Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Fujifilm X100: splněný sen

6.5.2011, Milan Šurkala, recenze: specifikace produktu
Fujifilm X100 vyvolal při svém uvedení hotovou mánii. Výrobce nestíhá uspokojovat enormní poptávku a my se dnes podíváme, zda je X100 skutečně tak famózní fotoaparát jak v papírových specifikacích. Trefil se Fujifilm skutečně do černého?
Fotoaparát má velký APS-C čip s crop faktorem 1,5. Jeho rozlišení je na dnešní poměry už trochu nižších 12 megapixelů, to by ale při moderních technologiích mohlo znamenat opravdu velmi nízký šum. Začneme snímky CD disku. K převodu z RAWu jsem využil Camera Raw 6.4, který se snímky zachází trochu lépe (jsou více "původní") než v Raw File Converteru. Bylo vypnuto odšumování a modré barvy stažené o 35 %, aby se nepřepalovaly a dosahovaly stejné saturace jako JPEGy.


ISO 100 (JPEG)


Citlivost ISO 100 je k dispozici pouze v JPEGu (jde o upravené ISO 200). Kvalita je vynikající, detaily jsou ostré, šum nulový.


ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)


Kvůli zvláštní práci s modrými odstíny v Camera Raw (ale i jiných konvertorech) se dívejte zejména na písmena a bílou plochu, která je průkaznější. Při ISO 200 je kvalita vynikající.


ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)


Citlivost ISO 400 má v RAWu jen velmi mírný šum, výsledky jsou skvělé.


ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)


Ani ISO 800 nemá výraznější problém. Jasový šum je minimální, JPEGy jsou bez jakýchkoli potíží.


ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)


Citlivost ISO 1600 vykazuje v RAWu trochu jasového šumu, JPEGy jsou stále velmi čisté a detailní.


ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)


U ISO 3200 je už v RAWu šum docela vidět, JPEG lehce ztrácí ostrost, ale stále jde o hodně kvalitní snímek.


ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)


Další navýšení citlivosti na ISO 6400 se projevuje hodně silným šumem v RAWu a klesající ostrosti v JPEGu. Pro běžné použití ještě stále dostatečná kvalita.


ISO 12800


Nejvyšší citlivost ISO 12800 je k dispozici pouze v JPEGu. Rozmývání začíná být silnější, barvy se ztrácejí, fotografie se jakoby halí do závoje. Pokračujeme detaily při snímání vousů plyšového zajíce. Odšumování v JPEGu bylo nastaveno na minimum.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 není v RAWu k dispozici

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 není v RAWu k dispozici

Do citlivosti ISO 400 šum v podstatě neexistuje, ISO 800 je nadále velmi kvalitní, teprve ISO 1600 začíná trochu šumět. JPEGy jsou ale stále velmi dobré. ISO 3200 je první citlivost, kde se ve větší míře objevuje barevný šum a JPEGy začínají ztrácet ostrost. ISO 6400 je ještě jakž takž použitelné, ale není to už tak dobré. ISO 12800 trpí na silný šum.


ISO 3200 (odšumování -2)



ISO 3200 (odšumování +0)

ISO 3200 (odšumování +2)
 

Zde si při citlivosti ISO 3200 můžete všimnout, jaké jsou rozdíly při odšumování. Snížené odšumování má asi nejlepší detaily, ale také nejvíce šumu. Naproti tomu zvýšené odšumování už dost patlá detaily. Střední odšumování je solidním kompromisem. Šum je nízký, přitom detaily jsou stále solidní. Osobně bych doporučil nastavit odšumování asi tak na -1.


ISO 100 (JPEG)



ISO 100 není v RAWu k dispozici

ISO 200 (JPEG)



ISO 200 (konverze z RAWu)

ISO 400 (JPEG)



ISO 400 (konverze z RAWu)

ISO 800 (JPEG)



ISO 800 (konverze z RAWu)

ISO 1600 (JPEG)



ISO 1600 (konverze z RAWu)

ISO 3200 (JPEG)



ISO 3200 (konverze z RAWu)

ISO 6400 (JPEG)



ISO 6400 (konverze z RAWu)

ISO 12800 (JPEG)

ISO 12800 není v RAWu k dispozici

Tyto snímky ukazují, že barevný šum se začíná projevovat až u nejvyšších citlivostí, a to překvapivě mírně. JPEGy jsou rozumně odšuměny.
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.