Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Jak by fotil 160MPx full frame čip? Otestovali jsme to

12.4.2016, Milan Šurkala, recenze
Vyšší pixelová hustota zvyšuje šum, obvykle také lehce snižuje dynamický rozsah, většinou ale přinese rozlišení navíc. My jsme v praxi vyzkoušeli, jak by se projevoval 160MPx full frame snímač vyrobený dnešními technologiemi.
Kapitoly článku:
Teď snímačům trochu zatopíme, citlivost byla u obou čipů zvýšena na ISO 1600. Bude ještě vysoká pixelová hustota stačit na solidní výsledky nebo se dostaví výraznější propad navzdory mnohem vyššímu rozlišení?




Sony A7R II, ISO 1600 (klikněte pro zvětšení)





Canon PowerShot G3 X, ISO 1600, sloučenina 9 snímků (klikněte pro zvětšení)



Zde máme dva snímky pořízené při citlivosti ISO 1600. Sony A7R II opět vyfotil jeden snímek ve 42MPx rozlišení, Canon PowerShot G3 X pak 9 snímků při 20 MPx, které byly složeny do výsledného panoramatu. Jek je vidět, 160MPx snímek poskládaný z menších 20MPx snímků z čipu s vyšší pixelovou hustotou má podstatně slabší barevnou prokreslenost. Vše je jakési zažloutlé, zatímco z nativního full frame snímače s nižší pixelovou hustotou je zejména modrá barva o něco výraznější.




ISO 1600 (42MPx FF vlevo, 160MPx 1" vpravo, klikněte pro zvětšení)



Při pohledu na 1:1 detaily se situace opakuje. Full frame snímač s nižší pixelovou hustotou má podstatně lepší per-pixel šum, kvalita obrazu se zdá být výrazně lepší. Tady 1" snímač nemůže konkurovat. Jenže ten má pořád výhodu ve vyšším rozlišení, takže se pojďme podívat, co se stane, když ho zmenšíme na stejnou úroveň (stejné výstupní rozlišení).




ISO 1600 (42MPx FF vlevo, cca 42MPx 1" vpravo, klikněte pro zvětšení)



Stejně jako při citlivosti ISO 400, i zde při ISO 1600 dává zmenšení rozlišení překvapivé výsledky. Barevný šum 160MPx snímače s vyšší pixelovou hustotou je určitě výraznější, nicméně i přesto je fotografie o něco detailnější.




ISO 1600 (42MPx FF vlevo, cca 42MPx 1" vpravo, klikněte pro zvětšení)



Tady vidíte snímek po prosvětlení stínů a stažení jasů (+100 / -50). Znovu je šum výraznější v obraze ze snímače s vyšší pixelovou hustotou. Tady je vidět, že i přes snížení rozlišení šum není zrovna malý a větší množství pixelů to sice částečně dokáže zamaskovat, ale rozhodně ne úplně. Stále je ale lepší ostrost některých detailů.




ISO 1600 (42MPx FF vlevo, cca 42MPx 1" vpravo, klikněte pro zvětšení)



Šum je výraznější u čipu s vyšší pixelovou hustotou, ten ale nadále dává lepší detaily. Stále je překvapivé, jak jsou si oba senzory blízko navzdory velkému rozdílu pixelových hustot.




ISO 1600 (42MPx FF vlevo, cca 42MPx 1" vpravo, klikněte pro zvětšení)



Ani u těchto výřezů není vidět nějak dramatický rozdíl ve kvalitě. Snímač s nižší pixelovou hustotou má nižší šum a trochu vyšší dynamický rozsah, čip s vyšší pixelovou hustotou má zase lepší a ostřejší detaily, zejména ve světlech.
 
Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.