4.7.201615:20
:­-)
Odpovědět0  2
chalupník (60) | 30.6.201614:07
Překvapuje mne, kolik lidí brečí nad tím, že fotoaparát nemá dotykový displej.
Odpovědět1  2
Milan Šurkala (6623) | 30.6.201620:01
Ono když člověk jednou vyzkouší fakt dobrý dotykový displej, tak to začne chybět všude. Mně na RX100 nikdy nechyběl, dokud jsem netestoval fotoaparáty s velmi dobře zpracovanými dotykovými displeji. Od té doby je to pro mně ten jeden z největších nedostatků fotoaparátu.
Odpovědět4  2
Choakinek (4679) | 1.7.20161:05
Je to tak. Užitečná vlastnost, která rozhodně nepřekáží ;­-­). Pan Chalupník zmiňuje brekot... to zas asi ne, nad absencí dotykového displeje bych nebrečel.
Odpovědět0  1
J77 (256) | 4.7.20169:32
Take se pridavam k hlasovani ­"pro­", jakkoliv jsem to zpocatku take povazoval za ­"trendy­" ulitbu moderni vse­-dotykove mode ... ale faktem je, ze zejmena na fotacich s mensim poctem ovladacich prvku to dokaze rychlosti prace hodne pomoci, o polohovani ostrichiho bodu dotykem namisto posouvani sipkami nemluve ...
Odpovědět4  2
RiMr (756) | 4.7.201611:23
...mě zas překvapuje módní odmítání a brekot nad přítomností něčeho, co moho v případě nepotřeby nebo třídního boje s ­"novotami­" vypnout v menu.
A dotykové ovládání u Panáků nebo Olympusů, kdy například při přiložení hledáčku k oku mohu palcem levé ruky polohovat ostřící bos a podobné vychytávky, jde vypnout jako celek.
Odpovědět0  1
Pavel Matějka (1040) | 30.6.20168:21
spousta schopností, rychlé ostření, velký zoom, když to místo focení počítá akvarely ze šumu? IMHO dnes už megapixely prakticky nikoho nezajímají, klidně by se mohl prodávat 12 MPx foťáček s poukazem na kvalitu snímků i ve stínu...
Odpovědět5  1
busy (4706) | 30.6.20168:51
Dokonca podla mna by uplne kludne stacilo 8 MPix ­(a idealne aj moznost RAWu­). Na bezne fotenie je to rozlisenie stale plne dostatocne, a vdaka vecsim pixelom bude obraz na vysokych ISO ­(co je pri F6.9 casto doslova nutnost­) ovela cistejsi. Je sice pravda, ze pri vyssom rozliseni je mozne sum ­(a jeho per­-pixel rozmydlenie­) lepsie zamaskovat, ale uz ovela tazsie sa zamaskuje strata farebnosti a slabsi dynamicky rozsah.
Odpovědět3  1
Milan Šurkala (6623) | 30.6.201610:54
O moc čistější, proč myslíš? Kolik EV bys tak v reálu čekal? Jasně, shodneme se, že 20 MPx je pro takový kompakt úplná zbytečnost, ale opravdu si myslíš, že by ten obraz byl až tak závratně lepší?
Odpovědět1  2
busy (4706) | 30.6.201612:16
O kolko EV to realne bude, vobec nemam predstavu. Ale nejake 1 az 2 EV, aspon co sa tyka straty farieb, by to byt mohli ­(som optimista :­) ­). Canon SX720 zacina stracat farby uz pri ISO 400, a pri ISO3200 uz farby temer nie su ­- to je proste vec, ktora mi ­(okrem sumu­) na vysokych ISO vadi. Verim tomu, ze keby niekto vyrobil 1­/2.3­" 8 MPix cip s vyuzitim aktualnych modernych technologii, ze by farby zacal stracat az niekde pri ISO6400 ­(vychadzam z toho, ze 4 roky stary 12 MPix cip v FZ200 dokaze este na ISO3200 dat pomerne pekne a realisticke farby­).
Odpovědět2  1
Choakinek (4679) | 30.6.201613:03
Přesně tak! Všech 8 Mpx nad těch 12 Mpx nepřidá do té fotografie na zákl. ISO jediný detail navíc a díky těm 20 Mpx je to už někde od ISO 320 v podstatě nepoužitelné. S tou volbou ­"iContrast­" se mi výstup nelíbí ani na té ISO 160.

