DiMAGE Z1: Rychlá a originálně tvarovaná zrcadlovka
Před pár dny jsme si představili první model z vlny levných elektronických zrcadlovek s objektivy s vícenásobným optickým přiblížením, Fujifilm FinePix S5000, a nyní se podíváme na konkurenčního rivala od Minolty, DiMAGE Z1. Tyto dva přístroje se prodávají za prakticky stejnou cenu, a tak se pokusíme nejen věnovat minoltí novince, ale občas se zaměříme i na srovnání obou modelů. DiMAGE Z1 rozděluje příznivce digitální fotografie na dva tábory už při prvním pohledu na „futuristický" design. Někomu se líbí, někdo je přílišnou originalitou znechucen, ovšem nikoho nenechává lhostejným.
Kapitoly článku:
- DiMAGE Z1: Rychlá a originálně tvarovaná zrcadlovka
- Ovládání a další popis
- Praktické zkušenosti
- Závěr
Kvalita snímků, komprese a barva
Na sérii čtyř snímků si můžete prohlédnout, jak s klesajícím použitým rozlišením ubývá jednotlivých kresebných detailů. Navíc na naší testovací krabičce Z1-čka prokázala, že umí zachytit barvy velice spolehlivě, všechny barevné přechody odpovídaly realitě. Na sérii snímků „zátiší s ovocem" jsme naopak nasnímali při stejném rozlišení tři různé kompresní poměry, které model DiMAGE Z1 nabízí. Při snímání posledního snímku z této série jsme použili vestavěný blesk.
Teplota bílé
Testovací fotografie názorně dokazují, že při snímání se Z1 budete muset využít manuální kalibrace teploty jenom ve výjimečných světelných situacích. V případech, kdy si nebudete jisti tím, že automatika přístroje zvládne kalibraci sama, se můžete spolehnout na přednstavené hodnoty, které přiblíží vaše fotografie více realitě než automatický režim, přesto není zdaleka tak „pracný" jako manuální nastavování teploty bílé. V interiéru jsem fotografoval za podmračeného dne, a snímek pořízený v režimu Zataženo se tomu pořízenému automatikou velice blížil (pouze nabízel trochu sytější barvy).
Noční snímek a snímání v interiéru
Při snímání v noci jsme měli někdy problém udělat zcela ostrý snímek, i tento náš testovací snímek není úplně ideální. Proto pro tyto případy bych doporučil použít delší expoziční časy a nejlépe stativ. Jinak v ineriéru probíhala práce s modelem bez problémů a i při nižší hladině světla DiMAGE Z1 ostřila rychle, a tak většina snímků, co jsme s ní pořídili, byla ostrá a dobře vykreslená.
Korekce expozice
Z naší série „korekčních" snímků vyplývá, že Z1 poskytovala fotografie spíše lehce přeexponované, což ovšem nepředstavuje žádný velký problém, navíc když si můžete s modelem nastavit manuálně jak čas, tak i clonu.
Na sérii čtyř snímků si můžete prohlédnout, jak s klesajícím použitým rozlišením ubývá jednotlivých kresebných detailů. Navíc na naší testovací krabičce Z1-čka prokázala, že umí zachytit barvy velice spolehlivě, všechny barevné přechody odpovídaly realitě. Na sérii snímků „zátiší s ovocem" jsme naopak nasnímali při stejném rozlišení tři různé kompresní poměry, které model DiMAGE Z1 nabízí. Při snímání posledního snímku z této série jsme použili vestavěný blesk.
Teplota bílé
Testovací fotografie názorně dokazují, že při snímání se Z1 budete muset využít manuální kalibrace teploty jenom ve výjimečných světelných situacích. V případech, kdy si nebudete jisti tím, že automatika přístroje zvládne kalibraci sama, se můžete spolehnout na přednstavené hodnoty, které přiblíží vaše fotografie více realitě než automatický režim, přesto není zdaleka tak „pracný" jako manuální nastavování teploty bílé. V interiéru jsem fotografoval za podmračeného dne, a snímek pořízený v režimu Zataženo se tomu pořízenému automatikou velice blížil (pouze nabízel trochu sytější barvy).
Noční snímek a snímání v interiéru
Při snímání v noci jsme měli někdy problém udělat zcela ostrý snímek, i tento náš testovací snímek není úplně ideální. Proto pro tyto případy bych doporučil použít delší expoziční časy a nejlépe stativ. Jinak v ineriéru probíhala práce s modelem bez problémů a i při nižší hladině světla DiMAGE Z1 ostřila rychle, a tak většina snímků, co jsme s ní pořídili, byla ostrá a dobře vykreslená.
Korekce expozice
Z naší série „korekčních" snímků vyplývá, že Z1 poskytovala fotografie spíše lehce přeexponované, což ovšem nepředstavuje žádný velký problém, navíc když si můžete s modelem nastavit manuálně jak čas, tak i clonu.