iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?
20.3.2019, Milan Šurkala, recenze
Nedávno se na stránkách Digimanie rozhořela diskuze o tom, zda se modernější mobilní telefony mohou např. dynamickým rozsahem rovnat starým zrcadlovkám. Vyzkoušeli jsme tedy iPhone SE a postavili ho proti deset let starému 14,6MPx APS-C čipu.
Kapitoly článku:
- iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?
- Testovací scéna 2
- Testovací scéna 3
- Závěr
Jak už bylo slíbeno, v dalších kapitolách se podíváme na jiné snímky, na kterých budeme opět porovnávat dynamický rozsah relativně moderního snímače z mobilního telefonu a stařičkého APS-C čipu.
Samsung NX11, klikněte pro zvětšení
Apple iPhone SE, klikněte pro zvětšení
Apple iPhone SE (HDR), klikněte pro zvětšení
Opět jsem zvolil scénu s podobným jasem, kdy byly ve snímku přepaly i dosti tmavá místa. Nejprve se koukneme na stíny.
V podstatě se opakuje předchozí situace. Stíny jsou u mobilního snímače více zašuměné, ale není to žádná tragédie. Rozhodně je to použitelné a s citlivým odšuměním dostanete poměrně slušné výsledky. APS-C čip zde poskytuje krásný nezašuměný obraz. HDR RAW z mobilního telefonu přichází s podstatně slabší ostrostí, ale také nejnižším šumem (v podstatě jedno způsobuje druhé). A co jasy?
Čisté RAWy v obou dvou případech přináší krásně ostré detaily, naproti tomu HDR RAW z telefonu má viditelně slabší ostrost obrazu. Ve slepém testu byste od sebe snímek z telefonu a APS-C čipu asi jen těžko rozeznali (teprve ve výraznějších detailech je vidět více šumu). Pojďme ale stáhnout jasy a prosvětlit stíny, co to půjde.
Samsung NX11, klikněte pro zvětšení
Apple iPhone SE, klikněte pro zvětšení
Apple iPhone SE (HDR), klikněte pro zvětšení
Vidíme, že ve všech třech případech bylo možné dostat nějakou kresbu do jasů i stínů. Otázkou je ale kolik. Nejprve se koukneme na prosvětlené stíny.
APS-C čip dává nejlepší detailkontrast, nicméně opět překvapí poměrně vysokým šumem (v podstatě na úrovni telefonu). HDR RAW je výrazně hladší a s menším šumem, nicméně jeho kontrast a saturace jsou o něco slabší než u předchozích dvou.
V jasech se dařilo zachraňovat trochu více z APS-C senzoru, ale rozdíly nejsou příliš velké. Nejvíce větviček se proti světlé obloze podařilo vytáhnout z HDR RAW, nicméně zde se sluší podotknout, že v tomto byl lehce lepší i výchozí snímek, ze kterého se upravovalo. Jde tedy vidět, že ani druhý snímek neukázal, že by byl v dynamickém rozdílu mezi oběma testovanými senzory výraznější rozdíl.