Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
Diskuze k článku: Fujifilm X10: retroborec
21.8.2012, Milan Šurkala, recenze
Dnes jste se dočkali recenze dalšího velmi zajímavého profi kompaktu. Je jím Fujifilm X10, který je vybaven 2/3" EXR CMOS čipem s 12MPx rozlišením. Jeho objektiv má netradiční manuální zoom a výbornou světelnost od F2,0. Jak si povede v testu?
Martinabrozova | 20.2.201310:11
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat majitelů tohoto fešáka, jaké na něm máte pouzdro? Uvažuji o jeho koupi, ale originální leč velmi pěkné pouzdro za 2 tisíce je docela dost :­-­( Našli jste za něj nějakou jinou levnější alternativu? S tímto fotoaparátem budu začínat, budu ráda za všechny rady :­-­)
Odpovědět0  0
RadekC | 7.10.20128:44
Dobrá zpráva je, že 5.10. Fuji uvolnila nový FW pro X10 s několika uměleckými filtry, velmi šikovným rychlým uživatelským menu ­(Q menu­) a mj. původní ­"velmi protivný téměř neprůhledný šedý proužek na displeji­" změnila na zcela transparentní tmavší proužek. Problém s vytvářením kompozice ­"naslepo­" je vyřešen :­-­) http:­/­/www.fujifilm.com­/news­/n120926.html
Odpovědět0  0
jozko1978 | 2.9.201220:35
zdravim,
pan Šurkala, da sa urcit nejaky kompakt, ktory ma najlepsie, alebo jedno z najlepsich jpeg ?? Chcel by som nieco na bicykel, takze len take cvakanie, aby som nemusel velmi upravovat, na to mam zrkadlovku. Preslo vam rukami vela fotoaparatov, tak ci nahodou nemate nejake velkeho favorita. Dakujem.
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (6625) | 2.9.201223:54
Nejlepší JPEGy má patrně Fuji X10, pak profi kompakty Nikonu ­(P7000, P7100­). Jinak je to většinou o kompromisech, Canony obvykle mají dobré detaily, ale špatné vyvažování bílé a práci s dynamickým rozsahem, Sony má zase zajímavé barvy a práci s jasem ­(málokdy trpí na přepaly­), ale zase ve většině případů dost patlá. Jedinou světlou výjimkou je RX100, která je akceptovatelná.
Odpovědět1  0
jozko1978 | 3.9.201218:54
vdaka za odpoved .. trosku ma strasi to blbnutie pri merani expozicie ­(fuji x10­), a tiez neviem, ako to je vlastne s tou paralaxou, ci na vyslednej fotke je vidiet vsetko to, co bolo aj vidiet v hladaciku, plus nieco navyse, alebo , ze na vyslednej fotke prave naopak chyba to, co bolo v hladaciku ?
Odpovědět0  0
busy (4706) | 3.9.201220:00
S paralaxou je to takto:
http:­/­/sk.wikipedia.org­/wiki­/Paralaxa
A pri foteni to znamena toto: Ked fotim nejake makro, napriklad portret nejakej malickej babiky, tak v optickom hladaciku kompaktu sice presne zaramujem hlavu babiky, avsak objektiv vyfoti jej brusko, pretoze objektiv je namontovany nizsie nez ten hladacik :­)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 3.9.201220:29
Co se týče hledáčku, tak na něm vidíte asi 3­/4 plochy obrazu, tzn. fotoaparát toho ve skutečnosti vyfotí mnohem více. Čím blíž jste k focenému objektu, tím je paralaxa výraznější, u makra na nejkratších vzdálenostech se díváš na úplně jiný obraz ­(tzn. asi třetina toho, co vidíš ve spodní části hledáčku, je vyfocena v horní třetině skutečné fotky.
Odpovědět0  0
JirkaMit | 2.9.201219:49
V režimu vypnutých informací lze nastavit všechny nastavitelné parametry a při jejich nastavování se se informace automaticky zobrazí, všechny, tedy i clona, či čas i expozici či ruční ostření a ostatní. V době jejich nastavování jsou k dispozici a potom se automaticky vypnou když už je nepotřebuji a mám plný náhled bez informací. Toto řešení se mě zdá naopak výhodnější, než když je mám k dispozici někde mimo náhled a zabírají místo na displeji. Mimochodem, při použití optického hledáčku žádné informace také nevidím a nastavit si je musím před tím na displeji.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 2.9.201223:52
To už je samozřejmě subjektivní záležitost. S optickým hledáčkem... no právě proto, že tam žádné údaje nevidím, ho považuju za poměrně zbytečnou záležitost ­(také kvůli jeho malému pokrytí a paralaxe­).
