1.2.2023, Milan Šurkala, recenze
Na trhu s notebooky pro profesionály figuruje už i značka Gigabyte. Ta nabízí model Aero 16 XE5, který disponuje 16" panelem AMOLED s certifikací Pantone. Čekat tak můžeme výborný kontrast i přesné barvy. Nechybí ale ani výkonný hardware.
Dragokazov (2) | 28.2.20239:33
Jak jsou na tom prosím moderní AMOLED­/OLED displeje a statický obraz ­(taskbar, okno s ovládacími prvky, browser,...­)? Protože u windows a mojí práce mám často otevřeno plno věcí staticky ­(což bude mít asi i vývojář­) a nerad bych u NTB za x tisíc za půl roku­/rok měl zničenej displej, jako to umějí telefony :­) tak jen jestli to někam pokročilo, anebo si člověk musí ­(zbytečný e­-waste­) každý 2 roky měnit stroj?
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 28.2.202310:12
Většina AMOLED ­(pokud jde o monitory­) prochází obnovovacími cykly nebo mírnými posuny UI. Jednou za čas se projede obnovovací sekvence, která by to měla potlačovat. U notebooků si ale nejsem vědom, že by se to dělalo. Dá se tomu ale i předcházet uživatelsky ­(tmavé pozadí,...­)

"tak jen jestli to někam pokročilo, anebo si člověk musí ​­(zbytečný e​­-waste​­) každý 2 roky měnit stroj?­"

Tak ta životnost se zlepšuje ­(měly by být 5+ let­), ale pokud by už došlo k tomu vypálení, tak stále není nutno vyměňovat notebook, když je možné vyměnit jen displej. Každopádně AMOLED je asi mrtvá technologie, v budoucnu to podle všeho nahradí Micro LED, která tyto problémy nemá.
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.2.202311:29
"Max. frekvence je jen 60 Hz­"

Da sa nastavit aj 50 Hz ?

Preco sa pytam: Hladam nejaky notebook ktory by sa dal pouzit bud ako monitor pre zobrazenie PAL signalu zo starsich 8­-bit pocitacov a hracich konzol ­(pripojenych napr. cez EasyCap­) a tiez aby bolo obnovovanie obrazu co najviac synchronne s nainstalovanym emulatorom takychto pocitacov a konzol, ktory interne tiez generuje obraz na 50 FPS.
Odpovědět0  0
Milan Šurkala (6625) | 6.2.202311:45
Ve Windows jsem takovou volbu neviděl. Je ta synchronizace opravdu tak důležitá? Všimneš si toho vůbec?
Odpovědět0  0
busy (4706) | 6.2.202322:17
Zial, ano, pri tychto starych pocitacoch je to doslova kriticke.

Je to dane ich velmi nizkym ­(doslova diskretnym­) rozlisenim ­(napr. cely obraz ma 320x240 pixelov­) kde vidno kazdy jeden pixel ako malicky stvorcek. Castokrat sa na takychto stvorcekoch robi 50 FPS animacia, co znamena, ze obraz ­(alebo jeho cast­) sa posunie za 20 ms prave o jeden takyto stvorcek. Na starych analogovych CRT televizoroch ­(ktore mali zobrazovanie synchronizovane s generovanim obrazu z pocitaca­) to bezalo skvele, pretoze tam sa obraz na obrazovke posunul kazdych 20 ms o konstantnu vzdialenost tak ako treba a vysledny dojem bol krasne plynuly pohyb. Na modernych 60 FPS zariadeniach sa stane to, ze obraz sa niekolkokrat posunie o danu vzdialenost za 16.6 ms, a potom sa neposunie vobec a tieto stavy sa rychlo opakuju. Taketo spravanie uplne pokazi dojem plynulosti pohybu a cloveku sa zda, ze sa obraz velmi nervozne trasie. Nejaka aproximacia ­(alebo akakolvek inteligentna casova interpolacia pohybu pomocou vyssieho rozlisenia­) na urovni displeja tu neprichadza do uvahy, pretoze obraz sa uz nebude skladat z originalnych vyssie spomenutych diskretnych stvorcekov.

Dalsi problem vznikne pri ­(pomerne casto­) pouzivanom triku na zvysenie poctu farieb vdaka zotrvacnosti CRT obrazoviek a 25 Hz blikania. Vtedy sa 20 ms zobrazuje nejaka farba a dalsich 20 ms sa zobrazuje ina farba, a vysledna farba je dana priemerom tychto dvoch farieb. Napriklad pocitace, ktore nemali sedu farbu, si ju takto mohli doslova ­"namiesat­" z ciernej a bielej. Na rychlych televizoroch sice bolo vidno ze sa to jemne chveje, ale na monitoroch s dlhsim dosvitom CRT obrazovky to bolo celkom stabilne a pouzitelne. Problem ale nastane vtedy ked su takto generovane farby zobrazovane na modernom 60 Hz displeji. Vtedy sa kazdych niekolko frejmov stane, ze dva po sebe iduce frejmy zobrazuju tu istu farbu, a do vyslednej priemernej farby potom velmi casto a neprijemne preblikavaju obe zakladne farby, z ktorych sa vysledna farba sklada.

Chapem, ze toto su problemy, ktore pri modernych vykonnych pocitacoch riesit netreba, ale stale existuje komunita ludi ­- nadsencov starych pocitacov a hracich konzol ­- ktori maju dnes velky problem najst nieco, co by dokazalo klasicky 50 FPS obraz z tychto starych pocitacov spravne zobrazovat.
Odpovědět0  0
Puppy8 (858) | 3.2.202312:44
Škoda že je v tom Intel CPU, s AMD by to bylo výkonnější a s menší spotřebou ­(a s méně chybami­). Časem budou ­"herní­" notebooky asi jediná možnost, protože praktiky u všech ostatních se rozšířil nešvar s nesmyslně půlenými klávesami kurzor nahoru­/dolů. O navigačních Home­/End­/PgUp­/PgDn jen přes Fn nemluvě. Snad ještě Lenovo ThinkPad, tam ale obvykle používají značně nekvalitní displeje.

Vysoké 4K rozlišení je u OLED nutnost. Viděl jsem notebook s 15­" FHD OLED a mělo to výrazné červené stíny kolem bílého textu na černém pozadí, naprosto nesnesitelné.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.