Megatest ultrazoomových objektivů
22.3.2011, Milan Šurkala, recenze
Dnes jsme vyzkoušeli pětici ultrazoomových objektivů na zrcadlovkách Canon. Postavíme proti sobě Canon 18-200 mm, dále Sigmu 18-200 mm, Sigmu 18-250 mm, Tamron 18-200 mm a Tamron 18-270 mm. Který z nich bude nejlepší?
Kapitoly článku:
- Megatest ultrazoomových objektivů
- Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace
- Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace
- Kresba v praxi 1
- Kresba v praxi 2
- Protisvětlo a optický zoom
- Noční a standardní scéna
- Galerie: Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS
- Galerie: Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS
- Galerie: Sigma 18-250mm F3.5-6.3 DC OS HSM
- Galerie: Tamron AF 18-200mm F/3.5-6.3
- Galerie: Tamron AF 18-270mm F/3.5-6.3 Di-II PZD
- Závěr
Přehled ilustračních snímků začneme objektivem od Canonu.
Slunce na obloze udělalo silný přepal a především zvýraznilo kontrastní hrany, které jsou plné chromatické aberace. Na lampách a tabulích to lze velmi dobře vidět.
expoziční čas 1/80 s, clona F5, citlivost ISO 3200, ohnisko 60 (96) mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Canon předvedl solidní účinek optické stabilizace. Tu budete potřebovat zejména při použití delších ohnisek. Nijak výjimečná světelnost tuto potřebu ještě více zvýrazní, nicméně podobnou světelnost (někdy i horší) mají všechny testované objektivy.
Makro zvládne objektiv docela slušné (zhruba 0,45× virtuální zvětšení). Na hranách si opět všimněte chromatické aberace.
expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 140 (224) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Výsledek je docela dobrý, nechybí však jemná chromatická aberace. Dlouhé ohnisko a malá clona se projevuje v lehce rozmazaném pozadí.
Kvůli smogu je kresba poněkud jemnější, takže toto bych na objektiv nesvaloval. Bohužel na hranách budov je opět vidět aberaci.
Zde jakoby byla nějaká zvláštní hloubka ostrosti (případně špatný objektiv v pravé polovině). Napravo je totiž kresba neostrá, zatímco druhý strom v popředí i kontejnery vzadu jsou ostré.
Objektiv neměl problém zaostřit na jasně svítící žárovku bez výraznějších hran, za což jej chválím.
Zatímco pravá strana je bez větších potíží, levá s výraznějším jasem a kontrastem hran je samá aberace.
Na tomto snímku objektiv předvedl slušnou práci s přiměřenou (ale ne skvělou) ostrostí po celé ploše obrazu. Např. stromy napravo rozhodně nepůsobí dojmem brilantně ostrého obrazu, patlanina to ale ještě také není.
Kresba je slušná po celé ploše obrazu, trápením jsou opět kontrastní hrany a jejich barevné kontury.
Kresba je trochu jemnější, nicméně snímku nelze nic vážnějšího vytknout.
Slunce na obloze udělalo silný přepal a především zvýraznilo kontrastní hrany, které jsou plné chromatické aberace. Na lampách a tabulích to lze velmi dobře vidět.
expoziční čas 1/80 s, clona F5, citlivost ISO 3200, ohnisko 60 (96) mm, korekce -1,3 EV, klikněte pro zvětšení
Canon předvedl solidní účinek optické stabilizace. Tu budete potřebovat zejména při použití delších ohnisek. Nijak výjimečná světelnost tuto potřebu ještě více zvýrazní, nicméně podobnou světelnost (někdy i horší) mají všechny testované objektivy.
Makro zvládne objektiv docela slušné (zhruba 0,45× virtuální zvětšení). Na hranách si opět všimněte chromatické aberace.
expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 160, ohnisko 140 (224) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Výsledek je docela dobrý, nechybí však jemná chromatická aberace. Dlouhé ohnisko a malá clona se projevuje v lehce rozmazaném pozadí.
Kvůli smogu je kresba poněkud jemnější, takže toto bych na objektiv nesvaloval. Bohužel na hranách budov je opět vidět aberaci.
Zde jakoby byla nějaká zvláštní hloubka ostrosti (případně špatný objektiv v pravé polovině). Napravo je totiž kresba neostrá, zatímco druhý strom v popředí i kontejnery vzadu jsou ostré.
Objektiv neměl problém zaostřit na jasně svítící žárovku bez výraznějších hran, za což jej chválím.
Zatímco pravá strana je bez větších potíží, levá s výraznějším jasem a kontrastem hran je samá aberace.
Na tomto snímku objektiv předvedl slušnou práci s přiměřenou (ale ne skvělou) ostrostí po celé ploše obrazu. Např. stromy napravo rozhodně nepůsobí dojmem brilantně ostrého obrazu, patlanina to ale ještě také není.
Kresba je slušná po celé ploše obrazu, trápením jsou opět kontrastní hrany a jejich barevné kontury.
Kresba je trochu jemnější, nicméně snímku nelze nic vážnějšího vytknout.