HP Photosmart 945: levné EVFko s digitálním bleskem

16.12.2003, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Poslední z velké „podzimní“ vlny EVFek je model HP Photosmart 945. Není ale přímým konkurentem dvojice DiMAGE Z1 a FinePix S 5000, protože patří do jiné kategorie. Navíc je v prodeji za velice zajímavou cenu. Jinak model nabízí celou řadu expozičních režimů, ovšem plně pod kontrolou expozici mít nebudete. Se zmíněnou dvojicí se může spíše měřit díky kvalitní optice. Naopak jsme u 945 objevili jednu velice praktickou a originální funkci, totiž digital flash.
Rozlišení

Vyzkoušeli jsme vyfotografovat s modelem průhlednou lahvičku, a jak je vidět, tak pětimegapixelové rozlišení nabízí opravdu všechny detaily v odpovídajícím barevném podání. Přestože snímek je zcela statický, díky pomalému autofokusu jsme takto povedený snímek udělali až na potřetí. Bohužel zbývající megové rozlišení je vhodné spíše pouze pro webové použití.

Digitální blesk

Na těchto našich třech ilustračních fotografiích je názorně předvedeno, jak vylepší softwarově tmavší části snímku (například zde pod stolem) funkce "digital flash". Ta má dva stupně inzenzity a u druhého maximálního stupně už je ovšem dobře pozorovatelný šum na snímku. Na to ale už dopředu upozorňuje sám výrobce. Ovšem přesto je podle mého názoru první stupeň digitálního blesku prakticky velice často použitelný, někdy je dokonce výhodnější využít digital flash než fotografovat s bleskem.

Bez digitálního blesku

Digitální blesk I.
Digitální blesk II.

Sérii snímků jsme pořídili v interiéru při velice dobrém osvětlení za prosluněného dne. Automatika pracovala spolehlivě, pouze režimy Denní světlo a Stín se od sebe barevným podáním až tak moc zase nelišily.

Vzhledem k tomu, že fotopřístroj nenabízí plný manuál, ale pouze režimy s prioritou clony nebo času, tak někdy přijde korekce expozice jistě vhod. Pro představu jsme nasnímali sérii od +2 EV do - 2EV. Jemné doladění zajištují kroky po třetinách. Extrémní hodnoty (+- 3EV) jsme zde ani nepublikovali, protože se prakticky jedná o bílou a zcela černou fotografii. Zvláště při snímání v interiérech korekci určitě využijete, protože snímky měly tendenci být lehce podexponované.

EV -2

EV -1
EV +1
EV +2

Noční snímek a citlivost

Pokud nebudete fotit se stativem, tak velice často pořídíte s HP 945 v noci rozmazanou fotku, protože model nedisponuje žádným stabilizátorem obrazu. I na našem snímku jsou patrné neostré plochy na přechodu mezi světlem a tmou. Naopak snímek, který jsme pořídili při použití maximální citlivosti (400 ISO), ukazuje, že míra šumu na snímku nepřesáhla běžnou úroveň.