Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Dva objektivy nebo jeden ultrazoom?

24.3.2010, Milan Šurkala, recenze
Mnoho z vás si už jistě položilo otázku, zda je lepší koupě dvou krátkorozsahových zoomovacích objektivů, nebo koupě jednoho ultrazoomového. V našem dnešním testu se tedy podíváme na objektivy Nikonu 18-55 mm VR, 55-200 mm VR a srovnáme je s 18-200 mm VR.

Protisvětlo


V protisvětle často vylezou další optické chyby, jako jsou např. odlesky objektivu nebo chromatická aberace. V minulých testech jsme si již ukázali, že chromatická aberace je spíše mírný problém, který se vyskytuje jen v RAW souborech, které nejsou automaticky korigovány na tuto optickou vadu. Nyní prezentované snímky byly foceny v JPEGu, nejedná se tedy o převod z RAW souborů.


18-55mm objektiv, expoziční čas 1/640 s, clona F13, citlivost ISO 200, ohnisko 18 mm, klikněte pro zvětšení

Na fotografii si lze všimnout chromatické aberace kolem větviček stromů, Rovněž se zde vyskytují odlesky objektivu, ty však nejsou vždy přítomné. Z tohoto místa jsem vyfotil asi pět snímků na 18mm ohnisko a pouze u tohoto jediného se tento odlesk vyskytoval.


18-55mm objektiv, expoziční čas 1/800 s, clona F14, citlivost ISO 200, ohnisko 18 mm, klikněte pro zvětšení

Když se budete hodně snažit, úhel zobrazení, kdy se zmíněné odlesky objeví, najdete. Naopak kdo necvaká bez rozmyslu, poměrně snadno najde takovou kompozici, kdy bude mít v záběru slunce, ale nebudou tam odlesky.


18-55mm objektiv, expoziční čas 1/800 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisko 52 mm, klikněte pro zvětšení

Na nejdelším ohnisku není patrná aberace na širokých větvích a těch zaostřených, ty mimo rovinu zaostření jsou pochopitelně rozmazány a dost modrají.


55-200mm objektiv, expoziční čas 1/800 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisko 55 mm, klikněte pro zvětšení

S 55-200mm objektivem jsou výsledky trochu lepší. Ostrost je trochu výraznější, aberace o něco menší. Vzhledem k tomu, že s 55mm ohniskem se protisvětlo se sluncem nebude fotit příliš často, není třeba vkládat další ukázkové snímky.


18-200mm objektiv, expoziční čas 1/500 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 18 mm, klikněte pro zvětšení

U ultrazoomového objektivu jsem v průběhu testování odlesky nezaznamenal. Tenké větvičky modrají výrazně, nicméně chromatická aberace u širších větví není patrná jako u 18-55mm objektivu.


18-200mm objektiv, expoziční čas 1/800 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisko 52 mm, klikněte pro zvětšení

Naopak na 52mm ohnisku si mírných odlesků vlevo dole všimnout lze. Chromatická aberace zde není problém. V protisvětle je na tom 18-200mm objektiv poměrně dobře.


Chromatická aberace: 18-55mm objektiv


Podíváme se také na úroveň chromatické aberace. Všechny snímky (pokud není uvedeno jinak) jsou vyvolány z RAWu bez korekcí této chromatické vady. Začneme s 18-55mm objektivem.


ohnisko 18 mm, clona F3,5


ohnisko 18 mm, clona F3,5 (JPEG přímo z fotoaparátu)


ohnisko 18 mm, clona F5,6


ohnisko 18 mm, clona F11


ohnisko 18 mm, clona F22

Při tomto testu jsem neměl právě slunečné počasí, nicméně i tak je vidět, že 18-55mm objektiv na nejširším ohnisku na chromatickou aberaci trochu trpí. Ostatně to potvrdila i první fotografie v této kapitole (stromy v protisvětle). Můžete si všimnout, že slabší aberaci fotoaparát v JPEGu velmi dobře odstraňuje. Bohužel ani na nejvyšší cloně aberace nezmizí. Následuje 35mm ohnisko.


ohnisko 35 mm, clonaF5


ohnisko 35 mm, clona F8


ohnisko 35 mm, clona F16


ohnisko 35 mm, clona F32

Při 35mm ohnisku se už ale chromatické aberace moc bát nemusíte. Při silnějším protisvětle s modrou oblohou sice mohou vznikat modré kontury slabších větviček, v tomto počasí se ale nic takového stát nemohlo. Pokračujme maximálním ohniskem 55 milimetrů.


ohnisko 55 mm, clona F5,6


ohnisko 55 mm, clona F11


ohnisko 55 mm, clona F36

Ani na nejdelším ohnisku se již chromatické aberace nevyskytuje.


Chromatická aberace: 55-200mm objektiv


Nastává tedy čas se podívat na 55-200mm objektiv. Začneme jeho nejširším ohniskem, tedy 55 mm.


55mm ohnisko, clona F4


55mm ohnisko, clona F8


55mm ohnisko, clona F22

Pro tento objektiv je na jeho nejširším ohnisku chromatická aberace v podstatě neznámý pojem. Její úroveň je minimální. Podíváme se na 102mm ohnisko.


102mm ohnisko, clona F4,5


102mm ohnisko, clona F11


102mm ohnisko, clona F25

Ani na cca 100mm ohnisku není aberace patrná, rozhodně ne na zaostřených objektech. Ty v pozadí na rozmazaných hranách jen velmi mírně zelenají. Nakonec maximální 200m ohnisko.


200mm ohnisko, clona F5,6


200mm ohnisko, clona F11


200mm ohnisko, clona F32

Na nejdelším ohnisku už ale mírná aberace vzniká, má však sotva pixelovou šířku, takže není příliš výrazná.


Chromatická aberace: 18-200mm objektiv


Na závěr se podíváme na ultrazoomový objektiv 18-200 mm. Jako první je zde 18mm ohnisko.


18mm ohnisko, clona F3,5


18mm ohnisko, clona F5,6


18mm ohnisko, clona F11


18mm ohnisko, clona F22

Na nejširším ohnisku má objektiv poměrně výraznou chromatickou aberaci. Ta neklesá ani s rostoucí clonou. Pokračujme 35mm ohniskem.


35mm ohnisko, clona F4,2


35mm ohnisko, clona F11


35mm ohnisko, clona F29

Na 35mm ohnisku již aberaci tak výrazně neuvidíte, mírné modré a filaové flíčky se ale občas najdou. Zde se už objektiv začíná jevit v lepším světle při všech clonách. Následuje ohnisko 56 milimetrů.


ohnisko 56 mm, clona F5


ohnisko 56 mm, clona F11


ohnisko 56 mm, clona F32

Ani při 56mm ohnisku se už chromatická aberace nevyskytuje, takže ani zde objektiv nezklame. Dalším testovaným ohniskem je 105 milimetrů.


105mm ohnisko, clona F5,3


105mm ohnisko, clona F11


105mm ohnisko, clona F36

Na 105mm ohnisku se ale aberace opět začíná trochu projevovat. S rostoucí clonou ale klesá a stácá se méně patrnou. Kapitolu zakončíme maximálním 200mm ohniskem.


200mm ohnisko, clona F5,6


200mm ohnisko, clona F11


200mm ohnisko, clona F36

Při cloně F5,6 je výřez z rohu snímku mimo zaostřenou oblast, aberace je opět vidět. U středních clon je vidět spíše u nezaostřených linií, u těch nejvyšších pak aberace není patrná.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.