Fujifilm FinePix HS10: ultrazoom roku?
Nový ultrazoom Fujifilm FinePix HS10 vyvolal hysterický zájem. Proto jsme si pospíšili a fotoaparát důkladně otestovali. Jak se projeví 10MPx CMOS BSI snímač v praxi? A jaký bude objektiv s 30× zoomem a snad nejlepším rozsahem ohnisek, který lze mít?
Kapitoly článku:
- Fujifilm FinePix HS10: ultrazoom roku?
- Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy
- Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk
- Výbava a nastavení
- Digitální šum
- Sférické zkreslení, vinětace, vyvážení bílé, barvy
- Rychlost, zoom, protisvětlo
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Ve fotoaparátu byl použit malý 1/2,3" snímací čip. Jedná se o typ CMOS, který je znám podstatně vyšším šumem než CCD (u malých rozměrů čipů). Díky BSI technologii byly ale některé vodiče přesunuty za čip a ten je tak o něco citlivější na světlo a tedy i méně šumí. Příjemnou zprávou je i nižší 10MPx rozlišení, které by dále mělo umožnit udržet šum v rozumných mezích. Prezentuji zde i snímky získané z RAWu bez odšumování. Na modré ploše uvidíte jasový šum, na bílé ten barevný a malá písmena ukážou zachování detailů.
testovací snímek
ISO 100 (JPEG)
ISO 100 (konverze z RAW)
Na snímcích je vidět, že v RAWu je i při nejnižší citlivosti ISO 100 jemný jasový i výraznější barevný šum a ostrost poněkud pokulhává. V JPEGu je odšumění provedeno docela dobře, snímek je také znatelně doostřen. Naštěstí se to nepřehnalo, takže ustřelené pixely zde moc nejsou.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAW)
Citlivost ISO 200 má překvapivě šum nižší, zeslabila se ale ostrost. JPEG snímky opět vykazují lepší ostrost než RAW a trošku nepříjemnější charakter odšumování.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAW)
V RAWu se při citlivosti ISO 400 začíná objevovat trochu více barevného šumu, výsledek ale stále není o mnoho horší než v předchozích případech. JPEG už začíná ztrácet slabší detaily.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAW)
Další citlivostí je ISO 800. Můžete si všimnout barevného šumu v RAWu i jakési roztřepení obrazu. JPEG se snaží tyto neduhy trochu zahlazovat, slabší detaily však trpí a rovněž barevnost začíná klesat.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAW)
Při ISO 1600 hraje barevný šum prim. Toho je zde opravdu hodně, fotoaparát jej ale velmi dobře odstraňuje. Bohužel s tím klesá i saturace barev. Detaily jsou už dost slabé, zejména v JPEG.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAW)
Citlivost ISO 3200 pokračuje v nastoleném trendu. Barevný šum v RAWu stoupá, detaily a barevnost naopak klesají. Snímky jsou už opravdu výrazně patlány.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAW)
Nejhorší výsledky jsou logicky k dispozici u nejvyšší citlivosti ISO 6400. To už je ve snímku skoro více šumu než barevné informace. Po odšumění sice barevný šum zmizí, ale fotografie je rozpatlaná bez barev a detailů. Na dalším snímku se podíváme na zachování detailů.
testovací snímek
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 640 (Pro Low Light) |
ISO 640 (Pro Low Light) |
CMOS BSI čip opět ukazuje svůj zvláštní charakter. Zatímco na nižších citlivostech má poněkud více šumu než CCD, je vidět, že do cca ISO 400 šum roste jen minimálně. Tedy i na této citlivosti je obraz poměrně detailní. Každopádně RAW snímky mají nízkou ostrost, která je v JPEGu doháněna doostřováním. Jde to vidět zejména v horním pravém rohu na koncích vousů. Od citlivosti ISO 800 je ale patrný nárůst šumu a postupná ztráta detailů. ISO 1600 opět zvyšuje barevný šum, ISO 3200 má zvláštní patlání i v RAWu, ISO 6400 je pak celé puntíkované. Poslední řádek je věnován režimu Pro Low Light (P.Tm.Scény). Vyfotí se čtyři snímky (viz vlevo) a sloučením vznikne snímek napravo. Je bez šumu, ale poněkud rozmytý a bez detailů.
ISO 100 (JPEG) |
ISO 100 (konverze z RAWu) |
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (Pro Low Light) |
ISO 800 (Pro Low Light) |
Čip barevně šumí na všech citlivostech, v JPEGu je ale vždy velmi dobře odstraňován. Doostřování je vidět na několik ustřelených pixelech prakticky na všech citlivostech. V Pro Low Light režimu je vidět zachování jasového šumu i při citlivosti ISO 800 (snímek je tedy bez výraznějšího jasového odšumění), naopak výsledná sloučenina čtyř snímků je hladká.
Ve formátu JPEG jde vidět rostoucí odšumování, neboť s nárůstem citlivosti šum téměř neroste, což by měl. Pro Low Light bez odšumění (PLL*) vykazuje výrazné zrno, naopak složený snímek (PLL) je viditelně nejhladší.
V RAWu je mnohem lépe vidět, jak šum s nárůstem citlivosti roste. Nejvíce šumí v modrých odstínech, zelené jsou na tom naopak nejlépe.