Myslím, že o použitelnosti v případě TZ25 jsme se mohli bavit někde do ISO 640 ­- 800.

A to nyní nemám na mysli nějaký ­"pixel hunting­" při sledování fotky v měřítku 1:1, spíše dojem po zmenšení fotky na 50% nebo na celou obrazovku monitoru ­(tj. cca 2 Mpx­).

Takže prostě jen víc pruhů, víc Addidas!
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6623) | 30.6.201620:10
To jsi dost velký optimista. Myslím, že bys byl hodně rád, kdyby to bylo tak půlka EV. Zachování barev zde záleží spíše na zpracování obrazu než na samotném šumu. Uvedom si, že 1­/2,3­" 8MPx šum pixelovou hustotou odpovídá 40MPx 1­" senzoru. Snad mi nechceš tvrdit, že 40MPx 1­" čip ztrácí barvy až při ISO 6400.
Odpovědět2  1
Choakinek (4679) | 1.7.20160:58
To je fakt, v druhé části příspěvku trochu přestřelil :­-­).
Odpovědět0  2
busy (4706) | 1.7.201622:57
No aj keby to bolo aspon polka EV, uz to pre mna ma zmysel :­)

Ale s5 k strate farieb.

Takto vyzera fotka zo 4 roky stareho 1­/2.33­" 12 Mpix cipu pri ISO3200:
https:­/­/www.digimanie.cz­/galerie­/showimage.php?i=18565
Pre porovnanie, ta ista fotka pri ISO100:
http:­/­/tmp.mcmacko.sk­/p1000068.jpg

Az do ISO1600 su farby tak syte ako pri ISO100, a az pri vyssie spomenutom ISO3200 zacina byt vidno mierny pokles sytosti, hlavne na bledomodrych plochach v ociach.

12 MPix na 1­/2.3­" zodpoveda cca 63 MPix na 1­" a podla tychto fotiek by sa dalo napisat, ze takyto cip by zacal stracat farby az pri ISO3200. Takze ak by nejaky moderny sucasny 1­" cip mal ­"iba­" 40 MPix, stratu farieb az od nejakych ­(povedzme­) ISO 5000­-6000 nevidim az tak nerealnu.

Mas samozrejme pravdu, ze strata farieb je vec aj postprocessingu a silno zavisi aj od jeho nastavenia. Pri tychto mojich testoch som mal odsumovanie nastavene na minimum ­(­-2­).
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (6623) | 1.7.201623:21
Tak ono je otázkou, co je pro tebe ztráta barev. Tady máš hladké jednobarevné plochy, tam se nemá zas moc co ztrácet. Ztráta bývá patrná na menších plochách, kde se barvy více střídají a tam ti to začne mnohem, mnohem dříve ­(to je také důvod, proč na tvé fotce to mizne především v té modré, protože především tam se ta modrá má s čím slévat­).

12MPx je na takový čip při dnešních technologiích rozumný kompromis. Zvětšovat ty pixely ještě více by už nic moc nepřineslo. Už jsme tu měli mnoho testů, které ukázaly, že vysoká pixelová hustota není vždy zas až takový problém. Nesmí se to samozřejmě moc přehnat ­(20MPx na 1­/2,3­" je opravdu nesmysl­), ale iluze, že kdybys to zmenšil třeba na 6­-8MPx a měl výrazně kvalitnější obraz, je dle mého názoru také poněkud naivní.
Odpovědět1  1
Choakinek (4679) | 4.7.20162:31
Od určité ISO bys měl lepší obraz, ale bylo by to kompenzováno nižším rozlišením na základní ISO. Dnešní snímače a rozumné odšumování & kvalita objektivu těch 12 Mpx na snímači 1­/2,3­" opravdu asi vykreslí 12 Mpx na fotografii ­(pokud budu ignorovat interpolaci obrazu­). U snímače 1­/1,7­" jsem si pak dokonce jistý, nedávno jsem se díval na výstup Panasonicu LF1 při 28 mm na základní ISO a bylo to velmi dobré, to nemá výstup snížený o jediný pixel vůči deklarované hodnotě. Tzn. 10 Mpx na 1­/2,3­" snímači je opravdová jistota.
Odpovědět0  1
busy (4706) | 4.7.20167:44
Nizsie rozlisenie na zakladnom ISO samozrejme plne akceptujem. Lepsia kvalita obrazu na vysokych ISO ­(3200+­) je pre mna ovela vyssia priorita, ako akekolvek rozlisenie nad cca 8 MPix.
Odpovědět1  1
Choakinek (4679) | 4.7.201615:19
Jasně, no :­-­). Měl jsem před pár lety stejné preference, ale časem se změnili spíše k tomu vyššímu rozlišení na základní ISO. Je to spíš smutná vizitka výrobců. Levné kompakty produkují jak Baťa cvičky s 18 ­- 20 Mpx, místo toho, aby dělali levný kompakt ve dvou provedeních např. s 8 a 12 Mpx. Místo toho vlastnosti, které by měl zejména prvně jmenovaný typ kompaktu s 8 Mpx, dají do 3x ­- 4x dražšího kompaktu s větším snímačem nebo CSC :­-­(.
Odpovědět0  1
busy (4706) | 4.7.201621:09
Tak samozrejme cim vyssie rozlisenie ­(pri rovnakej kvalite­) tym lepsie, to je bez diskuzie :­)

