Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X-E1: CSC tak trochu jinak

26.4.2013, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Fujifilm sice přišel do CSC třídy trochu později, nicméně s o to větší razancí. Jeho X-E1 disponuje 16MPx X-Trans senzorem s inovativním uspořádáním barevných filtrů. Má zajímavý retro vzhled a k testu jsme dostali pevný 35mm F1,4 objektiv.

Noční scéna


K nočnímu focení vám poslouží bohatý rozsah expozičních časů včetně bulb režimu, zajímavé může být také použití pevného objektivu.




expoziční čas 20 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení



Detaily jsou opravdu velmi dobré, potěší i výrazné 14cípé hvězdičky kolem světel. K dispozici dávám i snímek v RAWu. Dále se podíváme na výřezy při různých citlivostech. Vlevo je JPEG, vpravo pak RAW s vypnutým odšumováním. U rozšiřovaných citlivostí bude k dispozici pouze JPEG. Bohužel ani v Camera Raw ani v Raw File Converteru se nedá dostat ke zdrojovým neodšuměným datům (podle všeho jsou ukládány už odšuměné RAWy). Prezentované výsledky jsou z dodaného Raw File Converteru.




ISO 100 (JPEG)



Nejnižší citlivost ISO 100 je rozšiřovaná a je k dispozici pouze v JPEGu. Šum v podstatě neexistuje.




ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 200 je pak nejnižší hardwarová citlivost. Šum neuvidíte ani v JPEGu ani v RAWu.




ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 400 se nic nemění, obraz je nadále velmi kvalitní a prakticky bez šumu.




ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 800 začíná v RAWu ukazovat lehký jasový šum. I nadále velmi kvalitní výsledek.




ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



Šum opět trochu roste, detaily jsou nicméně stále slušní. JPEGy jsou ještě citlivě odšuměné.




ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 3200 je jasový šum výraznější, slabší detaily se začínají ztrácet. JPEG už má lehce potlačenou barevnost.




ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 6400 dále navyšuje šum, JPEGy se v méně výrazných plochách rozmývají.




ISO 12800 (JPEG)



Citlivost ISO 12800 je opět rozšiřovaná (dvakrát prosvětlené ISO 6400), což se odrazilo na velmi silně rozmytých plochách. Tuto citlivost už nemá smysl používat.




ISO 25600 (JPEG)



ISO 25600 je čtyřikrát prosvětlené ISO 6400. Detaily v podstatě neexistují, barevnost je rovněž bídná.


Standardní scéna


Dále se můžete podívat na dva standardní snímky.




expoziční čas 1/420 s, clona F6,4, citlivost ISO 400, ohnisko 35 (52) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Při zamračeném počasí fotoaparát docela podexponovává, chce to přidávat na expozici. Kresba je celoplošně vynikající. K dispozici je i snímek v RAWu.




expoziční čas 1/350 s, clona F9, citlivost ISO 400, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení



Byla použita trochu delší ohnisková vzdálenost než obvykle (52 mm versus cca 45 mm), nicméně jde vidět, že X-Trans snímač má opravdu svůj smysl. Na šedé stěně uprostřed je krásně vidět, že to není hladká plocha, ale je tvořená vodorovnými liniemi, které jen tak některý fotoaparát nevykreslí.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.