DiMAGE Z1: Rychlá a originálně tvarovaná zrcadlovka

28.11.2003, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Před pár dny jsme si představili první model z vlny levných elektronických zrcadlovek s objektivy s vícenásobným optickým přiblížením, Fujifilm FinePix S5000, a nyní se podíváme na konkurenčního rivala od Minolty, DiMAGE Z1. Tyto dva přístroje se prodávají za prakticky stejnou cenu, a tak se pokusíme nejen věnovat minoltí novince, ale občas se zaměříme i na srovnání obou modelů. DiMAGE Z1 rozděluje příznivce digitální fotografie na dva tábory už při prvním pohledu na „futuristický" design. Někomu se líbí, někdo je přílišnou originalitou znechucen, ovšem nikoho nenechává lhostejným.
  1. DiMAGE Z1: Rychlá a originálně tvarovaná zrcadlovka
  2. Ovládání a další popis
  3. Praktické zkušenosti
  4. Závěr

U modelu Z1 tedy musíme začít designem, ať chceme nebo ne, protože tvary této novinky nenechají nikoho v klidu. Nebudeme raději hodnotit krásu nebo přitažlivost, ovšem i nezávislý pozorovatel musí uznat, že Z1 má skutečně originální konstrukci. Pravý zbytnělý bok (v němž se ukrývá čtveřice tužkových baterií) je spojen jenom tenoučkým mostem s levou částí, které dominuje objektiv se spouští, základním ovládacím kolečkem a ovládáním makra a blesku (můžete si zde ovšem nastavit například kalibraci teploty bílé nebo režim zaostřování). Bohužel na zajímavě vyřešeném propojení levé a pravé části se právě díky originálnímu „vykrojení" už nevešel monochromatický stavový displej. Naopak výhodou této konstrukce je velice pohodlné držení modelu při fotografování.

Za optickou soustavou nabízející až desetinásobný optický zoom se ukrývá CCD snímač obsahující více než tři miliony obrazových buněk, efektivně využitelných jsou potom přibližně 3,2 miliony. Díky tomu dokážete nafotografovat s modelem snímky s maximální velikostí 2048 x 1536 bodů. Stejně jako u modelu DiMAGE A1 se o zpracování obrazu stará inovovaná technologie Minolty CxProcess II.

K dispozici jsou, jak je dobrým zvykem, i tři nižší rozlišení. Výsledné snímky nebo videozáznam se ukládají na paměťové karty typu Secure Digital (nebo MMC) pouze ve formátu JPEG (bezztrátový TIFF by Z1 rozhodně slušel) ve třech různých kompresních poměrech.

K objektivu se ovšem ještě vrátíme. Rozsah ohniskových vzdáleností je 38 až 380 milimetrů objektivu pro 35mm kinofilm při velice solidní světelnosti F2,8 až F3,5. Pokud vám nebude stačit ani toto superpřiblížení, tak pomocí digitálního zoomu se dostanete až na celkové čtyřicetinásobné přiblížení. Ocenili jsme také to, že v režimu Super Makro můžete zaostřit objekt již od čtyř centimetrů od přední hrany objektivu. V průběhu našeho testování jsme byli skutečně překvapeni, jak rychle Z1 automaticky ostřila za jakýchkoliv světelných podmínek. Autofokus je totiž vybaven technologií Rapid AF s průběžným doostřováním pomocí plynulého vyhodnocování vzdálenosti objektu s frekvencí až 60 snímků za sekundu.

Z dalších funkcí, které charakterizují tento fotopřístroj, se musíme zmínit například o velice povedeném dávkovém režimu, jehož součástí je i zcela nový režim progresivního snímání. Po stisknutí a přidržení spouště se začnou ukládat snímky do vyrovnávací paměti. Až budete chtít přestat snímat, jednoduše spoušť uvolníte. Snímky se z vyrovnávací paměti začnou ukládat na paměťovou kartu. V normálním režimu série snímků se uloží šest posledních snímků a v režimu UHS (Ultra High Speed) až 10 snímků. V běžném režimu sekvenčního snímání se zaznamenávají snímky rychlostí 1,5 snímků za sekundu při jakékoli velikosti nebo kvalitě snímku. V režimu UHS za sekundu zaznamenáte deset snímků v megapixelovém rozlišení. Rychlost závěrky se pohybuje v rozsahu od 1/1000 až do 15 sekund (včetně maximálního otevření závěrky - 30 sekund).

