Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm S100FS: jde zrcadlovkám po krku

21.8.2008, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Uvedení fotoaparátu Fujifilm FinePix S100FS vyvolalo nebývalý rozruch. Tento "kompakt s EVF" totiž uvádí novou třídu fotoaparátů. Obsahuje velký 2/3" Super CCD HR čip s rozlišením 11 MPx a 14,3× násobný zoom. Dokáže se kvalitou fotek přiblížit zrcadlovkám?
Abyste mohli lépe poznat, jak v reálném životě fotoaparát Fujifilm Finepix S100FS fotí, připravil jsem pro vás dalších 14 ukázkových fotografií, kde můžete sami porovnat kvalitu fotografií.


expoziční čas 1/400 s, clona F6,4, citlivost ISO 200, ohnisko 166 mm, klikněte pro zvětšení

Vzhledem k tomu, že citlivost ISO 200 je po stránce kvality fotografie opravdu velmi dobrá, lze odpustit fotoaparátu její zvolení. Osobně bych zvolil ISO 100 a trochu spoléhal na stabilizaci. Každopádně snímek má jen minimální množství šumu (šedé plochy jsou trochu postiženy barevným šumem), hrany jsou ostré a detaily kvalitní.


expoziční čas 2 s, clona F2,8, citlivost ISO 400, ohnisko 28 - neurčité mm, klikněte pro zvětšení

Věřte nebo ne, tato fotografie vznikla přesně takto ve fotoaparátu, není nijak upravená. Vtip je v tom, že S100FS jako jeden z mála kompaktů nemá elektronické ovládání zoomu, nýbrž je vybaven manuálním. Výsledek je jednoznačný, Máte možnost měnit ohnisko během expozice fotografie! A pak můžete dělat třeba takovéto pokusy. Jednoduše jsem použil dvousekundovou expozici. Zmáčkl spoušť a asi půl sekundy počkal. Tím jsem dostal základní obrysy budov. Poté zbývajících 1,5 sekundy jsem pomalu a plynule točil kroužkem zoomu a přibližoval. Tím jsem si přiblížil světla a díky jejich rozostření (v průběhu expozice se pochopitelně zaostření úplně rozhodí) jsem dostal takto krásné světelné efekty.


expoziční čas 1/250 s, clona F3,9, citlivost ISO 100, ohnisko 110 mm, klikněte pro zvětšení

Zde opět vidíte velmi dobrou úroveň detailů a přirozené podání pleťových barev. Žádné našedlé odstíny, ale rozumně zbarvená pokožka.


expoziční čas 1/8 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 78 mm, klikněte pro zvětšení

Zde jsem doufal ve velkou pomoc stabilizace. Přeci jen bez opory udržet 1/8 sekundy nejde. Výsledek není sice přehnaně ostrý, ale myslím, že ujde.


expoziční čas 1/20 s, clona F3,7, citlivost ISO 800, ohnisko 88 mm, klikněte pro zvětšení

Zde vidíte interiérové foto při ISO 800. Šum už hraje ve fotografii roli, při bližším pohledu vidíte, jak začíná snižovat detaily a fotografie působí mírně neostře. V normálních rozlišeních a v rodinném albu se však budou i fotografie na ISO 800 vyjímat výborně.


expoziční čas 1/60 s, clona F2,8, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Ještě jedno foto v interiéru při umělém osvětlení. Bohužel automatika zde trochu podcenila žárovkové světlo. Manuální vyvážení či vyvážení na žárovku podalo trochu chladnější fotografii. Jinak si ale nešlo na automatiku vůbec stěžovat. Detaily jsou zde velmi dobré, stejně tak potěší nepříliš výrazný šum s docela příjemnou strukturou. Patrný je zejména v horních částech fotografie. Pokud se vám zdá, že horní rohy jsou příliš tmavé, nejde tolik o chybu fotoaparátu jako o nedostatečné osvětlení v těchto místech.


expoziční čas 1/480 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Zde jsem skutečně automatiku nepochopil. Ohnisko 28 mm, slunečný den, tak proč vysoké ISO? Mimochodem toto je jediná fotografie, kde bylo použito ISO 200, jinak v celé sérii tvrdošíjně používala ISO 400. I když fotografie na ISO 400 vypadají dobře, přeci jen nižší citlivosti jsou ještě o chlup kvalitnější. Zde by se výborně dalo použít i ISO 100, vždyť čas 1/240 s by byl více než dostatečný. Každopádně kresba je detailní a kvalitní, nicméně kraje fotografií začínají aberovat. Nejvíce patrné je to na levé straně fotografie.


expoziční čas 1/420 s , clona F5,3, citlivost ISO 100, ohnisko 379 mm, klikněte pro zvětšení

Velký čip nemá výhodu pouze v menším šumu, ale také v menší hloubce ostrosti, které lze dosáhnout. Zde je to patrné na téměř maximální ohnisko s co nejmenší clonou. Pozadí je tak rozmazané, že člověk ani netuší, co přesně tam je. Bude to nějaké zelené rostlinstvo, ale jaké?


expoziční čas 1/210 s, clona F5,3, citlivost ISO 800, ohnisko 400 mm, klikněte pro zvětšení

Zde je jedna malá ukázka toho, že i na ISO 800 si lze dovolit fotit. Šum není příliš patrný, detaily příliš neničí. Ve zhoršených světelných podmínkách by však ISO 800 šumělo o něco více.


expoziční čas 1/75 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

S lehkým fotoaparátem není problém. Jenže s kilovým S100FS jsem po chvíli čarování začal cítit ruku. Skutečně to není nejlehčí fotoaparát.


expoziční čas 1/25 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 276 mm, klikněte pro zvětšení

Jedna z obvyklých pohybových fotografií. Opět vidíte vynikající práci, co se týče nízké úrovně šumu.


expoziční čas 1/450 s, clona F5, citlivost ISO 200, ohnisko 28 mm, klikněte pro zvětšení

Nesmím zapomenout ani na supermakro. Co nejblíže k ostružinám a fotit. V těchto případech je trochu složité ostřit, i sebemenší závan větru a třesoucí se ruka mohou značně rozhodit zaostření.


expoziční čas 1/160 s, clona F4,4, citlivost ISO 200, ohnisko 187 mm, klikněte pro zvětšení

Ač foceno z velké vzdálenosti, díky slušnému zoomu a vysokému rozlišení s detailní kresbou si téměř můžete číst plakáty.


expoziční čas 1/240 s, clona F5,3, citlivost ISO 3200, ohnisko 400 mm, klikněte pro zvětšení

Menší ukázka toho, co dokáže ISO 3200 za dne. Téměř nejde poznat, že by snímek nebyl pořízen na nejnižší citlivost. Naopak, byla použita velmi vysoká citlivost a snímek stále vypadá dobře (bílé flíčky jsou kapky, pršelo). Samozřejmě při detailním pohledu už výsledek tak krásný není, ale překvapilo mě to. Škoda, že takové výsledky CCD čipy nepodávají při stejné citlivosti i ve tmě.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.