Fujinon XC 15-45mm 1:3.5-5.6 OIS PZ
29.4.2019, Milan Šurkala, recenze
Budeme se nyní věnovat základnímu setovému objektivu pro CSC fotoaparáty Fujifilm. Je jím XC 15-45mm F3.5-5.6 OIS PZ s 3× elektronicky ovládaným zoomem, stabilizací a širokým úhlem záběru s 23mm přepočtenou ohniskovou vzdáleností.
Kapitoly článku:
- Fujinon XC 15-45mm 1:3.5-5.6 OIS PZ
- Zaostřování, světelnost, bokeh, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie ilustračních snímků
- Závěr
Autofokus, ostření
Tuto kapitolku začneme otázkou ostření. K tomu je zde využit krokový zaostřovací motorek, který má dle výrobce zaručovat rychlé a tiché ostření. Pokud jde o tichost, zde lze souhlasit, nicméně pokud jde o rychlost, tady se objektiv až tak moc nevyznamenal. Je pravda, že jsou situace, kdy s fázově ostřícím fotoaparátem X-T100 dokázal zaostřit a vyfotit snímek za zhruba 0,2 sekundy (především na max. zoomu), nicméně většinou jsem se pohyboval okolo 0,4 až 0,45 sekundy a celý fotoaparát mi spíše připomínal dobu před pár lety. Pokud jde o manuální zaostřování, k tomu je tu přední prstenec s příjemně svižnou elektronickou vazbou.
Objektiv je schopen zaostřovat již od 4 cm od přední čočky (12 cm od roviny senzoru), což přináší přepočtené zvětšení cca 0,37×. Na makro to tedy není to pravé ořechové, obzvlášť při takto širokém úhlu záběru (snadno si budete stínit, okolo objektu bude hodně pozadí,...). Se zoomováním se bohužel minimální zaostřovací vzdálenost rychle zvětšuje a na maximálním zoomu přesahuje 23 cm (31 cm od senzoru). Zvětšení se tak zastaví někde okolo hodnoty 0,27×.
Tradičně jsem vyzkoušel makro předsádku Raynox DCR-150, která má 4,8 dioptrie. To už se minimální vzdálenost sníží na 9 cm (necelých 20 cm od senzoru) a maximální zvětšení se navýší na 0,58×. Stále daleko do makro objektivu, ale přeci jen je to pak už mnohem lépe použitelné.
Focení makra
Výše zmíněná čísla ukážeme i v praktických ukázkách, abyste si mohli představit, co v praxi vlastně znamenají.
expoziční čas 1/25 s, clona F4,5, citlivost ISO 400, ohnisko 15 (23) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Tady jde vidět široký úhel záběru, takže kolem foceného objektu pak může být spoustu vizuálního "nepořádku", který bude rušit.
expoziční čas 1/70 s, clona F5,6, citlivost ISO 2000, ohnisko 45 (69) mm, korekce +1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Tady je tatáž scéna, ale na maximálním zoomu. Zvětšení je nižší (přední část kleští je menší), díky užšímu úhlu záběru se pak snáze komponuje scéna, aby nerušilo pozadí. Bohužel na detaily to není ani náhodou.
expoziční čas 1/240 s, clona F4, citlivost ISO 200, ohnisko 15 (24) mm, klikněte pro zvětšení
Tady to vidíte v reálném životě. Kvůli širokému úhlu záběru (při klasickém rektilineárním zobrazení objektivu) je tu značná deformace šišky a spousta pozadí okolo.
expoziční čas 1/150 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 45 (69) mm, klikněte pro zvětšení
Při maximálním zoomu je zvětšení sice o trochu menší (musíte být také mnohem dál), snímek má ale mnohem příjemnější úhel záběru a mnohem snáz se pracuje i s pozadím. Jak ale sami vidíte, chtělo by to clonit (makro a plně otevřená clona nedávají vůbec pěkný obraz).
expoziční čas 1/70 s, clona F8, citlivost ISO 320, ohnisko 45 mm + makro předsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení
Tady jsem použil výše zmíněnou předsádku Raynox DCR-150 a je dobře vidět, že zvětšení se výrazně zvýšilo. Takhle už to jde i použít pro nějaké ty makro snímky. Opět platí to, že to bude chtít více clonit. Objektiv při ostření na krátkou vzdálenost při plném odclonění nedává moc pěknou kresbu. Zde to sice s F8 už vypadá o něco lépe, ale vyšší clonu by snímek jistě ještě snesl.
Světelnost a clona
Objektiv se vyznačuje tradičním rozsahem světelnosti F3,5 až F5,6, přičemž je ale o něco širokoúhlejší, než je zvykem. Celý rozsah je tedy posunut do širších úhlů záběrů, čehož výsledkem je, že zatímco 18mm F3,5 objektivy mají na přepočtených 27 mm světelnost F3,5, zde se už dočkáte hodnoty F4.
Zejména začátek je tak spíše podprůměrný, nicméně na maximálních ohniskových vzdálenostech se už světelnost srovnává. Ať tak či onak, nikdy to není větší rozdíl než nějaké dvě desetinky EV od průměru, což skoro ani nestojí za řeč. Maximální hodnota 7lamelové clony je v celém ohniskovém rozsahu F22.
Bokeh
Vyzkoušíme míru mazání pozadí a jeho jemnost. Jde o objektiv s klasickou světelností F3,5-5,6, takže extrémní bokeh nelze čekat.
expoziční čas 1/1,3 s, clona F5, citlivost ISO 200, ohnisko 34 (51) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Na setový objektiv je to dost slušný výsledek, bokeh je poměrně jemný, odlesky sice nejsou perfektně plné, ale i tak je to dobrá práce.
expoziční čas 1,7 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 34 (51) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Také po přiclonění je výsledek velmi dobrý, dokonce to vypadá, že je bokeh jemnější (rozmazání je menší, ale pravidelnější).
Stabilizace
Objektiv je vybaven optickou stabilizací obrazu, u které výrobce slibuje účinek 3 EV. Stabilizovat může průběžně nebo jen při focení. Pro test jsem využil 69mm přepočtenou ohniskovou vzdálenost a studoval, kdy dosáhnu zhruba poloviční úspěšnosti vyfocení dostatečně ostrých snímků.
se stabilizací, 1/6 sekundy
bez stabilizace, 1/6 sekundy
Se stabilizací jsem takové úspěšnosti dosahoval přibližně při expozičním čase 1/6 sekundy. Bez stabilizace to bylo přibližně někde kolem 1/30 sekundy. Hodně se k tomu dalo přiblížit i na 1/25 sekundy, nicméně ani při 1/50 sekundy to naopak nebylo nějak výrazně lepší. Naměřený účinek bych tak viděl někde okolo 2,5 EV.