Fujifilm FinePix HS20EXR: důstojný nástupce

Fujifilm FinePix HS20EXR: důstojný nástupce
, , recenze: specifikace produktu
Dnes vám jistě opět uděláme radost toužebně očekávanou recenzí Fujifilmu FinePix HS20EXR. Tento ultrazoom je jeden z mála na trhu s manuálním 30× zoomem, najdeme zde i 16MPx snímač a EXR režimy. Bude dobrý i v praxi?
K oblíbeným
reklama
Fujifilm FinePix HS20EXR je pokračováním loňského modelu FinePix HS10. Ten se sice nestal králem ultrazoomů, rozhodně však patřil k nadprůměru. Nový model HS20EXR má toto ještě vylepšit. Původní 1/2,3" CMOS BSI čip s 10MPx rozlišením nahradil nový a větší 1/2" EXR CMOS senzor s 16 megapixely. Pixelová hustota je tedy větší, ale na druhou stranu EXR režimy získaly použitelnějších 8 megapixelů místo pěti.


Objektiv Fujinon se 30× optickým manuálním zoomem zůstal. Stejně tak potěší naklápěcí displej, manuální ovládání expozice, spousta zajímavých EXR režimů, Full HD, video sáňky na blesk a mnoho dalších vychytávek.


Ergonomie a rozmístění ovládacích prvků


Fotoaparáty Fujifilm byly vždycky směsicí zajímavých hardwarových prvků a několika více či méně vážných ergonomických prohřešků. Až chytíte HS20EXR do ruky, nemile vás překvapí zpracování. Samotný fotoaparát je v pořádku kromě krytky prostoru na baterie, která při držení fotoaparátu za grip dost hlasitě vrže. Dobrý dojem z přístroje neumocní ani neustálé hlasité chrastění irisové clony v objektivu. Jednoduše řečeno, při práci s fotoaparátem k němu nemáte důvěru. Fotoaparát jako takový se ale drží dobře, tlačítka jsou vhodně zvolena, hmotnost je tak akorát.





Na přídi je velký objektiv, nad ním logo výrobce a výklopný blesk. Po stranách blesku si lze všimnout dvojice mikrofonů pro stereo zvuk. Nechybí ani přisvětlovací AF dioda a logo EXR ve spodní části přístroje.





Objektiv Fujinon je stejný jako u HS10. Má tedy 30× optický zoom s údajným rozsahem 24 až 720 milimetrů? Proč údajným? Reálná ohniska 4,2 až 126 milimetrů jsou totožná jako u HS10, jenže snímací čip má 1/2" úhlopříčku a ne 1/2,3". Nový čip má tedy o něco menší crop faktor. Takže kde je pravda? Je špatně velikost čipu nebo přepočtená ohniska? Pokud už jste někdy četli nějakou recenzi Fujifilmu (ideálně F70EXR), tak víte, že si Fujifilm s přepočtem ohnisek nikdy moc velkou hlavu nedělal a v podstatě to jsou hodnoty jen orientační. Opravdu si nedělám legraci, objektiv má rozhodně výrazně širší úhel záběru než by odpovídalo 24mm ohnisku. Spíše bych to odhadoval na cca 21 až 22 milimetrů. Ač to tak není na papíře, HS20EXR je patrně nejširokoúhlejší ultrazoom na trhu.

Nejdelší ohnisko už trochu více odpovídá papírovým údajům s cca 680 milimetry (což by napovídalo, že má objektiv větší než 30× zoom). No prostě a jednoduše, nesedí to. Světelnost zůstala, a to velmi dobrých F2,8 na nejširším a přijatelných F5,6 na nejdelším (vzhledem k ohnisku). Stabilizace je řešena mechanicky posunem snímacího čipu. Zoomování je ruční a velmi rychlé, na pomalé přibližování u videosekvencí ale zapomeňte. Při pomalých změnách ohnisek objektiv "škube".

