Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
26.4.2013, Milan Šurkala, recenze
Fujifilm sice přišel do CSC třídy trochu později, nicméně s o to větší razancí. Jeho X-E1 disponuje 16MPx X-Trans senzorem s inovativním uspořádáním barevných filtrů. Má zajímavý retro vzhled a k testu jsme dostali pevný 35mm F1,4 objektiv.
FotoZemek (919) | 17.5.20138:18
No nic, mašinka zajímavá, pro mne nic­-moc, co nemá hledáček, byť přibližný,
NEBRAT !!!!
Odpovědět2  0
Irving | 17.5.201314:07
Ehm, ono to ma hledacek, dokonce se 100% pokrytim...
Odpovědět0  0
FotoZemek (919) | 22.5.201310:31
aha !!!
tak su za VOLA ....
není poprvé, nebude naposled ­-­-
njn, když já hned du na to jak to fotí ­)­)­)­)

Tak měním úsudek :
,,Mašinka zajímavá, aj bych bral ­)­)­)­),,
Odpovědět0  0
Kibus (18) | 2.5.201320:19
Vám už načisto šibeeee. Čo môžete byť radi že si niekto dá tú robotu a urobí kvalitnú recenziu ­(a nie len nejaké rýchle oboznámenie­) na fotoaparát tak ho prekrúcate a chytáte za slovíčka!! Sa možete hanbiť!!! :­-(
Odpovědět5  0
bedo. (844) | 30.4.201320:26
Skuste si miesto nejakeho otacania fotaku objektivom k sebe ­(ci nebodaj dole hlavou!­) jednoducho stlacit odistovacie tlacitko objektivu niektorym zo ­"zvysnych­" prstov pri normalnom uchope. Proste drzim fotak ako keby som isiel fotit, prstenikom ­(alebo malickom­) stlacim tlacitko, odmontujem jeden objektiv, namontujem druhy a fotim dalej. Mne to naopak pride byt podstatne intuitivnejsie ako system, ktory vyzaduje otacanie fotaku objektivom k sebe ­(Canon, Nikon, Olympus­).
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 30.4.201323:01
Tak každý měníme objektivy nějak jinak a např. nikdy by mě nenapadlo otáčet fotoaparát objektivem k sobě, a to u jakékoli značky :­-­) Třeba tímto popisovaným způsobem by se mi to nikdy nepovedlo, protože bych neměl kde držet druhý objektiv ­(vyžaduje nějaké odkládací místo, alespoň pokud jsem to dobře pochopil­). Osobně si připravím druhý objektv ­(sundám zadní krytku­), držím jej v levé ruce, kterou zároveň odjistím starý objektiv, pravou rukou odmontuju stávající objektiv a levou nasadím ten nový. Nepotřebuju žádné místo, kam si dočasně odkládat nový objektiv, než odmontuju ten starý. Upozorňuji, že jde o výměnu objektivu při fotoaparátu visícího na popruhu v terénu. Kdybych ho měl položený na stole, vyměnil bych to zvlášť.
Odpovědět1  0
pavka8 (69) | 1.5.201311:22
Dělám to taky tak, ale kdybych měl odjišťovací tlačítko na druhé straně, tak si prostě prohodím ruce. Připravím si druhý objektv ­(sundám zadní krytku­), držím jej v pravé ruce, kterou zároveň odjistím starý objektiv, levou rukou odmontuju stávající objektiv a pravou nasadím ten nový. Pokud nestřídám přístroje různých výrobců, tak si na to musím zvyknout téměř okamžitě. Není to mnoho povyku pro nic? ;)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 1.5.201318:10
No já si taky myslím, že z toho JohnNewton udělal šílenou bublinu. V recenzi na toto totiž žádná výtka nebyla, jen konstatování ­(což ale někteří lidé nejsou schopni pochopit, že konstatování není výtka­). Člověk si na to zvykne tak po týdnu dvou, ale pokud drží třeba dva systémy ­(např. DSLR profesionálně, Fuji X pro zábavu­), tak mu to nezávidím :­-)
Odpovědět5  0
j.ryba | 1.5.201321:44
V recenzi na toto totiž žádná výtka nebyla, jen konstatování? No super. Mame tu citat z recenze:­" ... ?Fujifilm dodal objektivy dva...a při každém přehazování jsem jen nadával...­"
Pane Surkalo, Vy jste asi vubec tu svoji recenzi necetl. A jestli jo, nechapete zrejme vubec vyznam slov, ktere pouzivate. JohnNewton to pochopitelne prehnal, ale ruku na srdce, ty bubliny jste prefoukl prvni Vy. To neni vytka, jenom konstatovani.
Odpovědět0  6
Milan Šurkala (6623) | 1.5.201322:06
Budete už konečně ochoten a hlavně schopen si PŘEČÍST a POCHOPIT konečné hodnocení celé problematiky??? Tedy větu ­"Takže ne, že by to bylo ergonomicky nějak špatně, jen je to naopak ve srovnání snad se všemi jinými fotoaparáty s výměnnými objektivy a holt si musíte zvykat­"? Úvod, vysvětlení, závěr, to Vám jako nic neříká? ­"Úvod­" NENÍ ­"závěr­".

Takže pro Vás a všechny ty, kteří nejsou schopni pochopit sled vět a postupný význam vět na sebe navazujících. Úvodem ­(NE ZÁVĚREM!!!­) jsem zmínil, že páčka je opačně než je zvykem, což člověka zvyklého z většiny jiných fotoaparátů může hodně rozhodit a k tomu, že intuitivně ten objektiv nenasadí, protože je to naopak. Pak bylo zmíněno, že toto je ale pochopitelně záležitost zvyku, a poté, co si zvyknete a přeorientujete se na druhou stranu, je toto řešení naprosto ekvivalentní tomu druhému a ergonomicky to vůbec není špatně. Už chápete, co je závěr a hodnocení?
Odpovědět0  0
simonik2 (40) | 1.5.201322:31
Já tedy obdivuji vaši trpělivost odpovídat hádavým typům. Ti nebudou spokojeni nikdy.
Odpovědět5  0
Milan Šurkala (6623) | 1.5.201322:43
Já také :­-­) Berte to jako ­(občas marný­) pokus o výuku českého jazyka a logického myšlení, což mnoha lidem v ČR a SR chybí. Každý, kdo prozře ­(tzn. v tomto případě pochopí, že význam věty je dán nejen větou samotnou, ale kupodivu i kontextem­), pak možná bude chápat i jiné věci, které budou pro něj, a možná i pro někoho jiného, přínosem. Pak se možná v budoucnu nebude hádat s lidmi, kteří mají stejný ­(nebo podobný­) názor jako on, jen to není schopen pochopit. Ono se ale po čase zjistí, zda ten člověk prostě a jenom nechápe to, co se mu říká, nebo se chce zásadně jen hádat. Zde bych řekl, že oba mají ještě naději spadnout do té první kategorie.
Odpovědět5  0
ronnie5566 | 3.5.201322:28
... docela hodně času jste strávil tím ­"hučením do dubu­", ale nesdílím Váš optimismus, že to k něčemu bude :­-­). A když jsme probrali jestli je lepší čudlík nalevo nebo napravo, ještě bychom mohli v této diskuzi rozlousknout, jestli jsou lepší holky nebo vdolky :­-)
Odpovědět2  0
j.ryba | 4.5.20139:14
Kdyz uz tu mame lekci ceskeho jazyka, coz je jiste zasluzne, pridam tedy svuj nazor. Podle me, pane Surkalo, pokud si vzpominam, uvod slouzi k seznameni s tematem, pripadne rika co si o nem pisatel mysli a proc zrovna tohle povazuje za podstatne. Dale stat ma obsahovat srozumitelne vysvetleni, podlozene argumenty a v zaveru souhrn poznatku. Cili to, co napisete v uvodu, je dulezite uplne stejne ne­-li vic nez zaver.
Me prave nejvic zarazi to, ze si odporujete ve smyslu vyzneni techto dvou pasazi ­- v uvodu pomerne silnymi slovy kritizujete technicke reseni ovladani aparatu ­(tu vymena objektivu, tu menu, tu ­"logika­" ­- i kdyz vy tvrdite, ze nejde o kritiku­), ale pak bez nejakeho dalsiho vysvetleni v zaveru konstatujete, ze to vlastne ­"neni vubec spatne­".
Cela moje polemika je o tom, ze vysvetlenim nedorozumeni neni jen to, ze by ctenar mel v hlave piliny. Namitam, ze prehnane expresivne zduraznujete to, co Vam osobne pri relativne kratkem seznameni se nevyhovuje a pak letmo zminite, ze to vlastne nevadi.
Tim za sebe koutek ceskeho jazyka koncim, jakoz i ucene hadani o nicem. Drzim palce, pane Surkalo, priste zas treba bude recenze o necem co doma nemam a budu Vam muset verit :­-­).

Ad holky nebo vdolky ­- doma jez co mas, na navsteve co ti daj :­-­).
Odpovědět0  4
Milan Šurkala (6623) | 4.5.201310:48
Fakt jak do dubu. Co s Vámi mám dělat? Jak, že ­"bez vysvětlení­"? Tak snad ještě jednou a snad naposledy ­(zejména dávejte pozor na bod 1b­):

1, Úvodem konstatuji, že kvůli přehození tlačítka bude člověk zvyklý na opačnou pozici ­(která je běžná všude jinde­) při přechodu na Fuji X systém nadávat, protože bude mít v počátku problém to ovládat ­(a je tu tedy riziko toho, že při více systémech se s tím může potýkat pořád­). Kde do prčic vidíte kritiku, že je to špatně? Jde o konstatování, že je to jinak a může to působit problémy, ne, že je to špatně!!! Proboha!