Odpovědět0  0
JirkaMit | 1.9.201223:12
Je pozoruhodné, jak v tak jinak solidní recenzi mohl autorovy uletět nesmysl s šedým spodním pruhem. Šedý pruh i s informacemi se dá totiž jednoduchým způsobem v módu DISP BACK vypnout, zůstane čistý náhled, až po zmáčknutí spouště do poloviny, kdy se objeví celé navolené info. Po povolení spouště info s pruhem opět zmizí, takže žádný problém. Myslím že napsat takový nesmysl do závěru tučným písmem je buď úmyslné hledání chyb za každou cenu, nebo naprosto neprofesionání falální chyba recezenta, který se s fotoaparátem dostatečně neseznámil. Četl jsem několik dalších i zahraničních recenzí, ale takový úlet se žádnému autorovy nepodařil.
Odpovědět1  1
Milan Šurkala (6625) | 2.9.201213:12
No nevím jak Vy, ale já osobně bych čekal, že když chci nastavovat expozici, tak taky uvidím, co nastavuji. Od displeje očekávám, že na něm uvidím důležité informace a 100% náhled. To, že lze zobrazit čistý náhled bez proužku, je sice pravda, ale s expozičními informacemi o focení na displeji se ke 100% náhledu nedostanete. Když to rozumně funguje všude jinde, proč to nefunguje tady?
Odpovědět0  0
Lavicka | 31.8.201211:14
Zdravím,
pěkný článek, mám dotaz ohledně problémů s chipem, kdy by měla být nějaká výměna nebo už jiný chip. Jak se to přesně pozná ­- je to od nějakého sériového čísla výše např.? Abych při případné koupi jasně věděl, že to není nějaký doposud neprodaný model z první vadné skupiny, který prodejce koupil a doposud se mu nepodařilo tento vadný kus prodat.
Jinak se mi přístroj líbí, optický hledáček bude asi dobrý na případy kdy se nehodí použít zadní EVF­-příliš rychlé pohyby fotoaparátu nebo slunce přímo v zádech. V rámci možností se mi to ale zdálo dobré.
Jenom celkem nechápu tu udávané zpoždění po zapnutí. Když si představím třeba Olympus Pen, tak tam když zmáčknu zapínací tlačítko, tak během chvilky než zvednu aparát do polohy k focení, už můžu mačkat spoušť, a pokud mám třeba ostření nastavené na manuál, tak hned mačkám a je vždycky vše OK. Ale že by vyhodnocení expozice trvalo v řádu několik sekund, to je velmi neobvyklé, ani u starých modelů digitálů jsem se s tímto nesetkal. Problémy byly vždycky typu než přístroj zaostří, ale že by se postupně upravovala expozice, to je nějaké divné.

PL
Odpovědět0  0
RadekC | 31.8.201212:53
Doporučuji tento odkaz: http:­/­/www.megapixel.cz­/fuji­-finepix­-x10?stranka=komentare. Toto téma je tam velmi intenzivně probíráno zejména v posledních dvou měsících.
Odpovědět0  0
Irving | 24.8.201210:33
A Fuji pokracuje ve spanile jizde, na mirrorlessrumors jsou fotky noveho levnejsiho modelu X­-E1 a vypada nadherne, doufam, ze Fuji vychyta problemy s rychlosti, ktere ma X­-Pro1. A jsem zvedavy na cenu...
Odpovědět0  0
jaraba | 24.8.201210:49
A zase bez hladacika...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 24.8.201210:55
Pokud vím, bude tam elektronický
Odpovědět0  0
jaraba | 24.8.201213:26
Podla tohto nie...
Odpovědět0  0
jaraba | 24.8.201213:27
Odpovědět0  0
bat1 | 24.8.201213:43
Mrkni na fotku, je tam vidět vykukující očnice ­(očividně elektronického­) hledáčku ;­) A v textu pod fotkou je místo zavádějícího nadpisu uvedeno že ­"nebude mít hybridní hledáček­". Tedy elektronický nejspíš mít bude.
