Casio EXILIM FH25: univerzální sportovec
Po několika letech jsme se vrátili k recenzím fotoaparátů Casio. Dnes to bude 20× ultrazoom Casio EXILIM EX-FH25, který nabízí 10MPx CMOS snímač slibující neuvěřitelně rychlé sekvenční snímání a z toho plynoucí zajímavé režimy.
Kapitoly článku:
- Casio EXILIM FH25: univerzální sportovec
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava, výdrž, software a displej
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Pro malý digitální šum není velikost 1/2,3" snímače právě to nejlepší. Casio použilo snímač s poměrně nízkým rozlišením 10 megapixelů, což by ale šumu mohlo prospět. 10 megapixelů je určitě dostatečné rozlišení. Jedná se o čip typu CMOS, který většinou při takto malých rozměrech šumí více než CCD, nicméně jeho BSI technologie (posunutí světlocitlivých buněk blíže k povrchu čipu, resp. přesunutí části vodičů za tyto buňky) slibuje podstatně lepší výsledky.
Casio FH25 umí ukládat i do RAW režimu, ale pouze u citlivostí ISO 100 a 200. Proč to neumí i u vyšších citlivostí, je mi záhadou. Na modré ploše uvidíte jasový šum, na bílé ploše pak barevný šum a písmenka jsou ukazateli zachování detailů. Konverzi z RAWu jsem provedl v programu RAW Therapee, u kterého je možno úplně vypnout redukci šumu. Výsledky v Camera RAW nebo Zoner Photo Studio jsou poněkud jiné (na to se podíváme např. u standardní scény - barevný šum je vyšší, jasový nižší).
Casio FH25 umí ukládat i do RAW režimu, ale pouze u citlivostí ISO 100 a 200. Proč to neumí i u vyšších citlivostí, je mi záhadou. Na modré ploše uvidíte jasový šum, na bílé ploše pak barevný šum a písmenka jsou ukazateli zachování detailů. Konverzi z RAWu jsem provedl v programu RAW Therapee, u kterého je možno úplně vypnout redukci šumu. Výsledky v Camera RAW nebo Zoner Photo Studio jsou poněkud jiné (na to se podíváme např. u standardní scény - barevný šum je vyšší, jasový nižší).
testovací snímek
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAWu)
I při citlivosti ISO 100 je patrný jasový šum v RAWu. CMOS čip tedy i s BSI technologií šumí poměrně dost. Nicméně detailů je zde dost, šum má příjemnou strukturu, takže nemusíte mít obavy. RAW je při ISO 100 dostatečně kvalitní. Odšumění v JPEGu je provedeno velmi důkladně, vše je hladké, bez šumu a přitom detaily v tomto případě zůstaly.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
Při citlivosti ISO 200 je výsledek dost podobný. RAW má jasně patrný jasový i barevný šum, má však znovu příjemnou strukturu. Docela zírám, jak se Casiu povedlo JPEG vyhladit. Lehký úbytek ostrosti je zejména u slabších prolisů dobře patrný.
ISO 400
Citlivost ISO 400 se projevuje v silnějším rozmývání snímku, je až nepřirozeně vyhlazen. Ostrost trochu klesla, šum jako takový zde ale v podstatě není.
ISO 800
Další navýšení citlivosti na ISO 800 se negativně projevuje na úrovni slabších detailů. Odšumování je nemilosrdně odstraňuje. Barevnost lehce klesá, naopak barevný šum roste.
ISO 1600
ISO 1600 šum dále zvyšuje, stejně jako odšumování. Silnější detaily jsou stále ještě dobře patrné, v tomto FH25 překvapí. Slabší detaily ale nenávratně mizí.
ISO 3200
Nepoužitelnou citlivostí je ale až ISO 3200. Zde dochází k velmi silnému rozmývání i silné degradaci barev. Fotografie nevypadají nijak dobře ani v malých rozlišeních. Dále budeme pokračovat fotografiemi plyšového zajíce, kde na jeho vousech porovnáme míru zachování detailů.
testovací snímek
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 3200 (JPEG) |
Na těchto snímcích je dobře vidět, že v RAWu je sice více šumu, ale také spousta detailů, které JPEG snímkům chybí. Odšumování je dost agresivní (a naštěstí aspoň účinné) a spousta detailů se ztrácí. ISO 400 odšumování dále zhoršuje, ISO 800 už začíná bát velmi neostré, což se s dalšími citlivostmi jenom zhoršuje. Nakonec se ještě mrkneme na snímky bílé plochy.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 3200 (JPEG) |
V RAWu je patrný barevný i jasový šum, JPEG naopak ukazuje silné vyhlazení. Graf ukazuje lineární nárůst šumu (RAW měl rozdíly jasů 8 a 11 u citlivostí ISO 100, resp. 200).