1b, Malá analogie, abyste pochopil, jak moc jste mimo ­(jestli ani tohle nepochopíte... tak už fakt nevím­). Čtete cestopis o Indii. Pisatel se ­"úvodem!!!!­" zmiňuje o kulturním šoku, který zažije při vstupu do země, a tedy co je tam jinak, co je překvapivé a podobně. Kde v tomhletom vidíte kritiku indické kultury, že je špatná??? To, že je něco jiné, neznamená, že je to špatné ­(alespoň já si ­"jinakost­" nepřekládám jako ­"špatnost­", Vy zřejmě ano, a v tom je celý tento problém­). Znovu, už posté, JINÝ nerovná se ŠPATNÝ!!!

2, Z toho vyplývá i to VYSVĚTLENÍ, které tam je. Ano, je to jinak, ale jako mnoho věcí, je to jen o tom zvyku ­(­"kulturním šoku­").

3, V závěru tedy zopakuji, že samotné přehození ovladačů není špatné, jen nezvyklé a někomu to může ­(ale nemusí­) vadit. Nikde ani zmínka o tom, že je to špatně. To, že Vy tam nějakým záhadným způsobem vidíte kritiku, když jste několikrát ujištěn o tom, že si jen musíte zvyknout na opačnou pozici, je bohužel spíše důsledek toho, že naprosto nejste pochopit kontext na sebe navazujících vět a jejich význam.
Odpovědět0  0
Kibus (18) | 30.4.201319:41
No tak chcel som kúpiť SONY NEX 6 ale asi to bude Fuji X E1! Je nádherný a ten objektiv je fassa! Idem pozerať ceny! :­-)
Odpovědět0  3
Dandy1717 | 28.4.201317:24
Již několik let se nemohu smířit, že výsledek barev u Fuji fotoaparátů divný. Zašedlý, lehce slitý, zelená je divná. Musel jsme už jeden přístroj z těchto důvodů vrátit. Žádný jiný přístroj v této kategorii i nižší kategorii nemá obdobné problémy.
Odpovědět0  0
JohnNewton | 27.4.201313:57
Pane reagujete ako decko, ubezpečujem Vás, že ja som veľmi kritický úživateľ, a nie je to môj vysnený fotoaparát, ako ani tucty fotoaparátov pred ním, ­(ten bude možno Sigma Merril DP 3­) ale to neznamená že sa nechám krmíť nezmyslami, tento fotoaparát má nedostatky úplne inde ako ste popísal, a výhody o ktorých ste sa nezmienil tiež. Pre mńa je prirodzenejšie držať objektív pri výmene v pravej ruke a telo v ľavej, chápem že pre ľaváka to bude naopak. A prejem dobré svetlo a menej ješitnosti :­) Už Vás nebudem trápiť. Nakoniec verím, že každý záujemca si dá dohromady viacero testov z renomovaných webov a urobí si názor sám.
Odpovědět1  9
Milan Šurkala (6623) | 27.4.201314:39
Ale vždyť jo. Držte si objektiv v které ruce chcete ­(osobně si nemyslím, že toto je o levo nebo pravorukosti, ale o umístění odjišťovací páčky ­- já jsem pravák, u DSLR a většiny CSC držím objektiv v levé, u Fujiny v pravé a levákem jsem se kvůli tomu opravdu nestal­). Jen je vhodné upozornit případné budoucí zákazníky, že je to vyřešeno jinak než u jejich předchozích fotoaparátů a budou si na to muset chvíli zvykat, než se jim to stane také přirozené jako Vám. Případně pokud budou držet dva systémy, pak je to varování, že s tím mohou pořád bojovat a nezvyknou si na nic, když to bude mít každý jejich fotoaparát opačně. Ale to není výtka na adresu fotoaparátu! To není žádný nedostatek! To je jen konstatování, že to tak je a ať se s tím případně počítá.
Odpovědět8  2
Milan Šurkala (6623) | 28.4.201312:35
Jinak, tu přirozenost si můžete velmi snadno vyzkoušet sám. Přirozeně vezměte fotoaparát do ruky, přirozeně vemte druhý objektiv do ruky ­(volbu rukou nechávám na Vás, dělejte to automaticky­), nyní přetočte tělo fotoaparátu spodkem nahoru ­(čímž nasimulujete většinu fotoaparátů s výměnnými objektivy­) a nyní přirozeně vyměňte objektiv ;­-­) Zejména u X­-E1 s poměrně plochým tělem bez výraznějšího gripu by ta simulace mohla být dost věrná.
Odpovědět4  0
JohnNewton | 27.4.201312:38
p.Šurkala, asi sa nezhodneme, čo pripadá niekom logické, je pre iného nelogické, niekomu stačia dve ruky a iný potrebuje tri, ešte mi prosím popíšte v akom programe a pri akom nastavení ste zistil že v RAF dochádza k farebnému odšumovaniu, iste Vám neunikla na webe informácia, že čo sa spracovania RAF týka, je Silkypix na spracovanie dát z tohto senzoru najvhodnejží, konkrétne výrezy s ukážkami si iste dokážete vyhľadať.
A na invektívy dotknutého recencenta nemienim reagovať
Odpovědět1  8
Milan Šurkala (6623) | 27.4.201313:24
Vy opravdu nerozumíte psanému textu? K nasazení objektivu stačí dvě ruce jako u každého jiného fotoaparátu, nevím, co sem taháte pořád tři ruce. Jde jen o to, že objektiv držíte v druhé ruce než obvykle. Pokud to člověk udělá jako u jiných přístrojů s odjišťovacím tlačítkem nalevo, tak prostě nemá jak odmontovat ten starý objektiv a je nutné si objektiv přehodit do druhé ruky ­- to je jediná věc a proboha, vždyť to není žádná výtka na adresu fotoaparátu! Každý majitel si na to po patnácti dvaceti výměnách zvykne. Očividně Vy jste dotčený majitel, který si nechce připustit jakoukoli chybu svého vysněného fotoaparátu a v textech ostatních hledá jakýkoli náznak výtky, který ani výtkou není. Zmínka o tom, že tlačítko pro odjištění objektivu je na druhé straně, než je obvyklé, přeci ještě není negativum. Kde to v tom vidíte? Já fakt nechápu, jak v této větě ­"Takže ne, že by to bylo ergonomicky nějak špatně, jen je to naopak ve srovnání snad se všemi jinými fotoaparát s výměnnými objektivy a holt si musíte zvykat ­" vidíte něco negativního.

Silkypix byl použitý v celé recenzi, a prostě i při plně vypnutém odšumování se k výraznému barevnému šumu nedostanete, viz desítky výřezů v recenzi. A nechtějte mi tvrdit, že 16MPx APS­-C čip např. při ISO 6400 barevně nešumí. Šumí, a to dost. A pokud je RAW i s vypnutým odšumováním v PC téměř bez barevného šumu, pak patrně došlo k odšumění už v RAWu ve fotoaparátu nebo všechny konvertory zrovna na fotografie z Fuji aplikují odšumování ­(u Adobe mi přijde být barevný šum trochu větší, což může být dáno i nedokonalým demozaikováním, u SilkyPixu téměř nulový, ale ve všech případech výrazně nižší, než by u 16MPx APS­-C čipu měl být­).
Odpovědět8  2
JohnNewton | 27.4.20137:45
Výber ostriaceho bodu sa deje v jednom kroku a ničím ho nie je treba potvrdzovať tvrdenie že sa potvrdzuje tlačítkom AE je nepravda, môžete hneď fotografovať. Manualne ostrenie so sklom 18­-55 je absolútne plynulé a jemné, výmena objektívu je ergonomickejšia a rýchlejšia ako u zrkadloviek, rád pánovi recnzentovi predvediem ako na to, bez tretej ruky :­), RAW a Jpeg nafotený súčasne vykazuje absolútne rovnakú farebnú sýtosť, samozrejme, treba si to predvoliť v RAW konvertore :­), a ešte dám jednu dobrú radu úžívateľom zrkadloviek­(aj ja som­), nemusíte po každom cvaku na display kontrolovať foto, lebo na zrkadle neviete čo Vám z toho vylezie, orginal elektronický obraz vrátane HO, farb. podania a skutočnej expozície ste videl v EVF v momente záberu, žiadne prekvapenia po expozícii nehrozia. Q menu je podľa svetových recenzentov maximálne intitívne....atď, ale mňa už na niktorých českých a aj slovenských recenziách nič neprekvapí, na jednej som sa dočítal , že interný blesk na D800 je najlepšie omotať izolačnou páskou aby sa nedal použiť ....no hnus velebnosti :)
Odpovědět0  8
Milan Šurkala (6623) | 27.4.201311:45
Tady někdo neumí číst nebo nerozumí česky. Výběr ostřícího bodu. Pokud chci nastavit více věcí, je potřeba volbu AF bodu nějak potvrdit, buď tlačítkem AF ­(nikoli AE!!­) nebo tím namáčknutím spouště, o kterém mluvíte Vy a okamžitě fotit. Jde o to, že logicky by to mělo jít tlačítkem OK, které k tomu ale nelogicky neslouží. Na tom, zda můžete nebo nemůžete fotit okamžitě, to přeci nic nemění. O tom přeci řeč nebyla, to je přece úplně jiné téma.

Naprosto nechápu druhou připomínku. Co má manuální ostření s 18­-55mm objektivem společného s recenzí, která proběhla s 35mm F1,4 objektivem? To jste za celou dobu nepochopil, že se testoval set s 35mm F1,4 objektivem, když je to v recenzi napsané snad dvacetkrát?

Výměna objektivu. Další naprosté nepochopení psaného textu. Zmiňoval jsem, že tlačítko na odjištění je na druhé straně ve srovnání s drtivou většinou DSLR a CSC ­(výjimkou je např. Sony­). Než se teda přeorientujete, že musíte používat ruce naopak, než je zvykem u většiny jiných fotoaparátů... má člověk pocit, že by se mu hodila třetí ruka. Vyměnit objektiv dvěma rukama s Fuji X­-E1 opravdu dokážu. Ostatně je to zmíněno v recenzi. Zase někdo nečetl, že?

