Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm FinePix HS10: ultrazoom roku?

17.5.2010, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Nový ultrazoom Fujifilm FinePix HS10 vyvolal hysterický zájem. Proto jsme si pospíšili a fotoaparát důkladně otestovali. Jak se projeví 10MPx CMOS BSI snímač v praxi? A jaký bude objektiv s 30× zoomem a snad nejlepším rozsahem ohnisek, který lze mít?

Měření rychlosti


Díky mnoha tlačítkům na levé straně od LCD displeje se spousta nastavení dá dohledat velmi rychle a rovněž tak pohodlně nastavit. Nahrazují tak rychlé menu, které zde není. Některé volby jsou ale v menu hezky zakopané. Nicméně co se týče nastavování, ve většině případů není problém. U sekvenčního snímání se nezapočítává první snímek v čase 0,00 s. K testu byla použita 8GB SDHC karta A-Data Turbo Series se zápisem rychlostí 10 MB/s a čtením 15 MB/s.
  • První snímek - 2,5 sekundy (Náběh fotoaparátu je průměrně rychlý.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,5 až 0,7 sekundy (Ostření na nejširším ohnisku je průměrně rychlé, většinou nezdržuje a drží se spodní půlsekundové hranice.)
  • Snímek bez namáčknutí střední ohniska - 0,75 sekundy (Přijatelný čas, ale žádný rychlík to není.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,8 až 0,9 sekundy (Na délku ohniska překvapivě rychlý čas, neboť fotoaparát působí pocitově mnohem pomalejším dojmem. Čas platí pro Rychlé ostření. Když jej vypnete, můžete čekat zhruba 1,4 sekundy. Zapnutí průběžného ostření na rychlost téměř nemá vliv, ubere tak 0,05 až 0,1 sekundy.)
  • Snímek s namáčknutím - Celkem OK (Prodleva zmáčknutí spouště je trošku znát, ale ještě to není nic, co by mělo vadit.)
  • Čas snímek-snímek JPEG - 3,1 sekundy (Zpracování snímků je spíše pomalé, navíc je nutno počkat, až se objeví ostřící rámeček, jinak není zmáčknutí spouště zaregistrováno.)
  • Čas snímek-snímek JPEG s bleskem - 3,7 sekundy (Blesk se chvilku nabíjí, ale pořizování fotek až tak moc nezpomalí.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 4,7 sekundy (Ukládání RAWu trvá i na rychlou kartu překvapivě dlouho a rychlého focení se tedy nedočkáte.)
  • Čas snímek-snímek RAW+JPEG - 6,2 sekundy (Pokud ukládáte RAW i JPEG zároveň, rychlost se ještě více sníží a musíte poměrně dlouho čekat, než budete moci fotit znovu.)
  • Přezoomování - Záleží na rychlosti vašich rukou.
  • Speciální režimy - zpracování a ukládání 13 sekund (P.Tm.Scény - Pro Low Light, Vícepohybové snímání), 16 sekund (Odstraňování pohybu), 23 sekund (Panorama).
  • Sekvenční snímání JPEG (10 fps) - 5,4 až 7,5 fps (7 snímků za 0,8 až 1,1 sekundy. Sekvenční snímání je velmi rychlé, bohužel udávaných rychlostí ale nedosahuje. Ukládání trvá dalších cca 12 sekund.)
  • Sekvenční snímání JPEG (7 fps) - 6 fps (7 snímků za 1 sekundu. Rychlost je v podstatě shodná s předchozím případem.)
  • Sekvenční snímání JPEG (5 fps) - 4,6 fps (7 snímků za 1,3 sekundy.)
  • Sekvenční snímání JPEG (3 fps) - 3,0 fps (7 snímků za 2 sekundy.)
  • Sekvenční snímání RAW (5 fps) - 4,2 fps (6 snímků za 1,2 sekundy. V RAWu lze použít maximálně 5fps nastavení, praxe je trochu pomalejší. Ukládání dalších 20 sekund.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG (5 fps) - 5 fps (5 snímků za 0,8 sekundy. Ukládání dalších 25 sekund.)

