Dva objektivy nebo jeden ultrazoom?
24.3.2010, Milan Šurkala, recenze
Mnoho z vás si už jistě položilo otázku, zda je lepší koupě dvou krátkorozsahových zoomovacích objektivů, nebo koupě jednoho ultrazoomového. V našem dnešním testu se tedy podíváme na objektivy Nikonu 18-55 mm VR, 55-200 mm VR a srovnáme je s 18-200 mm VR.
Kapitoly článku:
- Dva objektivy nebo jeden ultrazoom?
- Autofokus, ostření, světelnost, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace a ostrost v rozích
- Kresba v praxi
- Optický zoom
- Protisvětlo, chromatická aberace
- Galerie ilustračních snímků: 18-55mm objektiv
- Galerie ilustračních snímků: 55-200mm objektiv
- Galerie ilustračních snímků: 18-200mm objektiv
- Závěr
Nyní provedeme stejné testy jako v předchozí kapitole, ale na snímku z reálného života. Bylo snímáno na vzdálenost zhruba něco přes 50 metrů.
testovací scéna
Na snímku vidíte testovací scénu. Prostředek byl namířen na strom, horní rohy by se pak při různých ohniscích měly pohybovat kolem ostrých oken domů. Na nich půjde vidět ostrost, spodní rohy nám ale kvůli sněhu bohužel moc informací nezajistí.
18-55 mm, clona F3,5 |
18-200 mm, clona F3,5 |
18-55 mm, clona F4 |
18-200 mm, clona F4 |
18-55 mm, clona F5,6 |
18-200 mm, clona F5,6 |
18-55 mm, clona F8 |
18-200 mm, clona F8 |
18-55 mm, clona F11 |
18-200 mm, clona F11 |
18-55 mm, clona F16 |
18-200 mm, clona F16 |
18-55 mm, clona F22 |
18-200 mm, clona F25 |
Na větší vzdálenost se ultrazoomový objektiv projevuje mnohem lépe než na krátkou. Rohy jsou docela ostré, dokonce lepší než u 18-55mm verze. Ta má ostrost i kontrast nižší. Bohužel ultrazoomový objektiv v tomto testu více trpěl na aberaci. 18-55mm objektiv celkem dobře kreslí od F8 do cca F13, 18-200mm verze pak od cca F5,6 do F16. Aberace je v JPEGu automaticky velmi dobře odstraňována, což platí i pro většinu RAW konvertorů (Capture NX 2 ji už při načtení odstraní skvěle). Následuje test při 35mm ohnisku.
18-55 mm, clona F5 |
18-200 mm, clona F4,2 |
18-55 mm, clona F5,6 |
18-200 mm, clona F5,6 |
18-55 mm, clona F8 |
18-200 mm, clona F8 |
18-55 mm, clona F11 |
18-200 mm, clona F11 |
18-55 mm, clona F16 |
18-200 mm, clona F16 |
18-55 mm, clona F32 |
18-200 mm, clona F29 |
Při ohniscích 35 milimetrů jsou síly poměrně vyrovnané. Ostrost je po celé ploše poměrně vyrovnaná, na maximální cloně je jako vždy patrná difrakce.
18-55 mm, nelze nastavit nižší clona než F5,6
|
55-200 mm, clona F4 |
18-200 mm, clona F4,8 |
|
18-55 mm, clona F5,6 |
55-200 mm, clona F5,6 |
18-200 mm, clona F5,6 |
|
18-55 mm, clona F8 |
55-200 mm, clona F8 |
18-200 mm, clona F8 |
|
18-55 mm, clona F11 |
55-200 mm, clona F11 |
18-200 mm, clona F11 |
|
18-55 mm, clona F16 |
55-200 mm, clona F16 |
18-200 mm, clona F16 |
|
18-55 mm, clona F36 |
55-200 mm, clona F22 |
18-200 mm, clona F32 |
55mm ohnisko jsem mohl zkusit u všech tří objektivů. U 18-55mm objektivu je to maximální ohnisko, prakticky na všech clonách jsou výsledky méně ostré. 55-200mm objektiv má naopak toto ohnisko jako nejširší. Vykazuje velmi dobrou ostrost uprostřed i na hranách, bohužel rohy jsou neostré a začínají být dobré až při vysokých clonách kolem F10 (neostrost se ale týká opravdu jen samotných rohů, těch několika hraničních pixelů). Ultrazoomový objektiv má vyrovnané výsledky. Sice nemá tak ostrý prostředek jako 55-200mm verze, ale zase si ostrost drží po celé ploše, rohy jsou podobně ostré jako prostředek obrazu.
55-200 mm, clona F4,5 |
18-200 mm, clona F5,3 |
55-200 mm, clona F5,6 |
18-200 mm, clona F5,6 |
55-200 mm, clona F8 |
18-200 mm, clona F8 |
55-200 mm, clona F11 |
18-200 mm, clona F11 |
55-200 mm, clona F16 |
18-200 mm, clona F16 |
55-200 mm, clona F25 |
18-200 mm, clona F36 |
Na ohnisku 105 mm už podává 55-200mm objektiv lepší výsledky než ultrazoom. Po celé ploše dává o něco ostřejší a kontrastnější obraz.
55-200 mm, clona F5,6 |
18-200 mm, clona F5,6 |
55-200 mm, clona F8 |
18-200 mm, clona F8 |
55-200 mm, clona F11 |
18-200 mm, clona F11 |
55-200 mm, clona F16 |
18-200 mm, clona F16 |
55-200 mm, clona F32 |
18-200 mm, clona F36 |
Vzhledem k tomu, že při 200mm ohnisku už většina rohů padala do nekresebného sněhu, zkusil jsem trochu odlišnou scénu. 55-200mm objektiv má znatelně ostřejší kresbu v celém rozsahu clon. Jde to vidět zejména na pravé hraně (střecha červené Felicie), ostřejší jsou také rohy, viz levý horní, kde lze u 55-200mm objektivu poznat větvičky, zatímco u 18-200mm verze jsou jen nejasné čáry. Nicméně 55-200mm varianta zde zase trpí na vinětaci. Pamatujte však, že ta je v RAWu ve většině programů automaticky odstraňována. U JPEGu je odstraněná vždy.