Odpovědět0  0
jaraba | 24.8.201214:31
Ano, mas pravdu. Teraz je tam ­"updated­" a ­"will have evf­". Pred 5 minutami tam bolo ­"will have no evf­". Takze dobra sprava, aj ked uvidime cenu :­-)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 24.8.201213:43
Podle toho tam nebude optický. Jen se podívej do míst, kde obvykle bývá hledáček. Já tam docela jasně vidím okulár hledáčku ­(nenapadá mě, co jiného by tam mohlo v takovém tvaru být­).
Odpovědět0  0
bat1 | 24.8.201213:45
koukám že píšeme to samé :)
Odpovědět0  0
Irving | 24.8.201214:09
Ona i ta ­"levna­" verze bude cenove tak nekde mezi 1200­-1400 dolary, odhadem, takze EVF tam bude celkem urcite, bez toho by nemeli sanci, Fuji neni Leica...
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 24.8.201214:17
Tiež som práve tipoval cenu. X100 s pevným ohniskom stojí cca. 830 eur ­(pri uvedení to bolo 1000 €­), X­-Pro 1 s výmennými objektívmi a hybridným hľadáčikom stojí cca. 1600 eur ­(len telo­), teda XE­-1 ako medzistupeň medzi nimi ­(výmenné objektívy, ale iba EVF­) bude aj cenovo niekde medzi, t.j. tak od 1300 eur ­(v podstate na úrovni OM­-D, ktorý bude jeho hlavným konkurentom­). To je cena, ktorá z toho spraví relatívnu vzácnosť čo do výskytu.
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 24.8.201214:32
Kamaráde, já si myslím, že s tím jak Fuji umí snímač a hlavně ­- alespoň pro mně ­- bezkonkurenční barvy, kór s těmi vychytávkami ála Provia apod., se bude prodávat dobře minimálně na západ od našich hranic. Když konečně najdeš co ti sedí ­(a jseš si teda jistej­) tak ty prachy obětuješ. U X­-100 lidi třeba váhají kvůli nemožnosti změny, X­-pro nezaplatíš, tohle bude ještě hit.
Odpovědět0  0
bat1 | 24.8.201215:11
Ještě kdyby ten snímač z X­-pro strčili do těla z D300 ­(jako kdysi S5Pro měla tělo z D200­), to by byla paráda :­) Za to bych ty těžké peníze které by to stálo rád vyklopil :)
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 24.8.201215:31
frajeřina byla, že to mělo Nikon bajonet...jen nevím, jak jim fachal AF. Každopádně, Fuji jediné co zmršili v posledních letech byly malé kompakty s EXR vyjma prvního modelu. Jinak co novinka, to zákusek.
Odpovědět0  0
bat1 | 24.8.201216:41
AF byl taktéž převzatý z D200, takže nejspíš fachal stejně jako na Nikonu. Ten snímač ale byla lahůdka :­)
Tjn, F200 a i F70 byly dobré, pak to šlo bohužel s kvalitou těžce dolů. Ještě je docela škoda u XS1 toho objektivu, měli tam nechat objektiv z S100­/200 a ještě ho dál vylepšit za peníze ušetřené na vývoji, pak by se po ní na krámech jen zaprášilo.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 24.8.201216:09
Pravdu máš v tom, že X­-Pro 1 je moc drahý a toľko prachov ­(len telo 1600 €, plus keďže ide o pevné objektívy, jeden nestačí, teda ďalšie stovky eur­) za to dá málokto. XE1 by mohla byť kupovanejšia pre nižšiu cenu; hybridný hľadáčik človek ľahko obetuje, ak EVF bude slušný ­(aspoň 1,4 M­) a tiež umožní nasadiť zoomové objektívy. Len sa obávam, že systém ostrenia nebude vymakanejší ako v X­-Pro1, kde kritizujú jeho pomalosť. Takže to môže byť XE1 s väčším a lepším čipom verzus OM­-D s rýchlejším AF.
Odpovědět0  0
bat1 | 24.8.201216:29
Je otázkou, jestli tu pomalost má na svědomí ten konkrétní objektiv, nebo je to vlastnost těla. Zpravidla je brzdou právě zaostřovací motorek objektivu. Při té kvalitě výstupu jsou ale ty peníze celkem adekvátní, co jsem koukal na studiové srovnávačky, odpovídá nejnovějším FF. V tom směru je to trochu jiná liga.
