Fujifilm X100: splněný sen

Fujifilm X100: splněný sen
, , recenze: specifikace produktu
Fujifilm X100 vyvolal při svém uvedení hotovou mánii. Výrobce nestíhá uspokojovat enormní poptávku a my se dnes podíváme, zda je X100 skutečně tak famózní fotoaparát jak v papírových specifikacích. Trefil se Fujifilm skutečně do černého?
K oblíbeným
Fujifilm FinePix X100 se ukázal být více než zajímavým fotoaparátem. Vkládali jsme do něj velká očekávání a až na pár drobností rozhodně nezklamal. Design je úchvatný, pocit při focení jakbysmet. Objektiv nabízí ideální 35mm ohnisko, skvělou světelnost a famózní optické výkony. Ostrý až do rohů prakticky při všech clonách, chromatickou aberaci jsem viděl snad na jediné fotce v celém testu. Trochu slabší je však makro a je nutno počítat, že při snímacích vzdálenostech do cca 30 cm byste se měli vyhnout cloně F2 a F2,8, která dělá zajímavý mléčný efekt (někdy může být i ku prospěchu). Zhruba od této vzdálenosti objektiv kreslí výborně na všechny clony.

Škoda, že klasický režim ostření potřebuje zhruba 80 cm. Pokud fotíte na kratší vzdálenosti, musíte přepnout na makro a pak je ostření pomalé. Ono není rychlé ani v normálním režimu, nicméně zapnutí průběžného ostření AF-C situaci velmi výrazně zlepší a ostření lze označit za dostatečně svižné. Manuální ostření má elektronickou vazbu, což by nebylo špatné, kdyby nebylo tak gumové a pomalé. Např. Micro Four Thirds fotoaparáty mají elektronické ostření opravdu vymakané a je škoda, že se Fujifilmu totéž nepovedlo u X100. Pochválit musím zobrazování hloubky ostrosti a přítomnost irisové clony i ND filtru.

Samostatnou kapitolou je hybridní hledáček. Optický hledáček je velmi dobrý, fotoaparát jej doplňuje o ukazatel výřezu (lehce nepřesný), případně i vodováhu. Kdo nechce optický hledáček, může páčkou přepnout na velmi dobrý elektronický hledáček (EVF) s rozlišením 1.440.000 bodů. Ten už ukazuje expozici i vyvážení bílé, přišel mi však trochu tmavý. Automatické přepínání mezi LCD a EVF (příp. OVF) funguje výborně. Za hledáčky dostává Fujifilm velký aplaus.

Ocenění TREFA získává Fujifilm X100
za excelentní kvalitu snímků, vynikající hledáčky a stylový design. Logo ocenění je ke stažení zde.

Za co jej však musím pokárat, je vysoká chybovost firmwaru. Měli jsme verzi 1.0, tedy tu, se kterou se dodávala první várka těchto přístrojů. Na kolečku časů nešly navolit časy 1/250 s a 1/15 s (fyzicky ano, ale fotoaparát to nebral v potaz - možná jen chyba kusu), nepochopil jsem také deaktivaci makra při větších změnách clony nebo po výstupu z menu prohlížení snímků. Něco podobného platí i o samospoušti, ta se také občas sama deaktivovala (rozuměj, při některých volbách některých jiných nastavení najednou zmizela).

Podobně jako u ultrazoomu FinePix HS10, i zde programátoři Fujifilmu našli některé položky, které dali tam, kde by je člověk nikdy nehledal. Např. přepnutí ruční ISO citlivosti (řekněme ISO 200) na automatické ISO je záležitost na 27 kliků 5 různých tlačítek (podobně nelogicky se u HS10 zapínal RAW). Automatické ISO je totiž z nějakého zvláštního důvodu v technickém menu, a to ještě přesně uprostřed, takže jako 18. položka. Než tam se proklikáte, to se na to raději vykašlete a zvolíte buď pořád automatické ISO nebo pořád ruční, protože to složité přepínání opravdu nemá smysl.

Co se týče kvality obrazu, ta je jednoduše skvělá. I v JPEGu je odšumování velmi slušné (navíc lze ovlivnit), z RAWu vytřískáte neuvěřitelné věci. Detaily jsou skvělé, šum nízký, do cca ISO 800 neexistuje, do ISO 3200 dostáváte velmi kvalitní snímky a i ISO 6400 je bez problémů použitelné pro běžné snímky. Dynamický rozsah čipu je nadprůměrný a téměř dokonalý objektiv vše ještě podtrhuje. Často jsem si hrál s RAW snímky a nevěřil jsem, co vše z nich lze získat. Přepaly, stíny, to vše snadno odstraníte, aniž by znatelněji vylezl šum. Kvalita snímků je skutečně výborná. Dobrá je i výdrž na baterie (pokud používáte AF-S ostření), trochu horší je to s rychlostí zápisu RAW snímků na kartu.

Fujifilm X100 má pár nepříjemných vlastností (pomalejší ostření, nesmysly ve firmwaru), ale těch pozitiv je tolik, že na tyto drobnosti rázem velmi rychle a rádi zapomenete. Ocenění TREFA je více než zasloužené. Tento fotoaparát má totiž na rozdíl od drtivé většiny jiných něco důležitého: "duši". Nemá zoom, není úplně nejrychlejší, ale přesto se do něj zamilujete. A cena? Čert ji vem!

P.S. Doufejme, že úspěch modelu X100 přiměje Fujifilm, aby se podobných odvážných kroků dopustil i ve třídě běžných kompaktů a ultrazoomů. Jak je vidět, pokud je vyšší cena vyvážená kvalitou (fotoaparátu i fotografií), lidé jsou ochotni nakupovat.

Excelentní kvalita snímků
Nesmysly ve firmwaru
Vynikající objektiv snad po všech stránkách