Jak dopadla Alpha 100 v praxi?

29.8.2006, Marek Kuřina, recenze: specifikace produktu
Společnost Sony se již sice několik let pohybuje v dynamickém světě digitální fotografie, ovšem až teprve nyní pronikla do královské kategorie pravých (DSLR) digitálních zrcadlovek. Tento vstup přišel až po letošním pohlcení fotografické divize společnosti Konica Minolta a rovnou si můžeme prozradit, že nová A100 navazuje v tom nejlepším na digitální zrcadlovky KM a přidává například nadupanější snímač anebo protiprachový systém, který začínají postupně nabízet všichni výrobci zrcadlovek (viz nově i Canon).
Pro náročnějšího fotografa mělo Sony do představení dnes recenzovaného modelu v nabídce několik velmi zajímavých fotopřístrojů: například letošní "hybridní" R1-čka (která již svými parametry a vlastnostmi klepala na bránu pravých zrcadlovek) nebo starší, ale velice povedený a na trhu úspěšný, model DSC-F828. Přestože A100 je o třídu výše, tak oproti zmiňované F828 nemá například tak propracované režimy nočního snímání, což zamrzí, zejména při vzpomínce na kouzelné "černobílé" snímání s kuželem infračervené lampy... Ale nebudeme upadat do zbytečné melancholie, zvláště vzhledem k faktu, že Alpha 100 má určitě co nabídnout. Navíc pro majitele nebo uživatele zrcadlovek Konica Minolta Dynax 5D nebo 7D bude jistě A100 zajímavá, protože na tyto modely navazuje částečně nejenom designem, ale také velmi podobným ovládáním (například naleznete zcela stejné prostředí Menu).

Než se pustíme do popisu jednotlivých parametrů a vlastností nové Alphy, tak se můžeme podívat na teprve před pár dny zveřejněnou statistiku, která ukázala, že tato novinka má u zákazníků úspěch (tedy zatím je to ověřeno jenom na japonském trhu), protože zde Sony díky ní obsadila nečekaně třetí místo na trhu DSLR přístrojů, a to za Canonem a Nikonem (navíc na druhý Nikon ztrácela jen necelých šest procentních bodíků...). Kde zůstal Pentax nebo dokonce Olympus...? Můžeme tedy "opatrně" předpokládat, že tento úspěch v menší či větší míře se bude opakovat i v Evropě, potažmo u nás.

Ale pojďme se již podívat na samotnou zrcadlovku: je vybavena CCD snímačem formátu APS-C (rozměry 23,6 x 15,8 milimetrů), který obsahuje efektivně využitelných přibližně 10,2 milionů obrazových buněk. Snímky lze tedy zachytit v maximálním rozlišení 3872 x 2592 bodů, a to nejenom ve formátu JPEG, ale také v bezztrátovém RAWu. K dispozici jsou potom ještě dvě další (nižší) rozlišení (5,6 a 2,5 Mpix). Citlivost tohoto snímače můžete nastavit na hodnoty 100, 200, 400, 800 a 1600 ISO. V nabídce ovšem najdete ještě režimy LO80 (ISO 80 - určeno pro scény s nízkým jasem) a HI 200 (ISO 200 - pro scény s vysokým jasem). Redukce šumu lze aktivovat při expozicích delších než jedna sekunda. My jsme při našem testování objevili problémy se šumem, což se dočtete podrobně v části "Kvalita zobrazení".

Podobně jako u modelů Dynax 5D a 7D opět stabilizace obrazu funguje na základě posuvu samotného snímače, zde ji Sony přejmenovalo na Super SteadyShot. Jak jsme již naznačili, tak technologie je vestavěna přímo v těle fotoaparátu, takže se vyhnete nákupu drahých, speciálních, objektivů s vestavěnou stabilizací obrazu. Ovládá se snadno pomocí přepínače na zadní straně modelu a pracovala velmi spolehlivě a do rychlosti kolem 1/20 sekundy skutečně například malé chvění rukou dobře kompenzuje. U delších časů už je použití problematické.

Použitý setový objektiv (18-70 mm F3,5-5,6) nepatří pochopitelně ke špičce a v části Kvalita zobrazení jsme objevili několik obrazových vad, ovšem na běžné fotografování tento objektiv stačí a uživatel může být v klidu, protože díky tomu, že bajonet pro objektiv Sony Alpha je kompatibilní s bajonetem Minolta A, se vám otevírá neskutečně bohaté spektrum objektivů, které si můžete dokoupit. Pro získání stejného úhlu záběru jako u kinofilmu musíte ovšem ohniskovou vzdálenost objektivu násobit 1,5x (ořezový faktor). Autofocus pracuje na principu pasivního měření kontrastu. Zaostřování probíhá na celkem devíti bodech a k dispozici je celoplošné zaostřování, bodové ostření s výběrem jednoho z devíti bodů, anebo ostření na střed. Ostřit lze jednorázově, kontinuálně nebo manuálně. Využít můžete zajímavé funkce automatické volby ostření, která sama vybere podle snímané situace mezi jednorázovým nebo kontinuálním zaostřením.

Model pochopitelně nabízí všechny expoziční režimy - od automatiky po plný manuál, včetně několika přednastavených scén (sport, krajina nebo portrét). Využít ale můžete i korekce expozice v rozsahu +-2 EV po třetinách. Dostatečný je rozsah závěrky, a to od 1/4 000 až do 30 sekund. Najdete zde i režim Bulb. V kontinuálním snímání lze snímat rychlostí až tří snímků (ve formátu JPEG) za sekundu, a to až do zaplnění paměťové karty. V bezztrátovém RAWu můžete pořídit až šestici snímků.

Co se týká zabudovaného blesku (směrné číslo 12), tak ten budete muset zvedat manuálně, protože absentuje jakékoliv tlačítko pro jeho aktivaci. Můžete použít i externí blesk (nemusíte se bát ani kompatibility s blesky od Konicy Minolty). Teplotu bílé vykalibrujete se stovkou určitě velice přesně, protože nejenom, že je k dispozici manuální nastavení či několik přednastavených hodnot, tak lze manuálně vybrat teplotu v Kelvinech (v rozsahu 2500 - 9900 K). V Menu najdete i WB bracketing.

Co se týká rychlosti provozu, tak novinka nezklamala a kromě solidně rychlého náběhu, velmi rychle zapisuje i snímky na kartu a má také minimální zpoždění spouště. Relativně svižně ostří i autofocus, i když někdy při umělém osvětlení v interiéru bylo ostření na zrcadlovku pomalejší, než jsme zvyklí.

Rychlost provozu

Pořízení prvního snímku1,1 s
Snímek s namáčknutím spouště< 0,1 s