Odpovědět0  0
Irving | 24.8.201217:25
No, kazdopadne letosni vanoce budou asi nejlepsi cas k nakupu CSC, v podstate zmizely modely se spatnym vystupem ­(pokud tedy Olympus neudela s novymi Peny nejakou poradnou botu­), vypada to, ze uz pro vsechny systemy budou nejake zajimave objektivy, vlivem konkurence jsou i ceny celkem slusne, proste parada. Jsem zvedavy, kdy v low a mid segmentu prekonaji prodeje CSC zrcadlovky, nakroceno maji dobre...
Odpovědět0  0
Kikapu1 (575) | 24.8.201214:24
...a oba se pletete ­- to je přece opora pro palec pro leváky!
Odpovědět0  0
DanyL | 22.8.201215:19
Na recenzi tohoto kousku jsem čekal. Děkuji, dobrá práce. Vybírám nový foťák a chtěl jsem něco světelnýho, dobrý obrazový výstup a Full HD video. Dosud fotím Minolta Dynax 500si, ale tahat se s tím na dovolený + další sklo a blesk a ještě s baťohem a hlídat prcka tak to se Vám pak už ani nechce tahat foťák z brašny. Tak X10 mě zaujala, ale potom vidím v recenzi ­- kostičkuje se video. Ještě se mi líbil NEX 3F, ale zase mě odradila recenze objektivů. Nikon 1V1 není až tak světelný, ale vlastně se mi nechce na dovolenou tahat další skla. Tak mě napadá Nikon P7700. Máte někdo jiný návrh. Děkuji za typy.
Odpovědět0  0
Per (65) | 2.9.201216:59
Srovnáváte poměrně rozdílné fotoaparáty. Chcete­-li foťák do kapsy, bezzrcadlovky zase tak moc neřeší. Nikon P7700 vypadá velice nadějně, ale nemá hledáček a to mu nemůžu odpustit. Používám jeho předchůdce a průhledový hledáček prostě občas používám. Rozsah objektivu 28­-200 při světelnosti 2­-4 je skvělý a nemá v této třídě konkurenci, ostatní většinou končí někde kolem stovky. X10 má o chlup lepší dynamiku a menší šum než P7000­/7100. P7700 má ale nový čip ­(a v posledních letech už to zpravidla neznamená zhoršení ;­-­) , takže, pokud Vám nevadí focení v předpažení, o Nikon bych se rozhodně zajímal. ­(S tou kapsou to zase tak horké není, ale cokoli menšího už za moc nestojí...)
Odpovědět2  0
Irving | 2.9.201221:32
Pak je tu jeste RX100, nejlepsi fotky i video co u kompaktu najdete, ale taky za odpovidajici cenu. Maly, skladny, i kdyz rozsahem a svetelnosti na Nikon ztraci.
Odpovědět0  0
DanyL | 5.9.201213:45
Děkuji za tipy. Máte pravdu pravdu ohledně Nexu i Nikonu 1 ­(zlákal mě snímač a v případě Nikonu i EVF­), ale vzhledem k ohniskům bych potřeboval další sklo a to už fakt ne. Takže to vypadá na P7700, vzhledem k ceně vypadá dobře i když škoda absence hledáčku i kdyby jen průhledového ­(lokty u těla při focení = dobrá mechanická stabilizace :­-­)­). RX 100, no pěkný, ale počkám jestli nespadne cena, 18 tyček je fakt dost, to už bych raději pořídil A57 a šly by mi k tomu skla od analogu. Jěště jednou díky za tip
Odpovědět0  0
jaraba | 28.9.201213:37
Chcel by som sa spytat vas ako majitela P7100, ci v hladaciku vidiet cast objektivu ­(napr. ako v pripade Fuji X10­). Dakujem.