Co sem pletete barevnou sytost RAWu ve srovnání s JPEGem? To tam někde v recenzi bylo? Proboha, nepíšete reakci k testu něčeho úplně jiného na jiném serveru a jen omylem píšete do diskuze sem? Jediné, co se vytýkalo, bylo barevné odšumování v RAWu.

Co má ­"EVF versus DSLR hledáček­" společného s tím, že chci zkontrolovat snímek na displeji nebo EVF? Co když mě zajímá opravdu per pixel ostrost snímku, kterou prostě bez zvětšení na 100% posoudit nedokážu? Jak chcete posoudit, zda snímek není lehce roztřesený, když si jej nezvětšíte?

Q menu bylo něco vytýkáno?
Odpovědět8  2
j.ryba | 27.4.201313:35
Q menu bylo oznaceno za nevhodne zvolene maticove. Me osobne vyhovuje, ze mam vsechno na jedne obrazovce prehledne pred sebou.Bylo by dobre jeste uvest, ktere byva povazovano za vhodnejsi. Volba ostriciho bodu se potvrzovat nemusi, jako ostatne ani jine volby, tim ze pozadovanou hodnotu navolite uz tam je a zadne OK ani znovu mackani stejneho cudliku potreba neni. Zmacknuti tlacitka spouste fakt neni potvrzovanim.
Mam fujiny tri a s popisovanymi ani jinymi ­"NELOGICNOSTMI­" v ovladani nezapasim, vsechny to delaji stejne a je to o zvyk. Pokud nekdo preskakuje z fotaku na fotak, logicky to nema zazite a ma problem. Stejne takhle se uz minule ohrazovali nikonisti proti tvrzeni, ze ma nikon menu postavene na hlavu. Tyhle osobni pocity v technicke recenzi taky moc mit nemusim. Kdyz vlezu do Fiata, taky si musim zazit ze zpatecka jde pres zmacknuti saltpaky dolu, coz muj Ford nema.
Odpovědět2  8
Milan Šurkala (6623) | 27.4.201314:30
Doposud jsem si myslel, že čtení nevyřčeného mezi řádky je doménou zejména žen ­(dámy nechť prominou­), ale jak vidím, umí to naprosto všichni. Q menu nebyla vytýkána maticová struktura! Kde to tam je napsáno? Bylo řečeno, že i přes maticovou strukturu ­(kterou jiní výrobci, např. Samsung, zatím moc dobře nezvládli­) funguje příjemně. Nerozumím tomu, jak někdo z víceméně pochvaly dokáže vyčíst kritiku. Obvykle se používá horizontálně vertikální menu ­(ve sloupečku jednotlivá nastavení, v řádku konkrétní volby ­- to má ale zase nevýhodu v omezeném maximálním počtu nastavení, aby bylo přehledné­).

Zmáčknutí spouště je potvrzením. Ono totiž u mnoha fotoaparátu něco volíte, a když zmáčknete spoušť, tato volba se zruší, protože nebylo potvrzena a spoušť pro potvrzení neslouží. Někde se naopak při namáčknutí spouště navolí i ty hodnoty, které nebyly potvrzené a jen jsou nastavovány.

K těm nelogičnostem. Je jasné, že člověk si zvykne. Není tu ale recenze právě od toho, aby na toto upozornila? Aby čtenář věděl, s čím má počítat? Aby věděl, že když měl ve svém životě dvacet fotoaparátů, že najednou bude muset dlouho bojovat třeba s opačným zoomováním nebo podobnou věcí? Teda nevím, jak si představujete ideální recenzi? Tři fotky, žádný komentář k tomu, abych se náhodou nikoho nedotknul, protože jemu zrovna toto vyhovuje a vůbec ho nezajímá, jak jsou na tom konkurenční řešení, a vše ať si čtenář a potenciální zákazník běží vyzkoušet do obchodu, má vykoumat všechna pozitiva a negativa sám? Tak já nevím, máme ty recenze úplně zrušit, protože jsou vlastně naprosto zbytečné?

"Tyhle osobni pocity v technicke recenzi taky moc mit nemusim.­" Jaké zas osobní pocity? Není právě úkolem recenzí srovnat řešení daného fotoaparátu s obecným trendem v dané třídě? Zmínit, jaké to může mít pozitivní i negativní dopady? Když napíšu, že to může tomu a tomu způsobovat takový a takový problém, tak to proboha ještě neznamená, že to kritizuju, je to špatně a musí to být jinak! Jsou řešení, která jsou jiná, člověk si na ně musí zvyknout, ale pak fungují dobře. Jsou ale také řešení, která jsou jiná, také se na ně samozřejmě dá zvyknout, ale konkurence je má prostě vyřešené do velké mírny objektivně mnohem lépe.
Odpovědět9  2
j.ryba | 27.4.201316:41
Nevidim nutnost cist mezi radky. O Q menu ctu doslova >Tlačítkem Q se spouští vcelku příjemné quick menu s maticovou strukturou ­(přestože maticové struktury nejsou pro menu tohoto typu úplně nejvhodnější­).< Nic o tom, ze samsung neco narozdil od Fuji nezvladl, naopak se tu rika, ze je toto reseni zvolene Fuji technicky nevhodne a to ze je ­"vcelku prijemne­" je nejspis osobni dojem z pouzitych barev, nebo co.
<Zmáčknutí spouště je potvrzením. Ono totiž u mnoha fotoaparátu něco volíte...> Mozna. Ne vsak u Fuji. Tam rolerem zadana hodnota zustava. Muzete z menu vyskocit BACK, nebo hned fotit. Zmacknuti spouste uz je prace s nastavenymi hodnotami, nikoliv soucast volby...
Vykrik PROBOHA PROC chapete jako srovnani reseni v dane tride :­-­). Ja vim, oblibene dite a zrovna nejvic zlobi...
Veta <Znovu se tu ukazuje svéhlavost ... některé naprosto nepochopitelné vlastnosti.... > uz je spis jak z recenze na Babovresky :­-­).
Mene citoslovcu a neurcitych expresivne zabarvenych vyjadreni dopomuze k jednoznacnejsimu vyjadreni toho, co mate na mysli.
Je Vasim svatym pravem psat si co a jak chcete. Ale musim uprimne rict, ze kdybych cetl jenom Vase recenze Fujin, nikdy bych si ja osobne zadnou nekoupil. A kazdy, kdo ji treba jen na zaklade teto Vami predlozene eseje vypusti z vyberu, udela obrovskou chybu. Takhle to berte. Nic osobniho, na rozdil od Vas nemam potrebu...
Odpovědět3  9
Milan Šurkala (6623) | 27.4.201318:12
Jenže Vy tam čtete něco, co tam není. Kde se tam mluvilo o barvičkách? Pokud v celé kapitole popisuju ergonomii, tak mi není moc jasné, jak je možné z ­"vcelku příjemné menu­" myslet, že je popisováno např. barevné ladění menu. Ale dobrá, očividně jsou tu lidé s bujnější fantazií, než mám já, tak jsem tam dopsal ­"vcelku příjemně ovladatelné menu­", aby to už bylo nad slunce jasné a nemohla vzniknout žádná pochybnost, že v kapitole o ergonomii se popisuje... ergonomie. Pokud se popisuje design ­(zpravidla v prvních dvou odstavcích­), je to vždy napsáno.

Prostě stále marně předpokládám jistou inteligenci čtenáře, který pochopí, že když se popisuje vlastnost A, tak se opravdu popisuje vlastnost A a ne vlastnost B. Dále, když napíšu ­"přestože se použilo trochu méně vhodné řešení, je menu vcelku příjemné­", tak mi z toho logicky vyplývá, že je to jedno z nejlepších menu s touto strukturou a není problém s ním pracovat ­(jednou z nevýhod tohoto menu oproti horizontálně vertikálnímu, které jsem popisoval výše, je např. to, že člověk nevidí, jaká je následující položka v seznamu­). Dále nechápu, kde jste přišel na to, že maticovou strukturu hodnotím přímo jako nevhodnou. Je sakra rozdíl mezi ­"nevhodný­" a ­"nepatří mezi nejvhodnější­". To první je vysloveně špatné, to druhé znamená, že to nepatří mezi nejlepší, jsou tu i lepší varianty, ale neznamená to, že je to volba vysloveně špatná. To jsou přece dost odlišné významy. Předpokládám ­(v některých případech opět marně­), že lidé umí česky, nevytváří si nějaké šílené představy o tom, co jsem tou kterou větou asi myslel. Obvykle tou větu myslím to, co je v ní napsáno. Když řeknu, že dané řešení není to naprosto nejlepší, které existuje, tak to přece neznamená, že je to to nejhorší, které existuje.

Spoušť u některých fotoaparátů potvrzuje :­-­) A opravdu jsem si to sám nevymyslel. Např. výňatek z manuálu k fotoaparátu Olympus říká ­"Nastavení uložíte namáčknutím tlačítka spouště nebo stisknutím tlačítka OK­". Pokud namáčknutím spouště zaktivuju navolenou položku ­(a tedy ji nezapomenu i bez toho, aniž bych zmáčknul tlačítko OK­), tak nevím co jiného ta spoušť teda dělá, když nepotvrzuje tuto vybranou volbu. U některých fotoaparátů můžete nastavovat kolik chcete, ale dokud nezmáčknete tlačítko OK, tak se nastavení neuloží a namáčknutá spoušť volby vybrané rollerem nepoužije.