Menší okruží blíž tělu přístroje slouží k manuálnímu ostření, ale jeho firmwarová implementace je poněkud nešťastná, že budete spíše rádi, když jej nebudete muset používat. Na displeji se zobrazuje graf, jehož smysl je jasný až po přečtení manuálu. Když se ukazatel dotkne ostřící čárky, máte zaostřeno. Pokud je před čárkou, máte zaostřeno špatně (ale nevíte, zda moc dozadu nebo dopředu a v tom spatřuji docela zásadní problém). Obraz se při ostření zvětšuje, takže s trochou cviku je manuální ostření docela "v pohodě".

Co mě ale doslova vytáčelo, je to, že se manuální ostření po prohlížení fotky restartuje. Vy tedy manuálně zaostříte, vyfotíte fotku, abyste se přesvědčili, že máte zaostřeno správně a při přechodu do režimu focení se vám manuální ostření z nějakého naprosto záhadného důvodu změní (obraz se totálně rozostří) a můžete ostřit znovu. Tohle ať mi někdo vysvětlí.





Seshora vidíte velké rameno výklopného blesku i sáňky na externí blesk. Po stranách nechybí ouška na provlečení popruhu. Vlevo od blesku je mechanické tlačítko pro vyklopení blesku. Napravo je pak otočné kolečko fotografických režimů s přiměřeným chodem, lze jej ale nechat v mezipoloze. Následuje další kolečko, kterým se nastavuje např. clona, čas nebo korekce expozice, případně se jím lze pohybovat i v některých menu nabídkách. Nahoře je tlačítko pro korekci expozice (musíte jej držet a kolečkem pak expozici upravíte), vedle pak tlačítko různých bracketingů a sekvenčního snímání. Spoušť má trochu tvrdší chod, ale vyhovovala mi. Páčka kolem spouště zapíná přístroj podobně jako u zrcadlovek.





Nad LCD displejem naleznete malý 0,2" EVF hledáček s rozlišením 200.000 bodů. Jako u všech ultrazoomů je hledáček opravdu velmi malý, nicméně i tak je možné jej docela přijatelně používat. Oproti HS10 bylo výrazně zrychleno přepínání při přiblížení oka, takže se dobře pracuje jak s displejem i hledáčkem. Nechybí dioptrická korekce. Komu by vadilo automatické přepínání mezi EVF a LCD, může to tlačítkem napravo snadno změnit (nechat zapnutý jen displej nebo jen hledáček).

Nalevo od displeje najdete pětici tlačítek. Vrchním se nastavuje ISO citlivost (slouží i jako lupa). Následuje AE pro výběr měření expozice, případně jako oddálení. AF mění styl ostření (bodové, automatický výběr, volitelný, sledování), AF-C-S-M pak vybírá mezi průběžným, jednorázovým a manuálním ostřením (v menu prohlížení zobrazuje více nastavení vyfoceného snímku). Jako poslední je zde WB pro změnu vyvážení bílé. Tato tlačítka se musí držet a šipkami se pak vybírají jednotlivé možnosti.





LCD displej je výklopný o 90° nahoru a 45° dolů. Jeho rozlišení činí 460.800 bodů (320×480 pixelů). Obraz je tedy dostatečně ostrý. Pozorovací úhly jsou velmi dobré. V případě, že při silném světlu není displej dobře viditelný, lze použít hledáček.





Červené tlačítko spouští nahrávání videosekvencí s poměrně malou prodlevou. AE/AF LOCK zamyká expozici a ostření dle nastavení v menu (při držení tohoto tlačítka). Dále zde máme čtyřsměrný ovladač, kde směrem nahoru jednorázově zapínáte RAW. I když je jen pro jeden snímek, pokud nechcete mít každou fotku v RAWu, je lepší to takto zapínat u požadovaných snímků, než vypínat a zapínat RAW v hlavním menu. To je totiž stejně jako u HS10 z nepochopitelného důvodu zakopané v technickém menu (a ne fotografickém!), a to ještě na té nejhůře přístupné pozici, která existuje. Velmi brzy přijdete na to, že zapínat zde focení do RAWu opravdu nemá smysl.

Směrem doprava volíte blesk, dolů samospoušť (bohužel nutno aktivovat po každém snímku znovu) a nakonec vlevo je pak volba makra a supermakra. DISP/BACK upravuje zobrazení displeje, jako poslední je tu tlačítko pro vstup do režimu prohlížení.