Pokud jsme se již v krátkosti zmínili o videozáznamu, tak musíme doplnit, že natáčet lze v maximálním rozlišení 640 x 480 bodů rychlostí až třiceti snímků za vteřinu. Ovšem u fotopřístroje je nejdůležitější, jaké s ním pořídíte snímky. A ty nás přesvědčili, že je tato Minolta skutečně výborným nákupem. Snímky, jak v exteriéru, tak v interiéru, byly ostré a jasné a díky rychlému autofokusu modelu jsme se většinou vyhnuli i jenom náznaku rozmazaných fotek. Menší problémy jsme měli při fotografování v noci, kdy při snímání bez stativu (takže nemůžete nastavovat dlouhé časy) jsme se spoléhali na zvýšení citlivosti (maximální hodnota citlivosti snímače je pouze 400 ISO, osmistovka by u takto kvalitního modelu měla být standardem) a někdy jsme museli danou scénu vyfotografovat hned několikrát, abychom se získali koukatelný snímek. Jinak jsme zaznamenali, že při použití maximální citlivosti a při vypnuté funkci odstraňování šumu již byly některé snímky dost zašuměné.

Specifikace Minolta DiMAGE Z1
Počet efektivních pixelů3,2 milionů
Snímací prvek CCDProgresivní snímač CCD pracující v primárních barvách, 1/2,7 palce, celkem 3,3 milionu snímacích elementů
CitlivostAutomatická a ruční ekvivalentní ISO 50, 100, 200, 400
Ohnisková vzdálenost5,8–58 mm (odpovídá 38–380 mm pro 35mm kinofilm)
SvětelnostF2,8 až F3,5
Ostřící rozsahod 50 cm, v Makro režimu od 4 cm
ZaostřováníJednotlivé snímky (Single-shot AF), nepřetržité zaostřování (Full-time AF) a manuální zaostřování
Vyvážení bíléAutomatické, přednastavené (Denní světlo, Žárovky, Zářivky, Zatažená obloha, Blesk) a uživatelské
Měření expoziceVícesegmentové, váhové se zdůrazněním středu a bodové
Závěrka1/1000 až 15 s, Bulb (max. 30 s)
Ovládání expoziceProgramově řízená automatická expozice, expozice s clonovou prioritou, expozice s časovou prioritou a manuální expozice
Kompenzace expozice±2 EV v krocích po 1/3 expozičního stupně (EV)
Režimy bleskuAutomatický blesk, automatický blesk s redukcí jevu „červených očí“, vyrovnávací blesk, synchronizace s dlouhými expozičním časy
Hledáčekelektronický hledáček Switch Finder
Záznamové médiumPaměťové karty SD (Secure Digital), MultiMediaCard
Formáty souborůJPEG, Motion JPEG (Mov), kompatibilní s DCF 1.0., s DPOF, Exif 2.2
Řízení tiskového výstupuPRINT Image Matching II, Exif Print
Velikosti snímků2048×1536, 1600×1200, 1280×960, 640×480
Stupně kvalityVysoká, standardní, ekonomická
Formátováníano
LCD displejBarevný displej TFT, úhlopříčka 3,8 cm, s antireflexní vrstvou. Celkový počet pixelů: 113 000.
SamospoušťZpoždění cca deset vteřin
Videosekvence640 × 480, 320×240, 160×120 bodů, snímková frekvence: 15 snímků za sekundu nebo 30 snímků za sekundu
Digitální zoomaž čtyřnásobný
BaterieČtyři napájecí články AA: Alkalické, NiMH
RozhraníUSB s plnou rychlostí 12 Mb/s
Rozměry (ŠxVxH)109,5 × 77,5 × 80 milimetrů
Hmotnost305 gramů bez baterií a paměťové karty
Standardní příslušenstvíZávěsný řemínek, Krytka objektivu, Krytka sáněk pro příslušenství, AV kabel, 16MB paměťová karta SD, Kabel USB, Prohlížeč snímků DiMAGE Viewer, ArcSoft VideoImpression, čtyři alkalické baterie velikosti AA