Kdo na základě této recenze vypustí Fujinu z výběru, protože se mu zdá být hodnocení špatné, tak neumí číst a chápat text. Jestli je v závěru napsáno, že je to vynikající fotoaparát, kterému jsem chtěl udělit Trefu, ale několik nedostatků nakonec převážilo mu to ocenění těsně neudělit, tak je snad jasné, že je to i přesto jeden z nejlepších fotoaparátů na trhu. To, že sportovec nevyhraje zlatou, ale jen stříbrnou, z něj snad nedělá nulu.
Odpovědět8  1
j.ryba | 28.4.201311:30
Jako do dubu. Zacinam mit podezreni, ze cesky neumite vy. Ze u NEKTERYCH fotoaparatu spoust neco potvrzuje je pravda. Navod k Olympusu mi ale nerika nic o volbe ostriciho bodu u Fuji. Tam je to tak, ze stisknu AF, v obrazovce ctyrsmernym volicem zvolim potrebny bod, nyni pozor, pro Vas zrejme nova informace: to se taky v manualu k Olympusu nedoctete ­- rolerem muzu zvetsovat nebo zmensovat plochu ostriciho pole, nacez VYSTOUPIM z menu bud BACK, nebo AF, nebo stiskem spouste. Hotovo.
Stisk OK skutecne vraci vyber na puvodni pozici. Co vy vsak povazujete za nelogicnost je naopak velmi sikovne, protoze kdykoliv chci vybrat zase stredovy bod, AF stiskem a nasledne OK vracim na stredovy bod a uz nemusim nic posouvat. A ani POTVRZOVAT. Dub rika, ze uz to chape. Co vy?
Odpovědět1  6
Milan Šurkala (6623) | 28.4.201312:31
Ale tu nejde jen o ostřící body, ale treba o vyvážení bílé a jiné vlastnosti, které jsou u některých fotoaparátů také spouští takto ­"potvrditelné­", resp. jinak řečeno, spouští se zvolená ­(ale nepotvrzená­) věc nezruší, ale naopak použije. Ale OK, nazývejme si to každý jak chce, dle mého názoru je nezrušení zvoleného výběru namáčknutím spouště jeho ­"potvrzením­". Jako já tomu fakt nerozumím. Mám navolenou položku, je ve stavu nepotvrzeném. Zmáčknutím spouště vyfotím snímek s touto volbou, která je tedy již potvrzená a použitá. Jediná věc, kterou uživatel provedl mezi stavem ­"nepotvrzená­" a ­"potvrzená­" bylo zmáčknutí spouště. Pak mi tedy logicky vyplývá, že tato jediná operace, která byla provedena a během níž se změnil jeden stav na druhý, bylo ­(vedle třeba toho, že se spustí autofokus a měření expozice, vyvážení bílé a další­) také potvrzením dané volby. To ale přece nemá nic společného s tím, zda z menu vylezu přes AF, BACK, to zda můžu rollerem něco zvětšovat nebo zmenšovat, to je přeci úplně mimo téma.

Dále, souhlasím s tím, že vracení se na středovou pozici je výborná věc. Proti tomu přeci nic nemám a funguje to téměř u všech výrobců. Ale proč je to zrovna na tlačítku OK? Proč u všech fotoaparátů je OK vyhrazeno pro potvrzení této volby a pro vrácení na středovou pozici je tu vyhrazeno jiné tlačítko a zde OK ­(OK např. podle Wikipedie znamená ­"schválení, přijetí, dohodu, souhlas nebo potvrzení­") nic z tohoto významu slova nedělá a restartuje? Tady přeci opravdu nic nemám proti vrácení se na prostředek, což je chvályhodná věc. Chválím i to, že se daná volba dá použít tím, že namáčknu spoušť bez toho, aniž bych to musel potvrzovat jiným tlačítkem ­(třeba tím AF­). Jediné, co mi na celém tomto systému vadí, že je to na tlačítku, které podle logiky svého významu má dělat úplně něco jiného. Tedy Vaše věta ­" Co vy vsak povazujete za nelogicnost je naopak velmi sikovne, protoze kdykoliv chci vybrat zase stredovy bod, AF stiskem a nasledne OK vracim na stredovy bod a uz nemusim nic posouvat.­" je poněkud mimo. Vždyť i já chválím možnost rychlého výběru středového bodu bez posouvání! Vadí mi jen NÁPIS na tlačítku, které to dělá! Nic víc. Už tomu rozumíte?

Já nevím, Vám by přišlo logické tlačítkem MENU spouštět režim prohlížení? Možná Vám ano, asi opět čtete mezi řádky i na fotoaparátu něco, co tam není, máte telepatické schopnosti a dokážete se napojit na inženýry ve Fujifilmu, já ale telepat skutečně nejsem a očekávám, že když někdo na tlačítko namaluje určitou ikonku nebo text, tak se to tlačítko bude chovat podle toho, co je tam napsáno. Ano, můžu si to vyhledat v manuálu a celý ho přelouskat, ale je to nutné?
Odpovědět6  0
Milan Šurkala (6623) | 28.4.201313:13
Teď je ale otázkou, co by se stalo, kdybych např. při tom výběru dané možnosti zmáčknul třebas tlačítko režimu prohlížení. Zda by se nastavení uchovalo nebo ne. Pokud ano, pak by se skutečně dalo říci, že spoušť není přímo tím, co ­"potvrzuje­", ale že potvrzená volba je už ta, která je jen navolená.
Odpovědět2  1
j.ryba | 28.4.201315:02
Tak to uz jsme zase trochu jinde. Tady Vam svita nadeje. Pokud nekdo prave vprostred nastavovani ostriciho bodu bude chtit prohlizet predchozi snimky, plati pro nej to co rikate ­- prohlizeni vybrany ostrici bod neulozi, nejdriv by se ted muselo potvrdit BACK nebo jeste jednou AF. V tomhle pripade si myslim, ze si ale nekdo neco rozmyslel a ze jde o preruseni akce a ze to je jenom dobre :­-­).
Odpovědět1  2
bat1 | 14.5.201317:31
Milane, já ti nevím, ale snad všechny Nikoní DSLR to mají stejně, potvrzovací ­(středové­) tlačítko kursoru vrací ostřící bod do středu, a na něm je taky obvykle natištěno ono ­"OK­" ;­) Ono kde jinde takovou funkci logicky čekat, že... :­) Předpokládám, že i ostatní výrobci ­(mají­-li takovou funkci­) ji budou mít umístěnu stejně, tedy uprostřed kursoru pohybujícího ostřícím bodem, tedy pokud mají rozum :­) To, že je na tlačítku ­"OK­" mi nějak z logiky věci nevadí, prostě není dost velké aby se na něj vešla i značka pro nastavení OB na střed, a tlačítek s kombinovanou funkcí je hromada...
Tohle mi přijde jako žabomyší válka ;)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 14.5.201322:50
Ale to je také fotoaparát od fotoaparátu. Nedávno jsem měl v ruce Nikon a první tlačítko, které mě napadlo k tomuto použít, bylo OK. Měl jsem v ruce Fujinu a bylo to to poslední tlačítko, které bych k tomu používal.

Důvod je ten, že na DSLR Nikon se ostřící bod nastavuje bez toho, aniž by člověk spouštěl jeho výběr. Bez toho, aniž by lozil do jakéhokoli menu, šipkami vybírám ostřící bod, a tedy ani necítím potřebu to jakkoli potvrzovat ­(vycházet z menu­). Když do menu nelezu, necítím potřebu z něj vycházet a tlačítko OK, které je uprostřed šipek mi logicky dává návod k tomu, že to bude vracet doprostřed i přesto, že je na něm napsáno OK. A ačkoli mi často vytýkáte, že se mi nelíbí ergonomie Nikonů, tohle shledávám být naprosto v pořádku.

Naproti tomu u Fuji se úprava ostřících bodů musí nejprve aktivovat tlačítkem AF. Pak teprve šipkami mohu vybrat ostřící bod a totéž tlačítko OK mi zde logicky zní jako ­"ano, použij zvolený bod a odejdi z menu, ve kterém jsi­". Je rozdíl, pokud je výběr AF bodu funkcí celého čtyřsměrného ovladače nebo záležitostí nějakého speciálního menu, do kterého je nutné se nejprve dostat a člověk by tedy čekal, že je nutno se z nějak dostat i pryč ­(k tomu vybízí např. tlačítko DISP­/BACK a ne OK, alespoň dle mého názoru, ostatně i Canon to má tuším na tlačítku DISP a informuje o tom­). Prostě, když jsem v menu, tak OK podle mě má dle svého názvu potvrzovat v menu zvolenou položku a ne ji restartovat. V tom prostě nevidím logiku, nezlobte se na mě. Pokud v žádném menu nejsem, tak ať si OK restartuje co chce ­(viz Nikon­), odpaluje rakety, uvaří kafe, je mi to jedno. Ale v menu s výběrem položky by OK mělo tuto položku potvrzovat a za tím si stojím. Pokud Vám OK vyhovuje, dobrá, v recenzi je to zmíněno, pro Vás to problém není, není co řešit.
Odpovědět0  0
bat1 | 15.5.20130:15
Určitě máš pravdu v tom, že z pohledu absolutní ­(ale tady snad až absurdní­) logiky to není úplně šťastné, ale vzhledem k tomu že se tu z důvodu nedostatku tlačítek musí holt výběr ostřícího bodu aktivovat není moc jiná cesta... Navíc tady se o žádné menu jako takové nejedná, nevyjíždí žádná lišta s nabídkou, jen se zobrazí náhled bodové matrice. Není tu důvod apriori očekávat nutnost potvrzení které zbytečně zdržuje ­(což pokud jsem pochopil ve skutečnosti opravdu není potřeba­). Měli to udělat stylem drž AF ­- vyber bod ­- pusť AF jako to mají jiné fujiny a byl by klid, i absolutní logice by bylo učiněno zadost :­)
Nevím kde jinde hledat tlačítko pro nastavení středového bodu než uprostřed kurzoru, pokud bych ho měl lovit někde jinde, asi by mě brzy vzal ďas a s foťákem bych někam fláknul ;)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 15.5.201312:48
To zase slovíčkaříš. Můžeme to nazvat menu, můžeme to nazvat režim výběru ostřícího bodu, klidně ať se to jmenuje xyz, jde o to, že nejsem ve fotografickém režimu, ale v nějakém xyz ­(nazvi si to dle libosti­), který je určen k jedné funkci, a to výběru ostřícího bodu. A pokud jsem někde, v nějakém xyz, které slouží k nastavení jednoho parametru, tak dle mého názoru ­(který se očividně nekryje s názory některých jiných­) má tlačítko OK sloužit k potvrzení tohoto parametru, který se aktuálně nastavuje. Vedle namáčknutí spouště už nevím, které jiné tlačítko by k tomu mělo sloužit. BTW. na centrování AF bodu je na těle stále tlačítek více než dost.