Napravo je krytka prostoru pro SDHC kartu. Takže jde o jeden z mála "kompaktů", které toto nemají vespod a je tedy možno měnit kartu i v případě, že je fotoaparát na stativu. Vidíte i gumový grip a maximálně vysunutí objektivu.





Nalevo je krytka prostoru pro HDMI a USB kabel i AV výstup. Vidět je i mikrofon. Na objektivu jsou dva prstence. Menší pro ostření, větší pak pro zoomování. K fotoaparátu je dodávána i sluneční clona, dost těžko se ale nasazuje.





Vespod je mimo osu objektivu závit pro stativ a jak už jsem zmiňoval na začátku, docela volná a vrzající krytka prostoru pro baterie.





Napájení zajišťuje čtveřice AA baterií, což umožňuje dosahovat velmi slušné výdrže.





Zpracování fotoaparátu sice moc nepřesvědčilo, ale funkčně to zatím vypadá na velmi schopný přístroj. Pojďme se v dalších kapitolách podívat, jak je na tom fotoaparát s kvalitou snímků.

Technické specifikace: Fujifilm FinePix HS20EXR
Snímací prvek
Celkový počet pixelů-
Efektivní počet pixelů16 MPx
Velikost snímače1/2" EXR CMOS (přibližně 6,4×4,8 mm)
Rozlišení fotografií(4:3) 4608×3456, 3264×2448, 2304×1728
(3:2) 4608×3072, 3264×2176, 2304×1536
(16:9) 4608×2592, 3264×1840, 1920×1080
(panoramata) 11520×1624, 11520×1080, 5760×1624, 5760×1080, 3840×1624, 3840×1080
Rozlišení videa1920×1080 / 30 fps, 1280×720 / 30 fps, 640×480 / 30 fps, stereo zvuk
HS režimy 640×480 / 80 fps, 320×240 / 160 fps, 320×112 / 320 fps
Poměr stran4:3, 3:2, 16:9
Typ barevného filtruRGB
Formát záznamuJPEG (Exif 2.3), RAF (RAW formát), MOV (H.264)
Optika fotoaparátu
ZnačkaFUJINON LENS
Optický zoom30×
Rozsah ohnisek (reálný)4,2 - 126 mm
Rozsah ohnisek (přepočet na 35mm)24 - 720 mm
Světelnost objektivuF2,8 - 5,6
Rozsah clonyF2,8 - F11 (wide), F5,6 - F11 (tele), irisová clona
Mechanická stabilizaceano (CMOS shift, mechanická stabilizace)
Možnost použití předsádekano (58mm filtry)
Elektronická stabilizaceano, režim P. Tm. Scény
Digitální zoomne
Zaostřování
Zaostřováníauto focus jednorázový a průběžný (střed, multi, oblast - volitelný, sledování, detekce tváří), manuální
Ostřící vzdálenost50 cm - nekonečno (wide)
300 cm - nekončeno (tele)
10 cm - 300 cm (makro wide)
200 cm - 500 cm (makro tele)
1 cm - 100 cm (supermakro)
Pomocné zaostřovací světloano
Elektronická část
Procesor-
Testovaný firmwareverze 1.01
Spotřeba-
Měření expozicezónové (automatické nastavení dle typu snímku), bodové, průměrové
Citlivost ISOAUTO ISO (400), AUTO ISO (800), AUTO ISO (1600), AUTO ISO (3200), 100, 200, 400, 800, 1600, 3200, 6400 (max. 8 MPx), 12800 (max. 4 MPx)
Rychlost závěrky30 - 1/4000 s (režim M), 4 - 1/4000 s (režim P, S, A), ostatní režimy většinou 1/1000 s až 1/4 s
Expoziční režimyauto, priorita času, priorita clony, manual
Vyvážení bílé barvyauto, změření bílé, slunce, stín, denní zářivka, teplá bílá zářivka, studená bílá zářivka, umělé osvětlení (žárovka)
