Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoaparáty
Fotomobily
Objektivy
Software
Tipy a triky
Tiskárny
Příslušenství
Ostatní
O nás  |  Napište nám
Facebook  |  Twitter
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně  |  Svět audia

Miniaturní pixely ve smartphonech s Quad Bayerem: peklo či spása?

, , recenze
Miniaturní pixely ve smartphonech s Quad Bayerem: peklo či spása?
Moderní smartphony začaly opět překotně navyšovat rozlišení, ale zvětšují se i úhlopříčky snímačů a díky slučování pixelů s využitím Quad Bayerovy masky slibují kvalitnější fotografie než kdykoli předtím. Je tomu ale skutečně tak?
Miniaturní pixely ve smartphonech s Quad Bayerem: peklo či spása?
Velkou otázkou je také dynamický rozsah takto malých pixelů. Teoreticky by na tom měly být velmi špatně z pohledu jejich malé plochy, na druhou stranu by hrátky s pixely během focení jedné jediné expozice měly přinést jeho rozšíření a schopnost pobrat dobře jasy i stíny.
 
Srovnání 0,8µm vs 1,0µm vs 2,4µm pixely
0,8µm (1,6µm slučované) vlevo, 1,0µm (2,0µm slučované) uprostřed, 2,4µm vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Vyfotil jsem různé expozice a našel tu, která jako poslední dokázala vykreslit záclonu proti světlé obloze. Konkrétně šlo o RAWy, v Camera Raw stáhl jasy na minimum, stíny vytáhl na maximum a vypnul odšumování. Jak sami vidíte, nějak dramatický rozdíl v dynamickém rozsahu tu nemáme a snímače s menším rozlišením podávají minimálně tak dobrý výkon jako čip s velkými pixely bez slučování. Toto byly snímky v nativním rozlišení, tak to nyní pojďme porovnat při konverzi do stejného výstupu.
 
Srovnání 0,8µm vs 1,0µm vs 2,4µm pixely 7,4MPx
konverze na 7,4 MPx, 0,8µm (1,6µm slučované) vlevo, 1,0µm (2,0µm slučované) uprostřed, 2,4µm vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Mezi snímky nejsou nějak dramatické rozdíly, nicméně něčeho si lze všimnout. Čip s velkými pixely má větší detailkontrast, na druhou stranu navzdory všem teoretickým předpokladům více šumí. Malé pixely sice znamenají více šumící pixely, ale je jich početně více, takže se v nich šum lépe schová.
 
Srovnání 0,8µm vs 1,0µm vs 2,4µm pixely 16MPx
 
konverze na 16 MPx, 0,8µm (1,6µm slučované) vlevo, 1,0µm (2,0µm slučované) uprostřed, 2,4µm vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Vše jsem ještě zvětšil na 16 MPx (rozlišení z čipu s 0,8/1,6µm pixely), kde je výsledek ještě lépe patrný. Malé pixely sice přináší poněkud nepříjemný charakter šumu, ale v zásadě je méně patrný než z větších pixelů, kde jsou hrudky větší. Výrazně lepší jsou menší pixely v detailech. Porovnejte kvalitu textu, to je opravdu dost výrazný rozdíl.
 
Srovnání 0,8µm vs 2,4µm pixely 2
0,8µm (1,6µm slučované) vlevo, 2,4µm vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Podíváme se ještě na srovnání nejmenších 0,8/1,6µm a největších 2,4µm pixelů, kdy expozici stáhneme o cca 4 EV oproti situaci zobrazené výše (při focení, nikoli editaci). Opět vidíme, že malé pixely dávají poněkud nepříjemný charakter šumu na pixelové úrovni, ale otázkou bude to, jak bude snímek vypadat při stejném výstupu.
 
Srovnání 0,8µm vs 2,4µm pixely 7,4 MPx
konverze na 7,4 MPx, 0,8µm (1,6µm slučované) vlevo, 2,4µm vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Nijak zásadní rozdíly tu nejsou vidět. Ačkoli se obraz bere z pixelů s devítinovou plochou, jejich slučováním a kombinací vzniká velmi podobný výsledek a nezdá se, že by to něčemu výrazně škodilo. Vidíme hůře ustřelené barevné pixely, ale třeba na bílých písmenech je šum jemnější. Co se týče detailů, při takto náročných scénách začínají malé pixely ztrácet výhodu, nicméně nejsou výrazně horší.
 
Srovnání 0,8µm vs 2,4µm pixely 16MPx
konverze na 16 MPx, 0,8µm (1,6µm slučované) vlevo, 2,4µm vpravo, klikněte pro zvětšení
 
O trochu odlišněji to vypadá, pokud je výstupem vyšší rozlišení z těchto dvou. Jasový a barevný šum malých pixelů je výraznější. Větší pixely pochopitelně nevytváří ostrý a detailní obraz, nicméně po stránce šumu je to u nich o něco lepší.
 
Srovnání 0,8µm vs 2,4µm pixely DR
konverze na 7,4 MPx, 0,8µm (1,6µm slučované) vlevo, 2,4µm vpravo, klikněte pro zvětšení
 
Zde ještě v rychlosti předkládám jedno bonusové srovnání. Podexponovaný snímek výše jsem tu v RAW konvertoru ještě o 3 EV prosvětlil (k již provedeným úpravám stažení jasů a prosvětlení stínů). V takto extrémních podmínkách mají větší pixely navrch, trpí na méně barevného šumu. Množství detailů je nicméně podobné.