Inak, k tomu zakladnemu ISO. Dalsim takym mojim ­(naivnym­) snom je, ze snimaci cip by aspon na zakladom ISO nemal mat ziadny viditelny sum. Respektive, pripadny sum ­(pretoze z fyzikalneho hladiska budeme mat nejaky sum vzdy­) by mal byt pod rozlisovacou schopnostou 8­-bitoveho JPG, t.j. pri vyfoteni jednofarebnej plochy by rozdiely medzi jednotlivymi jasovymi urovnami nemali byt vecsie ako 1­/256­-tina snimacieho rozsahu urovni.

Lenze sucasne 1­/2.3­" 12MPix snimacie cipy ­(napr. FZ300­) maju viditelny sum uz na tomto zakladnom ISO. To je dalsi dovod, preto si myslim, ze 12 MPix na 1­/2.3­" je proste stale privela. Mozno ze keby tie pixely boli vecsie, sum by sa so sucasnymi technologiami podarilo eliminovat na spomenutu 1­/256­-tinu.

Podla recenzie TZ100 pri snimaci 1­" 20MPix na zakladnej citlivosti sum v podstate neexistuje, ale jeho pixelova hustota zodpoveda cca 3.7 MPix na 1­/2.3­", co je zase aj na mna trosku malo. Takze je mozne, ze sucasne technologie pri 8 MPix na 1­/2.3­" raw bez sumu este stale nevedia. Ale mozno ze raz niekedy v buducnosti ... nadej zomiera posledna :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 4.7.201621:36
Tvůj sen je docela nerálný. Mírný šum najdeš většinou i na full frame 24MPx čipu ­(snad s výjimkou dost světlých ploch­). A jeho pixelová hustota by odpovídala ani ne 1MPx 1­/2,3­" senzoru. Tvůj sen je nereálný snad i při VGA rozlišení. Řešíš nesmysly. Mírný pokles šumu za výrazný pokles detailů. Tu tvou 1­/256 snadno dosáhneš v softwaru i velmi mírným odšumováním, aniž bys musel přicházet o tak výrazný počet megapixelů a detailů.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 5.7.20166:26
Vecsine ludi sa zdalo, ze nejeden vynalezca riesi nezmysly. Ale keby ich neriesil, dodnes byvame v jaskyniach :­) :D