Jak ale říkám, záleží na fotoaparátu a na tom, jak má jednotlivá xyz uzpůsobena. Třebas u Nikonu je tlačítko OK naprosto logické, a kdyby to bylo jinde, bylo by zas výtkou, že to není na OK. To proto, že zde se žádné xyz nespouští a nastavuje se to přímo. Další, co do toho promlouvá, je také nutnost toto vůbec nastavovat. Pokud má fotoaparát výbornou automatiku výběru AF bodů, tak režim manuálního nastavení nebude mít vlastně ani moc využití, a i kdyby to měl stejně jako Fuji, vytýkat mu to ani moc nebudu, protože se k tomuto nastavení stejně moc nedostanu. Nicméně u Fuji automatika výběru AF bodu ostří v podstatě skoro pořád jen na střed, a tak je manuální výběr častěji prováděnou operací ­(na druhou stranu, člověk si rychleji zvykne­).

Určitě chcete objektivní recenze, ale jak se dívám, tak objektivita je vyžadována jen do té doby, než se někomu nesáhne na brašnu. Kde chceš nastavit tu hranici, kdy hodnotit některé řešení jako špatné? Když značka xyz dá nelogicky na P manuál a na M automatiku, bude to dobře nebo špatně? Vždyť přece majitelé fotoaparátu značky xyz si za tři týdny zvykli, takže je vše vlastně v pořádku? To mám recenzi začít a rovnou i ukončit závěrem ­"Na všechny vlastnosti fotoaparátu si dříve nebo později zvyknete­", plácnout tam Trefu a hotovo?

Vycházím z toho, že mi rukama prošly už stovky fotoaparátů, vím jak se to které nastavení dá řešit, jak rychle a pohodlně se to které nastavení řeší u konkurence, někde je jedno řešení pohodlné a intuitivní, zatímco jinde s tímtéž člověk bojuje, protože jsou detaily řešené jinak... V zájmu objektivity opravdu nebudu lézt majitelům fotoaprátů značky xyz do zadku, abych jim jen a jen chválil jejich volbu. Je mi líto, ale toho se ode mě prostě nedočkáte. Možná budu teď hnusný, ale opravdu mě nezajímá, že si majitel fotoaparátů značky xyz na něco zvyknul, zajímá mě, jak dobře je vše vyřešeno v rámci konkurenčních přístrojů a toho, co dokázaly jiné značky a jak to člověku přijde na první dotyk s přístrojem intuitivní. To je má priorita a pokud si někdo chce číst, jak je jeho fotoaparát jen a jen úžasný, no tak ať hledá recenze jinde. Já opravdu nikomu do zadku lézt nebudu. Ani výrobcům, ani majitelům jednotlivých fotoaparátů.
Odpovědět0  0
bat1 | 15.5.201314:25
No, ty jsi tady slovíčkařit začal, proto ta poznámka o žabomyších válkách v mém prvním příspěvku, já jen naznačil jiný pohled na slovíčkaření ;­)
Ty máš prostě dogma ­- pokud jsem v menu nebo v nějaké funkci, to je jedno, OK má potvrzovat i kdyby na chleba nebylo. Je to dejme tomu vhodné i pro blondýny, ale je to vždy praktické? A to je oč tu běží ;­)
Já mám dogma jiné ­- funkce nastavení OB na střed má být uprostřed kursoru, aby to bylo rozumě použitelné a člověk nemusel furt někam přehmatávat a lovit kdoví kde po těle tlačítka, a je mi absolutně ukradené co je na tom tlačítku napsáno, i kdyby to bylo třeba tlačítko pro autodestrukci :­) Pořád mi přijde vhodnější zdánlivě proti logice obětovat jedno z několika možných ­(notabene když ani potvrzení není nutné­) potvrzovacích tlačítek, než cpát důležitou a ­(aspoň pro mě­) dost využívanou funkci na nějaké neergonomické místo jen proto, že na nejvhodnějším tlačítku někdo natiskl ­"OK­". Asi zlozvyk z pokročilých těl kde je možné nastavit v podstatě jakémukoli tlačítku jakoukoli funkci :­) Pro blondýnu to není, praktik to ocení. A X­-E1 mi jako pro blondýny nepřijde ;­)
Které dogma dává větší smysl nechť posoudí každý sám za sebe, v rámci širšího okruhu lidí najdou určitě podporu oba názory ;­) Hlavní myšlenka toho všeho není hádat se o to kdo komu sáhl do fotobrašny, ale to, že vnímání subjektivních věcí prostě je a bude vždy subjektivní, a každému vyhovuje něco jiného. Podle mě by se do recenzí nemělo vkrádat hodnocení subjektivně vnímaných vlastností­/parametrů, jen jejich popis a případně vysvětlení z toho vyplývajících možností­/výhod­/komplikací. Tady v diskusi jako svůj názor klidně napíšu, že rozmístění ovladačů na Ca tělech je pro masochisty a že 5ková těla Ni se nedají držet, ale do recenze bych to nenapsal, btw spoustě lidí naopak třeba sednou. Naopak do recenze klidně můžu napsat, že tohle sklo příšerně aberuje, btw to je parametr objektivně změřitelný.
Podle mě by recenzent u subjektivně vnímaných věcí neměl nastavovat pravidla co je správné a co ne, ač se tomu pochopitelně asi málokdo vyhne.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 15.5.201315:31
To slovíčkaření se týkalo toho, že to není ­"menu­", ale ­"lišta­" a s nějakým prvním příspěvkem to nemělo vůbec nic společného.

Dále, z tou subjektivou a objektivitou jsi právě hodně mimo. Problém je v tom, že někteří z vás si myslí, že ta recenze je z mého subjektivního pohledu. A to právě není pravda. Ta recenze je psána z pohledu objektivního a subjektivní pocity jsou dostatečně označeny, aby bylo jasné, co je můj pohled a co objektivní pohled. Si ani neumíš představit jak se spousta recenzí brutálně liší od toho, co by se dalo nazvat mým subjektivním pocitem. Kdybych měl psát subjektivní recenze, četl bys u poloviny fotoaparátů naprosto jiný článek s jiným závěrem a hodně sprostými slovy. Recenze se právě snažím psát z pohledu typického uživatele fotoaparátu s přihlédnutím k tomu, jak se co řeší jinde.

Podívej. Ty to bereš ze svého subjektivního pohledu, protože tvůj fotoaparát patrně tlačítkem OK resetuje AF bod. Přijde ti to logické, protože nelozíš do menu, lišty nebo jak to chceš pojmenovat a to je samozřejmě v pořádku. Ergonomie se dá částečně objektivně hodnotit tím, že máš zkušenosti z velkého množství fotoaparátů a studuješ, zda si na něco musíš zvykat nebo ne. Pokud si na něco musíš zvykat, očividně to není na první pohled logické, a asi to asi nebude to nejsprávnější řešení.

Pro tvou informaci. Mám tu teď na testy čtyři fotoaparáty. Jeden je schopen měnit AF body přímo a logicky se tlačítkem OK resetuje výběr AF bodu. Tak, jak to má být. Dále tu mám tři fotoaparáty tří různých značek, kde je kvůli tomu nutné spustit menu­/lištu­/xyz­-režim, prostě něco ­(podobně jako u Fuji­). A světe div se, u všech tří fotoaparátů tlačítko OK potvrzuje AF bod ­(z tvého pohledu nelogicky a ergonomicky nesprávně­), tedy ani u jednoho fotoaparátu tří různých značek výrobce nenapadlo tlačítkem OK výběr restartovat.

