Jak by fotil 1,0" senzor se 7,5 MPx? Vyzkoušeli jsme to!

14.11.2017, Milan Šurkala, recenze
Mnozí z vás by jistě rádi věděli, jak kvalitní by byl fotoaparát s rozumně velkým čipem a znatelně nižším rozlišením než je dnes běžné. My jsme to pro vás vyzkoušeli a můžete se podívat, jak by fotil 1,0" fotoaparát s rozlišením 7,5 megapixelů.
Dnes jsme si tedy vyzkoušeli, jaká by byla kresba a šum v případě, že by se rozlišení 1,0" snímačů snížilo z 20 na 7,5 megapixelů. Protože ale nativní 1,0" čip s takovým nízkým rozlišením nebyl k dispozici, "vyrobili" jsme si ho jednoduše tím, že jsme z APS-C senzoru vzali jeho středovou 1,0" část a tu porovnali s jiným 1,0" čipem. V prvních kapitolách jsme se věnovali kresbě a množství detailů a zde bylo jasně vidět, že objektivy zdaleka nejsou limitem rozlišení. Když jsme totiž za objektiv dali snímač s vyšším rozlišením, množství detailů významně narostlo. V první části testu tedy vyšší pixelová hustota vyhrála.

O něco zajímavější to ale bylo v další části našeho srovnávacího testu. Tam už jsme srovnávali šum a byly vidět rozdíly. I tak je ale nutné tyto rozdíly správně interpretovat. Pokud budeme porovnávat šum na pixelové úrovni (tedy jeden pixel na fotce = jeden pixel na monitoru), tak snímač s menším rozlišením díky větším pixelům opravdu významně vyhrával. To se také dalo čekat. Jenže, pixelový šum sám o sobě není příliš důležitý.

Srovnání 1,0" senzorů vyhodnocení

Důležitý je šum, který bude na celkové ploše snímku, tedy při stejném výstupním (prezentačním) rozlišení. Vyzkoušeli jsme tedy změnu rozlišení všemi směry. 7,5MPx snímek jsme zvětšili na 20 megapixelů a srovnali s 20MPx nativním snímkem, totéž jsme udělali obráceně a 20MPx fotografii zmenšili na 7,5 MPx. A srovnávali jsme i 12MPx snímky, kdy bylo nutno trochu zvětšit 7,5MPx fotografii a trochu zmenšit tu 20megapixelovou.

Ve všech případech se ukázalo, že pro úroveň šumu je více důležitá velikost senzoru a méně už pixelová hustota. Fotografie totiž byly při stejném výstupním rozlišení až překvapivě podobné. Snímač s menším rozlišením sice trochu méně šuměl, ale měl na druhou stranu horší detaily. U čipu s vyšším rozlišením jsme dostávali lepší detaily, a i když byl šum vyšší (barvy se rychleji utápěly), šum samotný měl díky většímu rozlišení při stejném výstupu o něco jemnější strukturu. Měření šumu tak při stejném výstupu prokázalo rozdíl ani ne desetinky EV v šumu. Vzhledem k tomu, že pixely jsou více než 2,5× menší, je to až s podivem. Pochopitelně, na pixelové úrovni byl rozdíl mnohem vyšší, okolo 0,8 EV.

Aby to však nebylo tak jednoduché, zpozorovali jsme zajímavý jev, kdy 1,0" kompakty i při nastavení stejných expozičních hodnot při stejné citlivosti mohou mít trochu tmavší snímky a je nutno ISO trochu navyšovat (nebo prodlužovat čas). Tohle se týká nejen testovaného Panasonicu, ale pozoruji to třeba i na kompaktech od Sony. Tento rozdíl se liší scénu od scény. Za dobrého světla to nebývá ani třetina EV (v testech šumu na bílé ploše byl snímek z 1,0" senzoru dokonce světlejší), v noci to ale může přesahovat i polovinu EV. V průměru řekněme, že je to 1/3EV rozdíl.

Proto je třeba brát hodnocení z předchozího odstavce trochu s rezervou. Hodně tedy záleží na podmínkách. Při dostatku světla je senzor s vyšší pixelovou hustotou stejně tak dobrý jako ten s nižší (jen 0,1EV rozdíl) a platí to nezávisle na zvolené citlivosti. I ISO 12800 je stejně tak dobré. Čím méně světla ale je, tím tmavější snímky z 1,0" čipu byly, opět takřka nezávisle na ISO citlivosti. K naměřenému zhruba 0,1EV rozdílu v šumu (při stejném výstupním rozlišení) bych si tak dovolil připočítat alespoň třetinu EV vyjadřující průměrný rozdíl v jasech, a tedy nutnost navyšovat ISO citlivost pro dosažení stejně světlého snímku (resp. navýšení expozičního času). V čím větší tmě budete fotit, tím větší rozdíl bude.

Můžeme tedy říci, že nižší rozlišení 1,0" čipu by skutečně přineslo nižší šum (zejména za velmi špatného světla nezávisle na zvolené citlivosti), nelze ale čekat nějaké brutální rozdíly. Vyšší rozlišení sice způsobuje vyšší per-pixel šum, ale zároveň při prezentaci na stejné ploše se tento nově vzniklý šum lépe zamaskuje a rozdíl mezi 20MPx a 7,5MPx senzorem je v reálu někde tak kolem 1/2 EV. Za to ale dostanete detaily navíc. Nyní už je jen otázkou, co je pro vás důležitější.

Za zapůjčení fotoaparátu Nikon D3400 děkujeme Nikonu.
Za zapůjčení fotoaparátu Panasonic Lumix LX15 děkujeme Panasonicu.