Odpovědět0  0
JirkaMit | 5.9.201219:49
Jak ošidná může být recenze. Fotografuji už padesát let, na filmech i digitálech a na posledním digitálu jsem nafotil desetitisíce obrázků z celé Evropy i Asie, které putovaly do katalogů cestovek, do vlastního webunebo na Panoramio. Videi jsem natočil a editoval stovky hodin. Mám X10 už přes měsíc a nafotil i natočil jsem už stovky obrázků a hodiny videa. Zatím k plné spokojenosti. X10 snímá dobré FullHD bez kostičkování. Přehrávám z foťáku na televizi přes HDMI bez upravy i po editací jako mov, avi či mpg soubory v počítači i v televizi. Ani jedna kostička. Pravdou je, že fotoaparát má pro video nevhodnou optickou stabilizaci a tak to při panorámech či zoomování někdy poskočí. Ale video i za velmi špatných světelných podmínek je výborné stejně jako fotografie. Kostičky vznikají pomalým přenosem mezi pamětmi a přehravačem ­(televizní vysilače vysílají HD video bez kostček, ale v průběhu přenosu vzduchem či po kabelu dochází k pomalejšímu přenosu a tedy i kostičkování­). Takže kde to komu při testování ujelo, těžko říci. Na YouTube je možné nalézt několik videií, pořízených při srovnávacích testech X10 s jinými fotoaparáty. Bez problémů, vždy lepší nebo srovnatelné.
Odpovědět2  0
RadekC | 22.8.201215:10
S tím náběhem po zapnutí to není až tak dramatické, jak píšete: ­"Fotoaparát ale doslova nenávidí rychlé focení po zapnutí přístroje nebo z režimu prohlížení fotografií. Chvíli trvá, než nějak rozumně nastaví jas snímku a pokud náhodou budete chtít vyfotit snímek, může se stát to, co vidíte dole. Naprosto přepálená fotka. Fotoaparátu jednoduše dost dlouho trvá, než se expozičně najde­". Mám trvale zapnutý režim rychlého startu a displej se rozsvítí cca do 1 s po zapnutí. Za jasného slunečného letního dne se expozičně ­"najde­" zhruba za další 2 s. Pokud ale namáčknu spoušť okamžitě po rozsvícení displeje, zaostření včetně nastavení jasu proběhne zhruba do 1 s. Takže nejkratší doba focení po zapnutí přístroje jsou jen 2 s. Z režimu prohlížení fotografií to celé trvá jen cca 1,5 s. Takže tuto výtku si myslím X10ka nezaslouží.
Odpovědět1  0
netopejr (5) | 22.8.20120:39
Perfektní recenze a zajímavý ­"kousek­" ... Sám jsem tak říkajíc šťastným majitelem G12 od Canonu a velmi mne zajímalo porovnání k mému. A oba mají své plusy a mínusy.
A co se týče závitů pro filtry ­(ND nebo polarizačního­), no myslím si toto. Ten kdo si jej koupí nebude používat filtry.
Já si pořídil G12, jako svůj první digitální foťák ­(pomalu přecházím z analogu Zenit a Practika­). A plánuji pořízení DSL od Canonu ­(cana u 5D Mark II konečně padla dolů­). A bude druhý, takový akční ... :­)
Ale hodnotím jej jako zajímavý kousek ...
A recenze jednoznačně super ...
Odpovědět0  0
bat1 | 22.8.20122:38
Proč by ne? Filtry na tyhle hračky stojí pár korun a ty foťáky si o to říkají, stejně jako lze předpokládat že si je koupí někdo kdo o focení něco ví ;­)
Co že zrovna 5D MkII? Kvůli videu nebo někomu s Ca v okolí? D700 mi přijde lepší, ale nekoukal jsem jak si stojí s cenami.
Odpovědět1  0
Iudex (1059) | 22.8.20129:10
Ja som mal profikompakt ­(Samsung EX1­) a filter ­(CPL­) som si k nemu kúpil. Okrem klasického určenia polarizáku to pomohlo i expozícii v jasných dňoch, lebo EX1 mal minimálny čas len 1­/1500, čo bolo niekedy príliš dlhé a CPL tomu pomohol. Je ale pravda, že účinky polarizáku sa cez displej posudzujú blbo ­(tu naozaj niet nad hľadáčik­).
Odpovědět1  0
bat1 | 22.8.201210:42
Používám ho i na S200 a celkem se to dá ­(skoro všude mám průměr 67mm tak se to dobře přehazuje­), i když občas musím správné nastavení trochu lovit a najít si správné místo kde to bude dobře vidět. Ale to bude u různých foťáků dost individuální nejspíš.
Odpovědět0  0
netopejr (5) | 22.8.201210:49
Hmmm, to ano koupí co o focení něco ví. Ale, byla to jen má úvaha ... pravdou je, že se taky pídím po ND a polarizačním filtru pro G12.