Dokonce i ten Nikon ­(který tu je brán jako vzor OK­-resetování­) resetuje tlačítkem OK AF bod jen u fotoaparátů, které mají přímou volbu, ale u kompaktů ­(kde se k výběru už spouští speciální menu­/lišta­/xyz­-režim­) tlačítko OK potvrzuje. Ve speciálních režimech všichni tlačítkem OK potvrzují. Jen Fuji ne. Už chápeš, proč mi to přijde nelogické? Canon, Panasonic, Nikon, Samsung, Olympus, všichni tlačítkem OK potvrzují výběr AF bodu ­(upozorňuji, že jde o fotoaparáty, kde se nejprve výběr AF bodu musí aktivovat­) a většinou restartují tlačítkem DISP ­(který je u X­-E1 hned pod šipkami­). Už tomu rozumíš? Nemám nic proti tomu, že si na to majitel ­"zvykne­". Vadí mi to, že si ­"musí zvykat­". A ano, můj pohled je silnější právě proto, že fotoaparáty často střídám a Fuji se prostě vymyká těmto zavedeným ergonomickým zvyklostem, kdy drtivá většina fotoaparátů ­(se speciálním režimem výběru AF bodu­) AF bod potvrzují právě tlačítkem OK.
Odpovědět0  0
Irving | 15.5.201316:03
Ja bych jenom dodal, ze 100% objektivni recenze prakticky neexistuje. Kazdy recenzent vychazi ze svych zkusenosti a sveho zpusobu pouzivani a praci s tim kterym produktem a vzdy tam nejaky subjektvni vjem bude. Dobry recenzent na to, ze jde o jeho subjektivni dojem upozorni, a nevydava ho za univerzalni pravdu. A Milan je dobry recenzent. Jinak receno, absolutne objektivni recenzi jsou asi nejblize cislo na DxOmarku, ale nevim, jestli ti to bude ke stesti stacit...
Odpovědět0  0
bat1 | 16.5.201311:58
To ale nepíšeš nic jiného než já. Mě jen vadí, že se Milan občas hádá i když trochu ustřelí, což se občas stane každému.
Odpovědět0  0
bat1 | 16.5.201314:00
Tak teď mám trochu pocit, že jsi můj koment moc pozorně nečetl, a že jsi přesně nepochopil co tam říkám. Ale nevadí, navážu na tvůj.
Předně, nemám problém s celkovou objektivitou recenzí jako takových ­(občas se do toho někdo strefuje, ale to jsou spíš ojedinělé výkřiky­), konec konců jsou to nejlepší recenze které lze široko daleko najít, jen říkám, že se do nich semtam vloudí subjektivní hodnocení či někdy na můj vkus až zbytečně expresivní výkřiky. Které sice zpravidla jsou označené jako vlastní názor, ale co si budeme povídat ­- vlastní názor se dá zakomponovat jak stylem, který navádí čtenáře aby si to přebral po svém, tak stylem který čtenáře navádí k názoru že tohle je dobře­/špatně. A občas to člověka prostě svádí ten svůj názor ostatním vnucovat, taky s tím dost bojuju :­)
Dovolil bych si ohradit se proti poznámce o mém subjektivním pohledu na základě vlastního foťáku. Jednak používám cca 3­-4, navíc v různých kategoriích ­(i provedení zrovna této konkrétní funkce­), a jednak mi jich prošlo rukama pár desítek. Pravda, závratné číslo to není, přesto bych o sobě ale netvrdil že jsem fixovaný na jeden systém. Ani o sobě nebudu tvrdit, že jsem objektivní. Naopak za zásadní omyl považuji tvůj předpoklad, že odzkoušením hromady foťáků lze získat určitou objektivitu a na základě toho něco hodnotit. Člověk tím získá velký přehled o fukcích, možnostech atd., ale i kdyby se rozkrájel, nic nenadělá s tím, že každému sedí něco trochu jiného, s tím, že sám je ovlivněn tím co nejvíc používá a nebo s čím přišel první do styku atd. ... Ať vyzkoušíš třeba milion foťáků, stejně ti prostě bude něco sedět nejvíc, ale většině lidí třeba něco jiného. Za další chybu považuji posuzování ergonomie dle ­"zvykání­". Ergonomie by měla být imho posuzována podle toho, jak moc obtížné­/zdlouhavé pro mě bude používání té funkce po onom zvyknutí si na ten konkrétní foťák. Btw zvykat si budu týden, ale používat ho budu roky. Člověk může být z předchozího foťáku zvyklý na jiný systém, případně nějakou ptákovinu, a jiné odlišné řešení ­(třebaže pro něj optimálnější­) mu bude automaticky zezačátku připadat jako nešikovné. Po návyku na něj už by ale obvykle starý systém vzal do ruky jen v nouzi.
A nezlob se na mě, ale zrovna u téhle konkrétní funkce bude z hlediska nutných přehmatů daleko méně otravný a zdlouhavý systém jako má tahle Fujina. Ta dokonce nevyžaduje přehmat vůbec. Běžný systém který používají všichni ti může připadat subjektivně lepší protože jsi zvyklý ho očekávat, ale logicky neobhájíš že bude v praxi rychlejší a méně otravný.
Takto bychom se nikdy nedostali k žádnému pokroku, kdybychom každou optimalizaci vybočující z řady šmahem odsoudili kvůli netradičnosti. Takže silnější pohled na základě toho, že to většina dělá jinak, neberu. Pokud bude většina dělat nějakou kravinu, nebudu jí kvůli tomu dělat taky ;)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 16.5.201317:03
Netvrdím, že vyzkoušením velkého množství fotoaparátů člověk získá objektivní pohled. To si to zas přehnaně vykládáš. Říkám, že tak člověk má větší přehled, ví co je běžné a lépe pozná, co je najěké netradiční, nezvyklé řešení ­(to může být dobré nebo špatné, jiný nerovná se automaticky špatný­). Souhlasím s tebou, že každému může vyhovovat něco jiného a nikdy jsem netvrdil opak. To, že restartování pomocí OK může někomu vyhovovat, jsem připustil jako možnost, něco, na co si každý majitel Fujifilmu zvykne a nikde jsem netvrdil, že je třeba nějak pomalejší nebo méně pohodlné. Je jen logicky nesmyslné při výběru bodu v menu. Nikde nikdy nebyla žádná výtka na to, že to vyžaduje více či méně kliků nebo přehmatů než jiné tlačítko, o tom to přece vůbec není. Proboha. Netvrdím také, že všeobecně používané řešení je automaticky to nejlepší ­(blbost dělaná všemi neznamená, že je to dobře, na to mám naprosto stejný názor jako ty­). To sis zase blbě vyložil. Já už nevím, jak ti to mám vysvětlit, abys to zas nepřekroutil ad absurdum. Svět není černobílý.

Takže ještě jednou. Při přímém výběru bodu shledávám tlačítko OK jako naprosto logickým prostředkem pro restartování. Při výběru bodu v menu ­(i čehokoli jiného­) shledávám tlačítko OK jako naprosto logickým prostředkem pro potvrzení této volby. Neumím si představit, proč bych toto měl dělat třeba tlačítkem korekce expozice. Neumím si představit, proč bych v menu třeba při výběru RAWu tlačítkem OK restartoval toto na JPEG ­- jde pořád o to samé, výběr něčeho ve speciálním režimu­/menu. A dodal jsem, že toto ostatně potvrzuje i to, že takto logicky se chová drtivá většina výrobců s jedinou výjimkou. Pokud by všichni výrobci potvrzovali AF bod nelogicky třeba tou korekcí expozice, tak také tuto pitomost budu u všech výrobců krizitovat a rozhodně nebudu tvrdit, že když to tak dělají všichni, že je to dobře. Tos zas kde vyčetl, že si tohle myslím? Tudíž opět nerozumím tomu, proč mi vytýkáš něco, v čem spolu souhlasíme.
Odpovědět0  0
bat1 | 16.5.201318:47
Ale jo, nakonec se vždycky nějak shodneme, jen v jedné věci si myslím nerozumíme.
Ty v prvním odstavci konstatuješ, že o počtu kliků a přehmatů to není, ale já říkám, že o něm to přece z praktického hlediska právě je.
Taktéž ty se na to díváž z vyloženě programátorského pohledu a u vyvolané funkce prostě očekáváš set­/reset. Já se na nastavení OB na střed ale nedívám jako na reset, ale jako na další funkci, jejíž logické umístění z praktického hlediska je uprostřed kursoru pro nastavení OB. Stejně jako nejlogičtějším tlačítkem pro potvrzení volby OB ­(je­-li vůbec vyžadována­) je pro mě spoušť ­- stejně na ní v zápětí skončím, tak k čemu to komplikovat.
Takže tu máme dva logické problémy, dva pohledy na věc. Z hlediska popisu tlačítek je nelogické, aby OK dělalo něco jiného než potvrzení bodu. Z praktického hlediska je nelogické, aby výběr ostřícího bodu byl kdekoli jinde než uprostřed kurzoru. Obojí se mlátí mezi sebou, tak jak z toho ven? Vybrat menší zlo. Pak jen záleží, komu je produkt směřován, jestli pro lidi co se drží písmenek a příliš neřeší jak se jim s tím bude dělat, nebo pro praktiky kteří chtějí co nejjednodušší a nejrychlejší práci s danou funkcí. V tom směru bych celkem chápal, že u kompaktů zvolím první variantu. Ono je to ale i tak jedno, většina majitelů tu funkci nikdy nepoužije :­)
Nezatahoval bych sem problém jiných funkcí nebo menu, tam mě skutečně nenapadá kdy by pro mě bylo logičtější použít OK pro něco jiného než potvrzování, ale to na věci nic nemění.
Řekl bych, že hlavní motto výčitky je to, že ač taková poznámka v recenzi třeba slovy neříká že je něco špatně, z kontextu to poměrně výrazně vyzní. Musím souhlasit s názorem někoho výše, že dle zdejších recenzí bych si nikdy žádnou Fujinu nekoupil, což ale předpokládám nebylo účelem ;)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 16.5.201320:01
Ano, praktické hledisko je bezesporu důležité. Z mého úhlu pohledu není problém zmáčknout třeba DISP­/BACK pro reset ostřícího bodu, když je hned pod šipkou dolů. Pokud by Fujifilm udělal čtyřsměrný ovladač jen pro volbu AF bodu, tedy bez toho, aniž by se aktivoval speciální režim ­(což možná v menu jde nastavit, teď už to nevyzkouším, ostatně žádná tlačítko kromě horního vlastně k ničemu není­), pak by resetování pomocí OK dávalo naprostý smysl.

Tudíž vlastně nesouhlasím s tvým třetím odstavcem, kde komentuješ můj pohled na věc, protože jej pořád nechápeš správně. Z hlediska popisu tlačítek OK klidně může resetovat AF bod a nebýt určeno k potvrzování tak, jak se ti to líbí. Proti tomuto tvému oblíbeného způsobu nic nemám. Pochop už ale, že mi nejde o to, zda se tlačítkem OK resetuje nebo potvrzuje obecně, ale o to za ­"jakých podmínek­". Klidně ať se tím OK resetuje, u Nikonů to funguje výborně a přijde mi to logické, nepřijde mi to logické jen a pouze v tom případě, že se AF bod vybírá ve speciálním, k tomu určeném režimu. Rozuměj, pokud bych u X­-E1 nemusel k výběru AF bodu zmáčknout tlačítko AF, pak bych předpokládat, že OK bude resetovat. Takže když to úplně zjednoduším, protože pro výběr AF bodu musím nejprve zmáčknout tlačítko AF, považuji resetování pomocí OK za nešťastné. Pokud by AF bod šel vybrat bez nutnosti zmáčknout tlačítko AF, pak bych naopak očekával, že OK bude AF bod rvát do středu tak, jak to očekáváš i ty.

