Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS
10.2.2014, Milan Šurkala, recenze
Levnější CSC fotoaparáty Fujifilmu mohou využívat základního setového objektivu Fujinon XC 16-50mm F3.5-5.6 OIS. My se na něj dnes podíváme podrobněji. Jak moc dobře bude fotit v praxi a stojí za to?
Kapitoly článku:
Nyní se můžete na několik ilustračních snímků. Mnoho dalších najdete v recenzi fotoaparátu Fujifilm X-M1.
expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Obraz je krásně širokoúhlý, linie jsou krásně ostré a detailní. Některé plochy se mažou kvůli lehkému smogu, který snižoval kontrast. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam působí kresba ještě o něco lépe.
Objektiv není úplně nejvhodnější pro makro. Má ale vcelku zajímavý bokeh, který by ale samozřejmě při menší hloubce ostrosti byl o něco jemnější než zde.
I zde je vidět krásně širokoúhlý záběr objektivu. I když rohy nemají tak vysokou ostrost jako prostředek, na setový objektiv to není vůbec špatné.
Kresba je v pořádku, zaostřené plochy mají rozumné detaily (máznuté popředí je mimo hloubky ostrosti). Chromatická aberace je docela dobře potlačená.
expoziční čas 1/120 s, clona F5,3, citlivost ISO 200, ohnisko 40 (60) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Ostrost obrazu je vzhledem k nepříznivým povětrnostním podmínkám poměrně dobrá, což platí v podstatě pro celou plochu obrazu. Můžete se podívat i na RAW snímek.
Zaostřená část snímku (vzadu) má velmi pěkné detaily, popředí je už trochu mimo hloubky ostrosti a je tak poněkud neostré.
I když jsem zde ostřil raději trochu blíže, popředí je mimo hloubky ostrosti. Pozadí je prokresleno slušně. I zde najdete snímek v RAWu, který vypadá mnohem ostřeji zejména v trávě.
expoziční čas 1/40 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 16 (24) mm, korekce +1 EV, klikněte pro zvětšení
Zde už to s kladnou korekcí moc nevyšlo. Sníh sice dostal dobrou barvu, ale obloha se přepaluje a větvičky v rohu se dost ztrácí a chytají chromatickou aberaci.
Tady jde vidět, že Fujifilm X-M1 opravdu miluje clonění. F14 je u této scény na APS-C čipu vcelku zbytečnost, Dostáváme se tak do oblasti, kde se už projevuje difrakce, nicméně je nutné uznat, že s ohledem na tak vysokou clonu to není špatné.
S jemnou kresbou se objektiv popral vcelku statečně. Mnoho stébel je mimo hloubku ostrosti i přes clonu F11.