A proč právě 5D Mk II ?? Je to konečně zrdcadlovka co se vyrovná kvalitním kinofilmovým to 1. a další parametr je ten, že má chip plné velikosti kinofilmového políčka. A video?, ne foťáku ?! to ne ...
Můj názor je ten, že doba je taková pomatená, že se objevují funkce v přístrojích co tam nepatří ­- foťák je pro focení a né pro natáčení videa ... ­(to samé platí o jiných odvětvích­).
Jen mi vadí že nemají Bulb ­- možnost otevřít na plno závěrku, či několikanásobně otevřít ji.
Nějak jsem si zvykl na možnosti co mi nabízely manuální zrcadla + perfektní kvalita výsledku.
Dlouho jsem čekal než jsem vstoupil do digitálníf vod a pořád mi něco vadí ... :­)

No, ještě jednou jsem se díval na detajly tady toho kousku a ...! Na spoušti je závit, znamená to tedy že je možnost připojit drátovou spoušť?! To je právě jedna z věcí co mi vadí že G12 má jen elektronickou ... ­(drát je drát...­).
Odpovědět0  0
rousini (237) | 21.8.201220:43
jestli je to shoda náhod nebo něco z mého prudění zapůsobilo, ale jsem rád, že se dostal mezi recenzované velmi zajímavý aparát. Bohužel počet diskutujících nahrává myšlence, že nejvíce čtěné jsou ty mega, hyper, pixel, focus, ale na to sejří bílej tesák.
Za recenzi dávám palec nahoru.
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1041) | 22.8.201211:53
Spíš to bude tím, že o Fuji byl mezi lidmi vždycky podstatně menší zájem, než o ostatní velké značky. A Fuji firmware, který v několika posledních modelech tak dojebal ovládání, odradil i značnou část těch, kdo ještě zájem měli. Já bych si po tom, co jsem o ovládání Fujin četl, takový křáp nekoupil, i kdyby fotil jak Pán Bůh a Curiosity dohromady a ještě o tom sám tweetoval.
Odpovědět0  1
bat1 | 22.8.201213:31
Většinou jsou to ale věci na které člověk moc nenaráží, aspoň dle osobní zkušenosti...
Odpovědět1  0
Kikapu1 (575) | 22.8.201213:46
možná to také vypovídá o účinku časové prodlevy od uvedení do prodeje ­- foťák už je prostě známý a žel lidi si spíš pamatují negativa. To nic nemění na tom, že je to nejlepší kompakt na trhu ­(pokud nepočítáme ještě vymazlenější APS­-C X­-100)
Odpovědět1  0
busy (4706) | 22.8.201214:04
Myslim ze usudzovat citanost nejakeho clanku podla mnozstva prispevkov pod clankom nie je spravne. Clanok si rad precitam, ale nemusim nutne mat k nemu hned nejake pripomienky do diskusie. S tymi mega, hyper, pixel, focus to vo vseobecnosti nema nic spolocne.
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 21.8.201212:14
Výborná a obsažná recenzia, palec hore, Milane! Tak máme ostestovaný po RX100 ďalší špičkový profikompakt a de facto uzavretý kruh ­(ale v rade už čaká EX2f, LX7...­). Foťák sľubuje veľa a veľa aj ponúka, najmä čo do kvality obrazu je to veľmi slušné. Sklamalo ma ale ­(hoci som to už v iných recenziách čítal­) chaotické nastavovanie expozície. Podobné nezmyselné obmedzenia ma hnevajú aj u mojej S100 ­(nad 2 sekundy je len fixné ISO 80­), ale ako vidím, je to detail v porovnaní s tým, ako to obmedzuje X10. Toto spolu s malou skladnosťou ­(trčiači objektív i hľadáčik­) by ma odradilo od kúpy inak výborne fotiaceho strojčeka. Momentálne sa mi ako najlepší profikompakt javí RX100. Tak snáď X20 vychytá tieto ­(Pre Fuji tuším už typické­) muchy.
Odpovědět0  0
bat1 | 21.8.201223:27
Řekl bych že to expoziční omezení nebude takový problém jak vypadá, přes 1­/1000 se člověk zas tak často nedostane, i když F2 je už poměrně nízká clona... A ta další omezení už vůbec. Je ale fakt, že při prudkém slunci tak nějak automaticky počítám s polarizákem který expozici dost stáhne, akorát si nejsem jistý jestli se dá k X10 sehnat nějaká redukce.
