Fujifilm X10: retroborec
Dnes jste se dočkali recenze dalšího velmi zajímavého profi kompaktu. Je jím Fujifilm X10, který je vybaven 2/3" EXR CMOS čipem s 12MPx rozlišením. Jeho objektiv má netradiční manuální zoom a výbornou světelnost od F2,0. Jak si povede v testu?
Kapitoly článku:
Měření rychlosti
K testu rychlosti byla použita rychlá SDHC karta Transcend s rychlým UHS-I rozhraním a zapisovací rychlostí až 45 MB/s.
- První snímek - 2,9 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 1,05 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 1,2 sekundy (po 8 snímcích 1,4 sekundy, ukládání 4,5 sekundy)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,2 sekundy (po 9 snímcích 1,4 sekundy, ukládání 4,5 sekundy)
- Prodleva mezi snímky s bleskem - 1,0 sekundy
- Sekvenční snímání 3fps JPEG - 2,95 fps (po 12 snímcích 2,0 fps)
- Sekvenční snímání 3fps RAW - 2,85 fps (po 7 snímcích 0,75 fps, ukládání 6 sekund)
- Sekvenční snímání 3fps RAW+JPEG - 2,95 fps (po 6 snímcích 0,75 fps, ukládání 6 sekund)
- Sekvenční snímání 5fps JPEG - 4,1 fps (po 8 snímcích 1,8 fps)
- Sekvenční snímání 5fps RAW - 4,85 fps (po 6 snímcích 0,85 fps, ukládání 6 sekund)
- Sekvenční snímání 5fps RAW+JPEG - 4,8 fps (po 6 snímcích 0,75 fps, ukládání 8 sekund)
- Sekvenční snímání 8fps JPEG - 6,2 fps (po 7 snímcích 1,95 fps)
- Sekvenční snímání 11fps JPEG - 9,7 fps (po 16 snímcích 3,75 fps, 6MPx)
- Expoziční bracketing - 4,65 fps
Pouze náběh přístroje je poněkud pomalejší, jinak lze pouze chválit. Ostření je velmi rychlé, prodlevy mezi snímky jsou velmi krátké, a to i s bleskem nebo v RAWu. RAW buffer pojme zhruba 6-8 snímků. Fotoaparát sice nedosahuje výrobcem slibovaných rychlostí, dost se k nim ale přibližuje a zápis snímků z bufferu na kartu je překvapivě rychlý. Při záznamu snímků na kartu nelze upravovat nastavení přístroje.
Vyvážení bílé, barvy
Systém vyvažování bílé funguje u Fujifilmu X10 vcelku spolehlivě, během testování jsem vyvážení v podstatě nikdy nemusel měnit. K dispozici je měření bílé plochy, barevné nastavení od 2500 K do 10000 K a dokonce i posun vyvážení bílé (lze je posouvat v červenoazurové a modrožluté škále).
Automatické |
Uživatelský (měření bílé plochy) |
Teplota barev (2500 K) |
Teplota barev (10000 K) |
Slunce |
Stín |
Denní zářivka-1 |
Teplá bílá zářivka-2 |
Studená bílá zářivka-3 |
Umělé osvětlení |
Pod vodou |
Potěší i nejrůznější filmové režimy.
PROVIA/standard |
Velvia/živé |
ASTIA/nižší |
B&W |
B&W (žlutý filtr) |
B&W (červený filtr) |
B&W (zelený filtr) |
sépie |
Tím však výčet možností nekončí. K dispozici máte úpravu saturace, doostřování, zvýraznění a potlačení tónů, nechybí ani nastavení míry odšumování, které jsme si ukázali už v kapitole věnované šumu.
Optický a digitální zoom
Objektiv Fujinon disponuje 4× optickým zoomem v klasickém rozsahu od 28 do 112 milimetrů. Jeho projevy uvidíte na následujících snímcích.
Úhel záběru je na dnešní poměry přiměřeně širokoúhlý (méně širokoúhlé kompakty už v podstatě neseženete). Bylo využito plné rozlišení 12 megapixelů a DR200%, proto také citlivost ISO 200. Kresba je výborná po celé ploše včetně rohů, prosvětlené stíny mají lehce nižší kontrast. Můžete se podívat i na snímek v RAWu.
Od 4× zoomu nečekejte zázraky, objektiv se vám ale odmění velmi pěknými optickými vlastnostmi bez výraznějších vad. Kresba je pěkná a šum minimální. Dokonce i ve stinných oblastech je prokreslenost dosti dobrá (na kompakt).
Fotoaparátu opravdu není co vytknout. Šíře úhlu záběru je dostatečná pro běžné potřeby, optické kvality objektivu jsou nadprůměrné.
Ani zde nevidím žádnou chybu a mohu jen chválit. Kresba je dobrá a detailní. 112mm ohnisko vám ale nenabídne nějak závratné přiblížení. K dispozici je RAW snímek.
expoziční čas 1/550 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 112 mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
Digitální zoom je nesmysl (totéž zvětšení můžete udělat doma na počítači), a tak Fujifilm nabízí maximálně dvojnásobné softwarové zvětšení. Na kvalitě se to samozřejmě projeví, ale takové 2-3 megapixely užitečné obrazové informace z toho dostanete.
Protisvětlo
V protisvětle by měl zářit EXR DR režim, my se však podíváme celkově na projevy snímacího čipu i objektivu.
V plném rozlišení bez jakékoli DR technologie si můžete všimnout spousty přepalů v obloze. Krajina je sice tmavá, ale má velmi slušnou kresbu. Můžete se mrknout na snímek v RAWu. Přepaly zachráníte jen z části, podstatně lepší možnosti máte ve stínech, tam je dynamický rozsah čipu solidní.
Toto je další snímek v plném rozlišení, tentokrát ale s DR400%. Fotoaparát tedy fotil s citlivostí ISO 400 (v podstatě na čtvrtinovou expozici a stíny až 4krát prosvětlil). Přepaly byly znatelně sníženy, krajina se ale topí ve větším množstvím šumu a přišla o tak pěkné detaily jako v prvním případě.
Zde byl použit EXR DR režim (DR400%), výsledkem je tedy rozlišení jen 6 megapixelů. Každý druhý pixel pracoval s jinak nastavenou expozicí a pomocí složení dvou různě exponovaných snímků pořízených v jeden okamžik si obraz zachoval vynikající kresbu v krajině i rozumně stažené jasy v obloze s méně výraznými přepaly.
U tohoto snímku se nevyskytují žádné výraznější vady jako odlesky nebo závoje (obojí ve snesitelné míře). EXR DR režim pomohl udržet kresbu kolem slunce.
Pokud se vám do cesty postaví větve a listy, dokáže fotoaparát vytvořit opravdu hodně zajímavé efekty. Vznikají zde efektní odlesky a mírný závoj. Nikde žádná chromatická aberace.
V plném rozlišení se ale fotoaparát moc nepředvádí. Tmavá krajina je softwarově prosvětlena a je v ní vidět docela velké množství šumu. Na tomto snímku je také vidět velký modrofialový odlesk. K dispozici dávám i RAW snímek.