Fujifilm X-E1: CSC tak trochu jinak
Fujifilm sice přišel do CSC třídy trochu později, nicméně s o to větší razancí. Jeho X-E1 disponuje 16MPx X-Trans senzorem s inovativním uspořádáním barevných filtrů. Má zajímavý retro vzhled a k testu jsme dostali pevný 35mm F1,4 objektiv.
Kapitoly článku:
Fotoaparát je vybaven 16MPx CMOS X-Trans snímačem. Má jiné uspořádání barevných filtrů a trochu vyšší zastoupení zelených pixelů. Díky tomu by měl nabízet o něco lepší detaily srovnatelné spíše s full frame senzory. My se nyní podíváme na šum. Protože RAWy jsou patrně odšumovány už ve fotoaparáty, nenajdete tu skoro žádný barevný šum.
ISO 100 (JPEG)
Nejnižší citlivost je k dispozici pouze v JPEGu. Jde o rozšiřovanou citlivost (ztmavené ISO 200). Šum neexistuje, detaily jsou velmi pěkné.
ISO 200 (JPEG)
ISO 200 (konverze z RAWu)
ISO 200 je rovněž velmi čisté, šum zde v podstatě není. Detaily jsou velmi pěkné v RAWu i JPEGu.
ISO 400 (JPEG)
ISO 400 (konverze z RAWu)
Citlivost ISO 400 rovněž nevykazuje takřka žádný šum, i JPEGy jsou dostatečně detailní.
ISO 800 (JPEG)
ISO 800 (konverze z RAWu)
U citlivosti ISO 800 se v RAWu začíná objevovat lehký jasový šum. JPEGy jsou i nadále velmi kvalitní.
ISO 1600 (JPEG)
ISO 1600 (konverze z RAWu)
ISO 1600 zvyšuje šum v RAWu, ostrost začíná lehce slábnout. To jde trochu vidět i v JPEGu.
ISO 3200 (JPEG)
ISO 3200 (konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 3200 šum opět trochu roste, JPEGy se už začínají trochu rozmývat a jejich barevnost klesá.
ISO 6400 (JPEG)
ISO 6400 (konverze z RAWu)
ISO 6400 je na tom už docela špatně. JPEGy mají stále slušné výrazné detaily, ty slabší se ale dost mažou.
ISO 12800 (JPEG)
Citlivost ISO 12800 dále zvyšuje odšumování v méně výrazných plochách. Znatelně tam klesá i saturace barev.
ISO 25600 (JPEG)
Nejvyšší citlivost ISO 25600 už vypadá opravdu hodně špatně. Nejvýraznější hrany zůstávají, zbytek se rozmazává a dochází k výrazné ztrátě barev až téměř na nulu. Nebudou chybět snímky s rozlišením na standardizovaných 12 megapixelech. Můžete je tak vzájemně porovnat s dalšími přístroji.
výřezy z 12MPx JPEGů
Výsledky jsou velmi slušné, do citlivosti ISO 1600 je kvalita solidní. ISO 3200 vypadá ještě docela dobře, výše už počítejte s viditelným rozmýváním.
výřezy z 12MPx RAWů
V RAWech jsou snímky o něco detailnější, šum však lze pozorovat o něco dříve. Podíváme se tak na snímky plyšového zajíce, na kterých posoudíme míru zachování detailů.
ISO 100 (JPEG) |
|
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 25600 (JPEG) |
Do citlivosti ISO 1600 jsou detaily velmi pěkné, odšumování není přehnaně agresivní. Od ISO 3200 to začíná být horší, ale stále jde o použitelnou citlivost. Vyhýbal bych se citlivostem ISO 6400 a vyšším. Podíváme se také snímky na standardizovaném rozlišení 12 megapixelů. Díky 35mm objektivu (menší perspektivě) a nutnosti snímat z trochu větší vzdálenosti (zabírá asi 41cm proti obvyklým 40 cm), je snímek trochu více oddálený.
výřezy z 12MPx JPEGů
I na tomto snímku jde vidět, že do ISO 1600 v podstatě nejsou problém, pak už začíná trocha odšumování a vyšším citlivostem (od ISO 6400 včetně) už bych se raději vyhýbal.
výřezy z 12MPx RAWů
RAWy ukazují slušné výsledky i při ISO 1600 a docela hezky vypadá i ISO 3200. Podíváme se dále na snímky bílé plochy.
ISO 100 (JPEG) |
|
ISO 200 (JPEG) |
ISO 200 (konverze z RAWu) |
ISO 400 (JPEG) |
ISO 400 (konverze z RAWu) |
ISO 800 (JPEG) |
ISO 800 (konverze z RAWu) |
ISO 1600 (JPEG) |
ISO 1600 (konverze z RAWu) |
ISO 3200 (JPEG) |
ISO 3200 (konverze z RAWu) |
ISO 6400 (JPEG) |
ISO 6400 (konverze z RAWu) |
ISO 12800 (JPEG) |
ISO 25600 (JPEG) |
Díky odšumování i v RAWu lze těžko posoudit míru barevného šumu. JPEGy jsou naprosto bez barevného šumu při všech citlivostech. Fotoaparát navíc umožňuje nastavit sílu odšumování od -2 do +2.
ISO 200, odšumování -2
ISO 200, odšumování +0
ISO 200, odšumování +2
Při nejnižší citlivosti nejsou mezi snímky nějak výrazné rozdíly a podobně to vypadalo i u citlivosti ISO 800.
ISO 3200, odšumování -2
ISO 3200, odšumování +0
ISO 3200, odšumování +2
U vyšších citlivostí (zde ISO 3200) je už vliv poněkud patrný a osobně bych doporučil držet se maximálně u výchozího nastavení nebo odšumování potlačit.