Pokud jde o poslední odstavec, a že by si někdo na základě recenze Fujinu nikdy nekoupil, tak pokud mám být hodně slušný, považoval bych to za... snad asi vrozenou českou blbost a neschopnost rozumět správně českému textu. Všímám si, že v poslední době mnoho lidí chápe označení ­"není to úplně superturbomegahyperúžasné­" automaticky jako ­"je to hustokrutoextradebilní­". Černobílé vidění světa jak vyšité. Velmi dobře jde tato ­"blbost­" vidět v diskuzních fórech o autech při bitce mezi příznivci benzinových a naftových motorů. Když někdo řekne, že výfukové zplodiny z nafotvých motorů jsou více karcinogenní a nebezpečné lidskému organismu než zplodiny benzinové, hned se vyrojí naftoví zastánci, kteří si to přeloží jako ­"benzin čistí vzduch, voní jako luční květy a vypouští čistý kyslík­" a hned se začnou navážet do pisatelů předchozího výroku, co že je to za hovadinu a jací to jsou idioti a podobně. Nějak se vyytrácí schopnost pochopit, že označení ­"více nebezpečný než­" připouští to, že druhá možnost je také nebezpečná, ale o něco méně. Stejně tak prostě nepochopím, že když označím X­-E1 za fotoaparát, který jen těsně nedostal Trefu, tedy jen těsně jsem jej neoznačil za to nejlepší ­(resp. za skupinu toho nejlepšího, elitu dané třídy­), co existuje, jak si toto může někdo přeložit jako ­"je to špatný fotoaparát­". To mi prostě hlava nebere. Ale nevím, jak mám proti této blbosti bojovat. Každou věc hodnotit v procentech absolutně a relativně pro danou třídu? To by byla recenze plná suchých čísel s procentem za ním.
Odpovědět0  0
pepl | 17.5.20137:32
Asi bych pane Šurkalo radši četl další recenzi než sledoval přímý přenos vašeho slovního souboje ;­-­). Díky.
Odpovědět0  0
bat1 | 17.5.201313:17
Ale já tvůj pohled chápu velmi dobře, tady ti asi vrátím tvou poznámku o nepochopení psaného textu ;­)
Já přece nikde netvrdím, že nepřipouštíš využití ­"OK­" pro nastavení OB na střed v určitém případě ­(tedy pokud je křížový ovladač vyloženě k volbě OB určen ve fotorežimu­). Tvrdím, že nepřipouštíš využití ­"OK­" pro cokoli jiného než potvrzování, jestliže se nacházíš v nějaké funkci­/režimu­/menu které bylo nutné nějak aktivovat, mimo fotorežim. Což se doufám shodneme ­- je pravda. A to není nic jiného, než tady píšu pořád dokola. Bavíme se přece pořád o jednom konkrétním případu. Jen mi to přijde, že prostě nechceš za boha připustit, že může existovat jiný adekvátní pohled na věc. Že i pokud je nutné volbu OB nějak vyvolat, dává pro spoustu lidí z praktického hlediska smysl umístění centrování OB na ­"OK­". Btw použití ­"OK­" pro potvrzení přináší výhodu jen v tom, že si na to nemusím zvykat ­(a spoustě lidí to dejme tomu přijde správné­), na druhou stranu to vylučuje umístění funkce centrování OB na nejideálnější místo, na což si zase musí zvykat ten, komu to tak přijde správné. Takže tady prostě programátor chtě nechtě stojí před volbou koho naštve ;­)
K poslednímu odstavci ­- nevím, co to má společného s udělením trefy­/netrefy, teď tady zbytečně fatalizuješ ty. X10 trefu dostala, a stejně bych si jí jako nezkušený potenciální kupující nejspíš nevybral vzhledem k tomu že polovina recenze a závěru se zabývá kritikou FW... Tím spíš, že trefu z odpovídající konkurence ­(celkem logicky­) dostane v podstatě všechno.
Pokud jde o hodnocení, budu se jen opakovat ­- nehodnotil bych věci, které nelze hodnotit objektivně. U subjektivně vnímaných parametrů bych vystačil s jejich popisem, případně naznačil jaké to dává možnosti­/možné klady­/možné zápory. Nějaká procenta mi přijdou jako ptákovina, viz. DPR kde mají nulovou vypovídací hodnotu, zajímavé by mohly být možná pro srovnání u objektivně posuzovaných parametrů, i třeba s možností porovnání sloupcových grafů mezi jednotlivými přístrojí.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 17.5.201314:10
Ano, v té první části se v podstatě shodneme. Dle mého názoru se nemá v jakémkoli menu tlačítko OK co restartovat, ale nastavovat. Obzvlášť to platí pro fotoaparát, který má tak velké množství tlačítek, a který má tlačítko DISP­/BACK ­(jenž se k tomuto používá u drtivé většiny konkurence­) hned vedle, perfektně přístupné bez nutnosti nějakého velkého přehmatávání, což je tvůj hlavní argument. Jooo, kdyby se to restartovalo někde na druhé straně, zepředu, tak by se mi to asi také nelíbilo. Ale když je ten DISP­/BACK tak moc blízko. Právě to, co ty považuješ za velký problém ­(přehmatávání kdo ví kam­), by standardním řešením na DISP­/BACK v podstatě nevzniklo.

To, že může existovat jiný pohled na věc, samozřejmě připouštím. Chápej to ale zase z mého pohledu. Pokud bych měl recenze stavět na tom, co může tomu kterému uživateli možná vyhovovat, tak se nedobereme vůbec k ničemu a opět jsme u toho, co jsem psal už minule ­- renceze mohou začít a končit hláškou ­"Na všechno si zvyknete­". Vždycky se najde někdo, komu bude i sebeblbější řešení něčeho vyhovovat. A teď jsme opět u toho, kde je ta hranice, kdy je vhodné na něco vůbec upozornit ­(tím nemyslím nutně negativně, aby bylo jasno­) nebo kritizovat?

Tvůj poslední odstavec je tedy naprosto v pořádku a sám bych byl rád, kdyby to tak fungovalo. Má však jen jednu velmi podstatnou vadu. V praxi totálně, ale naprosto totálně nefunguje. I když jen popíšeš a nastíníš to, co to může přinést v praxi, mnoho lidí to chápe jako subjektivní kritiku prezentovanou jako objektivní, neochvějnou pravdu platnou pro všechny ­(přitom to tak člověk vůbec nezamýšlí­). A s tím se dostáváme opět k druhému odstavci mé odpovědi. Kde je ta hranice, kdy je něco špatně a něco dobře? Stejně tak jako u té ergonomie, která může někomu vyhovovat a někomu ne, vezmi si třeba problematiku šumu. Máme tu 20MPx 1­/2,3­" čip a napíšu, že to má vysoký šum. Je to objektivní nebo subjektivní? Co když se najde člověk, kterému ten šum vyhovuje? Je to, co jsem o šumu napsal nesprávné, protože někomu to náhodou vyhovuje? Může ti to přijít jako jiný ­(objektivní­) problém, ale je to problém velmi podobný ­(subjektivní­). I šum lze posuzovat subjektivně. A jak chceš z toho vyjít ven? Kdy můžeš šum označit za vysoký, abys tím nenaštval někoho, komu ten šum přijde nízký? To je zapeklitá otázka, viď?

Ideálním případem je to, když v recenzi máš objektivní posouzení daných parametrů vzhledem ke konkurenci, případně dostatečně odlišené subjektivní vnímání recenzenta. Problém je však v tom, že každý má jiná měřítka a bohužel ne každý dokáže vyvozovat vlastní závěry ze čteného textu. A to je ten největší problém, který tu je. Není v mých silách napsat desetitisíce variant jediné recenze, aby byla psaná z pohledu Franty, Pepy i Honzíka, protože Franta, Pepa a Honzík jsou neschopní pochopit, že nejsou jediní lidé na světě a že jsem dnem i nocí nemyslel na to, jak by se k fotoaparátu postavili oni. Chápu, že ti přijde neskonale krásná myšlenka, že člověk něco popíše a čtenář si z toho odvodí možné zápory. Problém je ale v tom, že lidé dokážou najít kritiku na naprosto neuvěřitelných místech, kde vůbec není. Jednoduše řečeno, není možné napsat recenzi tak, aby i bez jakéhokoli negativního­/pozitivního hodnocení ­(tedy jen s konstatováním, že něco je tak a bez vymezení k tomu­) nepřišel někdo s tím, žes to zkritizoval tak nebo onak. Lidé čtou mezi řádky neuvěřitelné šílenosti. Věř mi, mám s tím velmi bohaté zkušenosti a někdy padám ze židle z toho, jak si lidé dokážou přeložit některé věty, které vůbec není třeba překládat. Takže ano, souhlasím s tebou, že recenze má hodnotit objektivně, bohužel ne každý je schopen ji takto i pochopit ­(protože k ní přistupuje subjektivně­). Souhlasím i s tím, že některé věci se mi občas podaří popsat tak, že to lze pochopit špatně ­(nechci tvrdit, že se mi vždy vše povede zrovna dokonale­), z mého pohledu to ale tedy potřebuje notnou dávku fantazie a většinou silné zaujetí pro oblíbenou značku, aby to člověk pochopil nesprávně. Tady prostě enormně chybí schopnost si z recenze udělat vlastní závěry. Znovu říkám, není možné napsat tisíce verzí jedné recenze tak, aby vyhovovala každému čtenáři zvlášť.