Ale k veci: Islo mi cisto iba o nativny sum snimaca. Ze si obrazok viem odsumit softwerovo, to samozrejme viem ­(napr. s NeatImage urobim krasny plastovy povrch aj z ISO6400­).
Odpovědět0  0
busy (4706) | 4.7.20167:30
Ano, prave preto som specialne spomenul tie modre plochy v ociach, pretoze na nich je najlepsie vidno ten skok straty sytosti medzi ISO1600 ­(kde je to este velmi podobne na ISO100­) a ISO3200.
Odpovědět0  1
Kabe (881) | 3.7.201619:08
Ja si naopak myslim, ze megapixely zajimaji stale spoustu lidi , kteri se ve fototechnice a fotografovani neorientuji. Ostatne proto je tenhle foťák i má, ne?
Odpovědět2  2
J77 (256) | 4.7.20169:29
Opet se ve svych jalovych vyrocich a usudcich zcela mylis, jako obyvkle. Megapixely uz jsou davno pase, i lide, kteri se v tom neorientuji, jiz pochopili, ze lepsi fotku tim neziskaji a uz nejakou dobu je marketingovym oblbovatkem c.1 ­"zoom­".
Odpovědět1  1
Kabe (881) | 4.7.201616:27
Opet se nemylim. Nepsal jsem nic o tom, co je oblbovátkem číslo 1, ale o tom, že na ­"megapixely­" spousta lidí slyší. Pokud tomu tak není, proč by tam ti výrobci ty megapixely asi cpali?
Moudra typu ­"jalové výroky­" si nech raději na doma, třeba pro mámu.
Odpovědět2  3
Milan Šurkala (6623) | 4.7.201619:45
Tak s tím bych nesouhlasil. Megapixely pořád táhnou. A to i přesto, že značná část lidí u těchto fotoaparátů hned po koupi nastaví tak 5­-10 MPx. Oni ty megapixely nepotřebují a ani nechtějí využívat, jenže je tu pořád idea ­"více MPx = lepší fotoaparát­", jakoby se snížením rozlišení vůbec nic nestalo a výkon fotoaparátu byl dán jen tím, že to rozlišení ­"podporuje­".

Co si tady fotograficky vzdělanější čtenáři neuvědomujete, je to, že běžní uživatelé často ani nedokáží říct, co je to ­"lepší fotka­". Mnohokárát to neumí ani definovat. By ses asi divil, kolik lidí považuje fotku s bokehem za špatnou, protože není všude ostrá. Běžní lidé prostě o fotoaparátech a fotkách nepřemýšlí tak, jako ty nebo já. To je často naprosto jiné uvažování. Vždyť ty megapixelové závody se přesunuly k smartphonům a tam je to pořád. Pořád je tu idea, že 13MPx smartphone lépe fotí než ten 8MPx a podobně.
Odpovědět2  1
busy (4706) | 4.7.201621:19
Ze 13 MPix mobil foti lepsie ako 8 MPix je podla mna dane hlavne tym, ze sucasne 13­-megapixelove vlajkove lode fotia kvalitnejsie, nez 8­-megapixelove vlajkove lode z ­(ne­)davnej minulosti ­(a analogicky aj v lacnejsich kategoriach­). Ludia vecsinou nemaju predstavu o technologickom pokroku, jedine co vidia je len pocet megapixelov ­(lebo to je prakticky jediny ludom zrozumitelny parameter fotoaparatu­) a preto kvalitnejsie fotky sposobene lepsimi technologiami logicky pripisuju prave ­(iba­) megapixelom.
Odpovědět0  0
martinX34 (367) | 5.7.201610:33
Treba byt optimista, predchadzajuca generacia top mobilov mala niekedy az 16­-20 Mpx a sucasna generacia sa vracia k 12 Mpx. Marketing uz zacina pouzivat okrem ­"poctu Mpx­" aj ­"velkost pixelu­".
Mozno sa dozijeme aj cipu s 8 Mpx postavenom na modernej technologii.
Odpovědět2  0
Choakinek (4679) | 30.6.20161:50
Bohužel, Panasonic TZ25 ­(rok 2012­) byl poslední vzdech inženýringu v segmentu kapesních ultrazoomů, pak už to ovládl marketing na dobu neurčitou. TZ100 je také fajn, ale ten je za poněkud jiné peníze ;­-­). Článek je o Canonu, tak přidám i Canon, který byl ovšem celkem o dost horší, než výše zmíněný TZ25. Tak u Canonu byl posledním vzdechem SX220 & SX230 HS.
Odpovědět1  1
martinX34 (367) | 30.6.201619:12
SX240HS od Canonu ma stale 12 MPx a kvalita obrazkov z neho ­(v ramci svojej kategorie­) je slusna. Zda sa mi, ze este o rok novsi model SX270HS mal 12 Mpx a potom to uz zvysili na 16MPx a kvalita isla dolu.
Odpovědět2  1
Choakinek (4679) | 1.7.20160:56
Ano, to je pravda, ale už u SX270 zvětšili zoom a bylo to na úkor kvality výstupu, bohužel. 500 mm už je u kapesního ultrazoomu úplně zbytečná hodnota, tam vidím jako ideální maximum 300 mm.
Odpovědět1  2
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.