Je dobře vidět, že v otázce rychlosti nový Fujifilm FinePix HS10 právě nezáří. Ostření je ještě většinou rozumně rychlé, ale zpracování obrazu je pomalé, konkrétně tedy ukládání snímků na kartu. Zde vidím největší problém, fotoaparát ani zdaleka nedokáže využít rychlosti paměťových karet.


Optický a digitální zoom


V otázce optického zoomu je Fujifilm FinePix HS10 přeborník. Je totiž 30násobný, a to od od extrémně širokoúhlých 24 milimetrů až po maximální ohnisko 720 mm. Rozsah je tedy naprosto výborný.


expoziční čas 1/550 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Sami vidíte, že úhel záběru je obrovský. Pokud se divíte citlivosti ISO 200, vězte že jde o důsledek rozšíření dynamického rozsah DR200%. Šum jde trochu vidět, zpracování obrazu lehce rozmývá obraz, ale zároveň ponechává některé detaily. Spíše tedy ustřelují pixely než bychom se dočkali rozpatlaných jednolitých ploch. Nicméně trochu malovaně snímky přeci jen působí. Překvapila mě dobrá ostrost i v rozích a v podstatě nulová chromatická aberace.


expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 720 mm, klikněte pro zvětšení

Optický zoom je skutečně famózní. Ostatně srovnejte velikost značky v původním obrázku a v tomto. V osvětlených částech mě příjemně překvapila ostrost snímku, to bych od 720mm ohniska vážně nečekal. Stinné části, které byly prosvětlovány DR200% technologií, jsou znatelně méně ostré. Velmi překvapen jsem byl také nulovou chromatickou aberací. Fujifilm se zde opravdu výborně předvedl.


expoziční čas 1/400 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 720 mm + digitální zoom, klikněte pro zvětšení

Digitální (instantní) zoom nabízí jen 1,4× zvětšení, takže virtuálně je ohnisko 1008 milimetrů. Díky tomu se kvalita obrazu příliš nezhoršila a kvalita je akceptovatelná.


expoziční čas 1/800 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

I na tomto snímku je patrný velmi široký úhel záběru, také trochu zvláštní zkreslení obrazu. Šum je docela výrazný, ostrost snímku slabší.


expoziční čas 1/680 s, clona F6,4, citlivost ISO 200, ohnisko 720 mm, klikněte pro zvětšení

Pokud fotoaparát umístíte na stativ, můžete se těšit na docela ostré snímky. Samozřejmě je nutno počítat s odšumováním a trochu zvláštním zpracováním obrazu, nicméně nenajdete zde ani chromatickou aberaci, takže fotografie lze hodnotit kladně.


expoziční čas 1/680 s, clona F6,4, citlivost ISO 200, ohnisko 720 mm + digitální zoom, klikněte pro zvětšení

I s digitálním zoomem je snímek použitelný, nicméně úbytek kvality je už přeci jen trochu vidět. Každopádně i tak myslím, že překonává kvalitu některých jiných ultrazoomů i bez digitálního přiblížení.


Protisvětlo


Vzhledem k velkému optickému zoomu vyvstává otázka, jak si s protisvětlem poradí především objektiv. Ten je totiž dílem mnoha kompromisů.


expoziční čas 1/850 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

Tato fotografie byla pořízena na výchozí nastavení bez prosvětlení stínů. Slunce tedy tvoří větší přepal, ve stinných částech je velmi slabá kresba. Odlesky vznikají i při slunci na čisté obloze. S technologií DR200% nebo DR400% jde velmi dobře vidět, jak slunce zmenšuje svůj kotouč a dynamický rozsah je skutečně výraznější. Na tuto technologii se podíváme za chvíli.


expoziční čas 1/550 s, clona F6,4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení

I na tomto snímku lze vidět odlesky objektivu. Chromatickou aberaci si sice lze všimnout, nicméně vzhledem k rozsahu ohnisek je docela slabá.


