Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X10: retroborec

21.8.2012, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Dnes jste se dočkali recenze dalšího velmi zajímavého profi kompaktu. Je jím Fujifilm X10, který je vybaven 2/3" EXR CMOS čipem s 12MPx rozlišením. Jeho objektiv má netradiční manuální zoom a výbornou světelnost od F2,0. Jak si povede v testu?
Fotoaparát je vybaven velkým 2/3" EXR CMOS čipem s rozlišením 12 megapixelů. Díky tomu má poměrně nízkou pixelovou hustotu necelých 21 MPx/cm2, což by mohlo znamenat rozumnou míru šumu. Uvidíte jak snímky pořízené v EXR SN režimu (6 MPx), tak i v plném rozlišení a pochopitelně i v RAWech převedených přes Camera Raw s vypnutým odšumováním. Artefakty v modrofialové škále jsou typickým problémem převodu v tomto softwaru, nejde o chybu fotoaparátu.



ISO 100 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 100 (RAW, 6MPx EXR SN)



ISO 100 (JPEG, 12MPx)



ISO 100 (RAW, 12MPx)



Nejnižší citlivost je krásně detailní a bez šumu jak v JPEGu, tak i v RAWu. JPEGy jsou lehce doostřované a kontrastnější než RAWy.



ISO 200 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 200 (RAW, 6MPx EXR SN)



ISO 200 (JPEG, 12MPx)



ISO 200 (RAW, 12MPx)



I citlivost ISO 200 je v podstatě bez problémů, má jen velmi mírný jasový šum.



ISO 400 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 400 (RAW, 6MPx EXR SN)



ISO 400 (JPEG, 12MPx)



ISO 400 (RAW, 12MPx)



ISO 400 zvyšuje jasový šum v RAWu. Stále ale není příliš rušivý a v JPEGu nevidím žádný vážnější problém. Zejména v 6MPx rozlišení je šum v podstatě neznatelný.



ISO 800 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 800 (RAW, 6MPx EXR SN)



ISO 800 (JPEG, 12MPx)



ISO 800 (RAW, 12MPx)



ISO 800 multiexpozice



U citlivosti ISO 800 je už v RAWu šum docela znatelný, ale to platí především pro 12MPx snímky. Ty 6MPx jsou poměrně kvalitní a JPEGy jsou i nadále jen s velmi jemným šumem. Multiexpozice a EXR SN jsou pořád velmi kvalitní.



ISO 1600 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 1600 (RAW, 6MPx EXR SN)



ISO 1600 (JPEG, 12MPx)



ISO 1600 (RAW, 12MPx)



Teprve citlivost ISO 1600 už začíná být horší, což je až s podivem na takovou pixelovou hustotu. RAWy už mají dost vysoký barevný šum, JPEGy se trochu rozpíjí (12 MPx). JPEG s EXR SN vypadá i nadále poměrně slušně a detailně.



ISO 3200 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 3200 (RAW, 6MPx EXR SN)



ISO 3200 (JPEG, 12MPx)



ISO 3200 (RAW, 12MPx)



ISO 3200 už trpí na výrazný barevný šum, 12MPx JPEG je nicméně stále ještě jakž takž použitelný. Musíte počítat se ztrátou lehčích detailů a barevnosti. 6MPx EXR SN vypadá i nadále vcelku dobře.



ISO 6400 (6 MPx)



ISO 6400 už vykazuje ustřelené pixely a silnější rozmývání. Toto je už přeci jen na tak malý čip docela velké sousto.



ISO 12800 (3 MPx)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 je tu už opravdu jen do počtu. Chybí detaily i barvy. Dále se podíváme na míru zachování detailů při různých citlivostech na vousech plyšového zajíce za umělého osvětlení.


ISO 100 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 100 (RAW, 6MPx EXR SN)
 

ISO 100 (JPEG, 12MPx)

ISO 100 (RAW, 12MPx)

Zatímco 6MPx RAW působí detailněji než JPEG, u 12MPx rozlišení je tomu naopak. Ani v jednom případě si nelze stěžovat na šum.