Scénické režimyPřirozené a Blesk, Přirozené světlo, Portrét, Vyhlazení obličeje, Pes, Kočka, Krajina, Sport, Noční scéna, Noc (Stativ), Ohňostroje, Západ slunce, Sníh, Pláž, Party, Květina, Text
Samospoušť2 s, 10 s
Bracketingexpoziční (-1 EV až +1 EV, 3 snímky)
simulace filmu, dynamický rozsah
Sériové snímání11 fps, 8 fps, 5 fps, 3 fps (max. 32 JPEG, 6 RAW nebo RAW+JPEG snímků)
Vestavěný blesk - režimyAutomaticky, Zapnutý blesk, Slow synchro, Vypnutý blesk, režimy mohou být doplněny o redukci efektu červených očí (korekce -2/3 EV až +2/3 EV)
Vestavěný blesk - dosah0,3 - 7,1 metrů (wide, ISO 800)
2,0 - 3,8 metru (tele, ISO 800)
Externí bleskano
Ostatní
Hledáčekano, 0,2", rozlišení 200.000 bodů, 97% pokrytí
LCD displej3,0" LCD, 460.800 bodů (320×480 pixelů), výklopný o 90° nahoru a 45° dolů
Digitální výstupUSB 2.0, AV, HDMI
Paměťové kartySD, SDHC, SDXC
Interní paměťano (20 MB)
Napájení4 AA baterie alkalické, lithiové nebo NiMH (350 / 700 / 400 snímků)
Hmotnost636 gramů (bez příslušenství), 730 gramů (včetně karty a baterie)
Rozměry130,6 x 90,7 x 126,0 mm
Barevné variantyčerná
Standardní příslušenství4 alkalické baterie, USB kabel, AV kabel, CD-ROM, základní manuál, řemínek, krytka objektivu + šňůrka, sluneční clona
Nejnovější články
Patenty Nikonu: 24-80mm F2.8-5.6 a 24-55mm F1.8-2.8 Patenty Nikonu: 24-80mm F2.8-5.6 a 24-55mm F1.8-2.8
Také společnost Nikon pracuje na nových objektivech, které si pak nechává patentovat. Mezi nimi se objevily i dvě zoomovací novinky. Standardní zoom 24-80mm F2.8-5.6 a vysoce světelný objektiv 24-55mm F1.8-2.8.
Dnes, aktualita, Milan Šurkala
Aplikace Google Photos rozšiřuje rozpoznání textu OCR Aplikace Google Photos rozšiřuje rozpoznání textu OCR
Mobilní aplikace Google Photos rozšiřuje schopnosti své zajímavé funkce pro rozpoznávání textu. Ta umožňuje nejen najít text v obrázcích a zkopírovat jej do schránky, nyní ale umožní i vyhledávat v obrázcích podle textu, který je na nich vyfocen.
Včera, aktualita, Milan Šurkala
Canon si patentoval objektiv RF 17-70mm f/3.5-5.6 Canon si patentoval objektiv RF 17-70mm f/3.5-5.6
Canon si nechal patentovat další optický návrh nového objektivu pro bajonet RF. Tentokrát půjde o širokoúhlý zoom se 4,1× optickým zoomem v rozsahu 17 až 70 milimetrů a standardní světelností F3,5 až F5,6.
23.8.2019, aktualita, Milan Šurkala8 komentářů
Teaser Tamronu ukazuje 4 nové objektivy pro Sony FE Teaser Tamronu ukazuje 4 nové objektivy pro Sony FE
Tamron zveřejnil nový teaser, ve kterém láká na "velké" věci. Hodlá totiž představit hned 4 nové objektivy pro CSC fotoaparáty. Má jít o modely pro velmi populární full frame systém od společnosti Sony.
22.8.2019, aktualita, Milan Šurkala
Viltrox uvede 3 APS-C objektivy se světelností F1.4 a AF Viltrox uvede 3 APS-C objektivy se světelností F1.4 a AF
Výrobce objektivů a příslušenství Viltrox si chystá tři novinky s pevnou ohniskovou vzdáleností. Všechny budou mít autofokus a výbornou světelnost F1,4, přičemž budou určeny pro APS-C CSC fotoaparáty.
22.8.2019, aktualita, Milan Šurkala