Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm FinePix HS10: ultrazoom roku?

17.5.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový ultrazoom Fujifilm FinePix HS10 vyvolal hysterický zájem. Proto jsme si pospíšili a fotoaparát důkladně otestovali. Jak se projeví 10MPx CMOS BSI snímač v praxi? A jaký bude objektiv s 30× zoomem a snad nejlepším rozsahem ohnisek, který lze mít?
Ve fotoaparátu byl použit malý 1/2,3" snímací čip. Jedná se o typ CMOS, který je znám podstatně vyšším šumem než CCD (u malých rozměrů čipů). Díky BSI technologii byly ale některé vodiče přesunuty za čip a ten je tak o něco citlivější na světlo a tedy i méně šumí. Příjemnou zprávou je i nižší 10MPx rozlišení, které by dále mělo umožnit udržet šum v rozumných mezích. Prezentuji zde i snímky získané z RAWu bez odšumování. Na modré ploše uvidíte jasový šum, na bílé ten barevný a malá písmena ukážou zachování detailů.


testovací snímek


ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (konverze z RAW)

Na snímcích je vidět, že v RAWu je i při nejnižší citlivosti ISO 100 jemný jasový i výraznější barevný šum a ostrost poněkud pokulhává. V JPEGu je odšumění provedeno docela dobře, snímek je také znatelně doostřen. Naštěstí se to nepřehnalo, takže ustřelené pixely zde moc nejsou.


ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (konverze z RAW)

Citlivost ISO 200 má překvapivě šum nižší, zeslabila se ale ostrost. JPEG snímky opět vykazují lepší ostrost než RAW a trošku nepříjemnější charakter odšumování.


ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (konverze z RAW)

V RAWu se při citlivosti ISO 400 začíná objevovat trochu více barevného šumu, výsledek ale stále není o mnoho horší než v předchozích případech. JPEG už začíná ztrácet slabší detaily.


ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (konverze z RAW)

Další citlivostí je ISO 800. Můžete si všimnout barevného šumu v RAWu i jakési roztřepení obrazu. JPEG se snaží tyto neduhy trochu zahlazovat, slabší detaily však trpí a rovněž barevnost začíná klesat.


ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAW)

Při ISO 1600 hraje barevný šum prim. Toho je zde opravdu hodně, fotoaparát jej ale velmi dobře odstraňuje. Bohužel s tím klesá i saturace barev. Detaily jsou už dost slabé, zejména v JPEG.


ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (konverze z RAW)

Citlivost ISO 3200 pokračuje v nastoleném trendu. Barevný šum v RAWu stoupá, detaily a barevnost naopak klesají. Snímky jsou už opravdu výrazně patlány.


ISO 6400 (JPEG)


ISO 6400 (konverze z RAW)

Nejhorší výsledky jsou logicky k dispozici u nejvyšší citlivosti ISO 6400. To už je ve snímku skoro více šumu než barevné informace. Po odšumění sice barevný šum zmizí, ale fotografie je rozpatlaná bez barev a detailů. Na dalším snímku se podíváme na zachování detailů.


testovací snímek


ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)


ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 640 (Pro Low Light)

ISO 640 (Pro Low Light)

CMOS BSI čip opět ukazuje svůj zvláštní charakter. Zatímco na nižších citlivostech má poněkud více šumu než CCD, je vidět, že do cca ISO 400 šum roste jen minimálně. Tedy i na této citlivosti je obraz poměrně detailní. Každopádně RAW snímky mají nízkou ostrost, která je v JPEGu doháněna doostřováním. Jde to vidět zejména v horním pravém rohu na koncích vousů. Od citlivosti ISO 800 je ale patrný nárůst šumu a postupná ztráta detailů. ISO 1600 opět zvyšuje barevný šum, ISO 3200 má zvláštní patlání i v RAWu, ISO 6400 je pak celé puntíkované. Poslední řádek je věnován režimu Pro Low Light (P.Tm.Scény). Vyfotí se čtyři snímky (viz vlevo) a sloučením vznikne snímek napravo. Je bez šumu, ale poněkud rozmytý a bez detailů.


ISO 100 (JPEG)


ISO 100 (konverze z RAWu)

ISO 200 (JPEG)


ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)


ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)


ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)


ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)


ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)


ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (Pro Low Light)

ISO 800 (Pro Low Light)

Čip barevně šumí na všech citlivostech, v JPEGu je ale vždy velmi dobře odstraňován. Doostřování je vidět na několik ustřelených pixelech prakticky na všech citlivostech. V Pro Low Light režimu je vidět zachování jasového šumu i při citlivosti ISO 800 (snímek je tedy bez výraznějšího jasového odšumění), naopak výsledná sloučenina čtyř snímků je hladká.



Ve formátu JPEG jde vidět rostoucí odšumování, neboť s nárůstem citlivosti šum téměř neroste, což by měl. Pro Low Light bez odšumění (PLL*) vykazuje výrazné zrno, naopak složený snímek (PLL) je viditelně nejhladší.



V RAWu je mnohem lépe vidět, jak šum s nárůstem citlivosti roste. Nejvíce šumí v modrých odstínech, zelené jsou na tom naopak nejlépe.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.