ISO 200 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 200 (RAW, 6MPx EXR SN)
 

ISO 200 (JPEG, 12MPx)

ISO 200 (RAW, 12MPx)

Ani u citlivosti ISO 200 nevidím žádný problém. 12MPx snímky jsou už z logiky věci méně ostré. Šum netrápí ani jeden snímek.


ISO 400 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 400 (RAW, 6MPx EXR SN)
 

ISO 400 (JPEG, 12MPx)

ISO 400 (RAW, 12MPx)

12MPx RAW začíná ukazovat jemný jasový šum, JPEG je ještě v pohodě. 6MPx snímky jsou i nadále bez problémů.


ISO 800 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 800 (RAW, 6MPx EXR SN)
 

ISO 800 (JPEG, 12MPx)

ISO 800 (RAW, 12MPx)

ISO 800 je ve 12MPx rozlišení poznat. RAW trpí barevným šumem, JPEG začíná být místy poněkud rozmytý. 6MPx snímky jsou i nadále dobré, RAW má jen mírný jasový šum.


ISO 1600 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 1600 (RAW, 6MPx EXR SN)
 

ISO 1600 (JPEG, 12MPx)

ISO 1600 (RAW, 12MPx)

Citlivost ISO 1600 zvýrazňuje barevný šum v RAWech (i v tom 6 MPx), 12MPx JPEG je už viditelně rozmyt odšumováním. 6MPx JPEG je překvapivě dobrý, ostrost se jen lehce snižuje.


ISO 3200 (JPEG, 6MPx EXR SN)



ISO 3200 (RAW, 6MPx EXR SN)
 

ISO 3200 (JPEG, 12MPx)

ISO 3200 (RAW, 12MPx)

ISO 3200 je v RAWu plná barevného šumu. JPEGy trpí na výraznější ztrátu detailů, a to i v 6MPx režimu. Ztrácí se i barvy.


ISO 6400 (6 MPx)

ISO 12800 (3 MPx)

Nejvyšší citlivosti ISO 6400 a 12800 už dávají bezbarvý obraz s málo výraznými detaily. Obecně není důvod je používat. Podíváme se ještě na snímky bílého papíru, tentokrát ale jen na 12MPx varianty v JPEGu a RAWu.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 (konverze z RAWu)
 

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)
 

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)
 

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)
 

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)
 

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)
 

ISO 6400

ISO 12800

Je až překvapivé, jak pozdě se začíná v RAWech objevovat barevný šum. Ještě při ISO 400 je jen velmi slabý a teprve u ISO 800 je viditelný. JPEGy jej účinně odstraňují.



odšumování -2



odšumování +0



odšumování +2



U fotoaparát lze nastavit míru odšumování. Snížené odšumování nechává ve snímku více jasového šumu, ale také detaily. Naopak vyšší síla efektu sice krásně vyhlazuje skutečně hladké plochy, trávě však dává docela nepříjemný akvarelový nádech. Osobně bych doporučil střední nastavení nebo stažení odšumování do minusu.

Určitě jste si také pokládali otázku, o kolik detailů přijdete, když budete fotit do nižšího rozlišení 6 megapixelů. Na to se pokusíme odpovědět následujícími obrázky. Bude tu 6MPx snímek, dále 6MPx snímek softwarově zvětšený na 12 MPx a 12MPx snímek. Poslední dva jmenované budou ukázány i výřezem z RAWu.



6MPx rozlišení



6MPx rozlišení interpolované na 12 MPx (JPEG)



6MPx rozlišení interpolované na 12 MPx (RAW)



12MPx rozlišení (JPEG)



12MPx rozlišení (RAW)



Tady jde skutečně vidět, že 12MPx rozlišení přináší trochu více detailů. Zejména v JPEGu vypadá obraz velmi pěkně a očividně je demozaikování ve fotoaparátu provedeno lépe než v Camera Raw. Zejména na písmenech je viděl lepší celistvost. 6MPx snímky tedy mají při 1:1 prohlížení určitě krásnější a ostřejší detaily, prakticky je ale míra detailů o něco horší než u 12MPx rozlišení. Rozdíl není příliš obrovský, ale je.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.