Osobně se mi podle Milanových recenzí zamlouvá víc X10 než RX100, skýtá větší možnosti focení a přijde mi i o něco lepší pokud jde o kvalitu fotek...
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 21.8.201223:33
No, můžu ti říci, že 1­/1000 s je ukrutně dlouhý čas při clonách F2­-F2,8. Za slunného dne se s tím v podstatě na plnou díru nedá fotit nic světlejšího, mě toto otravovalo dost často. Většinou až při takových F3,6, F4 se dá něco rozumného vyfotit, takže i 1­/2000 s by bylo docela na hraně. Bez ND filtru nebo polarizáku si za slunečného dne té světelnosti pro dosažení malé hloubky ostrosti moc neužiješ.

K X10 se dá zakoupit adaptér na 52mm filtry, pokud se však nepletu, na objektivu je dokonce závit přímo.
Odpovědět0  0
bat1 | 21.8.201223:59
Však právě, toho focení něčeho světlejšího na ostrém slunku u nás člověk moc neužije, krom toho že to nejsou většinou úplně ideální podmínky pro focení :­) Ale samozřejmě u nějakého rodinného focení na dovče se to dá naopak předpokládat.
Mě to právě přišlo že na fotkách žádný závit na objektivu nevidím ­(na živo jsem jí ještě neviděl­), ani tam nemají uvedený průměr, ale možná se jim to tam jen nevešlo :)
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 22.8.20120:03
Obecně možná ne, ale teď při testování v létě jsem s tou světelností měl hodně velké problémy a musel jsem chtě nechtě clonit. Na objektivu je závit, ale má dost divný průměr ­(něco okolo 39,5­-40 mm­).
Odpovědět0  0
Per (65) | 2.9.201217:35
Copak průměr, ale hlavně nestandardní stoupání, osobně to považuju za nehoráznost. Nabízet redukci pro našroubování standardních filtrů, která foťák prodlouží, znemožní použít standardní pouzdro, omezí použití optického hledáčku a je navíc nechutně drahá, je dost průhledný a urážlivý způsob, jak tahat ze zákazníků další peníze. Ale s úctou k zákazníkům si Fuji nikdy nedělala velké starosti ­- viz lživá trvzení o ORB efektu, nových čipech apod...
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 22.8.20129:03
No ja som práve nedávno na dovolenke často fotil portréty s minimálnou clonou ­(v mojom prípade 2,8­) a časy mi bežne vychádzali na 1­/2000. Ak by ma kompakt obmedzoval na 1­/1000, musel by som cloniť o jedno celé EV na f4 a to už znamená značne menšie rozmazanie pozadia, čo je pri portréte rušivé. Ak by som mal objektív trebárs s f1,8, čas by vychádzal na 1­/5000 a to pokiaľ viem nedá žiadny kompakt ­(a ani viacero DSLR; moja má max. 1­/6000 s­).
Odpovědět0  0
bat1 | 22.8.201210:34
Jj, viz to co jsem psal, na druhou stranu počítám že takový foťák si koupí někdo kdo fotí pořád, ne jen o dovče, a ten s vysokou pravděpodobností pořídí i polarizák, se kterým bude i na ostrém slunci v pohodě. A při takovém světle se beztak dost blbě fotí kvůli šílenému DR, pokud tedy člověk nemá s sebou odrazné desky...
Odpovědět0  0
Matwey (12) | 17.5.20132:43
filtre 52 mm , závit je priamo na objektíve, redukcia na filtre a slnečnú clonu ako originál doplnok sa dá bežne kúpiť...
v súčasnosti je možné kúpiť redukciu a slnečnú clonu spolu za cca 20 Eur ... k tomu aj existuje krásne kožené puzdro na obe súčiastky... na ebay je možné tiež kúpiť napr. aj krytku na slnečnú clonu, aby ju nebolo nutné stále dávať dole z objektívu...
taktiež rôzne druhy kožených púzdier na mieru X10, a rôzne iné vychytávky :)
Odpovědět0  0
Iudex (1059) | 22.8.20129:28
Tak pribudol ďalší profikompakt: Nikon P7700, nástupca P7100: http:­/­/www.dpreview.com­/news­/2012­/08­/22­/Nikon­-Coolpix­-P7700­-CMOS­-based­-enthusiast­-superzoom­-camera­-preview Chvályhodné je výrazne zlepšenie svetelnosti ­(z f2,8 na f2, čo je celé 1 EV ­- ostatne EX2 aj L7 s f1,4 zadali kurz­), viacerým bude ale vadiť strata OVF.
