Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně

Megatest ultrazoomových objektivů

22.3.2011, Milan Šurkala, recenze
Dnes jsme vyzkoušeli pětici ultrazoomových objektivů na zrcadlovkách Canon. Postavíme proti sobě Canon 18-200 mm, dále Sigmu 18-200 mm, Sigmu 18-250 mm, Tamron 18-200 mm a Tamron 18-270 mm. Který z nich bude nejlepší?
Přehled ilustračních snímků začneme objektivem od Canonu.


expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 20 (32) mm, klikněte pro zvětšení


Slunce na obloze udělalo silný přepal a především zvýraznilo kontrastní hrany, které jsou plné chromatické aberace. Na lampách a tabulích to lze velmi dobře vidět.


expoziční čas 1/80 s, clona F5, citlivost ISO 3200, ohnisko 60 (96) mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení


Canon předvedl solidní účinek optické stabilizace. Tu budete potřebovat zejména při použití delších ohnisek. Nijak výjimečná světelnost tuto potřebu ještě více zvýrazní, nicméně podobnou světelnost (někdy i horší) mají všechny testované objektivy.


expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (320) mm, klikněte pro zvětšení


Makro zvládne objektiv docela slušné (zhruba 0,45× virtuální zvětšení). Na hranách si opět všimněte chromatické aberace.


expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 140 (224) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení


Výsledek je docela dobrý, nechybí však jemná chromatická aberace. Dlouhé ohnisko a malá clona se projevuje v lehce rozmazaném pozadí.


expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 24 (38) mm, klikněte pro zvětšení


Kvůli smogu je kresba poněkud jemnější, takže toto bych na objektiv nesvaloval. Bohužel na hranách budov je opět vidět aberaci.


expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 400, ohnisko 80 (128) mm, klikněte pro zvětšení


Zde jakoby byla nějaká zvláštní hloubka ostrosti (případně špatný objektiv v pravé polovině). Napravo je totiž kresba neostrá, zatímco druhý strom v popředí i kontejnery vzadu jsou ostré.


expoziční čas 1/2000 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 200 (320) mm, klikněte pro zvětšení


Objektiv neměl problém zaostřit na jasně svítící žárovku bez výraznějších hran, za což jej chválím.


expoziční čas 1/100 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Zatímco pravá strana je bez větších potíží, levá s výraznějším jasem a kontrastem hran je samá aberace.


expoziční čas 1/125 s, clona F11, citlivost ISO 400, ohnisko 60 (96) mm, klikněte pro zvětšení


Na tomto snímku objektiv předvedl slušnou práci s přiměřenou (ale ne skvělou) ostrostí po celé ploše obrazu. Např. stromy napravo rozhodně nepůsobí dojmem brilantně ostrého obrazu, patlanina to ale ještě také není.


expoziční čas 1/160 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Kresba je slušná po celé ploše obrazu, trápením jsou opět kontrastní hrany a jejich barevné kontury.


expoziční čas 1/125 s, clona F5, citlivost ISO 160, ohnisko 80 (128) mm, klikněte pro zvětšení


Kresba je trochu jemnější, nicméně snímku nelze nic vážnějšího vytknout.

Autor: Milan Šurkala
Vystudoval doktorský program v oboru informatiky a programování se zaměřením na počítačovou grafiku. Nepřehlédněte jeho seriál Fotíme s Koalou o základech fotografování.