expoziční čas 1/550 s, clona F6,4, citlivost ISO 100, ohnisko 24 mm, DR100%, klikněte pro zvětšení

V protisvětle je snímek opět kresebně dost slabý, obloha se silně přepaluje. Dole je malinký odlesk (u odkvetlé pampelišky).


expoziční čas 1/800 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 24 mm, DR200%, klikněte pro zvětšení

Vysoká clona se projevuje v silnější difrakci, a tedy i slabší kresbě. Díky DR200% je obloha podstatně méně přepálená, citlivost ISO 200 se ale projevuje na silnějším šumu. To dále zhoršuje kresbu.


expoziční čas 1/1500 s, clona F8, citlivost ISO 400, ohnisko 24 mm, DR400%, klikněte pro zvětšení

DR400% opět snižuje přepaly a vylepšuje kresbu v obloze. Bohužel krajina je šumem a prosvětlením silně postižena, kresba je nevýrazná. DR rozšiřuje dynamický rozsah, bohužel za cenu horší kresby. Ještě se podíváme, jak se fotoaparát pere s chromatickou aberací. Poněvadž ta je v JPEGu odstraňována, předložím snímky v JPEGu i v RAWu.


ohnisko 24 mm, clona F2,8 (JPEG)


ohnisko 24 mm, clona F2,8 (RAW)


ohnisko 24 mm, clona F11 (JPEG)


ohnisko 24 mm, clona F11 (RAW)

Když se podíváte na RAW snímky, zjistíte, že objektiv ve skutečnosti opravdu aberuje. Sice to není tak kritické jako např. u Fujifilmu S100FS, ale jde to poznat. Fujifilm ale aberaci účinně softwarově odstraňuje a snímky přiměřeně doostřuje. V JPEGu se tedy chromatické aberace nemusíte moc bát, to však neznamená, že by ji nebylo vidět.


ohnisko 43 mm, clona F3,6 (JPEG)


ohnisko 43 mm, clona F3,6 (RAW)


ohnisko 43 mm, clona F11 (JPEG)


ohnisko 43 mm, clona F11 (RAW)

Na ohnisku 43 milimetrů je aberace podstatně slabší a není problémem ani v RAWu. Její stopy jsou poměrně lehké. Krásně je také vidět, jak masivní je difrakce při cloně F11 a jak je výsledný snímek doostřen.


ohnisko 89 mm, clona F4 (JPEG)


ohnisko 89 mm, clona F4 (RAW)


ohnisko 89 mm, clona F11 (JPEG)


ohnisko 89 mm, clona F11 (RAW)

U ohniska 89 mm je aberace patrná u otevřené clony F4. Nicméně už u F5,6 je docela dobře potlačena a u maximální clona F11 po ní není téměř ani památky.


ohnisko 166 mm, clona F5 (JPEG)


ohnisko 166, clona F5 (RAW)


ohnisko 166 mm, clona F11 (JPEG)


ohnisko 166 mm, clona F11 (RAW)

Ohnisko 166 mm přináší u nižších clon lehkou aberaci, patrná je ale spíše jen v RAWu. JPEG má tuto optickou vadu opět poměrně dobře odstraněnou.


ohnisko 324 mm, clona F5,6 (JPEG)


ohnisko 324 mm, clona F5,6 (RAW)


ohnisko 324 mm, clona F11 (JPEG)


ohnisko 324 mm, clona F11 (RAW)

V RAWu je vidět lehké fialové kontury větviček, jinak je aberace poměrně nízká a objektiv překvapuje docela dobrou kvalitou ohledně této chyby.


ohnisko 720 mm, clona F5,6 (JPEG)


ohnisko 720 mm, clona F5,6 (RAW)


ohnisko 720 mm, clona F11 (JPEG)


ohnisko 720 mm, clona F11 (RAW)

Na nejdelším ohnisku 720 milimetrů je aberace asi nejvýraznější. V RAWu si ji všimnete snadno, u JPEGu je částečně potlačená. S vyššími clonami vada mizí, v JPEGu ji v podstatě nenajdete.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.