Odpovědět0  0
jaraba | 22.8.20129:54
Bez hladacika je to velky pruser ­(pre mna­). Ale je to vyhoda ­- aspon zlacnie P7100.
Odpovědět0  0
Per (65) | 2.9.201218:22
Mít P7700 hledáček, považoval bych ho za ideální kompakt současnosti a ­"šel bych do něj­" V téhle podobě o něj ale nestojím a budu dál fotit s tím co mám. O to zajímavější počin možná bude použití EVF ve fuji E­-X1 ­(i když je to jiná kategorie­). Co z toho plyne? Ideální kompakt stále neexistuje, i když tentokrát to bylo o fous ;­-)
Odpovědět0  0
pavel_p (1007) | 2.9.201219:12
Co chybí Canonu G1X? Já bych uvažoval buď o něm, nebo o P7700, nebo Sony RX100. Kdybych uvažoval o kompaktu...
Odpovědět0  0
Per (65) | 2.9.201221:10
Snad jen trochu rychlost. V režimu jednotlivých snímků je po vyfocení snímku cca 2,7sec mrtvej. To je docela dost. U lepších kompaktů ­(např. Sony RX100­) a zejména zrcadlovek je tenhle čas kratší než několik málo desetin sekundy. Ještě tak maximálně do 1 sec se s tím dá rozumně fotit. Co je delší, už je nepříjemné a může Vás připravit o zajímavý záběr. Fotil jsem kompaktem s dobou ukládání méně než 1s ­- celkem pohoda. Teď mám P7000 a tam to trvá cca 2s. Občas se stává, že chci fotit, ale foťák ještě není připraven. Sériové focení moc neřeší, protože po dokončení trvá ukládání ještě mnohem déle. Prostě na momentky není G1X moc vhodný. Pokud jste zvyklý ze zrcadlovky, že fotí kdykoli zmačknete spoušť, bude Vás to prudit. Další věc je makro. Díky jiné konstrukci objektivu ­(pro velký čip­) není tak snadné dosáhnout malé vzdálenosti zaostření ­- čili ta je u G1X až od 20cm. Snad se to dá řešit předsádkou. Světelnost je horší než u Nikonu nebo u Fuji, ale zase je vyšší než u záklaďáků zrcadlovek, kam by dle velikosti čipu skoro patřil. A kvalitou fotek nepochybně taky.
Odpovědět1  0
Irving | 4.9.20128:04
No, 2,7s, to neni ­"trochu­" rychlost, to je hodne velke minus. Uprimne, tohle moc nechapu, rychlost fotaku by uz dneska mela byt samozrejmost, u profikompaktu urcite, je to vec, ktera zcela zasadne ovlivnuje komfort ovladani a Canon to takhle podela. Pritom k tomu neni jediny duvod, technologie jsou a pri cene G1X by ani nejake setreni nemelo hrat roli...
Odpovědět0  0
akyra | 21.8.20129:17
Mě hodně překvapil detail. Hlavně na té trávě, něco podobného jsem ve vašich recenzích viděl snad jen u EOS. Zajímala by mě fotka člověka v režimu Kontr.ostr. ­(rozmazání pozadí pomocí multiexpozice­), ještě jsem to v žádné recenzi na webech neviděl. Tuto funkci mají Sony a Fujifilm a zajímalo by mě, jak je to použitelné..:­). To manualní zoomování to je krása..:­), jak za starých dobrých časů..:­)
Odpovědět1  0
Choakinek (4686) | 21.8.20120:45
Dobrý foťák, bohužel pouze betaverze, tak snad se někdy dočkáme finální verze. Do těch 6 Mpx se určitě vyplatí fotit, neboť podle Imaging Resource 12 Mpx není 12 Mpx, ale cca tak 8 Mpx. Netuším proč. Ale tohle by mě určitě netrápilo, neboť bych fotil taky do těch 6 Mpx, bohatě to stačí.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.