Samozřejmě souhlasím s tebou, že zejména ergonomie ovládání je do velké míry subjektivní problém, ale např. pokud u konkurence nastavím všechno na tři kliky dvou tlačítek, kdežto někde potřebuju deset kliků pěti různých tlačítek, tak si myslím, že i objektivně je ta ergonomie na prd. A to, že si na to někdo zvyknul a vyhovuje mu to, na tom nic nezmění.
Odpovědět0  0
JohnNewton | 26.4.201322:13
Recenzia plná nezmyslov, poloprávd a neprávd, hodná recenzného kombajnu :)
Odpovědět1  8
Iudex (1059) | 26.4.201322:34
Niekomu sa siahlo na obsah fotobrašne? Tak poď, daj argumenty, čo je zle.
Odpovědět5  1
Choakinek (4680) | 26.4.201323:25
To jo, no. Výkřik do tmy, když neuvedl argumenty ;­-­).
Odpovědět4  1
Prkenicka | 26.4.201323:35
Nauc se psat cesky nebo pis na sk strankach.. Kdo ti ma rozumet. To je jak psat na ang.. forech rusky.. :)
Odpovědět7  9
Jirka X (86) | 27.4.201310:11
A to co jsi napsal je jakým jazykem?
Odpovědět1  6
Jirka X (86) | 28.4.201310:12
Nečekal bych kolik se tu najde ubožáků souhlasících s tímto názorem.
Odpovědět1  4
ronnie5566 | 26.4.201313:24
Někdy má člověk pocit, že programátor je po lobotomii a ještě se při práci praštil do hlavy.Jednou jsem musel ve firmě pracovat s interním programem, kde se pro změnu potvrzovalo klávesou ESC .... Ale co, ještě že nedělá doktora ...
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 26.4.20139:56
Díky za recenziu zaujímavého stroja; z môjho wishlistu zo začiatku roka tak zostáva už len Pentax K­-30, resp. K­-5 II­/IIs.
Ono tie pocity z nelogickosti či svojhlavosti prístrojov Fuji sa objavujú v mnohých recenziách; všetci do neba chvália kvalitu fotiek ­(a o tom hlavne foťák je, že­), ale fotenie zahŕňa neustále prestavovanie prístroja a človek čaká, že to bude intuitívne, logické a rýchle, že sa s krátka s prístrojom zžije a nemusí sa sústreďovať na technickú stránku, ale len na fotenie samotné. A to sa u Fuji stále akosi nedeje. Ako už bolo povedané, je chvályhodné, že Fuji svoje foťáky neustále vylepšuje a vydáva nové a nové firmwary, pre mňa ako užívateľa je však prijateľnejšia varianta vypustenia ­"hotového­", od začiatku dobre odladeného prístroja a nie dať 1300 eur za polotovar, ktorý musím neustále dolaďovať.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 26.4.201310:13
On problém Fujifilmu je hlavně v tom, že dva roky piluje jeden foťák, a když představí nějaký jiný, má to zas některé z těch chyb, které dva roky odstraňoval jinde. Je však zajímavé, že i přes to neuvěřitelné množství nejrůznějších nesmyslů patří fotoaparáty Fujifilm mezi ty, se kterými se fotí nejlépe. Ono, jak má fotoaparát aspoň trochu ­"duši­", spoustu mu toho člověk odpustí, i když se každou chvíli vzteká :­-)
Odpovědět3  0
pepl | 26.4.201310:24
Moje řeč, ta ­"duše­" ­- tedy potěšení i z toho, že mohu tu věc brát do ruky a používat ji je důležitá. Mám teď novou X20ku a musím říci, že ovládání je skvělé. Ale ­- též jsem něco nedomyslel. Mám ji s originál pouzdrem a jeho způsob připevnění k foťáku není příliš elegantní ­- rozhodně ne natolik abych pokaždé, když chci stáhnout pár fotek pouzdro pracně ­"odmontovával­" a buď vyndal kartu nebo se dostal k mini USB konektoru. Napadlo mně ­- použít WI­-FI SD Transcend kartu. Máte někdo s ní nějaké konkrétní zkušenosti? Díky a omlouvám se za OT.
Odpovědět1  0
Sakini (772) | 26.4.201310:50
Opravdu to máš tak pracné? Mě stačí jen rozepnout pravý cvoček u úchytu popruhu a pouzdro je dole, není to samozřejmě ideální ale za moment jsem na kartě. Škoda že to pouzdro není uzpůsobené, ale ono to vzhledem k uchycení horního dílu ani nejde.
Odpovědět0  0
pepl | 26.4.201311:30
Píšeš o stejném pouzdru? Možná tím, že je nové jej rozhodně nesundám tak, že bych odepnul jen jednu stranu. Já bych za ideální považoval opravdou klasiku ­- přichycení pouzdra přes stativový šroub. Pokud se u Fuji drží klasického závitu ve spoušti, mohli dodržet i tento dávný úzus. Nebo stačilo v tom spodním díle nechat okénko v místě konektorových vrátek či vrátek pro baterii. Prostě se nabízí podle mně pár lepších řešení než je tohle. Bohužel zde nezabere nový firmware :­-­). A děkuji za odpověď.
Odpovědět0  0
Sakini (772) | 26.4.201312:26
Tak momentálně existuje jen to jedno ­- je pravda že napoprve ty cvočky byly natvrdo nalisované, ale za chvíli šly. Stativový šroub by byl ideál, škoda že to tak není udělané. No ale hlavní je že to je opravdu šikovný stroj, dělá parádní fotky a výborně se ovládá, že.
Odpovědět0  0
bat1 | 14.5.201317:55
K­-5 II je fajn, také je jedna v příbuzenstvu a zatím jsem na ní neslyšel nic špatného ­(ještě aby po přechodu z K200­), měl jsem jí i na krku vedle mojí D7000 tak jsem si jí vyzkoušel.
Ono záleží na tom co komu přijde intuitivní a logické, ne všechny Fujiny lze odsoudit v rámci značky. Třeba S200 je imho pořád nejlépe ovladatelný UZ který kdo vyrobil, a revizi FW tuším žádnou neměla. Měl jsem jí na krku spolu s 50D, a 50D málem letěla v Lednici do laguny :D Absolutně nechápu jak s Ca ovládáním může někdo fungovat, ale jako subjektivní pocit bych to do recenze nepsal, ač bych si myslel cosi o masochistech :­)
Odpovědět0  0
Irving | 26.4.20137:24
Diky za recenzi, uz u recenze Canonu jsem chtel napsat, ze z vyrobcu CSC uz tu chybi jenom Fuji a voila ­- mame ho tu. K fotaku ­- v zaveru by asi bylo fer uvest, ze vetsina chyb ktere vytykate, je zaleztosti firmwaru a ze na tom Fuji dost pracuje a chyby postupne odstranuje. Takze ted to sice na trefu nebylo, ale za par tydnu uz to muze byt vsechno jinak.
Odpovědět1  0
JonSnih (370) | 26.4.20138:04
Fuji na firmwaru pracuje neustále, což je sice chvályhodné, ale foťák už je na trhu přes půl roku... Na druhou stranu to ve Fuji berou vážně a třeba nová X100S je oproti předchůdci vylepšená snad v každém směru. Případná X­-E2 by tak mohla být opravdu vymazlená, ale nejdřív přijde X­-Pro 2 ­(leden 2014­).

Jinak z Milana se stal recenzní kombajn, seká jednu za druhou, úroveň je přitom stále velmi vysoká. Díky za ně i za něj!
Odpovědět0  0
busy (4706) | 29.4.201314:18
"Logickost ovladania­" je sice zalezitostou ­(hlavne­) firmwaru, ale pochybujem, zeby dalsia verzia firmware uplne vymenila vyznam niektorych tlacidiel. Napriklad viete si predstavit, aky chaos by ­(aspon zo zaciatku­) mali ludia, co si uz zvykli tlacidlom ­"OK­" resetovat ostriaci bod, kdezto po upgrade firmwaru by tlacidlo ­"OK­" ostriaci bod potvrdzovalo ? ...a resetovalo by to napr. stlacenie spuste ? :­)
Odpovědět1  0
Irving | 29.4.201314:50
Spis myslim to restartovani objektivu a fotek pro doukladani RAWu, to jsou asi univerzalne nasiraci veci. A u tlacitek by mohly prinest konfigurovatelnost, aby si to clovek mohl nastavit presne jak chce.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 29.4.201317:11
Naštěstí např. to resetování náhledu fotek lze do velké míry vyřešit koupí velmi rychlé karty. Ale opravdu velmi rychlé :­-)
Odpovědět0  0
j.ryba | 29.4.201318:09
To uz se napr. u X10 stalo, novy firmware treba premapoval RAW tlacitko na touzebne ocekavane Quick menu. Zadny problem. Zapamatovat si cudliky podle funkce bez ohledu na to, co je na nem napsano a zapamatovat si to, ze v urcite kombinaci je neco pristupne a v jine ne jsem doted nepovazoval za nadlidsky vykon.
Uzivatel Fuji zrejme byva nadprumerne bystry, inteligentni, vsimavy a kreativni:­-­). Pro ty mene stastne jedince s nedostatecnym IQ to vhodny pristroj teda asi nebude.
Odpovědět1  4
Kikapu1 (575) | 4.5.20137:28
...a zřejmě je etalon někde jinde, musí to být foťák pro blondýny ­- všeobecně vychvalovaný Olympus OM­-D se podle mého vyzkoušení ovládáním na Fuji nečape ani z kilometru, nedá se to držet, grip stojí 6000 ­(fakt nabídka jak stehno z kapra, design zvítězil nad rozumem­), tlačítka křížového voliče vymýšleli snad v Severní Korei... Fuji jistě má své mouchy, ale když to vemeš do ruky, tak konkurence ti připadá jak hračky z asijské tržnice. Ale vyprávěj volovi o sobotě, když jde v pátek na porážku...
Odpovědět0  4
bat1 | 14.5.201318:08
Já spíš nechápu ­"nelogičnost­" nastavení středového OB středovým tlačítkem kursoru, ono kde jinde by tu funkci člověk intuitivně čekal :­)
Že pro pohyb v menu funguje jako ­"OK­" je celkem podružné, tlačítek s různou funkcí v různé situaci je hafo ;­)
Mimochodem, Ni DSLR to mají stejně ­"nelogické­" :D
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6623) | 14.5.201322:53
U Nikonu mi to nelogické nepřijde, viz má odpověď z 22:50.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.