Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X-E1: CSC tak trochu jinak

26.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Fujifilm sice přišel do CSC třídy trochu později, nicméně s o to větší razancí. Jeho X-E1 disponuje 16MPx X-Trans senzorem s inovativním uspořádáním barevných filtrů. Má zajímavý retro vzhled a k testu jsme dostali pevný 35mm F1,4 objektiv.
Fotoaparát je vybaven 16MPx CMOS X-Trans snímačem. Má jiné uspořádání barevných filtrů a trochu vyšší zastoupení zelených pixelů. Díky tomu by měl nabízet o něco lepší detaily srovnatelné spíše s full frame senzory. My se nyní podíváme na šum. Protože RAWy jsou patrně odšumovány už ve fotoaparáty, nenajdete tu skoro žádný barevný šum.



ISO 100 (JPEG)


Nejnižší citlivost je k dispozici pouze v JPEGu. Jde o rozšiřovanou citlivost (ztmavené ISO 200). Šum neexistuje, detaily jsou velmi pěkné.



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je rovněž velmi čisté, šum zde v podstatě není. Detaily jsou velmi pěkné v RAWu i JPEGu.



ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 rovněž nevykazuje takřka žádný šum, i JPEGy jsou dostatečně detailní.



ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 800 se v RAWu začíná objevovat lehký jasový šum. JPEGy jsou i nadále velmi kvalitní.



ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 zvyšuje šum v RAWu, ostrost začíná lehce slábnout. To jde trochu vidět i v JPEGu.



ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)



S citlivostí ISO 3200 šum opět trochu roste, JPEGy se už začínají trochu rozmývat a jejich barevnost klesá.



ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 je na tom už docela špatně. JPEGy mají stále slušné výrazné detaily, ty slabší se ale dost mažou.



ISO 12800 (JPEG)



Citlivost ISO 12800 dále zvyšuje odšumování v méně výrazných plochách. Znatelně tam klesá i saturace barev.



ISO 25600 (JPEG)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 už vypadá opravdu hodně špatně. Nejvýraznější hrany zůstávají, zbytek se rozmazává a dochází k výrazné ztrátě barev až téměř na nulu. Nebudou chybět snímky s rozlišením na standardizovaných 12 megapixelech. Můžete je tak vzájemně porovnat s dalšími přístroji.




výřezy z 12MPx JPEGů



Výsledky jsou velmi slušné, do citlivosti ISO 1600 je kvalita solidní. ISO 3200 vypadá ještě docela dobře, výše už počítejte s viditelným rozmýváním.




výřezy z 12MPx RAWů



V RAWech jsou snímky o něco detailnější, šum však lze pozorovat o něco dříve. Podíváme se tak na snímky plyšového zajíce, na kterých posoudíme míru zachování detailů.


ISO 100 (JPEG)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 25600 (JPEG)

Do citlivosti ISO 1600 jsou detaily velmi pěkné, odšumování není přehnaně agresivní. Od ISO 3200 to začíná být horší, ale stále jde o použitelnou citlivost. Vyhýbal bych se citlivostem ISO 6400 a vyšším. Podíváme se také snímky na standardizovaném rozlišení 12 megapixelů. Díky 35mm objektivu (menší perspektivě) a nutnosti snímat z trochu větší vzdálenosti (zabírá asi 41cm proti obvyklým 40 cm), je snímek trochu více oddálený.




výřezy z 12MPx JPEGů



I na tomto snímku jde vidět, že do ISO 1600 v podstatě nejsou problém, pak už začíná trocha odšumování a vyšším citlivostem (od ISO 6400 včetně) už bych se raději vyhýbal.




výřezy z 12MPx RAWů



RAWy ukazují slušné výsledky i při ISO 1600 a docela hezky vypadá i ISO 3200. Podíváme se dále na snímky bílé plochy.


ISO 100 (JPEG)



ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)
 

ISO 12800 (JPEG)

ISO 25600 (JPEG)

Díky odšumování i v RAWu lze těžko posoudit míru barevného šumu. JPEGy jsou naprosto bez barevného šumu při všech citlivostech. Fotoaparát navíc umožňuje nastavit sílu odšumování od -2 do +2.



ISO 200, odšumování -2



ISO 200, odšumování +0



ISO 200, odšumování +2



Při nejnižší citlivosti nejsou mezi snímky nějak výrazné rozdíly a podobně to vypadalo i u citlivosti ISO 800.



ISO 3200, odšumování -2



ISO 3200, odšumování +0



ISO 3200, odšumování +2



U vyšších citlivostí (zde ISO 3200) je už vliv poněkud patrný a osobně bych doporučil držet se maximálně u výchozího nastavení nebo odšumování potlačit.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.